بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   ضــــــــــــــم المعاهـــــــــد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=380672)

dreamwwwwww 21-10-2011 07:01 PM

ضــــــــــــــم المعاهـــــــــد

ايـــــــــــــه اخبار ضم المعاهد

m.medhat ramadan 21-10-2011 07:29 PM

أكتر حاجه بوظت التعليم الازهري هو التعيين بالضم ده

السيد احمد عبد الجواد 21-10-2011 08:32 PM

طبعا لان اى حد بيدفع بيتعين ومش مهم مستواه وكمان دا بياخد مكان حد تانى افضل منة

الاستاذ عوض على 21-10-2011 10:08 PM

تم ضم المعاهد فى منطقة الدقهلية

وتعيين المعلمين والاداريين والعمال

وتسلموا العمل بالفعل

hemalotfy 21-10-2011 11:41 PM

افشل فكرة فكرة الضم

تلاقي واحد معاه زراعة شغال مدرس علوم
وواحد تاني معاه علوم شغال مدرس انجليزي
وواحد معرفش ايه شغال رياضيات

التعليم الازهري فعلا باظ وفشل واصبح انتكاسة بسبب هؤلاء المضمومين

أ/ هشام العيسوى 22-10-2011 12:19 AM

والله من أهم أسباب فشل التعليم الازهرى
لا وتلاقيه جاى يزقك ويقولك انا متعين وعاوز ياخد مكانك مش يحمد ربنا انه اتعين اصلا!!
والله انا كمتعاقد اشرف لى من كلمة مضموم

مصراوى أصيل 22-10-2011 10:52 AM

[quote=أ/ هشام العيسوى;4061146]والله من أهم أسباب فشل التعليم الازهرى
لا وتلاقيه جاى يزقك ويقولك انا متعين وعاوز ياخد مكانك مش يحمد ربنا انه اتعين اصلا!!

لما هو التعاقد أشرف لكم من التعيين عاملين مشاكل ووجعين رؤوسنا ليه علشان تتعينوا ،وبعدين هو الراجل المضموم ده مش مؤهل عالى زيك وله الحق فى وظيفة ذات مكانة إجتماعية ،بل إنه مؤهل عالى وكمان دافع فلوس ،عارف إيه الفرق بينك وبينه هو أذكى منك لأنه هو عرف من الأول طريقه الصح
وبعدين يعنى إيه عاوز ياخد مكانك ،هى الوظيفة فى الأزهر جاية على اسم سيادتك ولا هياخدوا من سيادتك مرتبك علشان يقبضوه
تمنى الخير لغيرك كما تتمناه لنفسك يا عم
المتعاقد

Mr...Ahmed 22-10-2011 11:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ هشام العيسوى (المشاركة 4061146)

لسانك بينقط سكر فعلا بس ارجع واقولك .....

أحمدأبوأسماء 22-10-2011 01:09 PM

[quote=مصراوى أصيل;4061711]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ هشام العيسوى (المشاركة 4061146)

لما هو التعاقد أشرف لكم من التعيين عاملين مشاكل ووجعين رؤوسنا ليه علشان تتعينوا ،وبعدين هو الراجل المضموم ده مش مؤهل عالى زيك وله الحق فى وظيفة ذات مكانة إجتماعية ،بل إنه مؤهل عالى وكمان دافع فلوس ،عارف إيه الفرق بينك وبينه هو أذكى منك لأنه هو عرف من الأول طريقه الصح
وبعدين يعنى إيه عاوز ياخد مكانك ،هى الوظيفة فى الأزهر جاية على اسم سيادتك ولا هياخدوا من سيادتك مرتبك علشان يقبضوه
المتعاقد

هو أذكى منى لأنه عرف الطريق الصح الى النار وهو الرشوة ياعم الذكى

Mr...Ahmed 22-10-2011 02:59 PM

[quote=أحمدأبوأسماء;4061936]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصراوى أصيل (المشاركة 4061711)

الطريق الصح الى النار ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه يعنى انا حادخل النار يا شيخ ؟؟!!

لا تعليق فعلا

مصراوى أصيل 22-10-2011 03:17 PM

[QUOTE=أحمدأبوأسماء;4061936][quote=مصراوى أصيل;4061711]

ما فعله ليس رشوة ،ولكنه أخذ حقه بهذه الطريقة لأنه لولاها لا يستطيع أن يأخذ حقه ، وقد أحل الشيخ الشعراوى نفسه هذا ،فإن كنت لا تستطيع أن تأخذ حقك إلا بهذه الطريقة فالوزر هنا يقع على من أخذ منك المال فقط ،وإسأل فيها
يا عم المفتح

m.medhat ramadan 22-10-2011 03:41 PM

معلشي مين قالك انك متعرفش تاخد حقك الا بالطريقة دي فيه طرق كتير جدا لتأخذ حقك بها خاصة فى المجال ده معلشي ياعني لو المضمومين دول متعينوش بالضم كان هيحصل مسابقة علنيه وشفافه لسد العجز ويأخذ الذي له حق حقه علي اسس موضوعيه واللي أهمها أعلي تقدير ثم الأقدم وهكذااا ولا ايه!!!!!!!!!!

مصراوى أصيل 22-10-2011 03:55 PM

[QUOTE=m.medhat ramadan;4062179]معلشي مين قالك انك متعرفش تاخد حقك الا بالطريقة دي فيه طرق كتير جدا لتأخذ حقك بها خاصة فى المجال ده معلشي ياعني لو المضمومين دول متعينوش بالضم كان هيحصل مسابقة علنيه وشفافه لسد العجز ويأخذ الذي له حق حقه علي اسس موضوعيه واللي أهمها أعلي تقدير ثم الأقدم وهكذااا ولا ايه!!!!!!!!!!

كام حضرتك مظبوط مقلناش حاجة ،بس إنت بتكلم عن نزاهة وشفافية غير موجودة ، كمان الأسس الموضوعية الصحيحة المفروض لا تكون للأعلى تقديرا فقط فالحصول على الوظيفة والمكانة الإجتماعية هو حق لكل فرد تعب وأخد مؤهل عالى يعنى المؤهل العالى اللى ملهوش تقدير ميترميش فى الشارع علشان تقديره قليل فالاثنان مؤهلات عالية ،وطبعا كل ده مش موجود فى بلدنا وإن مكنتش إنت هتدفع غير هيتفع وياخد الوظيفة،وياريت الايام اللى جاية تكون أحسن والحال ينصلح وكل واحد ياخد حقه
:022yb4::022yb4:

أ/ هشام العيسوى 22-10-2011 11:40 PM

اقولك ياسيدى اطالب بالتثبيت لانه حقى الاصيل ولا احد يستطيع انكاره
وانا قلت اشرف من مضموم مش من معين!!
الرجل المضموم مؤهل عالى بس غير مؤهل للوظيفة لان الوظيفة بتقول الاعلى تقديرا
انا مثلا ممتاز مع مرتبة الشرف والسابع على كليتى والمضموم بالكتير قوى جيد والاغلبية مقبول
حكاية اذكى لانه دفع فلوس فلا اراها كلمة يفتخر بها بل هو عار ان يدفع اموالا لياخذ مكان من هو أحق منه
أخيرا كلامى لي عن كل المضمومين بل الاغلبية ففيهم من يصلح فعلا للتدريس لكنهم قلائل

المتعاقد
[/quote]

أ/ هشام العيسوى 22-10-2011 11:41 PM

عاوز تقول ايه؟!
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr...Ahmed (المشاركة 4061756)
لسانك بينقط سكر فعلا بس ارجع واقولك .....

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:56 PM.