بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الطب البشرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=524)
-   -   لو سمحتوا محتاجه نصيحه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=695343)

qartawy 12-08-2016 05:24 PM

لو سمحتوا محتاجه نصيحه

انا طالبه داخله اولي طب جامعه المنصوره والحمدلله كان حلم واتحقق لكن انا خايفه جدا من الجثث والتشريح هل هقدر اتغلب علي خوفى ده بمرور الوقت فى الكليه ولا احول اسنان قبل الوقت مايفوت علي التحويل لكن انا بحب الكليه دي وكانت امل حياتي ياريت تنصحوني

*تائبة فى رحاب الله* 12-08-2016 06:40 PM

يا هلا بالحبايب D:
مبرووك يا دكتور ، مراحب بكى فى صرح كليتنا العظيمة طب المنصورة D:
جثث ايه وبتاع ايه مفيش الكلام ده خااالص ده انتم هتحفوا يا بنتى عشان تشوفوا حتة بنى آدم p:
طب المنصورة مفيش فيها جثث فيها جارات jars ودى عبارة عن أعضاء بشرية محفوظة فى برطمانات - ان صح التعبير :3- زجاج
ومبتلمسيش حاجة بايديك ومفيش تشريح ولا كلام دكتور هاوس ده خالص D:
احنا ناس بتحب الشغل على نضافة
متحف التشريح عندنا أفضل متحف تشريح فى الشرق الاوسط لا تقلقى
حضرتك هتاكلى وتشربى جنب الجار عادى وتظبطى طرحتك او خمارك فى زجاج الجار وهتحضنيه وتتصورى به
وعصام هيكون صديقك الصدوق
بشري جميل D:
ومين قال ان اسنان مفيهاش تشريح ، مهم بيدخلوا معنا المتحف بردة
خليكى فى بشري يا جميل طالما ده حلمك ومبرووك انك حققتيه وعقبال متحققى باقى احلامك
اى حاجة تحتاجيها انا فى الخدمة
انا داخلة الفرقة التالتة بإذن الله :))
بالتوفيق <3

qartawy 12-08-2016 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *تائبة فى رحاب الله* (المشاركة 6481483)
يا هلا بالحبايب d:
مبرووك يا دكتور ، مراحب بكى فى صرح كليتنا العظيمة طب المنصورة d:
جثث ايه وبتاع ايه مفيش الكلام ده خااالص ده انتم هتحفوا يا بنتى عشان تشوفوا حتة بنى آدم p:
طب المنصورة مفيش فيها جثث فيها جارات jars ودى عبارة عن أعضاء بشرية محفوظة فى برطمانات - ان صح التعبير :3- زجاج
ومبتلمسيش حاجة بايديك ومفيش تشريح ولا كلام دكتور هاوس ده خالص d:
احنا ناس بتحب الشغل على نضافة
متحف التشريح عندنا أفضل متحف تشريح فى الشرق الاوسط لا تقلقى
حضرتك هتاكلى وتشربى جنب الجار عادى وتظبطى طرحتك او خمارك فى زجاج الجار وهتحضنيه وتتصورى به
وعصام هيكون صديقك الصدوق
بشري جميل d:
ومين قال ان اسنان مفيهاش تشريح ، مهم بيدخلوا معنا المتحف بردة
خليكى فى بشري يا جميل طالما ده حلمك ومبرووك انك حققتيه وعقبال متحققى باقى احلامك
اى حاجة تحتاجيها انا فى الخدمة
انا داخلة الفرقة التالتة بإذن الله :))
بالتوفيق <3

متشكره جدا يادكتوره حضرتك حببتيني فى الكليه اكتر ماكنت حاباها ربنا يوفقك دايما ويقدرك علي مساعده الناس بجد كلام حضرتك خلاني احترمك واحبك من غير ما اعرفك اتمني اتعرف عليكي واشوفك قريب

*تائبة فى رحاب الله* 12-08-2016 11:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qartawy (المشاركة 6481651)
متشكره جدا يادكتوره حضرتك حببتيني فى الكليه اكتر ماكنت حاباها ربنا يوفقك دايما ويقدرك علي مساعده الناس بجد كلام حضرتك خلاني احترمك واحبك من غير ما اعرفك اتمني اتعرف عليكي واشوفك قريب

ربنا يكرمك ويرضى عليكى ^^
إن شاء الله نتقابل ونبقى أصحاب :d
شوفى الخاص :3

DrMostafa2015 13-08-2016 01:59 AM

مبروك دخولك طب
سؤالك إجابته بسيطة زي ما الدكتورة قالت . مفيش خوف و مفيش اصلا جثث عشان نخاف منها . المشرحة انضف من اماكن كتير .
لكن النقطة اللي انا عايز اضيفها هي تركيزك من الاول على اي تحدي ؟ . التحدي اللي المفروض تكسبيه مش هو الخوف التحدي هو بذل المجهود المناسب + المستمر . لازم ده يكون تركيزك من الاول انك محتاجة تبذلي مجهود شوية . استشهد بمقولة د خالد عمارة : "الجوائز في الحياة تعتمد على بذل المجهود المستمر و ليس على القدرات و الذكاء و الصدفة و الحظ " ... فانتى المفروض تركزي انك تبذلي مجهود + مستمر يكون المنحنى مستقيم و ميجيش مرة واحدة و ينزل
مبروك مرة تانية و بالتوفيق

lolododo2010 13-08-2016 01:09 PM

انا طب عين شمس والجثث مش بتخوف ولا حاجه دي محفوظه في فورملين وواضح ان النظام عندكم فالمنصوره مختلف بس احنا التعامل معاها كان بتمسكيها عادي بايدك بال gloves طبعا والامتحان بيربط اللي عايز يسأل عليه بسلكه والمطلوب انك تتعرفي عالجزء ده الله اعلم برده نظام امتحانكم ايه بالنسبالنا الجارات مكنتش بتنزل امتحان اصلا ولا كنا بندرسها بس واضح ان العكس عندكم

qartawy 13-08-2016 10:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmostafa2015 (المشاركة 6481755)
مبروك دخولك طب
سؤالك إجابته بسيطة زي ما الدكتورة قالت . مفيش خوف و مفيش اصلا جثث عشان نخاف منها . المشرحة انضف من اماكن كتير .
لكن النقطة اللي انا عايز اضيفها هي تركيزك من الاول على اي تحدي ؟ . التحدي اللي المفروض تكسبيه مش هو الخوف التحدي هو بذل المجهود المناسب + المستمر . لازم ده يكون تركيزك من الاول انك محتاجة تبذلي مجهود شوية . استشهد بمقولة د خالد عمارة : "الجوائز في الحياة تعتمد على بذل المجهود المستمر و ليس على القدرات و الذكاء و الصدفة و الحظ " ... فانتى المفروض تركزي انك تبذلي مجهود + مستمر يكون المنحنى مستقيم و ميجيش مرة واحدة و ينزل
مبروك مرة تانية و بالتوفيق

الله يبارك فيك والف شكر لحضرتك وكمان شكرا علي النصيحه ان شاء الله هلتزم بيها وهبذل مجهدود علشان اتفوق بجد كلكم ناس كويسه جدا ورفعتوا معنوياتي علي عكس كتير شكرا مره تانيه

qartawy 13-08-2016 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 (المشاركة 6482004)
انا طب عين شمس والجثث مش بتخوف ولا حاجه دي محفوظه في فورملين وواضح ان النظام عندكم فالمنصوره مختلف بس احنا التعامل معاها كان بتمسكيها عادي بايدك بال gloves طبعا والامتحان بيربط اللي عايز يسأل عليه بسلكه والمطلوب انك تتعرفي عالجزء ده الله اعلم برده نظام امتحانكم ايه بالنسبالنا الجارات مكنتش بتنزل امتحان اصلا ولا كنا بندرسها بس واضح ان العكس عندكم

متشكره جدا جدا

هاوى إبداع 21-08-2016 02:42 PM

طيب ولو الجثث تخوف انت ممكن تحولي فعلا ؟؟
بصي يا دكتوره طريق الطب مليان مشاكل وتحديات موضوع الجثث دا ولا حاجه بالنسبه للصعوبات ال هتقبليها في الطب .. وفي المقابل فيه حاجات جميله .. انا مستغرب انت ازاي بعد ما وصلتي لهدفك عشان حاجه زي دي ممكن تفكري تحولي .. انت كان حلمك انك تدخلي طب وربنا حققهولك عشان انتي قده فخلي عندك ثقه بنفسك وطالما بتعملي الحاجه ال بتحبيها يبقي ميهمكيش اي حاجه .. انا بقولك كدا عشان الناس الكتير ال كاننوا بيخوفوكي من الجثث دول مبيسكتوش ومبيخلصوش

ahmedtarea 23-08-2016 02:02 PM

طب ياريت نتلقي جثث والحاجت ديت باذن الله :d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:37 PM.