بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=528)
-   -   لمن يحتاج المساعده بخصوص طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=446317)

medoash 27-07-2012 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somabasha (المشاركة 4685649)
معلش يعنى اول سنه هناخدها في طب اسنان عادى مش هنروح كليه العلوم ؟ و شكرا لرد حضرتك واهتمامك

انا الصراحة مش بحب اقول معلومة مش متأكد منها ...لكن بنسبة 99 فى المية الدراسة هتكون فى اسنان نفسها مش فى علوم

اسراء صقر 27-07-2012 10:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash (المشاركة 4687829)
كويس ان حضرتك كتبتى اسنان مع ان رأيي ان صيدلة للبنات افضل بس برضوا اسنان كويسة للبنات لكن طب الصراحة للبنات وحشة جدا وبعد ما بيدخلوها بيندموا

انا اصلا كنت اقل نص درجة من طب اسنان اسكندرية وجالى طب اسنان الاسماعيلية بس حولت تحويل اغتراب بعدها علاطول لكنى رحت طب اسنان الاسماعيلية مرتين فى الاجازة اقدم قبل ما احول والصراحه من اللى شفتوا هيا كلية هادية جدا ومعاملها وعيادتها لسه جديدة وفيها اجهزة ومودلز حديثة ونضيفه زى اللى فى الجامعات الخاصة الصراحة عجبتنى اوى بس كان لازم احول عشان المسافة وبالنسبة للمستوى الدراسى سمعت انها كويسة جدا وفى طريقها للاعتماد ودلوقتى سمعت انها اول كلية طب اسنان اعتمدت فى مصر بس مش عارف الخبر صحيح ولا لا

مفيش طبعا تدريب بعد اولى ... حضرتك بتشتغلى على مودلز صناعية فى تانية وبعد ما تخلصى تانية هتشتغلى فى تالتة ورابعه على patients

والله بالنسبة لموضوع صيدلة انا عارفة انها كويسة اوى للبنت بس انا مش بحب الكميا اوى وكمان انا بحب الشغل العملى اكتر ... انا فعلا سمعت ان اسماعيلية اخدت الجودة......بس انا مش قصدى التدريب ده انا قصدى زى ماحضرتك كنت بتقول اننا بنروح لدكاترة ونتفرج بس

medoash 28-07-2012 05:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسراء صقر (المشاركة 4688280)
والله بالنسبة لموضوع صيدلة انا عارفة انها كويسة اوى للبنت بس انا مش بحب الكميا اوى وكمان انا بحب الشغل العملى اكتر ... انا فعلا سمعت ان اسماعيلية اخدت الجودة......بس انا مش قصدى التدريب ده انا قصدى زى ماحضرتك كنت بتقول اننا بنروح لدكاترة ونتفرج بس

المفروض التدريب بعد تانية يبقى كويس اوى لكن لو عندك حماس وطاقة تروحى بعد اولى هتستفادى برضه

اسراء صقر 28-07-2012 06:04 AM

الف شكر :)

منونه المصريه 29-07-2012 02:18 AM

لو سمحت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash (المشاركة 4681312)
السلاااااااااااام عليكم

انا زميلكم محمد داخل تالتة طب اسنان الاسكندرية
عارف ان كل سنة على المنتدى اللى داخلين اسنان بيبقى عندهم اسئلة كتيييييييير اوى عاوزين يعرفوا اجابتها وانا اما كنت على المنتدى ايام ثانوى لقيت مساعده من زمايلى اللى اكبر منى

فأى حد محتاج استفسار بالنسبة لكلية طب اسنان وخصوصا اسكندرية ان شاء الله اقدر افيده
وشكراااااااااااا

انا طالبه جديده لسه مخلصه ثانويه عامه بمجموع 100.2 %
و من دمنهور بالبحيره

و ان شاء الله كتبت اسنان الاسكندريه اول رغبه و كان عندى بعض الاستفسارات و اتمنى حد يفيدنى للضروره :

1. نتيجه التنسيق غالبا حتطلع بكره ( الاحد ) هل اروح تانى يوم للكليه عشان ادم ورقى ؟ ولا اعد بعدها فتره ؟ ولا ايه النظام ؟

2. السفر افضلى ؟ ولا المدينه الجامعيه افضل ؟

ارجو الرد سريعا للضروره

medoash 29-07-2012 10:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منونه المصريه (المشاركة 4693066)
انا طالبه جديده لسه مخلصه ثانويه عامه بمجموع 100.2 %
و من دمنهور بالبحيره

و ان شاء الله كتبت اسنان الاسكندريه اول رغبه و كان عندى بعض الاستفسارات و اتمنى حد يفيدنى للضروره :

1. نتيجه التنسيق غالبا حتطلع بكره ( الاحد ) هل اروح تانى يوم للكليه عشان ادم ورقى ؟ ولا اعد بعدها فتره ؟ ولا ايه النظام ؟

2. السفر افضلى ؟ ولا المدينه الجامعيه افضل ؟

ارجو الرد سريعا للضروره

اول ما النتيجة تطلع على الموقع هتطبعى استمارة الترشيح اللى على الموقع وهتصبرى لغاية اما يعلنوا عن ميعاد التقديم والكشف الطبى يعنى فى حدود اسبوع على اقل تقدير .... ان شاء الله هبقى على تواصل معاكم وهابلغكم بكل جديد وميعاد التقديم

بالنسبه لدمنهور للشباب فى ناس بتقعد وفى ناس بتحب تروح وتيجى اما للبنات اعتقد المدينة الجامعية افضل عشان البهدلة

*moon* 29-07-2012 12:45 PM

لو سمحت كان عندى سؤال
انا جايبة406 وكنت كاتبة صيدلة قبل اسنان
وجتلى صيدلة
ممكن احول اسنان تانى ولا مش ينفع عشان اسنان اعلى من صيدلة؟؟
ولا اتصل بمكتب التنسيق واسالهم؟
انا سالت ناس وقالولى ينفع طالما مجموعك جايبها
بس بيتهيالى مش ينفع عشان الكليات بتكون حددت الاعداد بتاعتها
على حسب الناس اللى اتقدمت لها
وكمان انا الصيدلة اللى جاتلى ف محافظتى
انما الاسنان كده كده هتبقى خارج المحافظة
وكمان التحويل بيبقى لتقليل الاغتراب
انا بيتهيالى ان التحويل مينفعش
ياريت حضرتك تاكد لى المعلومة
وشكراااااااا

medoash 29-07-2012 03:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *moon* (المشاركة 4695020)
لو سمحت كان عندى سؤال
وجتلى صيدلة
وشكراااااااا

لا اللى هيحصل ان كمان يومين هتفتح المرحلة التانية وهتخلص وهتطلع النتيجة بعد بقى اما تطلع نتيجة المرحلة الثانية تتابعى موقع التنسيق هتلاقيهم فتحوا حاجة اسمها (تحويل الاغتراب) ودا المفروض قسمين ...
القسم الاول اسمه تحويل متناظر ودا مثلا لو حضرتك جايبه 400 وجالك صيدلة المنيا وانتى من القاهرة وصيدلة القاهرة بتاخد من 401 وعاوزة تحولى ليها برغم ان مجموعك مش جايبها بس انتى عاوزة متروحيش بعيد.. والتحويل دا غالبا بيتقبل

النوع التانى اسمه تحويل غير متناظر ودا هوا اللى يهمك ودا مثلا لو انتى جايبة 400 وجالك صيدلة المنيا وانتى عاوزة تحولى مثلا اسنان القاهرة عشان قريبة منك ومجموعك جايبها وطبعا بما انك اصلا صيدلة فى بلدك واسنان برا هيبقى الموضوع قبوله صعب شوية لكن ممكن يتقبل عادى جدا

المفروض بقى لو متقبلش التحويل دا تطلعى على الكلية اللى عاوز تحولى ليها ولو هما وافقوا على التحويل تاخدى منهم موافقة انهم قابلين انك تحولى ليهم وتطلعى على الكلية اللتى دخلتيها تعملى طلب تحويل وتروحى تودى ملفك اسنان (ملحوظة بقى المفروض الخطوة دى بتتعمل لو التحويل على النت منفعش لكن ممكن تجربى تعملى الموضوع دا قبل ما تحويل الاغتراب يفتح يمكن يقبلوا)

*moon* 30-07-2012 10:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash (المشاركة 4696923)
لا اللى هيحصل ان كمان يومين هتفتح المرحلة التانية وهتخلص وهتطلع النتيجة بعد بقى اما تطلع نتيجة المرحلة الثانية تتابعى موقع التنسيق هتلاقيهم فتحوا حاجة اسمها (تحويل الاغتراب) ودا المفروض قسمين ...
القسم الاول اسمه تحويل متناظر ودا مثلا لو حضرتك جايبه 400 وجالك صيدلة المنيا وانتى من القاهرة وصيدلة القاهرة بتاخد من 401 وعاوزة تحولى ليها برغم ان مجموعك مش جايبها بس انتى عاوزة متروحيش بعيد.. والتحويل دا غالبا بيتقبل

النوع التانى اسمه تحويل غير متناظر ودا هوا اللى يهمك ودا مثلا لو انتى جايبة 400 وجالك صيدلة المنيا وانتى عاوزة تحولى مثلا اسنان القاهرة عشان قريبة منك ومجموعك جايبها وطبعا بما انك اصلا صيدلة فى بلدك واسنان برا هيبقى الموضوع قبوله صعب شوية لكن ممكن يتقبل عادى جدا

المفروض بقى لو متقبلش التحويل دا تطلعى على الكلية اللى عاوز تحولى ليها ولو هما وافقوا على التحويل تاخدى منهم موافقة انهم قابلين انك تحولى ليهم وتطلعى على الكلية اللتى دخلتيها تعملى طلب تحويل وتروحى تودى ملفك اسنان (ملحوظة بقى المفروض الخطوة دى بتتعمل لو التحويل على النت منفعش لكن ممكن تجربى تعملى الموضوع دا قبل ما تحويل الاغتراب يفتح يمكن يقبلوا)

شكراااا جداا لحضرتك يا دكتور
بس اخر حاجة مش فهمتها ازاى انا هسحب ملفى من صيدلة وانا لسه مقدمتش اصلا
انا عاوزة احول من البداية من قبل مااقدم ملفى ف صيدلة
والتحويل الورقى ده مش بيبقى مع الالكترونى ؟ولا بيفتح من دلوقتى؟
وبيتم ازاااى؟
كمان انا اسمع ان التحويل لكلية غير مناظرة بيكون منطقة التوزيع الجغرافى ( أ )بس
وانا صيدلة الزقازيق احول لاسنان اسماعيلية اقرب ولا المنصورة؟
وفيه شرط كمان انه يكون مستوفى الحد الادنى
انا جايبة الحد الادنى بالظبط هينفع كده صح؟
كمان فى مشكلة بالنسبة للمدينة الجامعية_بفرض ان التحويل هيمشى ان شاء الله_
مش هينفع اروح اسحب استمارة لانى لسه محولتش
ممكن يقبلونى حتى لو بعدها بشهر
اخلى بابا يروح يسالهم هناك بقى ولا اعمل ايه؟
يعنى من الاخر كده الاجراء الاول اللى المفروض يتم دلوقتى
انى اسال ف الكلية ولا انى اعمل التحويل الورقى؟
انا اسفة يا دوك ع الاسئلة الكتير :(:(
يارب حضرتك تفيدنى
وربنا يجزيك خير

doctora 30-07-2012 11:06 AM

من فضلكم عاوزة اسأل اانا جايبة 406 وكنت كاتبة صيدلة رغبة تانية وجتلى صيدلة المنصورة 403.5

وعاوزة احول لاسنان المنصورة 406 هل ينفع وهل التحويل الالكترونى ممكن يتقبل بنسبة كبيرة فى هذه الحالة ولا لا

*moon* 30-07-2012 12:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctora (المشاركة 4700556)
من فضلكم عاوزة اسأل اانا جايبة 406 وكنت كاتبة صيدلة رغبة تانية وجتلى صيدلة المنصورة 403.5

وعاوزة احول لاسنان المنصورة 406 هل ينفع وهل التحويل الالكترونى ممكن يتقبل بنسبة كبيرة فى هذه الحالة ولا لا

نفس المشكلة بردو :(
ربنا يسهل ونعرف نحول باذن الله

cat2007200 30-07-2012 01:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *moon* (المشاركة 4695020)
لو سمحت كان عندى سؤال
وجتلى صيدلة
وشكراااااااا

ينفع تحولى اسنان يا دكتر ان شاء الله حصلت قدامى ناس حولت من صيدله فى محافظه لاسنان فى محافظه تانى

*moon* 30-07-2012 01:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cat2007200 (المشاركة 4700899)
ينفع تحولى اسنان يا دكتر ان شاء الله حصلت قدامى ناس حولت من صيدله فى محافظه لاسنان فى محافظه تانى

ياااااااااااااااااااااااااارب
الحمد لله حضرتك طمنتينى شوية

medoash 30-07-2012 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *moon* (المشاركة 4700485)
شكراااا جداا لحضرتك يا دكتور
بس اخر حاجة مش فهمتها ازاى انا هسحب ملفى من صيدلة وانا لسه مقدمتش اصلا
انا عاوزة احول من البداية من قبل مااقدم ملفى ف صيدلة
والتحويل الورقى ده مش بيبقى مع الالكترونى ؟ولا بيفتح من دلوقتى؟
وبيتم ازاااى؟
كمان انا اسمع ان التحويل لكلية غير مناظرة بيكون منطقة التوزيع الجغرافى ( أ )بس
وانا صيدلة الزقازيق احول لاسنان اسماعيلية اقرب ولا المنصورة؟
وفيه شرط كمان انه يكون مستوفى الحد الادنى
انا جايبة الحد الادنى بالظبط هينفع كده صح؟
كمان فى مشكلة بالنسبة للمدينة الجامعية_بفرض ان التحويل هيمشى ان شاء الله_
مش هينفع اروح اسحب استمارة لانى لسه محولتش
ممكن يقبلونى حتى لو بعدها بشهر
اخلى بابا يروح يسالهم هناك بقى ولا اعمل ايه؟
يعنى من الاخر كده الاجراء الاول اللى المفروض يتم دلوقتى
انى اسال ف الكلية ولا انى اعمل التحويل الورقى؟
انا اسفة يا دوك ع الاسئلة الكتير :(:(
يارب حضرتك تفيدنى
وربنا يجزيك خير

بصى يا دكتور التحويل من صيدلة لاسنان دا بالذات مشكلة كل سنة لان فى ناس بتكتب صيدلة بذات البنات وبعد اما تجلها تقلك لا انا عاوزة ادخل اسنان ومجموعى جايبها وعشان مكدبش على حضرتك فى ناس بتعرف وفى ناس مش بتعرف تحول

التحويل الورقى دا بيتم فى حالة فشل التحويل الالكترونى وانا عموما اتأكدت ان مفيش تحويل ورقى خالص قبل اما يخلص التحويل الالكترونى .... التحويل الالكترونى الغير متناظر له شرطان الشرط الاول ان تستوفى الحد الادنى لمجموع الدرجات للكلية المراد التحويل لها والشرط التانى ان يكون لتقليل الاغتراب يعنى مثلا تيجى من صيدلة اسوان للمنصورة

حضرتك بقى الاجراء الاول انك تعملى التحويل الغير متناظر وحضرتك سألتى احول منصورة ولا اسماعيلية فانا بطلب من حضرتك بس تقوليلى انتى من انهوا ادارة فى انهوا محافظة وانا هاجبلك كليات طب الاسنان اللى هتبقى متاحه ليكى فى التحويل لان مش كل الجاماعت بتبقى متاحه وهاقلك كمان نسبة قبولها باذن الله حسب التوزيع الجغرافى

تانى اجراء وهنفترض باذن الله التحويل اتقبل ... يبقى هتطلعى على المدينة وتسألى عن المدينة .... انا فى سنتى كنت محول من اسنان الاسماعيلية لاسنان الاسكندرية تحويل متناظر ومرضوش يقعدونى مدينة عشان محول واضطريت ادفع 1000 جنيه عشان اقعد (بس دا كان قبل الثورة بقى )بس عموما الحاجات دى بتختلف من جامعه لجامعه حسب ظروف المدينة وبتختلف من الولاد للبنات

تالت اجراء لو التحويل متقبلش هيبقى فيه تحويل ورقى ... مشكلة التحويل الورقى تكمن ان كل جامعه بتمشى على مزاجها يعنى مثلا فى سنتى كنت اما جاتلى اسنان الاسماعيلية قدمت فيها بس اما عملت تحويل من النت وجالى اسكندرية رحت اسماعيلية تانى اجيب ورقى ومستنى دورى فلقيت طالبة ووالدتها قاعدين مع الست اللى ماسكة شئون الطلبة عاوزين يحولوا من صيدلة لاسنان ومجموعها جايب اسنان بس للاسف الست مكنتش رادية وقلتلهم احنا مش بنقبل تحويلات

على عكس كدا الموضوع فى اسكندرية بسيط جدا انت بتروحى تثبتى بوصل او عقد انك قاعده فى اسكندرية ودا بيبقى فى ادارة الجامعه وبتدفعى 150 جنيه وهما بيعملولك تحويل بس لازم يكون فى محل اقامة فى اسكندرية

فكل جامعه ليها نظامها وكل جامعه بتغير نظامها من سنة لسنه ومعلش هو الموضوع معقد وليه شروط
بس زى ما قلت لحضرتك امشى خطوة خطوة واول خطوة التحويل الالكترونى ومستنى رد حضرتك وهقلك انتى هيبقى متاح ليكى ايه

اميرة الرسم 31-07-2012 02:50 AM

ايه الفرق بين طب فم واسنان القاهرة وطب اسنان عين شمس ؟؟؟؟؟؟
هو ده فيه فرق بالاسم ؟؟؟؟ولا مافيش فرق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:34 AM.