بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار و سياسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=79)
-   -   الاخوان المسلمون يفجروا المفاجاه ::::::::: (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=434032)

amrmosa 15-06-2012 05:05 PM

الاخوان المسلمون يفجروا المفاجاه :::::::::

لكل من يقول ان الاخوان المسلمون ليسوا ثوار او لم يشاركوا فى الثوره او ركبوا عالثوره .اوللعلمانى والليبرالى الذى يدعى الثوره لنفسه فقط ويسقطه عن الاخرين
عصام العريان يعلن عن شى لم يرد ان يكشف عنه :
يقول ان ادمن صفحه كلنا خالد سعيد(التى دعت للنزول للشوارع والتظاهر يوم 25 يناير هم 2 وائل غنيم (وعبدالرحمن منصور )من شباب الاخوان بالاسكندريه وانه تم تنسيق كل ما كتب على الصفحه بتعاون تام من الشباب والقيادات بالجماعه.
ولكننا لم نرد ان ننسب الفضل الا لله وللشعب المصرى كله ولكى نحافظ على الثوره ومجهود شعبه ولكن للظلم حدود. والان انكشفت الاقنعه وانكشف من يعمل لصالح البلد والثورى الحقيقى. ومن يعقد الصفقات من اسفل المنضده مع المجلس العسكرى (التجمع والمصريين الاحرار وبكرى وحمزاوى وابو حامد والفلول وغيرهم الذين اعلنوا تاييدهم لشفيق ).
ومصر دوله اسلاميه باذن الله

http://www.youtube.com/watch?v=yFXmn58svu0

أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى 15-06-2012 06:41 PM

الله
نفأجاة فعلا من العيار الثقيل

سلمت ايديكم

nogah177 15-06-2012 06:56 PM

يا اساتذة الكلام ده من زمان من قبل الانتخابات البرلمانية الاولى
و على فكرة عبدالرحمن منصور دخل الجيش يوم 17 فبراير بعد التنحى باسبوع
المشكلة بدأت من المرات الاخوان رفضوا فيها النزول مع بعض الشباب فى ماسبيرو و محمد محمود و مجلس الوزراء و اللى بصراحة كانوا محقين تماما فيها و قرارهم صح ميه فى الميه
و اشاعات ان الاخوان ركبوا الثورة دى صناعة ممدوح حمزة و شلته و بعد كده كررها كل من سقط قدام الاخوان فى الانتخابات

شروق الحرية 15-06-2012 08:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmosa (المشاركة 4569838)
لكل من يقول ان الاخوان المسلمون ليسوا ثوار او لم يشاركوا فى الثوره او ركبوا عالثوره .اوللعلمانى والليبرالى الذى يدعى الثوره لنفسه فقط ويسقطه عن الاخرين
عصام العريان يعلن عن شى لم يرد ان يكشف عنه :
يقول ان ادمن صفحه كلنا خالد سعيد(التى دعت للنزول للشوارع والتظاهر يوم 25 يناير هم 2 وائل غنيم (وعبدالرحمن منصور )من شباب الاخوان بالاسكندريه وانه تم تنسيق كل ما كتب على الصفحه بتعاون تام من الشباب والقيادات بالجماعه.
ولكننا لم نرد ان ننسب الفضل الا لله وللشعب المصرى كله ولكى نحافظ على الثوره ومجهود شعبه ولكن للظلم حدود. والان انكشفت الاقنعه وانكشف من يعمل لصالح البلد والثورى الحقيقى. ومن يعقد الصفقات من اسفل المنضده مع المجلس العسكرى (التجمع والمصريين الاحرار وبكرى وحمزاوى وابو حامد والفلول وغيرهم الذين اعلنوا تاييدهم لشفيق ).
ومصر دوله اسلاميه باذن الله

http://www.youtube.com/watch?v=yfxmn58svu0

المتغطى بالعريان مكشووووووووووف

والمستقوى بالبلتاجى ضعيييييييييييف

ومن كان مستشارهم خضيرى فسيحرق الأخضر واليابس

ولو هؤلاء (التجمع والمصريين الاحرار وبكرى وحمزاوى وابو حامد والفلول وغيرهم )أعلنوا تأيدهم لمرسى لكانوا من مفجرى الثورة :excl:

تعلموا من أخطائكم واعترفوا بها واعتذروا للشعب عنها

فسلطان استغل غفلتكم وأصدر قانون هزيل ليصنع لشفيق تأييد لم يكن يحلم به

كان فتحا لكم بعد الثورة ولكن كما يقولون الطمع بيقل ماجمع

فاستفيقوا قبل أن تفقدوا كل شىء

ومصر معكم ستكون دولة إسلامية ( أمال هى وثنية دلوقتى ولا إيه ؟) :excl:

الاستاذة نجلاء علي 15-06-2012 08:31 PM

هل العبرة بمن كانو في الثورة أم العبرة بمن يستطيعون قيادة البلد الاخوان أتو من اللومان و ليست لهم خبرة سياسية في المرحلة الحالية المفروض أن ينخرطوا في المجتمع أولا و يستطيعون التعامل مع الآخرين ليس بفرض الرأي و لكن بالاقناع و الهدوء و الليونة في الكلام
و لم أشكك في الفيديوو لم أستمع اليه فالله أعلم

Khaled Soliman 15-06-2012 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق الحرية (المشاركة 4570216)
ومصر معكم ستكون دولة إسلامية ( أمال هى وثنية دلوقتى ولا إيه ؟) :excl:

الدولة الوثنية تعبد الأوثان للتقرب إلى الله
أما فى مصر هناك من يعبد القوى ولا يعلم أن الله موجود أصلاً

أما الأخت التى تتحدث عن الخبرة فلا داعى لترشيح هذا أو ذاك إذن فمبارك أكثر خبره منهما فشفيق لم يكن رئيساً من قبل والجميع يعلم مكانه الصحيح هو ... الذى خرج منه الإخوان المسلمين على ما قام به

الاستاذة نجلاء علي 15-06-2012 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled soliman (المشاركة 4570257)

الأخت التى تتحدث عن الخبرة فلا داعى لترشيح هذا أو ذاك إذن فمبارك أكثر خبره منهما فشفيق لم يكن رئيساً من قبل والجميع يعلم مكانه الصحيح هو ... الذى خرج منه الإخوان المسلمين على ما قام به

الحاكم يتحول الي دكتاتور و ظالم اذا أيقن بأنه سيظل في الحكم الي أن يموت أما كون أن مدة الترشيح فقط 4 سنوات و لا يحق له الترشح إلا بمدتين فقط كفيلة أن تجعل الحاكم يعمل حساب اليوم الذي سيخرج فيه من الحكم و ينضم الي صفوف الجماهير أما مبارك علينا أن نعترف بأن فساده لم يستشري إلا بعد طول فترة حكمه لمصر تقريبا العشر سنوات الأخيرة من حكمه عندما بدأ أولاده و زوجته و رجال الأعمال يتدخلون في السلطة أما عن مبارك فإنه في السجن الآن و لا يمكن أن يخرج إلا بالعفو الصحي و بالتالي لا يحق لانسان يخرج من السجن بالعفو الصحي أن يترشح للرئاسة و بعدين الرئيس المخلوع خلاص طاعن في السن
أما كلامي عن الاخوان فهي نصيحة لله المفروض أن ينخرطو في المجتمع و يتقبلوا الرأي الآخر
أما موضوع تطبيق الشريعة المطلقة أجد عليها علامات استفهام فهل سيتم الغاء القوانين و عمل محكمة اسلامية للنظر في قضايا المسلمين و أخري مسيحية للنظر في قضايا المسيحيين
ثم كيف يقولون بأن الزي للمرأة حرية شخصية هل هذا دعايا انتخابية أم حقا أن زي المرأة حرية شخصية ومعذرة علي الإطالة و جزاكم الله خيرا

يسمينات 15-06-2012 09:40 PM

نعم شفيق
رجل الثورة

Khaled Soliman 15-06-2012 09:50 PM

بمناسبة من يتحدثون عن الديكتاتورية ويقولون نعم لشفيق تعالو نشوف شفيق بيقول ايه عن الديكتاتورية

عماد أديب لاحمد شفيق :
" حضرتك وصفت النظام السابق انه ديكتاتوري , وحضرتك كنت في النظام السابق اللي حضرتك وصفته انه ديكتاتوري , كيف يمكن انه أحد كان جزء من نظام ديكتاتوري يقوم عليه بناء نظام مدني ديموقراطي ؟! ياريت تجاوب علي النقطة دي "

ا...لفشيق :

" هو انا ديكتاتوري في بيتي ؟!! ,, أنا باتكلم آآآ كل انسان كل شخص له مواصفاته , ايه علاقة دي ؟! , ايه شخص ...الله ! , إذا كان كده بقي طيب ماحضرتك من النظام السابق !! "

عماد أديب : " طيب ياافندم , انا وحش بس انا مش مرشح رئيس ياافندم ! "

الفشيق : " لما حررتك وحش أمال ازاي ماسك منصب هايل هنا وفي هذا الوضع ؟! "

عماد أديب : " أنا اللي ثقبت الأوزون ياافندم , أنا ابو لهب , مش دي القضية ,, السؤال حضرتك ......"

الفشيق مقاطعا : " ماينفعش أبو لهب يحاسب واحد قدامه هيحكم عليه بمعاييره !! "

عماد أديب : " طيب السؤال ياسيدي هو موجه لحضرتك , السؤال هو من كان طرفا في الديكتاتورية كيف يصنع الديموقراطية ؟! "

الفشيق محتدا : " ياسيدي الفاضل الديكتاتورية مش ديكتاتورية اللي شغالين , الديكتاتورية ديكتاتورية ال ال ال من يتولي النظام , هو سؤال اما النظام ديكتاتوري بيبقي كل واحد فيه ديكتاتور في مكانه ؟!! ,,, ماهو يبقي آآآآ طب ماتبقي اتوزعت المسئولية ! , ده بالعكس ده ده مش نظام ديكتاتوري أبدا , اما كل واحد يبقي ديكتاتور صغير كده في حتته مايبقاش نظام ديكتاتوري !!! "

aly almasry 15-06-2012 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled soliman (المشاركة 4570406)
بمناسبة من يتحدثون عن الديكتاتورية ويقولون نعم لشفيق تعالو نشوف شفيق بيقول ايه عن الديكتاتورية

عماد أديب لاحمد شفيق :
" حضرتك وصفت النظام السابق انه ديكتاتوري , وحضرتك كنت في النظام السابق اللي حضرتك وصفته انه ديكتاتوري , كيف يمكن انه أحد كان جزء من نظام ديكتاتوري يقوم عليه بناء نظام مدني ديموقراطي ؟! ياريت تجاوب علي النقطة دي "

ا...لفشيق :

" هو انا ديكتاتوري في بيتي ؟!! ,, أنا باتكلم آآآ كل انسان كل شخص له مواصفاته , ايه علاقة دي ؟! , ايه شخص ...الله ! , إذا كان كده بقي طيب ماحضرتك من النظام السابق !! "

عماد أديب : " طيب ياافندم , انا وحش بس انا مش مرشح رئيس ياافندم ! "

الفشيق : " لما حررتك وحش أمال ازاي ماسك منصب هايل هنا وفي هذا الوضع ؟! "

عماد أديب : " أنا اللي ثقبت الأوزون ياافندم , أنا ابو لهب , مش دي القضية ,, السؤال حضرتك ......"

الفشيق مقاطعا : " ماينفعش أبو لهب يحاسب واحد قدامه هيحكم عليه بمعاييره !! "

عماد أديب : " طيب السؤال ياسيدي هو موجه لحضرتك , السؤال هو من كان طرفا في الديكتاتورية كيف يصنع الديموقراطية ؟! "

الفشيق محتدا : " ياسيدي الفاضل الديكتاتورية مش ديكتاتورية اللي شغالين , الديكتاتورية ديكتاتورية ال ال ال من يتولي النظام , هو سؤال اما النظام ديكتاتوري بيبقي كل واحد فيه ديكتاتور في مكانه ؟!! ,,, ماهو يبقي آآآآ طب ماتبقي اتوزعت المسئولية ! , ده بالعكس ده ده مش نظام ديكتاتوري أبدا , اما كل واحد يبقي ديكتاتور صغير كده في حتته مايبقاش نظام ديكتاتوري !!! "

معلشى بس دى مبرررة
لانه برر انه ديكتاتور صغير مبرر احسن من ديكتاتور كبير غير مبررر
ومصير المبرر الصغير يصبح مبرر كبير
اكيد مبرررة

Khaled Soliman 15-06-2012 10:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly almasry (المشاركة 4570448)
معلشى بس دى مبرررة
لانه برر انه ديكتاتور صغير مبرر احسن من ديكتاتور كبير غير مبررر
ومصير المبرر الصغير يصبح مبرر كبير
اكيد مبرررة

أضحك الله سنك وبارك فيك هو فعلاً لما يكون عندنا ديكتاتور صغير وديكتاتور صغي وشوية ديكتاتورين صغيرين أحسن ما يكون عندنا ديكتاتور واحد كبير كدا كلام مبرررر يافندم وممكن يكون مش مبررررر يافندم أله أنت اللى قولت مش مبرر مين اللى قال مش مبررر

Mr.Hani 15-06-2012 10:44 PM

كذاب ياعريان

نحن لا نصدقهم

فقد كذبتم علينا عدة مرات

هانيجى النهاردة نصدقكم

لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين

واللى يصدقكم بعد كده يستاهل اللى يجراله منكم ومن امثالكم

Mr.Hani 15-06-2012 10:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled soliman (المشاركة 4570472)
أضحك الله سنك وبارك فيك هو فعلاً لما يكون عندنا ديكتاتور صغير وديكتاتور صغي وشوية ديكتاتورين صغيرين أحسن ما يكون عندنا ديكتاتور واحد كبير كدا كلام مبرررر يافندم وممكن يكون مش مبررررر يافندم أله أنت اللى قولت مش مبرر مين اللى قال مش مبررر

حلوة دكتاتور صغير وديكتاتور كبير

فكرتونى صحيح :

هو الديكتاتور ايه غير شوية ديكتاتورات مع بعضها

ههههههههههههههههههههههه

الاستاذة نجلاء علي 15-06-2012 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled soliman (المشاركة 4570406)

عادي كلامه عن الدكتاتورية مظبوط فهل كل من كان من النظام السابق لابد و أن يكون دكتاتوريا فالدكتاتورية معناها أن تنسب لشخص واحد فقط هو المسيطر و المهيمن و هو الذي يرأس النظام أما أنه لو توزعت الدكتاتورية و أصبح كل شخص مسئول بعد الرئيس دكتاتوريا في منصبه فلن يكون النظام دكتاتوري
و علي فكرة فيه البعض يعلقون علي موضوع الصناعي في صفي النهاردة أيضا أراه كلام مظبوط و لاغبار عليه و لم أرد التعلق عليه قبل ذلك و لكن بالمرة أعلق عليه دلوقتي معناه لو هو خدع الناس بأمورصناعية مجرد خداع كنظام دعايا بكرة لو عرف انه خدع لن يكون في صفه و شكرا

icdl_man 15-06-2012 11:11 PM

و السر الخطير ده طلع دلوقتى ليه

بعد شهور و شهور من مرمطة الأخوان و مجلسهم فى الشعب و قضائح البلكيمى و ونيس من السلفين ظهر أن الإخوان فى الخفاء هما اللى كانوا بيعدوا الثورة و كل حاجة

و بقيت الشعب كان قمعه الأخوان نظمت و قادت و نفذت و جابات حتى حزب الله و حماس علشان السجون يعنى كله ميه ميه

ياراجل روحوا اتطمنوا على صحة الراجل بتاعكم الأول

و برضة اخوان و لا شفيق مش انتم الثورة

الثورة هى الشعب و الصندوق هوه اللى حيبين و اللى يقدم السبت يلاقى طول الأسبوع
و للى شاركنا فى التأسييسية يلاقينا معاه فى الرأئسية

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:11 PM.