بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصـري (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   وزير التربية والتعليم الكاذب (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=263259)

kinggraphic 11-11-2010 10:50 PM

وزير التربية والتعليم الكاذب

ارسل نشرة بالفاكس الى الادارت بأن المدرسين ينزول الى المدارس يوم الاحد الموافق 14 وان الطلبه اجازة بالله عليكم المدرسين هيعملوا ايه من غير الطلبه فى المدارس ماذا سيفعل المدرسين فى المدارس هذا هو مدى الجهل والغباء الذى تعيش مصر فيه للاسف

وما دام التربيه والتعليم لا يمسكها متخصص من الوزارة مدرس وتدرج فى السلم الوظيفى حتى وصل وكيل وزارة او مستشار تعليم
لا ان ينزل بالبرشوات على الوزارة مرة بتاع حقوق زى فتحى سرور اللى خربها

مادام تلك الوزارة بهذا الشكل هيفضل التعليم بهذه الوضعيه وحسب الله ونعم الوكيل فيهم

محمد عبد المنصف محمد 11-11-2010 11:02 PM

الاخ الزميل

برجاء الكتابة كيفما تشاء وعن ما تشاء وابتعد عن مثل هذه الالفاظ

شكرا

abedmm 12-11-2010 12:39 AM

يااخىكنج جرافك انت زعلان قوى كده لية ما احنا فى التربية و التعليم بناخذ بالشهور اجازات يعنى خلاص جت على يوم حنروح المدرسة الساعة التاسعة و نمشى بعدها بقليل يا جماعة احنا فى نعمة قياسا على اخونا الموظفين فى المحليات او الصحة او الزراعة او التامينات او المعاشات او ........... الخ نحمد الله و مانصعبهاش على نفسنا و ياريت نلبس نظارة بيضاء احسن من السوداء وكل عام وانت بخير اخى كنج جرفك و كل اعضاء المنتدى الكرام

سعيد منار 12-11-2010 12:40 AM

عندك حق ياخ محمد يجب الابتعاد عن هذا الاسلوب المعيب ويجب ان تتدخل ادارة هذا
المنتدى المحتر م لمحو هذة الالفاظ البذ يئة وشكرا

algazzr 12-11-2010 09:24 AM

صادق والله
فيما قلت
ربن يرينا فى خؤلاء الظالمين ايه
انه ولى ذلك والقادر عليه

ناجى اسماعيل عبد النبى 12-11-2010 11:13 AM

الالفاظ دى ماتنفعش هنا مدر س بالاجر

memo3443 12-11-2010 06:00 PM

يا أخى المدرس ملطشة ،المحليات تتابع المدارس ،وكل منهب ودب على البسيطة يترقب المدرسين ويتصيد لهم الاخطاء ، طيب من الاول كانوا أعلنوا أن المدارس يوم عمل بدل ما نتفاجىء بالقرار ات المحبطة دى.

kinggraphic 12-11-2010 06:31 PM

انا مش عارف ليه تم تشويه الرسالة اللى انا كتبتها
بالحذف رغم ان كل ما بها صدق
وعزيزى الذي يقول انه نأخذ شهور اجازات قل لى ما هى تلك الشهور التى نأخذها اجازات بالله عليك
فنحن مثلنا مثل اى مصلحه حكومى لك 7 ايام عارضه و 30 يوم اعتيادى
لو كنت بتاخد ساعتك الشهور دى الاجازات اللى بتقول عليها قولى فين عشان اروح اخد
ولو حقا ما تقول انه يجيب علينا كما يحدث سابقا ان نأخذ اجازات فترات اجازة الطلبه لان المدرس شغله مرتبط بالطالب فما وجه الفائده العظيمه التى ستكسبها الدول من ذهابنا الى المدرسه ونعقد 5 دقايق زي ما بيقول احد الاصدقاء ايه وجه الفائده اللى هتقع على التعليم يعنى من حضور المدرسين تلك الفترة ارجو الاجابه
ومن يقول ان تلك الالفاظ خارجه لا ادرى ما الخارج فيها انها حقيقه ولكننا وسط جبان وسط المدرسيين للاسف ملطشه ما دام يوجد به تلك الفئه المدعيه
ومش عارف هل ادارة الموقع هى التى خائفه وله ليها مصالح وله ايه بظبط كل ما قلته حقيقه ولا يخدش الحياء
فالكذب
هو ان تقول شيء ولا تنفذه
ومن يقول ما هذه الثورة من اجل يوم يعنى
المشكله مش فى اليوم يا عزيزى المشكله فى عدم احترام الباشا الوزير للمعلم وعقول الناس
فى ان يخرج علينا فى وسائل الاعلام والصحافه ويؤكد للناس انه اجازة ثم يخرج فاكس للادارات ويجعل المعلمين يحضروا غصب عنهم
غير القرارات الغريبه التى تصدر والتصريحات التى تصدر من شخص المفروض مسئول عن المعلمين
لا ان يخرج ويسخر منهم على قنوات التلفزيون والفضائيات ويسخر من معلم ومدير مدرسه ماذا قدمت الوزارة للمدارس اصلا عشان تحسبهم
للاسف ننحن وسط ضعيف
هل لو خرج نقيب الصحفيين وله مسئول الصحه وفعل مثل ما يفعل وزير التربيه والتعليم مع مدرسيه كان سيسكت عليه احد
انا للاسف ارى تدهور التعليم قائم من الدوله وهى السبب الاساسى
وليس المعلم
فالمعلم كان قبل تلك الحكومه الكل يحترمه ويبجله ولكن بسبب قرارات الحكومه وتعيين وزراء على تلك الشاكله هو السبب فى ضياع اولادنا وضياع هيبت المعلم
وقل لى بالله عليك لو كنت معلم عينت على كام وبعد 10 او 11 سنه مرتبك كام وهيكفيك وله لأ فى العصر اللى احنا فيه
ورأيك وانت شايل قلم رصاص واستيكه عشان كام ملطوش زايده تاخدهم ارجو فقط التكلم بمنطقيه وليس من اجل الخوف او مصالح

yasserstars 12-11-2010 09:23 PM

هي دي اكار الناس اللي ماسكة بلدنا
وعجبي

seryo 13-11-2010 02:16 PM

اين الامركزية اللى وجعوا بها دماغنا
المشكلة فى الغلابة اللى بيسافروا من بلد لبلد واللى بيعملوا فى مناطق نائية
:friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3:

abedmm 13-11-2010 07:55 PM

يا سى كنج عايز تعرف اننا بناخذ شهور اجازه ولا لأ يا زعلان جاوب بصراحه انت بتروح المدرسة كم يوم فى شهور الاجازة الكبيرة من مايو حتى دخول المدرسة وفى اجازة نصف العام ولما الطلبة بتغيب قبل الامتحانات بتروح المدرسة الساعة كام وبتمشى الساعة كام و لا العرف اللى بين المدارس فيما ذكرته مش عندكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:12 PM.