بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   ألـــــســـن يـــا نـــاس (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=442284)

Angle In Dark 14-07-2012 11:25 PM

ألـــــســـن يـــا نـــاس

انا عايزة اعرف تنسيق الكلية السنة دى هيبقى ايه وعدد اللغات اللى هتخرج بيها والاقسام وكله كله ساعدونى بليز

creative1 15-07-2012 07:46 AM

اولا حكايه التنسيق دي محدش يعرفها بس هيا كانت واخده السنه اللى فاتت من 91.3% وتوقعي انها هتزيد والله اعلم ..

بخصوص اللغات هتدرسي لغتين انتى للى بتختاريهم او بمعني اصح بمجموع الانجلش او الفرنش ( اللغه التانيه في الثانوي ) الاقسام ( اللغات ) في لغات كتير * اسباني ايطالي صيني انجليزي الماني فرنسي روسي وهكذا ... *

لو ف اي أسئله تاني اتفضلي :)

بالتوفيق

Angle In Dark 16-07-2012 09:14 AM

شكرا جدا
بس انا بتخرج ومعايا لغتين بس ??? لان فى ناس قالولى انى بتخرج باربع لغات وايه حكاية لغة الاولى والتانية دى وبيفرقو عن بعض ف ايه

creative1 16-07-2012 04:39 PM

[quote=angle in dark;4650254]شكرا جدا
بس انا بتخرج ومعايا لغتين بس ??? لان فى ناس قالولى انى بتخرج باربع لغات وايه حكاية لغة الاولى والتانية دى وبيفرقو عن بعض ف ايه[/quote
]

العفو

اها لغتين بس ودل كفايه ادرسيهم صح انتي بس :d لا مش اربعه خالص

اللغه الاولي ]دي ليها شروط علشان تخشيها بتعتمد ع حسب مجموع اللغتين اللى درستيهم ف ثانوي يعني مثلا ( الايطالي كان وواخد من 48 فرنش ) ( الاسباني كان واخد من 47 فرنش ) ف لغات تانيه بتخد من انجلش زي الصيني والروسي والتركي وهكذا ) الالماني لازم تكون دارسه ف ثانوي و الفرنش لازم تكون ف مدرسه فرنسيه .....

اللغه التانيه دي بتخشيها من غير شروط بتختاري اي لغه يعني بس كدا :d

Guitarist 16-07-2012 07:53 PM

elkalam da 3ala alsun 3en shams bs belnsba le alsun elmnia tanse2ha taaaany 5aaaaaaals we feha 6 loghat bs :)

Angle In Dark 17-07-2012 10:40 AM

انســـــــــــــوا ضاعت خلاص

nour_kh 17-07-2012 12:19 PM

طيب هو قسم اللغة الافريقية لية شروط للاتحاق بة

Randoosh 17-07-2012 02:12 PM

طيب هيا كلية ألســـــــــــــن لازم اكون واخده فرنساوى فى الثانوى ؟؟؟؟؟؟؟
انا كنت واخده ألماانى
ممكن الرد ؟؟؟؟

creative1 18-07-2012 02:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour_kh (المشاركة 4654316)
طيب هو قسم اللغة الافريقية لية شروط للاتحاق بة

اللغه الافريقيه بتتاخد كسكند ( لغه تانيه ) واللغه التانيه مش ليها شروط او ممكن تتفرض عليكي انك تخديها لو انتى مثلا جايبه ف الفرنش 47 وعاوز تخشي قسم اسباني او ايطالي وهما خدوا من 48 يبقي ف الحاله دي تخشي اسباني او ايطالي مثلا بس هتخدي كلغه تانيه افريقي والافريقي سهل جدا وتقديرات حلوه امتيـــازات :d

creative1 18-07-2012 02:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة randoosh (المشاركة 4654614)
طيب هيا كلية ألســـــــــــــن لازم اكون واخده فرنساوى فى الثانوى ؟؟؟؟؟؟؟
انا كنت واخده ألماانى
ممكن الرد ؟؟؟؟

لو واخده الماني يبقي هتخشي قسم الماني بس لكن لو كنتي واخده فرنساوي هيبقي ليكي الحق انك تخشي قسم اسباني او ايطالي لو مش عاوزه تدرسي الماني شوف درجتك ف الانجلش لان ف اقسام زي التركي والروسي والصيني بيخدوا من درجه الانجلش

creative1 18-07-2012 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angle in dark (المشاركة 4654108)
انســـــــــــــوا ضاعت خلاص

ليه بس ؟؟ !!

abdau2010 18-07-2012 02:55 AM

لو سمحت من فضلك انا مجموعي السنة دي 400 ونص من 410 ادبي ونفسي ادخل السن قسم ياباني بس للأسف جبت 47 ونص ف الانجلش ككل ياتري هينفع ولا ؟؟

creative1 18-07-2012 03:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdau2010 (المشاركة 4656337)
لو سمحت من فضلك انا مجموعي السنة دي 400 ونص من 410 ادبي ونفسي ادخل السن قسم ياباني بس للأسف جبت 47 ونص ف الانجلش ككل ياتري هينفع ولا ؟؟

الف ملييون مبروك

للاسف قسم ياباني خد السنه اللى فاتت من 49 بس مش عارف ينفع تعمل التماس وتخشه ولا ايه

El Alsunian 18-07-2012 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdau2010 (المشاركة 4656337)

انت ما شاء الله عليك مجموعك حلو جدا ف ماتضيعش تعبك و تدخل السن
قسم اللغة اليابانية بياخد من 49 درجة الانجلش علطول و ده على فكرة مش عشان احلى قسم او اكتير قسم بيشتغل او كدا. ده بس عشان الدكاترة يابانيين و عاوزن عدد طلاب قليل قوي و عادة مابيزدش عن 10 كلهم بيجيبو امتياز بس قليل منهم الي بيلاقي شغل و بيشتغلو بالسكند بعد تعب
فامتنخدعش بقسم ياباني و اصلا احتمال كبير قوي ماتلحقهوش عشان زي ما قلتلك بيرفعو التنسيق بتاعه جامد يعني من 49 او 48.5 اخره عشان عاوزين عدد طلاب قليل بس ..

انت مجموعك حلو جدا ما شاء الله لو ادبي كل الكليات مفتوحالك احسن ليك تدخل سياسة و اقتصاد انجلش او اعلام انجلش و انت اكيد ان شاء الله هايجولك

ماتظلمش نفسك و تدخل الالسن و هايصعب عليك مجموعك الي انت جبته ده لما تدخلها صدقني انك ضيعت تعبك سنتين في الثانوية العامة لحد ما جبت المجموع ده

Ahmed Asko 18-07-2012 03:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el alsunian (المشاركة 4656956)
انت ما شاء الله عليك مجموعك حلو جدا ف ماتضيعش تعبك و تدخل السن
قسم اللغة اليابانية بياخد من 49 درجة الانجلش علطول و ده على فكرة مش عشان احلى قسم او اكتير قسم بيشتغل او كدا. ده بس عشان الدكاترة يابانيين و عاوزن عدد طلاب قليل قوي و عادة مابيزدش عن 10 كلهم بيجيبو امتياز بس قليل منهم الي بيلاقي شغل و بيشتغلو بالسكند بعد تعب
فامتنخدعش بقسم ياباني و اصلا احتمال كبير قوي ماتلحقهوش عشان زي ما قلتلك بيرفعو التنسيق بتاعه جامد يعني من 49 او 48.5 اخره عشان عاوزين عدد طلاب قليل بس ..

انت مجموعك حلو جدا ما شاء الله لو ادبي كل الكليات مفتوحالك احسن ليك تدخل سياسة و اقتصاد انجلش او اعلام انجلش و انت اكيد ان شاء الله هايجولك

ماتظلمش نفسك و تدخل الالسن و هايصعب عليك مجموعك الي انت جبته ده لما تدخلها صدقني انك ضيعت تعبك سنتين في الثانوية العامة لحد ما جبت المجموع ده

مع احترامى لرايك بس ميدخلش كلية لمجرد انها قمة وليتفشخر بيها وبعيدا عن المسميات هو يدخل الكلية الى حاببها والدراسة المناسبة ليه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:24 PM.