بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   قسم المطبخ والنصائح المنزلية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=57)
-   -   كواليس ما وراء الحلل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=37544)

الرهينه 22-02-2008 07:15 PM

كواليس ما وراء الحلل

احم احم

ازيكوا يا بناويت ... ازيكوا يا شباب :)

موضوع انهارده هيعجبكوا اوى:)

ها اقولكوا ولا تعرفوا لوحدكوا :p

طيب خلاص خلاص هقول

الموضوع عن

عن

:p

كفايه عليكوا كده " انتوا صعبتوا عليا اوى :D"

بصوا بقى انا نويت والنيه لله ان ارحمكوا من وصفات الشيف تيمو والشيف كيمو :p

الموضوع باختصار ان كل بنوته من بناويت البوابه هتعمل اكله هتيجى تحكيلنا هى عملت ايه :rolleyes:

وطبعا كواليس ما وراء الحلل :D

وطبعا ما اكثرها يعنى مثلا تفيده تيجى تقولنا انها ولعت ف المطبخ :o

وعنيات هانم نتج عن اكلتها الفتاكه 36 اصابه و3 حالات خطره والباقى الحمد لله نجوا لانهم كانوا واكلين ف الشغل:p

وكله كوم وبكيزه كوم تانى العائله الكريمه جالهم كساح وحول من اكلاتها الجباره:wacko: "بدل ما تحط الملح حطت بودرة تلج :cool: " عاتى بتحصل :rolleyes::

يلا بقى ورونا وورا شباب ثانويه انكوا طباخات جبارات " مش اوى يعنى:lol:"

واللى هتقول مش بعرف اطبخ :huh::هى حره :blink:

يلا بقى يا بناويت ويا شباب عايزين نسمع عن اول الضحايا فى المنطقه :p

فى انتظاركوا ...

عاشقـــ الانمى ـــة 23-02-2008 09:08 PM

إيه دا يا جهاد إنتى عايزانى أولع فى المنتدى
أنا مش بعرف أطبخ غير لما ماما تقولى مثلا اعملى كذا وبعدين اعملى كذا إنما هى عمرها مسمحتلى إنى أطبخ مع إنى نفسى أطبخ أوى لكن أوعدك إنى أول ما أطبخ هولك على أول وصفة أعملها

فتاة الاسلام 23-02-2008 09:17 PM

فكرة حلو ةجيجو
وانا هكون من المتفرجين ان شاء الله :
انتى عارفانى ماهرة فى الطبخ خالص D:D:D:D علشان كدة هكتفى بالمشاهدة اونلى :p:p:p:p:p:p:p

The.Hero 23-02-2008 11:15 PM

فكره جامده اوي

بس انا كبيري اعمل ساندويتش جبنه سايحه

واللي عايز يعرف طريقتها يدخل قسم المطبخ وهيشوفني عامل موضوع اسمه ""ساندويتش جامد جدا""

الرهينه 25-02-2008 12:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة timon&bomba (المشاركة 379657)
إيه دا يا جهاد إنتى عايزانى أولع فى المنتدى
أنا مش بعرف أطبخ غير لما ماما تقولى مثلا اعملى كذا وبعدين اعملى كذا إنما هى عمرها مسمحتلى إنى أطبخ مع إنى نفسى أطبخ أوى لكن أوعدك إنى أول ما أطبخ هولك على أول وصفة أعملها

هههههههههه

بس ماينفعش كده يا نونا لازم تتعلمى حاجه تنفعك ف مستقبلك:p

وانا فى انتظارك حبيبتى باكلاتك الجباره...:D

الرهينه 25-02-2008 12:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فتاة الاسلام (المشاركة 379673)
فكرة حلو ةجيجو
وانا هكون من المتفرجين ان شاء الله :
انتى عارفانى ماهرة فى الطبخ خالص D:D:D:D علشان كدة هكتفى بالمشاهدة اونلى :p:p:p:p:p:p:p

:mad::mad:

ايه متفرجين دى ؟؟ لا انتى اه صاحبتى وحبيبتى لكن بزنس از بزنس :D

ايون مش عايزين هزار يلا روحى البسى المريله وع المطبخ:p

واحـد من النــاس 25-02-2008 02:23 AM

طب وانا .. هاساعد زي بعضه .. ادوق الأكل واقولكوا ايه النظام :D .. بس ادوق حتة كبيرة عشان أعرف أحكم :D

كواليس موراء الحلل .. موضوع ده ولا مسرحية :confused::D

الرهينه 25-02-2008 09:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Hero (المشاركة 379751)
فكره جامده اوي

بس انا كبيري اعمل ساندويتش جبنه سايحه

واللي عايز يعرف طريقتها يدخل قسم المطبخ وهيشوفني عامل موضوع اسمه ""ساندويتش جامد جدا""

هههههههههه بتتعب والله يا احمد:p

منور يا جميل الوضوع

الرهينه 25-02-2008 09:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واحـد من النــاس (المشاركة 380454)
طب وانا .. هاساعد زي بعضه .. ادوق الأكل واقولكوا ايه النظام :D .. بس ادوق حتة كبيرة عشان أعرف أحكم :D

كواليس موراء الحلل .. موضوع ده ولا مسرحية :confused::D

ههههههه عارفه مش بتستطعم غير من تانى حله :p

بس اظاهر كده هتبقى دى مهمة نص الاعضاء ده اذا ماكنش كلهم:D

وبالنسبه للموضوع من ده ع ده عشان الملل يعنى:p

فتاة الاسلام 29-02-2008 05:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرهينه (المشاركة 380346)

:mad::mad:

ايه متفرجين دى ؟؟ لا انتى اه صاحبتى وحبيبتى لكن بزنس از بزنس :D

ايون مش عايزين هزار يلا روحى البسى المريله وع المطبخ:p

:):):) لبست المريلة والحمد لله
اى خدمة هكون اول مشاركة واحكى عن انجازاتى انهاردة
للاسف انهاردة ماما وبابا خرجوا
واخويا الصغير كان فى المدرسة وتيتو كان معايا فى البيت وماما وبابا اتاخروا
وطبعا المفروض اننا عايزين ناكل
فتيتو اقترح اننا نجيب اى اكل تيك واى طبعا انا عملت فييها ابلة نظيرة وقلت لا نجيب اكل من برة لا (لانى عارفة انة هيجيب لى حاجة مش بحبها)
فقلت انا خلال ربع ساعة هعمل اكل
ودخلت على التلاجة ودورت ولقيت (كبدة) بس طبعا متجمدة فقلت استنى عليها شوية وتفك من التجميدة دة
وطبعا عملت البدع علشان تفك بسرعة
ورحت قلت الكبدة مش معقول هتتاكل كدة من غير حاجة جنبها قعدت افكر افكر وتفكيرى الهمنى انى اعمل جنبها رز(معرفش ازاى بقى المفروض مكرونة) وجبت الرز وقعدت انقية وكل شوية اقول لتيتو الرز دة كدة متنقى حلو وهو يقولى اه جميل انا جعان بقى
وبعدة كدة عملت الرز وسبحان الله مخدتش فى ايدى كتير غسلتة وعملتة ولاول مرة فى تاريخى اظبط المية بتاعة الرز وغطيت الرز وسيبتة على النار وشوية وهديت النار علية (معرفش لية بس انا كل اما اكون معدية من على المطبخ وماما بتعمل زر بتقولى هدى النار لعلية فعملت زيها)
دة الرز
الكبدة بقى فكت بس مش اوى يعنى
المهم قعدت ادور على الردة مش لاقيت قلت لتيتو الردة بتتجاب منين قالى معرفش قلت طب بقسمات مطحون حتى قالى انا مش هنزل لانى لو نزلت هنزل اجيب اكل من برة
انا قلت خلاص انا هتصرف
رحت قعدت اقطع الكبدة قطع صغننة لحد اما ايدى وجعتنى من السكينة وخلصت الكبدة وقلت طبعا هعملها اسكندرانى او شبيهة ليها
ومعرفش لية لفت نظرى ان فى فلفل اخضر رحت قلت اقطع فلفلاية واحدة بس معاها ودوقتها الاول طبعا لتكون مولعة وساعتها تيتو مش بعيد يرمينى من الشباك وطلعت نص نص رحت قطعتها معاها وحطيت بقى الخلطة اللى ماما كنت بشوفها بتعملها (بصل وتوم وفلفل وملح ) دة غير انى قعدت سنة بقشر بصل واخرج كل شوية من المطبخ مدمعة واقول طب فيها اية لما افرمة نا غاوية تعب بس تقولى اية بقى
والحمد لله حطيت محتويات الكبدة على النار وسيبتها لحد اما استوت
والرز طبعا خلص

وبعد اما الاكل خلص بدقايق لقيت ماما وبابا جم ماما قالت لنا معلش غصب عننا وقالت لنا عن سبب التاخير
وقالت لنا انتو مكلتوش لحد دلوقتى انا قلت لا لسة مكلناش فزعلت وصعبنا عليها
وقالت لى ما انا مش ساية بنت فى البيت انا سمعت كدة قلت والله يا ماما انا لسة مخلصة طبخ
ماما مش صدقتنى غير لما دخلت المطبخ ولاقيتى عملت اكل فعلاوخدى عندك بقى اول الغلطات

1_الرز اولا مكنش فية ملح
2_الكبدة عمر ما يتعمل زر جنبها المفروض مكرونة رغم انة كان فية مكرونة بس انا مش عارفة بقى اية اللى خلانى اعمل زر

انما الكبدة طلعت حلوة الحمد لله:D:D:D:D

دة غير انة حصل اتلافات فى المطبخ كالعادة تقريبا كوباية اتكسرت بس دى انا والله مشعارفة وقعت ازاى انا سمعت حاجة عملت دششش ببص ورايا لاقيت كوباية وقعت منين دة مش عارفة
وطبق صينى اتكسر واانا بغسل المواعين
(فدااااااااايا على رأى ماما) انا مش عارفة هيفضل فدايا كدة لحد امتى والله انا حاسة انى ماما اخر اما تزهق منى هتكسرنى انا بدل الحاجات اللى عملالة تتسكر بسببى :):D وانا اعمل اية المطبخ هو اللى معفرت

بس الحمد لله فى امل يا جيجو انى ابقى ست مطبخ

يالا يا جميل طولت عليكى علشان تعرفى بس ابداعات انتمتك

دكتور تامر المصرى 29-02-2008 04:43 PM

شكرا على الموضوع عارفين ياجماعه انا مره حاولت اعمل بيتزا والله ولعت فى المطبخ ههههههههههه

الرهينه 29-02-2008 10:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فتاة الاسلام (المشاركة 383038)
:):):) لبست المريلة والحمد لله
اى خدمة هكون اول مشاركة واحكى عن انجازاتى انهاردة
للاسف انهاردة ماما وبابا خرجوا
واخويا الصغير كان فى المدرسة وتيتو كان معايا فى البيت وماما وبابا اتاخروا
وطبعا المفروض اننا عايزين ناكل
فتيتو اقترح اننا نجيب اى اكل تيك واى طبعا انا عملت فييها ابلة نظيرة وقلت لا نجيب اكل من برة لا (لانى عارفة انة هيجيب لى حاجة مش بحبها)
فقلت انا خلال ربع ساعة هعمل اكل
ودخلت على التلاجة ودورت ولقيت (كبدة) بس طبعا متجمدة فقلت استنى عليها شوية وتفك من التجميدة دة
وطبعا عملت البدع علشان تفك بسرعة
ورحت قلت الكبدة مش معقول هتتاكل كدة من غير حاجة جنبها قعدت افكر افكر وتفكيرى الهمنى انى اعمل جنبها رز(معرفش ازاى بقى المفروض مكرونة) وجبت الرز وقعدت انقية وكل شوية اقول لتيتو الرز دة كدة متنقى حلو وهو يقولى اه جميل انا جعان بقى
وبعدة كدة عملت الرز وسبحان الله مخدتش فى ايدى كتير غسلتة وعملتة ولاول مرة فى تاريخى اظبط المية بتاعة الرز وغطيت الرز وسيبتة على النار وشوية وهديت النار علية (معرفش لية بس انا كل اما اكون معدية من على المطبخ وماما بتعمل زر بتقولى هدى النار لعلية فعملت زيها)
دة الرز
الكبدة بقى فكت بس مش اوى يعنى
المهم قعدت ادور على الردة مش لاقيت قلت لتيتو الردة بتتجاب منين قالى معرفش قلت طب بقسمات مطحون حتى قالى انا مش هنزل لانى لو نزلت هنزل اجيب اكل من برة
انا قلت خلاص انا هتصرف
رحت قعدت اقطع الكبدة قطع صغننة لحد اما ايدى وجعتنى من السكينة وخلصت الكبدة وقلت طبعا هعملها اسكندرانى او شبيهة ليها
ومعرفش لية لفت نظرى ان فى فلفل اخضر رحت قلت اقطع فلفلاية واحدة بس معاها ودوقتها الاول طبعا لتكون مولعة وساعتها تيتو مش بعيد يرمينى من الشباك وطلعت نص نص رحت قطعتها معاها وحطيت بقى الخلطة اللى ماما كنت بشوفها بتعملها (بصل وتوم وفلفل وملح ) دة غير انى قعدت سنة بقشر بصل واخرج كل شوية من المطبخ مدمعة واقول طب فيها اية لما افرمة نا غاوية تعب بس تقولى اية بقى
والحمد لله حطيت محتويات الكبدة على النار وسيبتها لحد اما استوت
والرز طبعا خلص

وبعد اما الاكل خلص بدقايق لقيت ماما وبابا جم ماما قالت لنا معلش غصب عننا وقالت لنا عن سبب التاخير
وقالت لنا انتو مكلتوش لحد دلوقتى انا قلت لا لسة مكلناش فزعلت وصعبنا عليها
وقالت لى ما انا مش ساية بنت فى البيت انا سمعت كدة قلت والله يا ماما انا لسة مخلصة طبخ
ماما مش صدقتنى غير لما دخلت المطبخ ولاقيتى عملت اكل فعلاوخدى عندك بقى اول الغلطات

1_الرز اولا مكنش فية ملح
2_الكبدة عمر ما يتعمل زر جنبها المفروض مكرونة رغم انة كان فية مكرونة بس انا مش عارفة بقى اية اللى خلانى اعمل زر

انما الكبدة طلعت حلوة الحمد لله:D:D:D:D

دة غير انة حصل اتلافات فى المطبخ كالعادة تقريبا كوباية اتكسرت بس دى انا والله مشعارفة وقعت ازاى انا سمعت حاجة عملت دششش ببص ورايا لاقيت كوباية وقعت منين دة مش عارفة
وطبق صينى اتكسر واانا بغسل المواعين
(فدااااااااايا على رأى ماما) انا مش عارفة هيفضل فدايا كدة لحد امتى والله انا حاسة انى ماما اخر اما تزهق منى هتكسرنى انا بدل الحاجات اللى عملالة تتسكر بسببى :):D وانا اعمل اية المطبخ هو اللى معفرت

بس الحمد لله فى امل يا جيجو انى ابقى ست مطبخ

يالا يا جميل طولت عليكى علشان تعرفى بس ابداعات انتمتك

ههههههههههههههههه

ايه الحلاوه دى :D صاحبتى هقول ايه :p

بس بصراحه يا دودى انا اول ما شوفت العريضه اللى انتى كتباها دى

قولت مش ممكن تكونى عملتى اكل بس بصراحه انا ارفعلك القبعه بعد الرز اللى من غير ملح ده والكبده الهايله:p

حقيقى انتى طباخه جباره :rolleyes:

وندعو الله ان تكون العائله بخير:p

معلش طولت عليكى وف الاخر ماقدرش اقولك غير البسى المريله تانى وورينا شطارتك بس المره دى ركزى ^_^

الرهينه 29-02-2008 10:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور تامر المصرى (المشاركة 383247)
شكرا على الموضوع عارفين ياجماعه انا مره حاولت اعمل بيتزا والله ولعت فى المطبخ ههههههههههه

هههههههههههه

الله عليك يا دكتور:D

بس الكلام ده مابقاش ينفع خلاص ده حضرتك داخل على جواز :rolleyes:

عايزين حضرتك دكتور كمان فى المطبخ

منور حضرتك والله:)

sweety girl 01-03-2008 04:43 PM

امممممممممم
طب انا هحكيلكو مغامرتى مع سلطة الزبادى بالخيار

جبت الخيار وبشرته
وحطيته فى الطبق وجبت الزبادى وقلبتها فى الطبق برضو(حاجه غريبه صح)

وحطيت ملح بعد اما هزيته كام هزه كده حطيته فى الطبق

وحطت فلفل
وقلبت لقى

والسلطه طلعت حلوه اوى ويشهدولى

وبعرف اعمل تانج 100/100

والاندومى هقولكو عليها بعدين بقى

الرهينه 01-03-2008 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sweety girl (المشاركة 383760)
امممممممممم
طب انا هحكيلكو مغامرتى مع سلطة الزبادى بالخيار

جبت الخيار وبشرته
وحطيته فى الطبق وجبت الزبادى وقلبتها فى الطبق برضو(حاجه غريبه صح)

وحطيت ملح بعد اما هزيته كام هزه كده حطيته فى الطبق

وحطت فلفل
وقلبت لقى

والسلطه طلعت حلوه اوى ويشهدولى

وبعرف اعمل تانج 100/100

والاندومى هقولكو عليها بعدين بقى

ايشى خيال يا ناس :p

ايه يا ايمى الحلاوه دى زبادى بالخيار مره واحده

وتانج واندومى كمان ما شاء الله عليكى يابنتى مبدعه ما شاء الله :p

مستنين الاندومى يا جباره :D

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:34 AM.