بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المراجعات والامتحانات جيولوجيا 3 ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1486)
-   -   نموذج إجابة إمتحان الجيولوجيا والعلوم البيئية 2014 ....... أ/أحمد فتحى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607609)

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 01:27 PM

نموذج إجابة إمتحان الجيولوجيا والعلوم البيئية 2014 ....... أ/أحمد فتحى

2 مرفق
مع تمنياتى لجميع الطلبة والطالبات بالتفوق والحصول على الدرجة النهائية .......... أ/أحمد فتحى

كل الشكر والتقدير للأستاذ الفاضل / أحمد فتحى على جهوده المتميزة
وبعد إذن حضرتك وضعت نسخة من نموذج الإجابة مكتوبة على الكمبيوتر وواضحة شوية وكل ما نبغاه هو مرضاة الله عز وجل ومصلحة أبنائنا الطلاب .

وكل الشكر والتقدير للدكتور / أمجد المالكى نوارة المنتدى وعلى أفكاره المبتكرة وياريت يادكتور مستشارى المادة يحطو إمتحان فيه بعض أفكارك الحلوة بدل الإمتحان الساذج ده اللى ما ينفعشى لعلمى علوم .

وكل الشكر والتقدير لدينامو قسم الجيولوجيا فى المنتدى الأستاذ الفاضل / وائل غالى بلدياتى وحبيبى .

مش عارف اذاكر 24-06-2014 01:32 PM

شكرراااااااااااااااااااااااااااااااا

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 01:33 PM

مع أرق أمنياتى لجميع الطلبة واالطالبات بالتفوق

د/ أمجد المالكي 24-06-2014 01:34 PM

كل الشكر للأستاذ / أحمد فتحي على المجهود المتميز

sayed badr 24-06-2014 01:35 PM

سؤال بس لحضرتك

فى رسمة الكثبان الرملية هم 3 رسومات انا عملتهم 2 بس الاولى اللى فيها حركة اتجاه الرياح والتانية بتاعت حركة الكثبان ؟؟

هل دى تنقصنى

وحاسس انى بدلت رقم واحد بفالق خسفى و رقم 2 بفالق بارز بدلت بين الاتنين يعنى عليها كام درجة

مع انى كاتب كل حاجة صح عن الاتنين ؟؟

وشكرا ع مجهود حضرتك :)

ta3rek 24-06-2014 01:38 PM

انا فى سؤال البحيرة القوسية كتبت تقوس بدل التواء

ta3rek 24-06-2014 01:40 PM

فى سؤال علل المبيدات الفطرية فى البيئة الزراعية كتبت اولا الجزئية الموجودة فى التلوث الفصل الثانى وبعديها نقطتين من الاجابة الموجودة

ta3rek 24-06-2014 02:02 PM

يا استاذ احمد 1-انا فى سؤال البحيرة القوسية كتبت تقوس بدل التواء
2-فى سؤال علل المبيدات الفطرية فى البيئة الزراعية كتبت اولا الجزئية الموجودة فى التلوث الفصل الثانى وبعديها نقطتين من الاجابة الموجودة
3- عملت اجابتين سؤال الفالق.

عمرو احمد2000 24-06-2014 02:15 PM

شكرا استاذ احمد كله عندي صح الحمد لله وحليت الخمس اسئلة بس للاسف فيه السوال بتاع الكوارتز ما شفتوش خالص غير دلوقتي و فيه حاجة في السوال بتاع انتشار و تنوع النباتات البحرية انا كتبتله بسبب الضوء قوي حتي 200 متر و يقل حتي 500 متر وينعدم بعد ذلك و بالتالي النباتات بتنتشر لان الضوء عامل مهم في عملية البناء الضوئي و حاجة تانية هو بيقول الاسباب التي ادت الي حركة الطبقات السطحية لمياه البحار من مكان لاخر يبقي ليه كل العوامل مش المفروض تبقي تغير كثافة الماء و اختلاف درجة ملوحة الماء ارجوك رد عليا

farid11 24-06-2014 02:41 PM

الف شكر على الإجابة ... ينفع اكتب الفرق بين رقم 2 و رقم 1 في رسمة الفالق
أن رقم 2 صخور حائط علوي ورقم 1 صخور حائط سفلي

هناء الامل 24-06-2014 02:50 PM

نا فى امتحان وجولوجيا كتب اكتر من اتنين فى صخورالبترول فيهم صح ممكن يتحسب على صح ويحذف الياقى

zizo samir 24-06-2014 02:51 PM

معلش انا كنت عايز اعرف على اى أساس الجزء ال3 فى الرسمة فى السؤال الاول فالق عادى هو اصلا مش مشاور على فالق كامل !! تبقى ليه فالق عادى ؟!

asmaia 24-06-2014 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farid11 (المشاركة 5910912)

وانا واصحابى كتبنا كده كمان غلط ولا ايه ؟

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:34 PM

معلش انا كنت عايز اعرف على اى أساس الجزء ال3 فى الرسمة فى السؤال الاول فالق عادى هو اصلا مش مشاور على فالق كامل !! تبقى ليه فالق عادى ؟
فى الفالق الخسفى والفالق البارز هما فالقين عاديين تتأثر بهما الصخور وبالتالر 3 يكون فالق عادى ناتج من قوى الشد وتتحرك فيه صخور الحائط العلوى لأسفل بالنسبة لصخور الحائط السفلى

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:37 PM

اللى كاتب تقوس أو قوس إن شاء الله تتحسب صح لأن الرسمة دى مفيهاش بيانات كتير فأكيد نموذج الإجابة حيكون حاطط الدرجة على الرسمة كلها ....... واللى راسم رسمتين من التلاتة ممكن ينقص نص الدرجة ولما نشوف الرسمة عليها كام فى النموذج

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:38 PM

لو ركزت كويس فى السؤال هو مش عايز بيانات هو سائل كيف تكون رقم 3 وماالفرق بين رقم 1و2

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:43 PM

شكرا د/أمجد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/ أمجد المالكي (المشاركة 5910855)
كل الشكر للأستاذ / أحمد فتحي على المجهود المتميز

هذا واجبنا نحو أبنائنا .... وهذا شرف لى أن أكون مع حضرتك يادكتور أمجد فى هذا المنتدى المتميز لخدمة أبنائنا ....... والله ولى التوفيق

sayed badr 24-06-2014 05:44 PM

انا سمعت ان الاهم ان شاء الله الرسمة الاخيرة من 3 للكثبان الرملية

والرسمة الوسطى ايه اهميتها ؟؟

ولا علشان كتاب الوزارة عاملها كدة

ولو هذه الرسمة تفرق بين طالب يقفل ام لا يمكن المدرسين يكونوا فى مصلحة الطالب ام لازما ينقصوه علشان ميقفلش :(

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:48 PM

فى سؤال علل المبيدات الفطرية فى البيئة الزراعية كتبت اولا الجزئية الموجودة فى التلوث الفصل الثانى وبعديها نقطتين من الاجابة الموجودة
لما نشوف عليها كام درجة وهى غالباً عليها درجة وإن شاء الله تعدى

Naruto13 24-06-2014 05:48 PM

استاد احمد بعد ادنك اجابتين في الفالق ينفع

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 05:50 PM

انا فى امتحان وجولوجيا كتب اكتر من اتنين فى صخورالبترول فيهم صح ممكن يتحسب على صح ويحذف الياقى
ده يتوقف على ظروف التصحيح وما يتم الإتفاق عليه مع مستشار المادة ..... وبالتوفيق إن شاء الله

عمرو احمد2000 24-06-2014 05:56 PM

شكرا استاذ احمد كله عندي صح الحمد لله وحليت الخمس اسئلة بس للاسف فيه السوال بتاع الكوارتز ما شفتوش خالص غير دلوقتي و فيه حاجة في السوال بتاع انتشار و تنوع النباتات البحرية انا كتبتله بسبب الضوء قوي حتي 200 متر و يقل حتي 500 متر وينعدم بعد ذلك و بالتالي النباتات بتنتشر لان الضوء عامل مهم في عملية البناء الضوئي و حاجة تانية هو بيقول الاسباب التي ادت الي حركة الطبقات السطحية لمياه البحار من مكان لاخر يبقي ليه كل العوامل مش المفروض تبقي تغير كثافة الماء و اختلاف درجة ملوحة الماء ارجوك رد عليا

حودةبيه 24-06-2014 06:15 PM

استفسار ارجو الرد فى رسمة الفالق الاسهم فى رقم 3 مش رايحة على صخور الحائط العلوى والسفلى عشان اقول انه فالق عادى لو ركزنا شوية هنلاقى ان جميع الاسهم رايحة على الفواصل بين الصخور اللى هى الفالق وبالتالى انا عملتها ينشأ من حدوث كسر فى صخور القشرة الارضية ثم حدوث ازاحة ...............ثم كملت شرح وقلت لو كان المقصود من الرقم هو الفالق العادى فينشأ عن الشد .....وبعدين قولت كل انواع الفوالق وسبب النشأة ................. بالله عليك كدة هنقص ولا ايه ارجو الرد السريع

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو احمد2000 (المشاركة 5911108)

بتاعة الضوء صح
والمفروض كنت كتبت بالاضافة للكثافة والملوحة التيارات البحرية والمد والجزر والتيارات الهوائية والأمواج .. وإن شاء الله تتحسبلك صح ماتقلقش وربنا يوفقك

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 06:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حودةبيه (المشاركة 5911138)
استفسار ارجو الرد فى رسمة الفالق الاسهم فى رقم 3 مش رايحة على صخور الحائط العلوى والسفلى عشان اقول انه فالق عادى لو ركزنا شوية هنلاقى ان جميع الاسهم رايحة على الفواصل بين الصخور اللى هى الفالق وبالتالى انا عملتها ينشأ من حدوث كسر فى صخور القشرة الارضية ثم حدوث ازاحة ...............ثم كملت شرح وقلت لو كان المقصود من الرقم هو الفالق العادى فينشأ عن الشد .....وبعدين قولت كل انواع الفوالق وسبب النشأة ................. بالله عليك كدة هنقص ولا ايه ارجو الرد السريع

إن شاء الله صح ومش حتنقص لأنك كاتب كل حاجة

حودةبيه 24-06-2014 06:23 PM

استفسار ثان : فى سؤال تحول الصخور النارية والرسوبية الى متحولة ................. انا عملتعها لارتفاع درجات الحرارة الى درجة كبيرة جدا والضغط المتزايد الواقع على الصخور ومكتبتش لاعادة توازن الصخر مع الظروف الجديدة كده انقص ولا لأ

حودةبيه 24-06-2014 06:26 PM

شكراااااااا كتيرررر جدا لك يا استاذ احمد فعلا انت مدرس عظيم

حودةبيه 24-06-2014 06:27 PM

ارجو الرد من حضرتك بالله عليك على
استفسار ثان : فى سؤال تحول الصخور النارية والرسوبية الى متحولة ................. انا عملتعها لارتفاع درجات الحرارة الى درجة كبيرة جدا والضغط المتزايد الواقع على الصخور ومكتبتش لاعادة توازن الصخر مع الظروف الجديدة كده انقص ولا لأ

ta3rek 24-06-2014 06:47 PM

استاذ احمد انا من السرعة كتبت فالق حوضى بدل من خسفى او خندقى لكن الباقى صح

harker 24-06-2014 06:47 PM

طب ليه ميبقاش 3 فالق خسفي

mariam18 24-06-2014 07:23 PM

استاذ احمد انا فى سؤال التانى بتاع اى من الصخور يصلح لتجميع وتجزين البترول انا كتبت صخر الرملى وفى التعليل كتبت ﻻنه صخر رسوبى فتاتى وصخور الرسوبيه تخرن البترول والنفط والمياه الجوفيه لكن مكتبتش الحته بتاعت الصخور الخران المساميه عشان قولت دى للبترول بس مش للمياه الجوفيه كده هنقص وﻻ عشان مش عارفه احمل النموذج بتاع اﻻجابه ؟؟؟

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 08:16 PM

متقلقشى ياحودة وان شاء الله تقفل وتجيب الدرجة النهائية

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 08:34 PM

صح يامريم ان شاء الله

صلاح عبد المعطى 24-06-2014 08:40 PM

شكر جزيلا للاستاذ الفاضل / أحمد ربنا يمتعك بالصحة والعافية
ونسأل الله تبارك وتعالى ان يجعل هذا المجهود فى ميزان حسناتك يوم القيامة
وكل عام وحضراتكم بخير

mmmeeedddoo 24-06-2014 10:26 PM

استاذ احمد
بعد الشكر و التقدير
جزاك الله عنا خيرا و سدد خطاك
لى استفسار فى سؤال ماذا يحدث : الرعى الجائر للنباتات المعمرة
انا جاوبت على اساس فى مناطق الاعشاب يؤدى الى سيادة الانواع الغير مستساغة و ا\مناطق الاشجار و الشجيرات تزداد فى الحجم بسبب غياب الحشائش التى تنافسها على الماء
هل الاجابة خطأ و بالنسبة لرسمة الكثبان انا عملتها فى رسمة واحدة
و لحضراتكم جزيل الشكر و العرفان

bogytata 24-06-2014 10:36 PM

لو سمحت اجزاء البركان انا هما تلاته عملت اتنين صح و نقطه غلط دي أنقص فيها كام

Ahmed Mahmoud Ahmed 24-06-2014 10:39 PM

شكرا ..
فين بقى ورقة الامتحان

aslo2000 24-06-2014 10:40 PM

لو سمحت انا مش عارفه اجيب اجابه الامتحان ارجوا منك الطريقه

aslo2000 24-06-2014 10:41 PM

لو سمحت انا مش عارف احضر امتحان الجيولوجيا ممكن الطريقه

aslo2000 24-06-2014 10:48 PM

ممكن تقولى طريقه انى احضر اجابه الامتحان

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 11:31 PM

شكر وتقدير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحى احمد عبد القوى (المشاركة 5910849)
مع تمنياتى لجميع الطلبة والطالبات بالتفوق والحصول على الدرجة النهائية .......... أ/أحمد فتحى

كل الشكر والتقدير للأستاذ الفاضل / أحمد فتحى على جهوده المتميزة
وبعد إذن حضرتك وضعت نسخة من نموذج الإجابة مكتوبة على الكمبيوتر وواضحة شوية وكل ما نبغاه هو مرضاة الله عز وجل ومصلحة أبنائنا الطلاب .

وكل الشكر والتقدير للدكتور / أمجد المالكى نوارة المنتدى وعلى أفكاره المبتكرة وياريت يادكتور مستشارى المادة يحطو إمتحان فيه بعض أفكارك الحلوة بدل الإمتحان الساذج ده اللى ما ينفعشى لعلمى علوم .

وكل الشكر والتقدير لدينامو قسم الجيولوجيا فى المنتدى الأستاذ الفاضل / وائل غالى بلدياتى وحبيبى .

هذا شرف لى مستر حسن متولى ..... وتسلم إيدك ..... وكل عام وكل إمتحان وجميع القائمين على هذا المنتدى بخير ...... ودائماً فى المقدمة لخدمة أبنائنا الطلبة والطالبات

احمد فتحى احمد عبد القوى 24-06-2014 11:37 PM

بعد الشكر و التقدير
جزاك الله عنا خيرا و سدد خطاك
لى استفسار فى سؤال ماذا يحدث : الرعى الجائر للنباتات المعمرة
انا جاوبت على اساس فى مناطق الاعشاب يؤدى الى سيادة الانواع الغير مستساغة و ا\مناطق الاشجار و الشجيرات تزداد فى الحجم بسبب غياب الحشائش التى تنافسها على الماء
هل الاجابة خطأ و بالنسبة لرسمة الكثبان انا عملتها فى رسمة واحدة
و لحضراتكم جزيل الشكر و العرفان
هو المفروض صيغة السؤال واضحة وإجابته واضحة بس ممكن المصحح يديك نصف درجة السؤال ...... وإن شاء الله الرسمة حتاخد نص الدرجة ..... وربنا يوفقكم جميعا

باسمة الثنايا 24-06-2014 11:42 PM

شكرا للنماذج نفع الله بك

مني احمد عبد العزيز 24-06-2014 11:50 PM

هو مينفش في السؤال بتاع الرسمه ا تبقى فالق خسفى ينشا نتيجه اتحاد فالقبن عاديين في صخور الحائط العلوى ورقم ب 2 تبقى صخور الحائط العلوى و 1 صخور الحائط السفلى

elkashef2011 25-06-2014 12:30 AM

فى سؤال اختلاف الاشكال البللوريه كتبت بسبب اختلاف طريقه ترتيب الذرات فى الهيكل البنائى للمعدن بس ما كتبتش اتجاهات نمو المحاور فى الاتجاهات الثلاثه للفضاء صح كده يا مستر ولا ايه

ezmz3 25-06-2014 12:39 AM

طب فى سؤال بتاع ملح الطعام انا كتبت بدل تبخير من البحيرات المغلقة او شبه المغلقة كتب الشواطىء بس كتبت السبخات الساحلية انقص ولا ايه ؟

ahmedmagdoo 25-06-2014 01:13 AM

هو احنا لما نقول نسيج دقيق التبلر لازم نشرح بعدها؟
يعني انا كاتب دقيق التبلر بس

ezmz3 25-06-2014 02:09 AM

رابع واحدة فى تصحيح الخطأ فى السؤال الرابع انا كاتب نسيج زجاجي صح ؟

محمدطارق عاطف 25-06-2014 06:47 AM

بعد اذنك يامستر
انا كتبت فى الرابعة فى تصحيح الخطأ نسيج زجاجى
وكتبت فى المقارنة .. نسيج دقيق التبلر والتانى نسيج خشن بس

حبر القلب 25-06-2014 07:30 AM

الامتحان جميل أنا هجيب 60 إن شاء الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:50 PM.