بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شعبة اللغة الإنجليزية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1014)
-   -   نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=451114)

Monier 06-08-2012 02:48 PM

نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكوا يا شباب
دفعة اولى ركز معايا يا حبيبى وانتى يا ختى سيبى الموبايل وركزى معايا الكلام دا اللى هيفيدك الموبايل مش هيفيدك:stickjo4::stickjo4:
اولا
مبروك النجاح
ثانيا
مدام دخلت تجارة انجليزى يبقى ربنا يكون فى عونك
طبعا ناس كتيرة تقولك تجارة انجليزى يبقى بنات والحياة عثل بقا ومفيش محاضرة وحاسس انكوا عندكوا امل انكوا تعيشوا الحياة
:blush:;)
انا بقولكوا انسوا دانتوا هتتفحتوا
اللى قالكوا ان اخر تعب فى ثانوية االعامة ضحك عليكوا
واللى قالكوا ان الثانوية العامة هى اللى بتحدد المستقبل برضو ضحك عليك
لان فى الحقيقة الكلية هى اللى بتحدد مستقبلك لانك اساسى بتلعب على التقدير علشان تعرف تتخرج وطبعا دا بيبقى صعب الى حد ما خصوصا انك داخل مرحلة جديدة لمواد جديدة تدرس بلغة انت مهما كنت متقنها هتلاقى فيها صعوبه
وصدقونى المشكلة مش فى دخول الكلية بالعكس المشكلة فى الخروج منها
نبداء بقا
اولا الشباب نصيحة اخوية (لو ناوى تجيب تقدير ابعد عن البنات هيودوك فى داهية)
والبنات نصيحة برضو ابعدى عن البنات لانهم هيلعبوا عليكى لو انتى شاطرة
دايما كدا فى مجموعة بنات سوهنات :friendsxs3::friendsxs3: كدا يقربوا من الواد والبنت الشاطرين علشان محاضرة علشان اى حاجة
تمام
البنات طرق الولاد لما يحب يتعرف على بنت
1- ممكن لو سمحت المحاضرة علشان ملحقتش انقلها (وساعات تستاخدمها البنات الفشلة لما تحب تاخد محاضرة من واد شاطر اللى هما شباب البنش الاول )
2- هو حضرتك جديدة معانا (لا ياحبيبى جايا مستمعة :wacko::wacko:اكيد جديدة )
3-لما يكون واحد شاطر عايز يتعرف على واحدة شاطرة يقولها انا معايا المحاضرة على فكرة كاملة لو عاوزة تصوريها
الواد هحذرك من حاجة لو انت شاطر هتلاقى كام واحدة كدا بصينلك ومبرقين وبيسرحوا فى خلقتك وفى الاغلب بتكون البنت مش حلوة وبترسم على علاقة او فاشلة وبترسم على محاضرة :bosyht9::bosyht9::bosyht9:

تمام دا كدا اولا

انت يلا ياللى بتضحك ركز معايا يا حبيب وانتى يا ختى مش كل البنات كدا فى نوع محترم فى حالة وفى ولاد فى حالهم
فى الشباب الثورجى
ودا بقا اللى هو مش بيسكت عن حقه خالص وتلاقى كل يوم يتخانق مع فراش او مع ادارى او مع دكتور او مع العميد المهم انه مش بيسيب حقه (لاحظ انك بتدفع مبلغ وقدره مش حاجة سهلة)
فى الواد الوسيم (او الحبيب) ودا تلاقى حوليه بنات كتير وعايش فيها دور تمورة اللى هو كل البنات بتحبك كل البنات مجانين:cool::cool:
وفى الطالب الغلبان
ودا بقا تلاقية دايما ياما فى البنش الاول وقاعد ساكت ولو بنت بصتله تلاقى عينه فى الارض وخجلان من نفسه ميقدرش يرفض لبنت طلب انما الواد ممكن يرفض عادى

تمام بعد النصائع واللذى منه

نجى على الدراسة
اولا العامل بيتنده ب عم (...)
ثانيا اللى بيدرسلك اسمه (دكتور) وحياة ابوكوا انسوا استاذ وابله ومستر ومس والكلام دا متفضحوناش
الدكتور بتكلمه بطريقة محترمه لانه ممكن يعلقكوا
لو مثلا الدكتور واقف قدام البورد(مفيش حاجة اسمها سبورة) وانت مش شايف بتقوله بعد اذنك يا دكتور هيقولك نعم قوله اصلى مش شايف (مش تقوله دكتور نور او وسع والكلام دا)
الدكتور لما بيخش بتعقد فى مكانك مش بتقف خالص غير لو هو قالك اقف
متخرجش من المحاضرة من غير لما تستئذن الدكتور
الدكتور لو خد كارنيهك او اسمك يبقى اعمل حسابك ان المدة دى هتونسك السنة الجديدة علشان كدا لما الدكتور يقولك هات كرنيهك قوله لسه مطلعتهوش وصل المصاريف مش معايا بطاقتك لسه مطلعتهاش امال دخلت ازاى اصلى اعرف الامن خليك كدا بس كله بالاحترام
ماشى فى واحد بيبقى مع الدكتور دا بيبقى اسمه المعيد ودا لما بتيجى تكلمه بتقوله دكتور برضو
تمام
طبعا انتوا تجارة انجليزى يعنى انسى ان اى دكتور يكلمك بالعربى فى دكاترة ممكن تقدر انكوا لسه اول سنة وكدا وتتكلم شوية عربى بس الاغلبية انجليزى
هتحس بتعب فى اول سنة علشان كلية جديدة وكدا
التقدير دا حاجة ملكش دعوة بيه دى حاجة فى ايد الدكتور يعنى ممكن تكون مذاكر وحالل وتجيب جيد او مقبول عادى

الترم الاول هيبقى صعب ودا عادى بس هتعدى فيه لو ذاكرت وتابعت مع الدكتور الترم التانى بيبقى دايما اسهل من الترم الاول لانك ابتديت تتعود على المدة

الشباب الصايع بلاش بلطجة ماشى وبلاش لعب كوتشينه والذى منه فى الجامعة لان ممكن الامن يرخم معاك

صحيح الدكتور لو رخم ممكن يفصلك من الكلية وممكن من الجامعة ويمنعك من دخول اى جامعة فى مصر
يلا اللى عنده سؤال يتفضل
وربنا معاكوا

واحدة وبس 06-08-2012 07:36 PM

مرسي ليك
يعييييييييييني اتصدم ههههههههههههه

fa_shimaa 06-08-2012 11:08 PM

كلامك يا استاذ منير عشره على عشره على النصائح الرائعه بس
بس انا عاوز اسال بخصوص المصاريف ثابته ولا مختلفه فى كل كلية
انا اصلا جامعه الاسكندرية وعاوزه اعرف ايه الكورسات اللى ممكن تفيدنى وازاى اذاكر

Monier 07-08-2012 01:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واحدة وبس (المشاركة 4726033)
مرسي ليك
يعييييييييييني اتصدم ههههههههههههه

لا الصدمة الكبرى هتبقى فى الكلية

Monier 07-08-2012 02:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fa_shimaa (المشاركة 4726498)
كلامك يا استاذ منير عشره على عشره على النصائح الرائعه بس
بس انا عاوز اسال بخصوص المصاريف ثابته ولا مختلفه فى كل كلية
انا اصلا جامعه الاسكندرية وعاوزه اعرف ايه الكورسات اللى ممكن تفيدنى وازاى اذاكر

اولا نورتى التوبيك

ثانياالمصاريف فى الاغلب بتبفى ثابتة كل اللى بيختلف ان فى جامعة بتجبر الطالب انه ياخد الكتب وبالتالى بتتراوح المصاريف من 4000 الى 5000 جنية فى السنة
وفى جامعات عادى عاوز تشترى الكتب اوك مش عاوز براحتك وبتبقى المصاريف من 3100 الى 3400

ثالثا
موضوع الكورسات
انا دايما بنصح الناس انها متاخدش كورسات غير لو الدكتور شرحه مش حلو فبتشوفى المعيد اللى مع الدكتور لو بيشرح كويس بتساليه لو بيدى كورس لو قالك اه يبقى تمام وروحى خدى معاه
لو قالك لا بتسالى طلاب اللى اكبر منك عن احسن مكان للكورسات وكدا هما عارفين مين الاحسن
وبتاخدى كورسات فى المواد اللى انتى مش فاهمها من الدكتور ودا هيبقى عادى يعنى لو لقيتى كذا مادة مش فاهمها متقوليش انا مش بفهم الكلية دى صعبة خالص هى علشان اولى بتبقى غريبة والدراسة بالانجليزى وكدا هتلاقيها صعبه ومع الوقت هتلاقيها سهلة
رابعا تذاكرى ازاى
انا مش هينفع انصحك لانى انا نفسى داخل بكالوريوس ان شاء الله ولسه مش عارف اذاكر ازاى
بس فى العموم حضرتك
الاعتماد الاساسى على المحاضرات
لو فى كتب نصيحة ركزى مع الدكتور افهمى منه واكتبى العناوين بس اللى هتفيدك وافهمى المحتوى واول ما تروحى البيت افتحى الكتاب وابدائى علمى على اللى انتى خدتيه وذاكريه وياريت كله اول باول علشان مفيش محاضرات تتراكم
فى اخر السنة فى مكاتب بتطلع فيها ملازم بتاعة الكورسات وساعات امتحانات السنين اللى فاتت ودى مهمة علشان تعرفى نظام الدكتور فى الابمتحان اللى فى الاغلب ليه اسئلة بتتكرر
وشوفى الملازم حاولى تتفيدى منها
ولو ى حاجة مش واضحة قوليلى
واى حد عند سؤال قول الفرصة دى مبتتكررش انك تلاقى حد يساعدك قبل الجامعة
وربنا معاكوا

hesho_161 07-08-2012 03:45 AM

والله انت برنس:022yb4:
متشكرين على التوبيك الجامد اوى ده

Monier 07-08-2012 03:55 AM

منور يا معلم وانا فى الخدمة

ماما ميا ميا 07-08-2012 01:55 PM

انا عاوزة اسال عن التنسيق الداخلى انا جايبة 93.2 ينفع ادخل تجارة انجلش

tarek eno 07-08-2012 02:20 PM

شكرا على المعلومات و انا علمى رياضة و جايب 91.2 و قبلت فى تجارة عربى و جايب فى الانجليزى 46.5 فهل ممكن ان شاء اخش انا كنت معلق املى على حاسبات بس ربنا مأردتش و انا الحمد لله راضى فياريت استفيد منك

usernamo 07-08-2012 03:32 PM

الله ينور ^_^ .. بس تجارة انجليزى القاهرة اكثر تعقيداً من كده شوية ^_^ .. و عادى على فكرة ممكن تعرف بنات و تجيب تقدير .. بس تبقى هايف انك داخل الجامعة عايز تعرف بنات .. او بمعنى اصح .. تدخل الجامعة عشان البنات .. هتتفقس و هيتقال عليك محدث نعمة ^_^ ..
و العكس صحيح للبنات .. لو مدلوقة على الولاد هيتقال عليكى " كورة شراب " .. فخير الامور الوسط ..
كده كده غصب عن عين اى حد .. الولد هيعرف بنات كزمايل و اخوات و البنات نفس الكلام .. و هيساعدوا بعض لو هما اخوات بجد .. هتلاقى البنت الغلابانة و هتلاقى البنت السوسة :d و هتلاقى كل الانواع و بردو نفس الكلام للولاد ..
الجامعة حياة جوة حياة .. اللى هيجتهد فى شغله او دراسته .. و يعيش حايته بردو و يعرف ينظم بين الاتنين .. و يطلع رحلات و يعيش .. هتبقى الجامعه بالنسبة له .. اجمل ايام حياته ..

و خلى بالك .. لو دخلت جامعةا لقاهرة .. انت فى اجمعة العاصمة .. هتشوف كل يوم ممثلة او ممثلة .. كل يوم سياسى كبير .. او داعية .. و انشطة كتييرة و موديلز .. بجد هتحبها جداً .. و لما تاخد الاجازة .. هتبقى مخنوق جداً زى حالاتى كده :d

Hesham Shafek 07-08-2012 03:38 PM

السلام عليكم
بقولك لحضرتك بما انك فى تجارة اجلش عاوز اعرف منك حاجة هما بياخدو الاعلى فى المجموع الاعتبارى بغض النظر عن ادبى ولا علوم ولا رياضة اصل الجامعة مليانة ادبة فوق 92 واللى 94 وانا راياضة وجايب 90 فعلى كده ممكن مش ياخدونى ولا ايه

Monier 07-08-2012 08:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماما ميا ميا (المشاركة 4728887)
انا عاوزة اسال عن التنسيق الداخلى انا جايبة 93.2 ينفع ادخل تجارة انجلش

لو الانجليزى فوق ال 40 يبقى ان شاء الله تخشيها وانتى مستريحة باذن الله

Monier 07-08-2012 08:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek eno (المشاركة 4728991)
شكرا على المعلومات و انا علمى رياضة و جايب 91.2 و قبلت فى تجارة عربى و جايب فى الانجليزى 46.5 فهل ممكن ان شاء اخش انا كنت معلق املى على حاسبات بس ربنا مأردتش و انا الحمد لله راضى فياريت استفيد منك

ان شاء الله هتخش تجارة انجليزى لان اكبر جامعة فى مصر بتشترط انك تكون جايب فى الانجليزى على الاقل 45 يعنى ان شاء الله انت تجارة انجليزى يا معلم

Monier 07-08-2012 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usernamo (المشاركة 4729320)
الله ينور ^_^ .. بس تجارة انجليزى القاهرة اكثر تعقيداً من كده شوية ^_^ .. و عادى على فكرة ممكن تعرف بنات و تجيب تقدير .. بس تبقى هايف انك داخل الجامعة عايز تعرف بنات .. او بمعنى اصح .. تدخل الجامعة عشان البنات .. هتتفقس و هيتقال عليك محدث نعمة ^_^ ..
و العكس صحيح للبنات .. لو مدلوقة على الولاد هيتقال عليكى " كورة شراب " .. فخير الامور الوسط ..
كده كده غصب عن عين اى حد .. الولد هيعرف بنات كزمايل و اخوات و البنات نفس الكلام .. و هيساعدوا بعض لو هما اخوات بجد .. هتلاقى البنت الغلابانة و هتلاقى البنت السوسة :d و هتلاقى كل الانواع و بردو نفس الكلام للولاد ..
الجامعة حياة جوة حياة .. اللى هيجتهد فى شغله او دراسته .. و يعيش حايته بردو و يعرف ينظم بين الاتنين .. و يطلع رحلات و يعيش .. هتبقى الجامعه بالنسبة له .. اجمل ايام حياته ..

و خلى بالك .. لو دخلت جامعةا لقاهرة .. انت فى اجمعة العاصمة .. هتشوف كل يوم ممثلة او ممثلة .. كل يوم سياسى كبير .. او داعية .. و انشطة كتييرة و موديلز .. بجد هتحبها جداً .. و لما تاخد الاجازة .. هتبقى مخنوق جداً زى حالاتى كده :d

هههههههههههههههههه
صدقنى كل الجامعات واحدة من حيث الدراسة انا فى بنها مش طالع عينى فيها وعادى نفس المنهج فى كل الجامعات انا حضرت محاضرات فى القاهرة وفى عين شمس وفى الزقازيق فعارف ايه النظام
بس القهرة بصراحة جياة ايه فله :d:d

Monier 07-08-2012 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham shafek (المشاركة 4729354)
السلام عليكم
بقولك لحضرتك بما انك فى تجارة اجلش عاوز اعرف منك حاجة هما بياخدو الاعلى فى المجموع الاعتبارى بغض النظر عن ادبى ولا علوم ولا رياضة اصل الجامعة مليانة ادبة فوق 92 واللى 94 وانا راياضة وجايب 90 فعلى كده ممكن مش ياخدونى ولا ايه

بص انا هقولك حاجة بينى وبينك كدا
اولا دا نصيب يعنى لو مكتوب هتخش
ثانيا موضوع العدد دا انا مش مقتنع بيه ليه لانك اكتر من 3000 جنية
تفتكر فى جامعة هتتنازل عن المبلغ دا
وعلى فكرة انا لما دخلت تجارة انجلش كان مجموع الانجليزى بتاعى 41.5 فى ناس كانت جايبة 36 ودخلت فدا عادى سيبها على الله ولو مجتش فلا خير الا فى ما اختاره الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:33 AM.