بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   استفسار بخصوص دراسات فندقية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=540403)

اسلام عاطف 16-08-2013 12:32 AM

استفسار بخصوص دراسات فندقية

حــــ♥ـــــــــــــــــــــ♥ــــــــــــــــــــ♥ـ ـــــــــــــــــــــ♥ــــــــلــــــــــ♥ــــــــ ـــــــ♥ــــــــــــــ♥ــوان

1-انا كنت عاوز اعرف مواد القسم دا اية
2-اللغة التانية هاخدها في الجامعه ولا كورسات ولا مش فيها غير لغة واحدة :(
3-التدريب الصيفي بيكون ازاي يعني الكلية بتوزعنا ولا احنا بروح ندور
4-اية رائيكم في القسم بيكون زي المعاهد والتعليم التبادلي ولا انا اعلي
5-القسم دا احلي ولا الدراسات السياحية

ايمان هارون 16-08-2013 04:40 PM

يارب حد يفيدك

اسلام عاطف 16-08-2013 05:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان هارون (المشاركة 5440479)
يارب حد يفيدك

^_____________________^ ياريت يا ايمان

alshama 16-08-2013 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام عاطف (المشاركة 5439515)
حــــ♥ـــــــــــــــــــــ♥ــــــــــــــــــــ♥ـ ـــــــــــــــــــــ♥ــــــــلــــــــــ♥ــــــــ ـــــــ♥ــــــــــــــ♥ــوان

1-انا كنت عاوز اعرف مواد القسم دا اية
2-اللغة التانية هاخدها في الجامعه ولا كورسات ولا مش فيها غير لغة واحدة :(
3-التدريب الصيفي بيكون ازاي يعني الكلية بتوزعنا ولا احنا بروح ندور
4-اية رائيكم في القسم بيكون زي المعاهد والتعليم التبادلي ولا انا اعلي
5-القسم دا احلي ولا الدراسات السياحية

تشتمل الدراسة في قسم الدراسات الفندقية على جانبين: نظري وعملي. يتمثل الجانب النظري في إلقاء محاضرات للطلاب عن طريق الأكاديميين وخبراء السياحة والضيافة. ويتمثل الجانب العملي في قيام الطلاب بالتدريب الصيفي لمدة شهر على الأقل في الفنادق والقرى السياحية.

يدخل في اختصاص قسم الدراسات الفندقية المقررات والدراسات والبحوث في المجالات الأتية: مبادئ صناعة الضيافة ، أسس الغذاء والتغذية ، ادارة فنادق (1) ، (2) ، فن الطهو الفندقي ،تغذية الجماعات والفئات الخاصة ، مكاتب أمامية ،احصاء فندقي ، اقتصاديات الفنادق ، المنظمات السياحية والفندقية ، نظم وتكنولوجيا المعلومات الفندقية ، فن خدمة المطاعم ، تخطيط وتصميم قوائم الطعام ، تجهيزات فندقية وديكور فندقي ، تشريعات فندقية ، الشئون الصحية في الفنادق ، تسويق فندقي ، محاسبة تكاليف فندقية ، شراء واستلام الخامات الغذائية ، تنمية الموارد البشرية الفندقية
امامن حيث الافضل الان الدراسات الفندقة شغله مضمون اكتر من الارشاد

اسلام عاطف 17-08-2013 04:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshama (المشاركة 5440866)
تشتمل الدراسة في قسم الدراسات الفندقية على جانبين: نظري وعملي. يتمثل الجانب النظري في إلقاء محاضرات للطلاب عن طريق الأكاديميين وخبراء السياحة والضيافة. ويتمثل الجانب العملي في قيام الطلاب بالتدريب الصيفي لمدة شهر على الأقل في الفنادق والقرى السياحية.

يدخل في اختصاص قسم الدراسات الفندقية المقررات والدراسات والبحوث في المجالات الأتية: مبادئ صناعة الضيافة ، أسس الغذاء والتغذية ، ادارة فنادق (1) ، (2) ، فن الطهو الفندقي ،تغذية الجماعات والفئات الخاصة ، مكاتب أمامية ،احصاء فندقي ، اقتصاديات الفنادق ، المنظمات السياحية والفندقية ، نظم وتكنولوجيا المعلومات الفندقية ، فن خدمة المطاعم ، تخطيط وتصميم قوائم الطعام ، تجهيزات فندقية وديكور فندقي ، تشريعات فندقية ، الشئون الصحية في الفنادق ، تسويق فندقي ، محاسبة تكاليف فندقية ، شراء واستلام الخامات الغذائية ، تنمية الموارد البشرية الفندقية
امامن حيث الافضل الان الدراسات الفندقة شغله مضمون اكتر من الارشاد

شكراً *alshama .. بس المواد دي كتير كدا لية هههههههـ , وبالنسبة عندكم في الاقصر فيها لغتين ولا لا ... وانت هتدخل اية :)

alshama 20-08-2013 03:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام عاطف (المشاركة 5441272)
شكراً *alshama .. بس المواد دي كتير كدا لية هههههههـ , وبالنسبة عندكم في الاقصر فيها لغتين ولا لا ... وانت هتدخل اية :)

ايوه في لغتين انا لحد دلوقتي محتار ولسه مقررتش بس انا هاخد اللغتين انجليزي وتركي

ايمان هارون 20-08-2013 04:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshama (المشاركة 5446739)
ايوه في لغتين انا
لحد دلوقتي محتار ولسه مقررتش بس انا هاخد اللغتين انجليزي وتركي

لالالالالا لغتين عندكو انتو ف جامعتكم مش ف جامعه حلوان :bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9: كان زمان شكلك اسماعليه

اسلام عاطف 22-08-2013 09:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshama (المشاركة 5446739)
ايوه في لغتين انا لحد دلوقتي محتار ولسه مقررتش بس انا هاخد اللغتين انجليزي وتركي

يابختكم لغتين :( اهئ اهئ اهئ التركي حلو ؟ بس في الفنادق عاوزين حاجة شائعه وانا مش عارف اخد اية

اسلام عاطف 22-08-2013 09:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان هارون (المشاركة 5446881)
لالالالالا لغتين عندكو انتو ف جامعتكم مش ف جامعه حلوان :bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9: كان زمان شكلك اسماعليه

اهئ اهئ اهئ اشمعنا احنا بس لغة واحدة مش كلها كلية واحدة المفرود سياسة واحدة

ايمان هارون 25-08-2013 07:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام عاطف (المشاركة 5451189)
اهئ اهئ اهئ اشمعنا احنا بس لغة واحدة مش كلها كلية واحدة المفرود سياسة واحدة

مفيش حاجة اسمها سياسة واحدة اصلا انت مش هتاخد المواد الى هو بيقول عليها انت بتختلف عنو ف المواد وف اللغات وف كل حاجة

اسلام عاطف 26-08-2013 01:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان هارون (المشاركة 5456227)
مفيش حاجة اسمها سياسة واحدة اصلا انت مش هتاخد المواد الى هو بيقول عليها انت بتختلف عنو ف المواد وف اللغات وف كل حاجة

ربــــــنــــــا يـــــــــستر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:04 PM.