بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى أخصائى المكتبات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=456)
-   -   معا لالغاء قرار حصة المكتبة من اخصائى المكتبات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=252842)

lido20100 01-10-2010 02:54 PM

معا لالغاء قرار حصة المكتبة من اخصائى المكتبات

الى كل اخصائى المكتبات اللى بيطبقوا قرار حصة المكتبه الجديد ياترى القرار عاجبكم ولا ايه .. واكيد اى اخصائى شغال مش هيعبجه القرار لان تطيق قرار زى ده مش هيخلى اى اخصائى ينظبم مكتبته كويس ولا هيعمل اى شغل تانى ياريت كلنا ننضم مع بعض فى الجروب ده عشن نتناقش فى لقرار ده ونحاول نوصل صوتنا لمسؤلى الوزارة عشن نعبر عن المعاناة اللى بنواجهها لعل وعسي نعمل اللى موجيهنا معرفوش يعملوه

alfa 01-10-2010 06:40 PM

حصة مكتبة
أخصائي مكتبة

هل هناك أنسب من ذلك ؟

tamer_f_kh 02-10-2010 10:07 PM

افضل قرار هو حصة المكتبةلانه خلق ارتياط مباشر بين الطلبة واخصائى المكتبة والمكتبة

khaledshaalan 05-10-2010 04:40 PM

حصة المكتبة قرار جيد ولاكن تطبيقة هو الى غلط هو حبب الطلاب فى المكتبة بس الوقت مش مساعد وانا أقترح يكو 2 أخصائى بدل من واحد هيكو أفضل

علا عيسى 06-10-2010 08:12 PM

أن معاك أن فكرة حصة المكتبة جيدة ولكن عند التحدث عن تأثيرها فهى معى لإخبرك الأرهاق البدنى الشديد الذى لحق بنا
التقصير فى الأعمال الفنية والأدارية للمكتبة
تخيل أن قوة مدرستك 33 فصلا ونصابك 18 حصةوزميلك15 حصة يعنى الطلاب داخلين خارجين بالله عليك تعمل شغاك أمتا
وفى النهاية لماذا كل هذا الذل فقد أصبحت مادة لارسوب فبها ماأخصائى تكنولوجيا التعليم والأجتماعى والأعلام والمسرح يأخذوا الكادر مثلا تماما أنا معك ضد هذا الظلم البين:

alfa 06-10-2010 10:49 PM

السؤال

من قال أن حصة نشاط المكتبة و غيرها من الأنشطة
هو حصة أسبوعيا؟

المجال الزراعى و التجارى
هو مادة أصلا
ولها نصاب

و على هذا ممارسة النشاط فيها أسبوعى

أما المكتبة فتختلف
هى نشاط فقط
نشاط تربوى

علا عيسى 07-10-2010 08:01 PM

السادة الأفاضل أحب أوضح لسيادكم أن حصة المكتبة لم تعد نشاط بل أصبح لها دفتر تحضير أن هكلم عن المرحلة الأعدادية كل صف له منهج مختلف عليك تحضيره +الأشراف يوم+السجلات+الأحتياطى وتكمل أن كل حصصك بتكون 5:6&7وياويلك لو أكلمت هتشوف اللى عمرك ماشوفته ولها دفتر درجات ومواظبة والله حرام

hany300098 23-10-2010 11:40 PM

والله موافق انها تتلغى ويارب يقولو مدخلوش الطلبه المكتبه علشان السرقه للكتب وإتلاف الكراسى والحائط ومش كده وبس
انا عندى 17 حصه 944 طالب وعندى يوم ندب حرامممممممممممممممممممممممممممممممممممم هانى القاضى المنوفيه

علا عيسى 25-10-2010 08:27 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
السيد الأستاذ الفاضل الدكتور معالي / وزير التربية و التعليم
تحية طيبة وبعد
تظلم و التماس واستغاثة
نتقدم بهذا التظلم و الالتماس و ندعو الله عز وجل أن ينال من كرم وعطف ودور سيادتكم في إنصاف الحق ورفع الظلم عن المظلومين
الموضوع:
نحن أخصائي المكتبات نعانى من قرار تطبيق حصة المكتبة حيث أصبح نصيب كل واحد منا على الأقل 18 فصلا وما تبعه من تحضير ودفتر للدرجات وامتحانات بالإضافة إلى وظيفة الأساسية كأخصائي مكتبات
ما رايكم فى نص الفاكس الذى أود أن أرسله لوزير التربية والتعليم يجماعة والله أنا عندى فى المدرسة 7مدرسى صيانة مشتركين مع 20مدرسى الأقتصادالمنزلى فى نفس الحصص يعن كل مدرس نصابه8حصص ويأخذ بهذا كل مدرس ربع الفصل وأحنا الفئة المطحونة

صفاء عزمى 25-10-2010 10:06 PM

هههههههههههههههمدرسين علوم يعملوا اي ودراسات احتياطي واشراف مش عندكماما مواد مجالات فهي عار التعليم المصري وتخلف تعليم واللة لو كنت وزيؤر تعليم الغي مجالات فورا من التعليم

fayek 07-10-2012 09:37 PM

شكراااااااااااااااااااا

محمد زغلول محمد 13-11-2012 03:49 PM

يجب إلغاء الأنشطة من على الطلاب وعلى كل طالب يريد ممارسة نشاط معين أن يمارسه دون تقيد بحصة أو درجات أو أعمال تطلب منهم حتى يحصلوا على الدرجة الكاملة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:33 PM.