بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   نظام إمتحانات القدرات 2023 (فنون جميلة/تطبيقية/تربية فنية/نوعية) كل ماتريد معرفته هنا حصرى ومتجدد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=375910)

zamalek1 14-11-2011 09:29 PM

فنون عمارة بتاخد من كام تقريبااااااااا ومن رايك حضرتك اخد دلوقتى القدرات والامتحان بيكون
مع امتحانات الثانوية العامة ولا
بعد امتحانات الثانوية ولا
بعد النتيجة
بعد التنسيق
ولا بعد ما مجموعى يجيب فنون عمارة
وفى معهد اللى انا باخد فى فيزياء عملين فى حجز لفنون عمارة ادخلها واروح امتحن ولا لازم احضر فى الكلية ؟؟؟؟؟؟؟

eng.nana 15-11-2011 09:08 PM

فنون عمارة بتاخد من كام تقريبااااااااا ومن رايك حضرتك اخد دلوقتى القدرات والامتحان بيكون
مع امتحانات الثانوية العامة ولا
بعد امتحانات الثانوية ولا
بعد النتيجة
بعد التنسيق
ولا بعد ما مجموعى يجيب فنون عمارة
وفى معهد اللى انا باخد فى فيزياء عملين فى حجز لفنون عمارة ادخلها واروح امتحن ولا لازم احضر فى الكلية ؟؟؟؟؟؟؟
[/quote]

فنون عمارة السنه اللى فاتت خدت حد ادنى من 93.5%وهى عامة تقريبا نفس مجموع هندسه وفى سنين كانت اعلى منها وفى سنين كانت اقل منها وممكن تبدا دلوقتى القدرات على مدار السنه والامتحان بيبقى بعد امتحان الثانويه العامه وبعد ما نتيجتك تظهر بس قبل ما نتيجه التنسيق تظهر يعنى انت وانت رايح تمتحن هتبقى عرفت نتيجتك لكن مش هتبقى عارف لو كنت جايب مجموعها والا لا والامتحان بيبقى فى الكليه مش فى اى مكان تانى

zamalek1 17-11-2011 11:03 PM

شكراااااااااااااااااا اوى يا بشمهندسة نانا

posyyy 18-11-2011 03:05 PM

الاحسن اني ابتدي الكورسات بعد الامتحانات علي طول و لا اعمل ايه؟ و هي الكورسات دي بتكون فين و مدتها اد ايه؟؟

eng.nana 18-11-2011 06:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة posyyy (المشاركة 4116852)
الاحسن اني ابتدي الكورسات بعد الامتحانات علي طول و لا اعمل ايه؟ و هي الكورسات دي بتكون فين و مدتها اد ايه؟؟

لو عندك وقت تبدايها دلوقتى مفيش اى مشاكل ولو معندكيش وقت ممكن تبدايها بعد الامتحانات عادى بس لازم الاول تشوفى عندك اى سنتر او مركز يبقى فيه مدرس بيدى قدرات وبرده شوفى فى مدرستك لان ممكن مدرسين الرسم عندك يكونوا بيدوا قدرات فى المدرسه وبرده بيبقى فيه فى الكليه نفسها كورسات قبل متمتحنى وعدد الحصص مبيبقاش محدد على حسب النظام اللى هتمشى بيه والمدرس اللى هتاخدى معاه

posyyy 19-11-2011 08:04 AM

:):022yb4:merciiii 2wy leky

story.ending 19-11-2011 07:11 PM

لو سمحت انا كنت عاوزه اعرف اول ما اخلص امتحان على طول اروح امتحن القدرات والمكان موجود فين بالظبط فى القاهره

story.ending 19-11-2011 07:12 PM

ده على امتحان قسم ديكور

vray3d 26-11-2011 01:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vray3d (المشاركة 4107046)
والنبى عندى سؤال مخوفنى لحد دلوقتى ..
الحمدلله نص كلامك طمنى ,, بس انا عايز اقول حاجة بس ..
انا فى تالتة ثانوى حاليا , والحمدلله ربنا مدينى موهبة انى اقدر اصمم ثرى دى ( شغاال فى المجال دا اكتر من 8 سنين ) وكنـت علمى ومع الاسف مجموعى طلع قليل ( 84% ) وحولت ادبى لأن فرصتى فيها اعلى ان شاء الله ..
تمام والحمدلله ماشى كويس فى الدرااسة وربنا يسهلها يارب واقدر اوصل لـ فنون جميلة جامعة اسكندرية ..
السؤال بقى ,, انا سمعت ان فيه تنسيق داخلى تانى جوة الجامعة عشان تدخل هندسة ديكور ,, او بمعنى تانى ..
بياخدوا بالأولوية للى درجاتهم اعلى ..
انا مش فااهم .. يعنى انا لو مثلا جبت 90% فى مجموع السنتين .. وربنا كرمنى ودخلت جامعة اسكندرية .. هل دا معناه ان هندسة ديكور متوفرة لى ؟؟

وربنا يكرمك يارب :)
هشـام ..

ممكن رد على سؤالى بعد اذنكم !

eng.nana 26-11-2011 11:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vray3d (المشاركة 4107046)
والنبى عندى سؤال مخوفنى لحد دلوقتى ..
الحمدلله نص كلامك طمنى ,, بس انا عايز اقول حاجة بس ..
انا فى تالتة ثانوى حاليا , والحمدلله ربنا مدينى موهبة انى اقدر اصمم ثرى دى ( شغاال فى المجال دا اكتر من 8 سنين ) وكنـت علمى ومع الاسف مجموعى طلع قليل ( 84% ) وحولت ادبى لأن فرصتى فيها اعلى ان شاء الله ..
تمام والحمدلله ماشى كويس فى الدرااسة وربنا يسهلها يارب واقدر اوصل لـ فنون جميلة جامعة اسكندرية ..
السؤال بقى ,, انا سمعت ان فيه تنسيق داخلى تانى جوة الجامعة عشان تدخل هندسة ديكور ,, او بمعنى تانى ..
بياخدوا بالأولوية للى درجاتهم اعلى ..
انا مش فااهم .. يعنى انا لو مثلا جبت 90% فى مجموع السنتين .. وربنا كرمنى ودخلت جامعة اسكندرية .. هل دا معناه ان هندسة ديكور متوفرة لى ؟؟

وربنا يكرمك يارب :)
هشـام ..

بص انا المعلومات اللى عندى ان فعلا قسم ديكور ليه تنسيق داخلى بالنسبة لادبى وبياخد اعلى من تنسيق الكليه نفسها يعنى يشوفوا اعلى المجاميع وياخدوها انما بياخد من كام بقى فانا فنون عمارة ومش هقدر افيدك فى المعلومة دى وبالنسبة ل90% ده بقى على حسب المجاميع ساعتها هتبقى عاملة ازاى

vray3d 02-12-2011 11:48 PM

ربنا يكرمك ياارب ,, هو انا حاطط فى دمااغى ان شاء الله انى اجيب اعلى من مجموع الكلية .. انا سمعت انها السنة اللى فاتت واخدة من 90 ,, فـ ع الاقل لازم اجيب 91% عشاان يبقى ليا الاولوية لدخولها .. صح ولا انا غلطان ؟
واسف جدا على ازعاجكم

jasytaha 24-12-2011 02:39 PM

يا جماعة فى ناس بتقول ان الديكور من ادبى فى **** بس وناس بتقول انها فى جميع الجامعات ماعدا حلوان نفسى اعرف عشان استقر انا فى تانية ثانوى وعايزة احدد هدف ارجوا الرد

jasytaha 24-12-2011 04:16 PM

بليز حد يساعدنى

ياجماعة انا عندى سؤال محيرنى جامعة فنون جميلة القاهرة ممكن ادخل قسم الديكور من ادبى ولا لا انا فى تانية ثانوى ادبى وعايزة احدد هدفى الرجاء الرد سريعا

eng.nana 25-12-2011 12:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jasytaha (المشاركة 4180062)
ياجماعة انا عندى سؤال محيرنى جامعة فنون جميلة القاهرة ممكن ادخل قسم الديكور من ادبى ولا لا انا فى تانية ثانوى ادبى وعايزة احدد هدفى الرجاء الرد سريعا

للاسف فنون جميله حلوان مش بتاخد ادبى فى ديكور يعنى لازم تبقى واخده فيزياء وكيمياء لكن ينفع فى اسكندريه انما الباقى معرفش

BeboDiab 08-01-2012 05:35 PM

ميرسى على الشرح

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:52 AM.