بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   مجالات شغل كلية السياحة و الفنادق (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=68445)

eslam_2009 27-08-2008 11:46 PM

مجالات شغل كلية السياحة و الفنادق

اى حد يعرف اى حاجة عن مجالات شغل كلية سياحة و فنادق يقول لنا . ومحدش يقول مجالات شغلها كتير ويسكت ياريت يقول اه المجالات دى ؟؟؟!

وياريت حد يقول لنا كل قسم بيتخرجوا يشتغلوا اه منه ؟؟؟

gygy_love 2008 27-08-2008 11:55 PM

بصراحه قسم سياحه عشان انا هدخلو بيشتغلو فى شركات سياحه وشركه مصر للطيران وفى واحده قربتى شاغاله فى المطار وبيشتغلو فى شركات استثمار وعموما الكليه دى كويسه جدا مش هتغلب فى الشغل سواء دخلت اى قسم بس اللى انا عايزة اعرفه هو مفيش حد بيدخل على الكليه دى ليه هو مفيش حد دخلها واللا ايه

eslam_2009 28-08-2008 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gygy_love 2008 (المشاركة 718419)
بصراحه قسم سياحه عشان انا هدخلو بيشتغلو فى شركات سياحه وشركه مصر للطيران وفى واحده قربتى شاغاله فى المطار وبيشتغلو فى شركات استثمار وعموما الكليه دى كويسه جدا مش هتغلب فى الشغل سواء دخلت اى قسم بس اللى انا عايزة اعرفه هو مفيش حد بيدخل على الكليه دى ليه هو مفيش حد دخلها واللا ايه

شكرااااا جدا وانا كمان زيك معرفش ليه محدش بيدخل على الكلية

gygy_love 2008 28-08-2008 12:29 AM

العفو
حاجه غريبه مش كدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مع انها والله كليه كويسه جدا

gygy_love 2008 28-08-2008 12:32 AM

انت دخلتها قسم ايه؟

eslam_2009 28-08-2008 01:25 AM

انا لسه داخل تالتة ثانوى بس بسأل بس اصل انا ناوى أدخلها

sannofa 18-05-2009 01:09 PM

انتوا شكلكوا كدة حببتونى فى الكلية انا لسة هادخل تانية ثانوية وانشاء الله ادخلها بس انا محتار بين قسد السياحة وقسم الارشاد السياحى مش عارف انهى الاحسن شايف ان قسم الارشاد السياحى ممكن يكون احسن ياريت حد يقولى أى حاجة

mohamed franchy 04-06-2009 07:35 PM

iam mohamed ramdan astudent at the faculty of tourim and hotel fayoum university
i wanna find ajob
by th way i speak english very well please any one can help me ?

نرمين محمد 09-06-2009 05:11 PM

انتوا شكلكوا كدة حببتونى فى الكلية انا لسة هادخل تانية ثانوية وانشاء الله ادخلها بس انا محتار بين قسد السياحة وقسم الارشاد السياحى مش عارف انهى الاحسن شايف ان قسم الارشاد السياحى ممكن يكون احسن ياريت حد يقولى أى حاجة

بص يا انسة الارشاد اقوى فرع وانا بكالوريوس السنة دى وظيفة محترمة وشكل واستايل لو عايزة تبقى جامدة مووت ادخلى ارشاد

Eslam_Tourism 15-06-2009 02:12 AM

اوعوا يا جماعة تكونوا فاكرين ان الشغل فى شركات الطيران سهل ده صعب جدا لازم : - تكون بتجيد الانجليزى تحدثا وكتابة - تاخد كورس اماديوس او جاليلو فى حجز الطيران وده لو عايز تبقى موظف حجز - يفضل تكون واخد icdl

sympathique 19-06-2009 08:57 PM

انا طالب فى كلية السياحة والفنادق الفرقة التانية والشغل بجد كتيييييير وانا هوضح ده فى موضوع

افضل وظائف السياحة والفنادق

ebrahim kamal 30-07-2009 09:17 PM

اولا قسم الارشاد ( مرشد سياحة فى شركات سياحة وممكن تشتغل مترجم فورى كمان )
تانيا قسم سياحة ( شاركات سياحة وطياران )
ثلاثا قسم فنادق ( شيف او ممكن تشتغل فى ادارة الفنادق )

هو دا اللى انا اعرفة ومتاكد منة
انا كلية سياحة قسم ارشاد داخل 3 ان شاء الله
وبجد القسم دا جامد للى عاوز يجتهد وبيحب اللغات
وهو يعتبر احسن قسم فى سياحة وفنادق كلها

Dr.Gehad 30-07-2009 09:22 PM

انا رأيي ان السياحه عموما شغلها كله كويس يعنى اقسامها كلها كويسه
لكن مش مضمونه يعنى شويه نايمه وشويه شغاله اوى وكمان فلوسها بردو مش مضمونه
الاحسن انك تفكر فى حاجه تانيه غير الكليه دى او لو انت حاببها اوى كدا اتخصص فى حاجه مفيهاش شبهه وخلاص
وربنا يوفقك

ebrahim kamal 30-07-2009 09:40 PM

اى مجال يا استاذة جهاد مش مضمون الايام دى
وبعدين كام واحد فى مصر ضامن انو هيتخرج ويلاقى شغلة
ممكن مجال السياحة من اكتر المجلات اللى بتلاقى فيها شغل
بغض النظر ان كانت ديما او مش ديما بس فى اغلب الاوقات اللى بيثبت كفأتة فى كجال الارشاد او السياحة او الفنادق بجد بيبقى لية مكان كويس فى شغلة وبالذات مجال الارشاد
واكيد كل واحد ولية رئى وانا اكيد بحترم رئيك

Dr.Gehad 30-07-2009 11:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahim kamal (المشاركة 1458762)
اى مجال يا استاذة جهاد مش مضمون الايام دى
وبعدين كام واحد فى مصر ضامن انو هيتخرج ويلاقى شغلة
ممكن مجال السياحة من اكتر المجلات اللى بتلاقى فيها شغل
بغض النظر ان كانت ديما او مش ديما بس فى اغلب الاوقات اللى بيثبت كفأتة فى كجال الارشاد او السياحة او الفنادق بجد بيبقى لية مكان كويس فى شغلة وبالذات مجال الارشاد
واكيد كل واحد ولية رئى وانا اكيد بحترم رئيك

اولا يا استاذ ابراهيم شكرا لزوق حضرتك على استاذه دى بس هى كبيره اوى عليا انا مش استاذه انا لسه طالبه فى 2 ثانوى ودكتوره دى مستقبلا ان شاء الله ادعيلي :d
ثانيا بقي انا قلت النقطه السلبيه اللى هى ان السياحه شغلها مش مضمون دى حاجه عاديه زى ما حضرتك قلت فى اى شغل
لكن انا النقد والاعتراض الشخصى على شغل السياحه انه شبهه مش اكتر
وبـــــــس

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:41 AM.