بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   نظام إمتحانات القدرات 2023 (فنون جميلة/تطبيقية/تربية فنية/نوعية) كل ماتريد معرفته هنا حصرى ومتجدد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=375910)

bahaaeldeen 03-01-2013 08:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asala khatab (المشاركة 5040423)
لو سمحت عايزه اعرف انا كونت علمى رياضه و جبت 80% و ودخلت حقوق بسبب التنسيق و انا مش بحبها و كنت عايزه ادخل فنون جميله ودلوقتى احنا في اخر الترم الاول وعايزه اعرف اعمل ايه عشان احول من حقوق ل فنون جميله وينفع احول في الترم التانى ؟ وشكرا

صعب الحقيقة جدا
بس قدامك تربية فنية بتقبل عادى ومستواها زى فنون بالظبط يعنى مادام حابة الرسم والاعمال الفنية ومستوى تربية فنية هايل :)

faca2099 04-01-2013 11:18 AM

طيب ممكن اعرف مجموعها من ادبى ؟؟

LinuxForEver 18-01-2013 11:34 PM

جزاك الله خيرا على المجهود

bahaaeldeen 19-01-2013 08:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faca2099 (المشاركة 5049008)
طيب ممكن اعرف مجموعها من ادبى ؟؟

لو فنون اخر التمانينات ولو ديكور فى اسكندرية يبقى فى التسعينات ودة قرار قرب يتلغى

age dreem 31-01-2013 12:47 AM

ممكن حد يفيدني برقم تليفون للاستعلامات في كلية فنون جميلة بالاسكندرية ؟

bahaaeldeen 12-02-2013 03:06 AM

بالتوفغيق يارب

22shimaa 21-02-2013 11:41 AM

طيب لو سمحتو انا معهد مساحه هو كليه فنون تطبيقيه متاحه لى من معهد وهو لازم اعمل قدرات

bahaaeldeen 21-02-2013 10:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 22shimaa (المشاركة 5146391)
طيب لو سمحتو انا معهد مساحه هو كليه فنون تطبيقيه متاحه لى من معهد وهو لازم اعمل قدرات

بص انا متاكد بنسبة 80% ان التحويل فى كل الكليات عدا حلوان ولازم تقعد هناك سنة وتكون ممتحن قدرات اصلا

SHOSHO_9420 26-03-2013 07:11 AM

طب انا عندى سؤال هو كورس فنون ينفع يتاخد بعد امتحانات الثانوية العامة فى الجامعة ؟؟؟؟

ياسر المزين 26-03-2013 11:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shosho_9420 (المشاركة 5194744)
طب انا عندى سؤال هو كورس فنون ينفع يتاخد بعد امتحانات الثانوية العامة فى الجامعة ؟؟؟؟

كورس الفنون من الممكن ان يأخذ فى الكلية ولكن الوقت قد يكون غير كافى الافضل التمرين على الاسئلة الثلاثة

bahaaeldeen 28-03-2013 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shosho_9420 (المشاركة 5194744)

ممكن على حسب المستوى وممكن كورس مكثف

salma wael ghanem 02-04-2013 12:15 AM

انا اكنت علمى بس جبت فى تانىة ثانوى 85 و اضطريت انى احول ادبى و كان نفسى ادخل ديكور بس عرفت انها مش يتقبل من ادبى فممكن حضرتك تقولى اذا كان مجموعى دة يسمح انى ادخلها بس اى قسم تانى غير ديكور زى جرافيك مثلا و لا ديه كمان غلمى

ياسر المزين 02-04-2013 10:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salma wael ghanem (المشاركة 5202978)
انا اكنت علمى بس جبت فى تانىة ثانوى 85 و اضطريت انى احول ادبى و كان نفسى ادخل ديكور بس عرفت انها مش يتقبل من ادبى فممكن حضرتك تقولى اذا كان مجموعى دة يسمح انى ادخلها بس اى قسم تانى غير ديكور زى جرافيك مثلا و لا ديه كمان غلمى

قسم الديكور من ادبى والتخصص بعد سنة الاعدادى اما المجموع فلابد ان يزيد الى 92 على الاقل

محمد محمود بدر 02-04-2013 10:34 AM

جزاكم الله خيرا على هذا المجهود

Hamzk 02-04-2013 04:45 PM

انا حاليا في السعودية يعني شهادتي سعودية
نسبتي علمي 98.1 وقدراتي 82
وحابة اخل هندسة ديكور في الاسكندرية
بس المشكلة مابعرف ارسم انا
شو ممكن اعمل ؟ وشو طبيعة الامتحان هالسنة ؟
لازم كون رسامة وشاطرة ؟ ولابيمشي الحال لو تدربت

إبراهيم أبوزيد 02-04-2013 04:47 PM

شكرا علي توضيحاتكم

bahaaeldeen 02-04-2013 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamzk (المشاركة 5203615)
انا حاليا في السعودية يعني شهادتي سعودية
نسبتي علمي 98.1 وقدراتي 82
وحابة اخل هندسة ديكور في الاسكندرية
بس المشكلة مابعرف ارسم انا
شو ممكن اعمل ؟ وشو طبيعة الامتحان هالسنة ؟
لازم كون رسامة وشاطرة ؟ ولابيمشي الحال لو تدربت

لا مش شرط لكن لازم تدريب :)
متقلقيش مش لازم تكونى بتعرفى ترسمى

"Roqaia" 02-04-2013 09:42 PM

معلش حضرتك انا بس عايزه اسأل علي حاجه مهمه !!
لازم اكون بعرف ارسم فعلا !!! ولا عادي يعني ممكن اتدرب وكمان هي فنون تطبيقيه كليه فنيه ولا هندسيه ؟؟ يعني شغلها الاكتر ايه ؟؟ ولو الاكتر هندسي لييه لازم اكون بعرف ارسم ...

ياسر المزين 03-04-2013 09:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة "roqaia" (المشاركة 5203970)
معلش حضرتك انا بس عايزه اسأل علي حاجه مهمه !!
لازم اكون بعرف ارسم فعلا !!! ولا عادي يعني ممكن اتدرب وكمان هي فنون تطبيقيه كليه فنيه ولا هندسيه ؟؟ يعني شغلها الاكتر ايه ؟؟ ولو الاكتر هندسي لييه لازم اكون بعرف ارسم ...

يارقية كلية فنون تطبيقية معنها الفن للتطبيق اما فنون جميلة هى الفن للجمال اما هى كلية فنية ولا هندسية فهى الاثنين وهى كلية جميلة جداً اما التدريب على الامتحان سهل جداً بس تعرفى المقرر الاول فى الامتحان
موصفات خريج فنون تطبيقية (مصمم تطبيقى ) وبعد التخرج ينتسب الى نقابتين نقابة المهندسين التطبيقيين ونقابة الفنانيين التشكليين

"Roqaia" 03-04-2013 07:11 PM

تمام حضرتك.... المشكله مش مشكله الامتحان المشكله اني مش بعرف ارسم اصلاااا !! ف بكده مالوش لازمه اني ادخلها !!!! بس انا اعرف ان هي كليه تحفه وفيها اقسام مالهاش علاقه بالرسم .....

salma wael ghanem 03-04-2013 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر المزين (المشاركة 5203300)
قسم الديكور من ادبى والتخصص بعد سنة الاعدادى اما المجموع فلابد ان يزيد الى 92 على الاقل

يعنى الديكور مش من علمى؟
و بعدين انا سمعت ان من ادبى المجموع بيبفى اقل من كدة و هو الجرافيك برده نفس الكلام

معلش انا اسفة انى بزعجك منى بس انت عارف القلق بقى :bosyht9:

bahaaeldeen 03-04-2013 10:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salma wael ghanem (المشاركة 5205236)
يعنى الديكور مش من علمى؟
و بعدين انا سمعت ان من ادبى المجموع بيبفى اقل من كدة و هو الجرافيك برده نفس الكلام

معلش انا اسفة انى بزعجك منى بس انت عارف القلق بقى :bosyht9:

ديكور من ع لمى وانا طالب فى تانى سنة ديكور وبقولك لانى فاهم اللى عندى مش بقول اى كلام وخلاص
والمشكلة ان اسكندرية بتاخد ادبى فديكور مجموع ما فوق التسعين بجانب علمى

bahaaeldeen 03-04-2013 10:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر المزين (المشاركة 5203300)

استاذ ياسر من قال ان ديكور من ادبى فقط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا طالب فى تانى سنة ديكور وتلك غلطة فادحة وانا عارف لانها كليتى وعايش فيها
ديكور يقبل من علمى فقط كل الكليات بتنسيق فنون لعلمى
ويقبل ادبى فى اسكندرية فقط مجموع مافوق التسعين

وشكراااا[
/size]

bahaaeldeen 03-04-2013 10:28 PM

[quote="roqaia";5205064]تمام حضرتك.... المشكله مش مشكله الامتحان المشكله اني مش بعرف ارسم اصلاااا !! ف بكده مالوش لازمه اني ادخلها !!!! بس انا اعرف ان هي كليه تحفه وفيها اقسام مالهاش علاقه بالرسم .....[/quote]

[size="5"]
يا رقية الموهوب ربنا خالقه بقدرات بحيث هو عارف النسب والتناسب
الرسم مش اى حاجة وخلاص لانه بنسب مظبوطة جدا صح اوى

ولو واحد مش موهوب عرف النسب واتطور فيها لان عنده استعداد ممكن يبقى احسن من الموهوب اللى مش بيطور نفسه
ياريت متاخدوش الرسم كأنه منحة من عند ربنا وبس
اة فيه ناس ملهاش ف الرسم ولا تعرف تمسك قلم دى بقى حاجة تانية
لكن مادام حابة الرسم ونفسك تتعلميه يبقى انسى فكرة انك مش تعرفى ترسمى لانك هتتعلمى :)
اللى ف الكلية اكيد مش بيكاسو يعنى وانا اولهم
ومرة اخرى متاخدوش نصايح من حد غير من خريج الكلية لتاعت فنون لان المجتمع المصرى المذهل مش عارف عن كليتنا حاجة انها اعظم كلية يمكن فى الكليات :)
وشكرااا[/size]

bahaaeldeen 03-04-2013 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر المزين (المشاركة 5204538)
يارقية كلية فنون تطبيقية معنها الفن للتطبيق اما فنون جميلة هى الفن للجمال اما هى كلية فنية ولا هندسية فهى الاثنين وهى كلية جميلة جداً اما التدريب على الامتحان سهل جداً بس تعرفى المقرر الاول فى الامتحان
موصفات خريج فنون تطبيقية (مصمم تطبيقى ) وبعد التخرج ينتسب الى نقابتين نقابة المهندسين التطبيقيين ونقابة الفنانيين التشكليين

[size="7"]

كلية فنون جميلة قسم عمارة وديكور بيدرسوا مواد هندسية بجانب الفنية وهم تقريبا متقاربين وسبق توضيحها
وانا من مناصرى هندسية قسم الديكور والحمد لله ماشيين فى الموضوع
شكرا للمحاولة :)

"Roqaia" 03-04-2013 11:53 PM

بجد شكرااا جداا لحضرتك فعلاا .... بس انا بقي من الناس اللي مش بتعرف تمسك القلم اصلااا !!! يبقي خلاص مالهاش لازمه بقي !!!!

"Roqaia" 04-04-2013 12:12 AM

بس حضرتك يا استاذ بهاء انا بتكلم علي فنون تطبيقيه مش جميله .....

bahaaeldeen 04-04-2013 03:40 AM

[quote="roqaia";5205548]بس حضرتك يا استاذ بهاء انا بتكلم علي فنون تطبيقيه مش جميله .....[/quote]
[size="6"]

تطبيقية شاطرة فى مجال تصميم الحاجات بالخامات بتاعتها مع شوية فن زى خامات الاثاث المنزلى والحديد
لكن فنون شاطرة فى مجال فنى مع هندسى مع تصميمى متكامل

دة غير ان اعلى قسم فى تطبيقية هو تصميم داخلى واثاث اللى هو عندنا اسمه ديكور والطالب بيدرسه 4 سنين بس هناك فى تطبيقية بعد ما يدخل تنسيق داخلى بعد ما يدرس 14 مادة فى اول سنة :)
لكن فنون جميلة التخصص من اول سنة اعدادى ديكور وخمس سنين وبيتاهل لشعبتين فى تالتة ع حسب الرغبة هما عمارة داخلية وفنون تعبيرية
تطبيقية اثاث مفيهاش شعبة ومليانة 14 او 12 قسم تقريبا مع احترامى انا شايفه تشتيت انتباه [/size]

bahaaeldeen 04-04-2013 03:44 AM

[quote="roqaia";5205521]بجد شكرااا جداا لحضرتك فعلاا .... بس انا بقي من الناس اللي مش بتعرف تمسك القلم اصلااا !!! يبقي خلاص مالهاش لازمه بقي !!!![/quote]
[size="6"]
مفيش حاجة اسمها مش بتعرف تمسك القلم وبطلى اليأس دة
فيه حاجة لو عايزة حاجة بتوصليلها
مش لازم تيبقى فان جوغ يعنى :)
اهم حاجة تتعلمى صح وحد عنده ضمير ويكون فى عمق التخصص مش اى حد وخلاص
لان الرسم عمره ما كان كفتة كدة
لان الرسم ليه قواعد واسس خطوات لازم تتعرف عشان تترسم :)
الموهوب هو ربنا خالقه بالاسس دى ولو مطورش نفسه اى حد محترف هيبقى احسن منه ميت مرة
لكن مفيش الكلام اللى كنا بنسمعه عن واحد موهوب وخلاص يبقى دة اللى ماشى
انا بقولك كلام اتقالنا ف الكلية مش ماشى بنظام فهلوه ولا جى من كلية تانية بقولك
اسالى اهل الفنون الجميلة عن تخصصهم لان كل واحد عارف كليته وبس [/size]

soooooo2010 13-04-2013 12:03 PM

طيب لو سمحت حبه اعرف يعني لو انا روحت ديكور اسكندرية لاني ادبي مش علمي هقدر احول بسهولة لحلوان ولا ايه
ولو استقريت علي حلوان بس جرافيك بقي واحاول واسعي في اعدادي اني اجيب تقدير علشان ادخل جرافيك مثلا
اخبار الموهبه الي انت بتتكلم عنها ديه ايه يعني لاني معنديش موهبه بس باخد كورس في الرسم وكدا وتقريبا بيقولوا عندي احساس في تظليلي والكلام دا اما الرسم انا مش ببص صح في وضع الحاجة في مكانها وانا برسم فبحاول ادرب في الموضوع دا وبعدين هطلع اشتغل من جرافيك واصلا هدرس ايه جوه الكليه طالب مني موهبه وكدا ؟ وشكرا

bahaaeldeen 14-04-2013 10:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soooooo2010 (المشاركة 5218600)
طيب لو سمحت حبه اعرف يعني لو انا روحت ديكور اسكندرية لاني ادبي مش علمي هقدر احول بسهولة لحلوان ولا ايه
ولو استقريت علي حلوان بس جرافيك بقي واحاول واسعي في اعدادي اني اجيب تقدير علشان ادخل جرافيك مثلا
اخبار الموهبه الي انت بتتكلم عنها ديه ايه يعني لاني معنديش موهبه بس باخد كورس في الرسم وكدا وتقريبا بيقولوا عندي احساس في تظليلي والكلام دا اما الرسم انا مش ببص صح في وضع الحاجة في مكانها وانا برسم فبحاول ادرب في الموضوع دا وبعدين هطلع اشتغل من جرافيك واصلا هدرس ايه جوه الكليه طالب مني موهبه وكدا ؟ وشكرا

لا التحويل صعب جداااااااا ويمكن مستحيل
لكن الزمالك مش وحشة وجميلة جدااااااااااااا
لا مش مطلوب موهبة اوى
لو موهوبة يبقى لازم تتعلمى وتأكدى على النسب والقواعد علشان تعرفى تبدعى وتطورى مستواكى
ولو مش موهوبة بتتعلمى من اول وجديد الاسس والقواعد وممكمن تبقى احسن من الموهوب
:)

gogo2013gogo 15-04-2013 01:18 PM

وجامعة المنيا بتقبل ديكور من ادبي ولا لا وبتقبل من كام فنون جميله

lolo nice 15-04-2013 04:58 PM

معلش انا عايزة اسأل هو مين أقل فى المجمووع فنون جميلة و لا فنون تطبيقية ؟؟؟؟؟؟

bahaaeldeen 15-04-2013 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogo2013gogo (المشاركة 5221645)
وجامعة المنيا بتقبل ديكور من ادبي ولا لا وبتقبل من كام فنون جميله

ديكور فى كله بيقبل علمى عدا اسكندرية من ادبى

bahaaeldeen 15-04-2013 07:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo nice (المشاركة 5221871)
معلش انا عايزة اسأل هو مين أقل فى المجمووع فنون جميلة و لا فنون تطبيقية ؟؟؟؟؟؟

فنون جميلة اعلى :)
اعلى قسم فى فنون تطبيقية اسمه تصميم داخلى واثاث اللى هو ديكور وبياخدوه تانى سنة يعد اعدادى وبياخد اعلى تقدير ف اعدادى ومفيهوش شعبات بعد دراسة 15 مادة زحمة
كمان تطبيقية حرفية اكتر من جمالية

لكن فنون جميلة ديكور 5 سنين من اعدادى ديكور :)وفيه شعبتين عمارة داخلية وفنون تعبيرية على حسب الرغبة فقط وليس التقدير
كمان تطبيقية ملهاش قسم عمارة والقسم اللى يتبع النقابة المهندسين اسمه غزل ونسيج

soooooo2010 04-05-2013 01:28 PM

اوك ...شكرا بس انا خايفة اني ممشيش في الكلية لاني لما باخد كورس بيأهلني للامتحان علشان اعدي ولكن مش للي هشوفه في الكلية واعتقد ان مفيش دكتور بيعلم حد وانا هدفي انا من اول سنة للاخر سنة احاول اجيب تقديرات ان شاء الله وبسعي لاهداف معينه كدا فمعنديش انا اني ادبلر في كليه وكدا .....

bahaaeldeen 05-05-2013 03:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soooooo2010 (المشاركة 5254468)
اوك ...شكرا بس انا خايفة اني ممشيش في الكلية لاني لما باخد كورس بيأهلني للامتحان علشان اعدي ولكن مش للي هشوفه في الكلية واعتقد ان مفيش دكتور بيعلم حد وانا هدفي انا من اول سنة للاخر سنة احاول اجيب تقديرات ان شاء الله وبسعي لاهداف معينه كدا فمعنديش انا اني ادبلر في كليه وكدا .....

بعتلك رسالة والكلية ممتازة ودكاترتها احسن الناس ولبيتعاملوا معاكمم كانهم اصدقاء واباء :)

soooooo2010 06-05-2013 01:53 AM

اوك بس انا مش عرفه ارد عليك ....

راجية_الجنة 02-07-2013 06:09 AM

السلام عليكم
انا خااايفة جداااااااا ومرعوبة من امتحان القدرات
انا كنت تعبانة ولسه واخدة بالى من موضوع الامتحان ومش عارفة اى حاجة
وانا خايفة لانى شفت نماذج لامتحانات القدرات اللى قبل كدا
وفيها حاجات غريبة زى النسب الانسانية و الظل والنور
انا نفسى ادخل ديكور جدااااااا بس اول ما شفت الامتحانات خفت لانى حاسة انى هرسم زى الزفت
ومرعوبة اجيب غير لائق لان دى الكلية اللى نفسى ادخلها
بالله عليك قولى اعمل اية؟

omran zamalek 02-07-2013 06:40 AM

انا مشكلتى خايف من الامتحان عشان انا مش رسيم اوووى و مش عارف اذا كنت هعرف اعدى ولا لا يعنى هو الواحد لازم يبقى رسيم اووووووووووووووووى ولا لو رسيم نص نص ماشى الكلام

و انا معيش رقم الجلوس و هما طلبينوا مش عارف اعمل ايه معايا الرقم كرقم اما معيش الورقه

Nurhan Diab 04-07-2013 11:45 AM

ياريت حد يساعدني امتحانات القدرات امته ؟؟
ورمضان داخل واصلا في مظاهرات اليومين دول ..
ومرسمتش من زمان وقلقانه اوي ومبعرفش ارسم اوي :(
وحاسه اني تايهة ياريت تساعدونا

22shimaa 09-07-2013 01:58 AM

طيب يعنى انا لو حبيت ادخل فنون جميله او تطبيقيه مفروض اقعد سنه اقدم قدرات رغم انى متخرجه من معهد مساحه وجيبه 94%

22shimaa 09-07-2013 02:00 AM

يعنى كليات ده متاحه لى بعد معهد مساحه

sara.m.m 09-07-2013 02:08 PM

طب ممكن تجيبلنا التماثيل اللى فى الكليه اللى ممكن تيجى فى الامتحان

توتة نونة 19-07-2013 10:18 AM

لو سمحتوا انا كان عندى استفسار انا ينفع اكتب كلية فنون جميلة عمارة فى التنسيق وانا ما امتحنتش امتحان القدرات بسبب ظروف حصلت ومش لحقت عمل اية؟؟؟؟؟

bahaaeldeen 21-07-2013 12:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توتة نونة (المشاركة 5389126)
لو سمحتوا انا كان عندى استفسار انا ينفع اكتب كلية فنون جميلة عمارة فى التنسيق وانا ما امتحنتش امتحان القدرات بسبب ظروف حصلت ومش لحقت عمل اية؟؟؟؟؟

مينفعش ابدا للاسف

Yara El.Tantawy 23-07-2013 11:56 PM

لو سمحت انا عايزة اسأل لو حد متخرج من كلية هندسة قسم عمارة وحابب يدخل كلية فنون جميلة قسم ديكور ينفع يقدم فى امتحان القدرات ويدخل ولا لأ؟؟؟

يعنى مش هايدخل الكلية بعد الثانوى هايدخل بعد ما يتخرج من كلية تانية.

bahaaeldeen 21-10-2013 01:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yara el.tantawy (المشاركة 5399665)
لو سمحت انا عايزة اسأل لو حد متخرج من كلية هندسة قسم عمارة وحابب يدخل كلية فنون جميلة قسم ديكور ينفع يقدم فى امتحان القدرات ويدخل ولا لأ؟؟؟

يعنى مش هايدخل الكلية بعد الثانوى هايدخل بعد ما يتخرج من كلية تانية.

ممكن فى اسكندرية او المنيا

bahaaeldeen 30-11-2013 07:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahaaeldeen (المشاركة 5555493)
ممكن فى اسكندرية او المنيا

التوبيك دة هيفيدكم جدا :)

محمد محمود بدر 20-04-2014 01:27 PM

جزيل الشكر والتقدير لحضرتك
مجهود طيب
جزاك الله خيرا وبارك الله فيك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:45 PM.