بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   بتحلم بايه كطالب التحقت بكليه صيدله (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=150858)

mahmoud ahmed2 03-09-2009 09:13 AM

بتحلم بايه كطالب التحقت بكليه صيدله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه

طبعا الحمد لله بعد ما التحقنا بكليه صيدله وربنا حقق حلمنا اكيد فينا اللى شايف ان ده نهايه الطريق وفى الاول والاخر هو يطلق عليه دكتور بمجرد التحاقه بهذه الكليه واكيد ده غلط طبعا وانا كلامى مش للناس دى

انا بقى بخص العالم الطموحه اللى ممكن تتحدى الدنيا وتواجه اى عقبات عشان تحقق طموحاتهم واللى بيعتبروا ان الكليه مش نهايه الطريق وبدايه الراحه لكن العكس اللى شايفين انهم كده على اول السلم لا اما يواصلوا فى الصعود والتقدم لا اما يفضلوا مكانهم او يقعوا لقدر الله

فتعالوا بينا نساعد بعض ازاى نحقق احلامنا وكل واحد فينا يعرض طموحاته كصيدلى سواء فى الكليه او خارجها يعنى طريقه لعرض الافكار حتى على الاقل نساعد بعض ونشجع بعض

وكله فى الاول والاخر بتوفيق من عند ربنا وانت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد واتمنى اشوف مشاركتكم فى هذا الموضوع ان شاء الله وجزاكم الله كل خير بس اتمنى من اى حد يدخل يسم الله ويدعى لكل واحد فينا ان ربنا يحققله اماله

mahmoud ahmed2 03-09-2009 09:30 AM

سؤال كده يا جماعه فى الاول اكيد كل واحد فينا هيسال نفسه ازاى الظروف هتاثر على تحقيق طموحى سواء بالسلب او الايجاب وايه هيا مثلا الاشياء اللى ممكن تاثر عليا
يعنى مثلا كتير فينا ممكن اختار الجامعه لبعض مميزات فيها وفى من اللى اختارها عشان شكلها وخلافه
ودى كلها دوافع نفسيه بتاثر على تحقيق طموحى وممكن اعرض راى فى هذه النقطه

mahmoud ahmed2 03-09-2009 09:32 AM

المناخ الجامعي وعلاقته بدافع الإنجازومستوى الطموح عند طلبة الجامعات

تعد الجامعة من أهم بيئات التفاعل الاجتماعيه للطلبة ، حيث تلعب دورا أساسيا في تشكيل شخصياتهم وتحديد مستقبلهم . والجامعة هي إحدى المؤسسات الاجتماعية الفعالة لتعزيز الأنماط السلوكية المقبولة، وتشجيع القيم والاتجاهات النفسية الإيجابية التي يحرص عليها المجتمع الحديث ، وتنمية الأفكاروالمبادئ والحقائق العلمية التي لا تتعارض مع العقائد الدينية والقيم الخلقية، وهي بذلك تعتبر الأمين على أهداف المجتمع، والمصدر الذي يزود المجتمع بما يحتاجه من طاقات وخبرات ومهارات .

والجامعة مؤسسة تحتضن شريحة مهمة وكبيرة من شرائح المجتمع ، هي شريحة الشباب، والشباب أهم قوة بشرية لأي مجتمع من المجتمعات ، فهم مصدر الطاقة والتجديد والإنتاج، ولهذا تعمل الدول على توفير المؤسسات التربوية والاجتماعية من أجل إعدادهم الإعداد المناسب الذي يؤهلهم لاستلام زمام المسؤولية ،والمشاركة في عملية تحقيق حاجات الأمة وتطويرها نحو الأفضل

mahmoud ahmed2 03-09-2009 09:37 AM

ومتهيالى الراى ده بيثبت ان الجامعه بدايه حياه جديده وفى الاغلب هيا المناخ التربوى اللى هنبدأ من الانجاز وتحقيق الطموح

mahmoud ahmed2 03-09-2009 09:40 AM

وباقى الموضوع المتعلق بتاثر الطموح بالمناخ العام للجامعه

إن البيئة الجامعية ليست مكانا يتم فيه تعلم المهاراتالأكاديمية فحسب ،وإنما هي مجتمع مصغر يتفاعل فيه الأعضاء ،يؤثر بعضهم في بعض،فالعلاقات الاجتماعية بين الطلاب والمعلمين ،والطلبة بعضهم بعضا تؤثر تأثيرا كبيرافي الجو الاجتماعي الجامعي ،وهذا يؤثر بدوره في نواتج التعليم .ولذلك يجب توفيرالوسائل والإمكانيات اللازمة لتهيئة المناخ النفسي المناسب للطلاب ،فالمناخ الجامعيالذي يقابل احتياجات الطلاب ويحقق توقعاتهم سوف يؤدي إلى تحقيق توافقه الدراسي،بينما المناخ الجامعي الذي يكرهه الطالب لعدم احتوائه على خبرات محببة إلى نفسه،ويفشل في مقابلة احتياجاته ومتطلباته سوف يؤدي إلى سوء توافقه الجامعي والشخصيوالاجتماعي .

وتختلف البيئات الجامعية عن بعضها في كثير من النواحي .فبصرفالنظر عن مبانيها وما يظهر فيها من مميزات مثل: التجهيزات، والتسهيلات والإمكانياتالمادية فإن المناخ الجامعي يختلف من جامعة إلى أخرى، ويميز الطلبة من خلال إحساسهمبالإنتماء والدفء لهذه الجامعة أو تلك. وبالتالي فإن لكل جامعة مناخها الخاص والذييجعل منها مؤسسة لها طابعها الفريد عن غيرها.

وتمثل دافعية الإنجاز أحد الجوانبالمهمة في منظومة الدوافع الإنسانية ، والتي أهتم الباحثون بدراستها ،ويرجعالاهتمام إلى أهميتها في المجال النفسي وفي الميادين التطبيقية والعلمية ، كالمجالالإداري، والمجال التربوي ،والمجال الاقتصادي،والمجال الأكاديمي، كما يعتبر الدافعللإنجاز، وواقع الطموح مكونان أساسيان في سعي الفرد تجاه تحقيق ذاته ، وتوكيدها،حيث يشعر الفرد بتحقيق ذاته من خلال ما ينجزه ، وفيما يحققه من أهداف ، وفيما يسعىإليه من أسلوب حياة أفضل ، ومستويات أعظم لوجوده الإنساني .

وتتوقف تنميةالدافع للإنجاز وواقع الطموح لدى الطلبة ، على المناخ النفسي والاجتماعي السائد فيالجامعات وفي غرف المحاضرات على وجه الخصوص ، ومن هنا يبرز دور المعلم في مقدرتهعلى خلق وتوفير المناخ الصفي الملائم وذلك من أجل تحسين واقع الدافعية و مستوىالطموح عند الطلبة .

ومن هنا تبرز العوامل الرئيسة المكونة للمناخ الجامعي،كإلادارة الجامعية وما يتعلق بها من قرارات وتعليمات، وهيئات التدريس وطرق التدريس،والمرافق الجامعية، والتي تتمثل في الساحات والملاعب والأبنية وغيرها ،والأنشطةالطلابية ،والعلاقات الإنسانية بين الطلبة أنفسهم ، وبين الطلبة ومدرسيهم.

.

mahmoud ahmed2 03-09-2009 09:53 AM

بما انا الطموح هو انجاز انا لقيت ان الموضوع ده هيفيدنا جدا ويهالنا نفسيا للاننا مبقاش صيادله بالمعنى التقليدى يمكن الكلام تقيل وغريب شويه بس له علاقه كبيره باكبر مشكله وهيا اننا بتجمعنا جامعات مختلفه فى كل شىء عن بعضها فى المتقمه جدا والمتوسطه الامكانيات وهكذا

ان شاء الله اللى هيحب شارك معايا فى الموضوع ده احنا بعون الله نقسمه اتنين

اولا الطموح الخاص بمجال عملى كطالب الاول فى الكليه وكمهنه ان شاء الله بعد التخرج

التانى الطموح الخاص بمواهبى واللى اقدر احققها من خلال مشاركتى فى انشطها الطلاب فى الكليه بالاضافه للحفاظ على مهنتنى كصيدلى

نبدا بان كل واحد فينا يعرض طموحه من خلال النوع الاول الخاص بدراستى ومهنتى فيما بعد

وانا اسف لو كنت طولت عليكم فى عرض موضوعى وهدفى منه واتمنى يعجبكم

mahmoud ahmed2 03-09-2009 09:54 AM

مستنى مشركتكم اللى هتشرف بيها وهتفيدنى وهتفيدكم ان شاء الله

Drsara 03-09-2009 10:55 AM

والله العظيم اسفة لكل من زعلتهم خلاص دة انا عملت شكلى مصايبوطلعت حاجات كتير بس دى كان فايدة جميلة اكتر من انها زعل حد فاهم حاجة

Drsara 03-09-2009 02:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ahmed2 (المشاركة 1558700)
مستنى مشركتكم اللى هتشرف بيها وهتفيدنى وهتفيدكم ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ahmed2 (المشاركة 1558699)
بما انا الطموح هو انجاز انا لقيت ان الموضوع ده هيفيدنا جدا ويهالنا نفسيا للاننا مبقاش صيادله بالمعنى التقليدى يمكن الكلام تقيل وغريب شويه بس له علاقه كبيره باكبر مشكله وهيا اننا بتجمعنا جامعات مختلفه فى كل شىء عن بعضها فى المتقمه جدا والمتوسطه الامكانيات وهكذا

ان شاء الله اللى هيحب شارك معايا فى الموضوع ده احنا بعون الله نقسمه اتنين

اولا الطموح الخاص بمجال عملى كطالب الاول فى الكليه وكمهنه ان شاء الله بعد التخرج

التانى الطموح الخاص بمواهبى واللى اقدر احققها من خلال مشاركتى فى انشطها الطلاب فى الكليه بالاضافه للحفاظ على مهنتنى كصيدلى

نبدا بان كل واحد فينا يعرض طموحه من خلال النوع الاول الخاص بدراستى ومهنتى فيما بعد

وانا اسف لو كنت طولت عليكم فى عرض موضوعى وهدفى منه واتمنى يعجبكم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ahmed2 (المشاركة 1558688)
وباقى الموضوع المتعلق بتاثر الطموح بالمناخ العام للجامعه

إن البيئة الجامعية ليست مكانا يتم فيه تعلم المهاراتالأكاديمية فحسب ،وإنما هي مجتمع مصغر يتفاعل فيه الأعضاء ،يؤثر بعضهم في بعض،فالعلاقات الاجتماعية بين الطلاب والمعلمين ،والطلبة بعضهم بعضا تؤثر تأثيرا كبيرافي الجو الاجتماعي الجامعي ،وهذا يؤثر بدوره في نواتج التعليم .ولذلك يجب توفيرالوسائل والإمكانيات اللازمة لتهيئة المناخ النفسي المناسب للطلاب ،فالمناخ الجامعيالذي يقابل احتياجات الطلاب ويحقق توقعاتهم سوف يؤدي إلى تحقيق توافقه الدراسي،بينما المناخ الجامعي الذي يكرهه الطالب لعدم احتوائه على خبرات محببة إلى نفسه،ويفشل في مقابلة احتياجاته ومتطلباته سوف يؤدي إلى سوء توافقه الجامعي والشخصيوالاجتماعي .

وتختلف البيئات الجامعية عن بعضها في كثير من النواحي .فبصرفالنظر عن مبانيها وما يظهر فيها من مميزات مثل: التجهيزات، والتسهيلات والإمكانياتالمادية فإن المناخ الجامعي يختلف من جامعة إلى أخرى، ويميز الطلبة من خلال إحساسهمبالإنتماء والدفء لهذه الجامعة أو تلك. وبالتالي فإن لكل جامعة مناخها الخاص والذييجعل منها مؤسسة لها طابعها الفريد عن غيرها.

وتمثل دافعية الإنجاز أحد الجوانبالمهمة في منظومة الدوافع الإنسانية ، والتي أهتم الباحثون بدراستها ،ويرجعالاهتمام إلى أهميتها في المجال النفسي وفي الميادين التطبيقية والعلمية ، كالمجالالإداري، والمجال التربوي ،والمجال الاقتصادي،والمجال الأكاديمي، كما يعتبر الدافعللإنجاز، وواقع الطموح مكونان أساسيان في سعي الفرد تجاه تحقيق ذاته ، وتوكيدها،حيث يشعر الفرد بتحقيق ذاته من خلال ما ينجزه ، وفيما يحققه من أهداف ، وفيما يسعىإليه من أسلوب حياة أفضل ، ومستويات أعظم لوجوده الإنساني .

وتتوقف تنميةالدافع للإنجاز وواقع الطموح لدى الطلبة ، على المناخ النفسي والاجتماعي السائد فيالجامعات وفي غرف المحاضرات على وجه الخصوص ، ومن هنا يبرز دور المعلم في مقدرتهعلى خلق وتوفير المناخ الصفي الملائم وذلك من أجل تحسين واقع الدافعية و مستوىالطموح عند الطلبة .

ومن هنا تبرز العوامل الرئيسة المكونة للمناخ الجامعي،كإلادارة الجامعية وما يتعلق بها من قرارات وتعليمات، وهيئات التدريس وطرق التدريس،والمرافق الجامعية، والتي تتمثل في الساحات والملاعب والأبنية وغيرها ،والأنشطةالطلابية ،والعلاقات الإنسانية بين الطلبة أنفسهم ، وبين الطلبة ومدرسيهم.

.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ahmed2 (المشاركة 1558682)
ومتهيالى الراى ده بيثبت ان الجامعه بدايه حياه جديده وفى الاغلب هيا المناخ التربوى اللى هنبدأ من الانجاز وتحقيق الطموح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ahmed2 (المشاركة 1558675)
سؤال كده يا جماعه فى الاول اكيد كل واحد فينا هيسال نفسه ازاى الظروف هتاثر على تحقيق طموحى سواء بالسلب او الايجاب وايه هيا مثلا الاشياء اللى ممكن تاثر عليا
يعنى مثلا كتير فينا ممكن اختار الجامعه لبعض مميزات فيها وفى من اللى اختارها عشان شكلها وخلافه
ودى كلها دوافع نفسيه بتاثر على تحقيق طموحى وممكن اعرض راى فى هذه النقطه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ahmed2 (المشاركة 1558679)
المناخ الجامعي وعلاقته بدافع الإنجازومستوى الطموح عند طلبة الجامعات

تعد الجامعة من أهم بيئات التفاعل الاجتماعيه للطلبة ، حيث تلعب دورا أساسيا في تشكيل شخصياتهم وتحديد مستقبلهم . والجامعة هي إحدى المؤسسات الاجتماعية الفعالة لتعزيز الأنماط السلوكية المقبولة، وتشجيع القيم والاتجاهات النفسية الإيجابية التي يحرص عليها المجتمع الحديث ، وتنمية الأفكاروالمبادئ والحقائق العلمية التي لا تتعارض مع العقائد الدينية والقيم الخلقية، وهي بذلك تعتبر الأمين على أهداف المجتمع، والمصدر الذي يزود المجتمع بما يحتاجه من طاقات وخبرات ومهارات .

والجامعة مؤسسة تحتضن شريحة مهمة وكبيرة من شرائح المجتمع ، هي شريحة الشباب، والشباب أهم قوة بشرية لأي مجتمع من المجتمعات ، فهم مصدر الطاقة والتجديد والإنتاج، ولهذا تعمل الدول على توفير المؤسسات التربوية والاجتماعية من أجل إعدادهم الإعداد المناسب الذي يؤهلهم لاستلام زمام المسؤولية ،والمشاركة في عملية تحقيق حاجات الأمة وتطويرها نحو الأفضل

[quote=mahmoud ahmed2;1558650]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه

طبعا الحمد لله بعد ما التحقنا بكليه صيدله وربنا حقق حلمنا اكيد فينا اللى شايف ان ده نهايه الطريق وفى الاول والاخر هو يطلق عليه دكتور بمجرد التحاقه بهذه الكليه واكيد ده غلط طبعا وانا كلامى مش للناس دى

انا بقى بخص العالم الطموحه اللى ممكن تتحدى الدنيا وتواجه اى عقبات عشان تحقق طموحاتهم واللى بيعتبروا ان الكليه مش نهايه الطريق وبدايه الراحه لكن العكس اللى شايفين انهم كده على اول السلم لا اما يواصلوا فى الصعود والتقدم لا اما يفضلوا مكانهم او يقعوا لقدر الله

فتعالوا بينا نساعد بعض ازاى نحقق احلامنا وكل واحد فينا يعرض طموحاته كصيدلى سواء فى الكليه او خارجها يعنى طريقه لعرض الافكار حتى على الاقل نساعد بعض ونشجع بعض

وكله فى الاول والاخر بتوفيق من عند ربنا وانت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد واتمنى اشوف مشاركتكم فى هذا الموضوع ان شاء الله وجزاكم الله كل خير بس اتمنى من اى حد يدخل يسم الله ويدعى لكل واحد فينا ان ربنا يحققله اماله[/quoteبسم الله توكلت والية انبت اللهم وفق الجميع فى البداية لكن رسايل تحمل مضمون يحمل معانى انجاز طموح مشاركة نية سليمة وضمير احترم وغلاف من التدين وهدف الصمود والصعود لاعلى نقطة فهو هدف تعمل من اجلة ونتركة لله لانة لانة ليس من السهل ان نحققة لكمنة فى دفتر احوال الممكن والهدف الاخر المهنة فهناك طريقان لكن الدوافع المذكورة اهم الاشياء
وبالتوقيق للجميع من اخوتنا وااخوتنا الاعزاء ودمتم فى رعاية الله

salsapeel 03-09-2009 02:57 PM

هو فعلا الطريق لسه فى اوله بس اهم حاجة ان الواحد ما يبقاش زى اى حد دخل الكلية واتخرج منها اهم حاجة يبقى ليه تاثير فى الكلية وده طبعا من الاشتراك فى الانشطة الطلابية وربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

salsapeel 03-09-2009 02:59 PM

انا نفسى ان شاء الله ادخل اكلينيكال وابقى معيدة فى قسم اكلينيكال واعمل ماجيستير ودكتوراه وربنا يوفقنا

Dr.KaJoo 03-09-2009 04:29 PM

انا نفسى اشتغل فى تحضير الادويه بس ده مش ممكن

و يارب يوفقنا يا رب و نحقق للى بنتمناه

mahmoud ahmed2 03-09-2009 07:58 PM

فعلا يا دكتور ساره نا عارف ان كل ده ان كل دى حاجات احنا هنسعى فيها والتوفيق بيبقى من عند ربنا بس ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا وبالنسبه للناس اللى يكتبوا حلمهم وبعدين يقولوا عمر ده ما هيحصل ليه يا جماعه هو مستحيل مفيش شىء مستحيل احنا عدينا من الثانويه العامه باعلى مجاميع الحمد لله وخد فى بالكم الثانويه العامه بيسموها بعبع التعليم فى مصر
يعنى مافى مستحيل بالنسبه ينا غير الفشل انما النجاح صعب بس طعمه بيبقى حلو حتى الواحد فينا ميحسش انه حد تقليدى
لان انا ضايقنى جدا جدا جدا مشاركه لواحد شفتها على ملتقى طلبه المنصوره وبيقول انه هندسه وداخل يسال الصيادله وبيقولهم مبروك يا دكاتره وبعدين يسالهم ليه بتزعلوا لما نقول عليكم بايعين
انا عاوز رايكم فى النظره الغير متحضره اللى الناس بتعاملنا بيها
ويمكن ده اللى شجعنى انى اعمل الموضوع ده

mahmoud ahmed2 03-09-2009 08:00 PM

بالنسبه يا جماعه للناس اللى كتبوا هما نفسهم يبقوا ايه فى خلال العمل المهنى كصيدله يبدا بليز يقولنا هو ايه اول خطوه هيعملها عشان يبدا فى تحقيق الحلم ده صح لاننا هنا عشان نفيد بعض ونشجع بعض

mahmoud ahmed2 03-09-2009 08:02 PM

مستنى الردود بتاعكم وربنا يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه وانا نازل اصلى
سلاااااااااااااام

dr/riham 03-09-2009 08:38 PM

انا نفسى اول مخلص احضر دراسات فى الاكلينيكال ونفسى بجد اشتغل فى شركة ادوية ويارب اقدلر اصنع دواء يفيد المة الاسلامية خصوصا والعالم العربى عموما بس دة طبعا بالتعب والعمل الجاد ( ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا)

salsapeel 03-09-2009 09:55 PM

انا اعتقد ان اهم حاجة ان احنا نتعلم ازاى نتعامل مع الكلية وازاى ن\اكر فيها ولازم مش ننبهر بالفرق البكبير بين الحياة الجامعية والثانوية العامة ونحاول نتاقلم بسرعة مع نظام الكلية عشان ما يضيعش منا وقت كبير ونتفاجا بالامتحانات وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

dr/riham 03-09-2009 10:03 PM

وفعلا هى دى اهم حاجة بس اعتقد التاقلم دة بيجى بسرعة

mahmoud ahmed2 04-09-2009 06:15 AM

التاقلم اه بيجى بسرعه بس بحتاج جهد واحنا يا جماعه مدش قالى ازاى هيبدا فى تحقيق حلمه يا جماعه احنا هنا بنساعد بعض

mahmoud ahmed2 04-09-2009 06:16 AM

اتمنى يكون فى مشاركات اكثر وضوحا ونعرف انه مفيش شىء مستحيل

mahmoud ahmed2 04-09-2009 06:17 AM

مستنى مشاركه حضرتك يا دكتور شرين وبالتوفيق ان شاء الله

Bent 3bdo 05-09-2009 02:57 AM

هو انا م النوع اللى مش بتتكلم عنه ولله الحمد
انا بحلم باليوم اللى هتخرج فيه
وأخلص بقى م موال المذاكرة والارف
وابقى فاضيه كده موارييش حاجه
اعتقد هيبقى إحساس لذيذ
بس الله اعلم ممكن عقبال ماوصل لاخر السنه
اتغير ويقى ليا طموح
يا مسهل

mahmoud ahmed2 05-09-2009 03:37 AM

قولى يارب بس الانسان الجامد اوى لازم يبقاله طموح

Drsara 05-09-2009 05:48 AM

بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم الحمد لله احنا عندنا ناس كويسة كتير ونشكر كل من يفكر فى خدمة او الطموح والحماس لكن لابدان تكون عندك روح الهزيمة والياس قبل الانتصار والفرح ممكن تخلى جواك روح انتصار فى اشياء كتير لكن خليها عاك ومع ربك علشان لو متتحقتش ما تزعلش لكن فى كل وقت وصلاة ندعى نقول كلنا اللهم وفق الامة من اجل الامة وكن معنا فى كل وقت ولازم كمان نسير فى الطريق المستقيم للنجاح الحاجة العادية لكن فى ناس كتير شكل ما بينت ونجحت وبقت لازم كمان نطلع الى جوانا لكن ما يكونش دة الهدف الاساسى ناخد القريب وبعدين الكبير ولا اية يا دكاترة المستقبل للفارما انا عن نفسى هسيها لربنا لكن طموحى البعيد وبادعى بية ربنا اعمل حاجة لمن تقصر ايديه عن الدواء وعن من يدعون ربهم للشفاء من الامراض لان انا ما كنش حلمى صيدلة فبحاول اعيش معاها وافهما والى ربنا عايزة هيكون

mahmoud ahmed2 05-09-2009 03:54 PM

امال كان حلم حضرتك ايه يا دكتور ساره
على العمو كل واحد فينا اكيد اتهزم فى بعض الاشياء
بس اللى يعرف النصر يعرف الهزيمه برده واحنا قلنا اهم حاجه توفيق ربنا لينا ودعاء الوالدين
وربنا هيدينا على اد تعبنا
مع تحيات طموح الفارما

Drsara 05-09-2009 04:00 PM

كان حلمى دراسة الكمياء النووية ودراسة تاثيرها على مرض السرطان اكون دكتورة اورام وسرطان بس لكن لازم حضرتك تكون عندك اكتر من فرصة علشان تكون واقرب حاجة لازم تكون اهم حاجة يعنى اتخرج وكدة لكن الطموح التانى الى ذكرتة فى رابطة *****ريماس**8 عندنا فى صيدلة طنطا ممكن يكون الحلم البعيدوالى بدعى من رنبنا يحققة بس ومهما كان الحلم لازم نكون مع ربنا بس والى ربنا عايزة هيكون

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:00 PM

انا يا جماعه حضرت تقريبا الدرس التانى او الدافع التانى فى مسيره تحقيق الطموح ويارب كلنا نفهم الكلام ونحاول نطبقه ونستفيد منه والله ولى التوفيق وهو بعنوان (خطوات فى طريقق النجاح) اتمنى يعجبك

امضاء:av4056bb7jp3: طموح الفارما:av4056bb7jp3:اخوكم الدكتور محمود

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:04 PM

:av4056bb7jp3:خطوات في طريق النجاح:av4056bb7jp3:
يختلف مفهوم النجاح من شخص لآخر ولكن جميع هذه المفاهيم تلتقي في رغبة كل منا في إرضاء ذاته وإنجاز ما يطمح إليه بغض النظر عن ماهية هذا الطموح وفي سبيل تحقيق هذا الطموح وإرضاء هذه الذات سيتعين على كل منا القيام ببعض الخطوات المساعدة له على تحقيق النجاح في حياته
ومن هذه الخطوات:
1/الرغبة في النجاح إذ يجب أن يكون لدى الشخص رغبة صادقة في التغيير نحو الأفضل والخطوة الأولى والأهم هي اتخاذ القرار بالمضي قدما في طريق النجاح.

2/تقدير الذات إذ يترتب علينا تقدير ذواتنا وتقدير إنسانيتنا وتفهم أننا بشر معرضون للنجاح والفشل لذلك علينا الاستمتاع بلحظات النجاح والاستفادة من أخطاء الفشل في المرات القادمة .

3/الثقة بالنفس إذ يجب على كل منا الثقة بنفسه وبقدراته والإيمان بأحقيته في أخذ فرصته في هذه الحياة مهما كانت قدراته محدودة إذ لا شروط فللنجاح.

4/تحديد الأهداف وهي الخطوة العملية في الطريق للنجاح فهي تحدد لنا المراحل المتبعة في طرينا هذا ولكن من الضروري جدا عند تحديد هذه الأهداف تقسيمها إلى مراحل بسيطة ووضع خطة زمنية واقعية محددة لتنفيذ كل مرحلة منها ولا ضيرمن تعديل هذه الخطة إذا طرأ تغير في الظروف وكلما كانت كل مرحلة من المراحل قصيرة المدى كان أفضل لأنها تشعرنا بالنتيجة في وقت أقل ما يعطينا حافزا للاستمرار

5/الاستفادة من الأخطاء وجعلها وسلة لتعليمنا دروسا تفيدنا في المرات المقبلة وعلينا دائما أن نتذكر أنه لا طعم للنجاح إن لم يأت من بعد فشل وبأن هذه الأخطاء هي المرشد لنا في المرات القادمة .

6/الاقتناص الجيد للفرص فأحيانا يجد شخص منا أمامه فرصة لم تكن موجودة من قبل ولكن وفي كثي من الأحيان يتسبب التردد الزائد في ضياع هذه الفرصة من أمامنا لذا علينا وعند مواجهة فرصة جديدة الموازنة إيجابيات وسلبيات هذه الفرصة والمقارنة بين الواقع الحاضر والمستقبل المتأمل بعد هذه الفرصة واختيار الأفضل منهما .

7/الإدارة الجيدة للموارد المالية والبشرية المتاحة بطريقة تساهم في تحقيق الهدف المنشود إذ أن الاستقرار المالي والنفسي عنصران مهمان في سبيل تحقيق النجاح.

8/العزم وبذل الجهد إذ يجب على كل منا بذل كل ما بوسعه في سبيل تحقيق هدفه والابتعاد تماما عن اليأس والإحباط الذي قد يؤدي إلى التراجع خطوة إلى الخلف وتذكر دائما بعد كل إنجاز لك أن تكافئ نفسك وتشعر نفسك بأهمية هذا الإنجاز وإن كان بسيطا وذلك لأهمية هذا الإنجاز في تقريبك إلى هدفك مما يعطيك دافعا قويا للاستمرار

مع تحيات طموح الفارما .

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:08 PM

على فكره يا دكتور ساره حلمك ده ممكن يتحقق ان شاء الله لو اخدتى كورس اكلينيكال مكثف واختارى امراض الاورام السرطانيه او مش هيتحقق هتشبعى رغبتك فى انك تدرسى ومستنى رايك فى الدرس الجديد بتاع النهارده وربنا يوفقك

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:09 PM

واظن
انى ذكرت حته الفشل والنجاح اللى حضرت لو مكنتيش سبقتينى كنت هتلاقينى محضرها بس حصل خير

Drsara 05-09-2009 04:10 PM

جزاك الله خيرااا يا طموح الفارما محمود لكن عندى راىء تسمح لى انا اقولة بما اننا نقوم على مفهوم مناقشة يعنى الصح والغلط

Drsara 05-09-2009 04:16 PM

اهم حاجة فى تحقيق الطموح العمل الجماعى والتعبئة النفسية والاهم الاصدقاء اوعى حد ينسى دورهم واحيانا ناس كتير ما بتحبش الطموح اصدقائك اه لكن ساعة الطموح ممكن يققللوا من دة فليكن البعد عنهم غنيمة

skybaby 06-09-2009 12:59 AM

السلام عليكم موضوع مهم و كلنا محتاجينه انا شخصيا محتاجاله جداااااااااااااااا والله انا كنت داخلة الثانوية وعندي طموح اني اخش بشرى واتخصصص اطفال عشان هدفي كله خدمة الناس في ناس كتير عايزة مساعدتنا والله نفسي اساعد الناس كلها لكن انا دخلت صيدلة بعد ارهااااااااااااااااااق كبير والحمد لله على كل شيء اما دلوقتي فباذن الله ربنا يقدرني اني اعمل كورس كلينيكال ودوكتوراة وماجستير وحاجات تانية ربنا يقدرنى عليها يارب حقق لكل واحد هدفه ااااااااااااااااااااااامين

mahmoud ahmed2 06-09-2009 02:15 AM

ميرسى اوى ليكم يا جماعه على اهتماكم بالموضوع وتقديركم ليه وربنا يجزينا خير على اللى بنعمله
ويوفقنا لما يحبه ويرضاه

اخوكم طموح االفارما

mahmoud ahmed2 06-09-2009 03:47 AM

احنا يا جماعه ذكرنا ان اهم حاجه فى تحقيق هدفنا هيا انفسنا ولازم يتحقق عنصر الثقه بالنفس وده موضوع عن علاقه الثقه بالنفس فى تحقيق الطموحات

mahmoud ahmed2 06-09-2009 03:57 AM

الثقة بالنفس وتحقيق :049gc0:الطموح :049gc0:

الثقة بالنفس وتحقيق الطموح هي مهمة لأنها بداية الطريق إلى النجاح
والخطوة الأولى لتحقيق ما تريد من أهداف في حياتك .
ومن يفتقدها سوف يبذل الجهد حتى يحصل عليها
وقد يتصف بها الإنسان منذ نعومة أظافره إنها " الثقة بالنفس "
ولا نعني هنا الغرور بل هي أن يثق الإنسان بما لديه من قدرات وإمكانيات التي وهبها الله له وتميز بها عن غيره .. .
وهي القدرة على السير نحو تحقيق الهدف ومواجهة العقبات التي تكون عائق كبير دون الهدف المراد تحقيقه .

ويكون هذا السير يصاحبه أمور هي الداعمة بعد توفيق الله سبحانه وتعالى .. وهذا من أهم ما يعزز ثقة الإنسان في نفسه وبعدها احترام الشخص لذاته وإحساسه بقيمته والنظر لنفسه نظره ايجابيه وهي أن تنظر إلى نفسك بأنك إنسان ناجح ، وانك قادر على تحقيق طموحك " ومن الأمور المهمة التي تساعد على الثقة بالنفس " العلم وهذا يعتبر شيئاً طبيعياً أن الإنسان إذا عمل أو تكلم في شيء يعلمه كانت ثقته في نفسه اقوي .. ومن هنا يجب
عليك تزويد نفسك في معرفة الهدف المراد تحقيقه ومن العوامل تقييم نفسك ، وحاول أن تنظر إلى ما حققت من خطوات ايجابيه سوف تشعر بالتقدير والاعتزاز بنفسك .. .

(الانتقاد) لا يكون هذا الانتقاد الذي قد تتعرض له يشعرك بالإحباط ، وحاول أن تستفيد من هذا النقد وليعرفك في الأخطاء التي وقعت بها وتتفاداها مستقبلاً .. لا تتوقع أن الفشل سوف يكون حليفك وليكن التفاؤل دائماً ملازماً لك ولا تكن أسيراً لتجارب فاشلة ..
حاول أن تستفيد من هذه التجارب " وراء كل نجاح فشل مكرر ، ولا يأس مع الحياة ، ولا حياة مع اليأس ، ولا حياة دون أمل وتجارب ، ولا تجارب دون نتائج ، وتكرار المحاولة هو بداية النجاح ومن هنا تحقيق طموحك وثقتك بنفسك ولا يسيطر عليك الخوف ويجب عليك التخلص منه إذا لم يكن لهذا الخوف مبرر ..فانه لا يوجد ا نسان ضعيف "
لكن يوجد إنسان يجهل موطن القوة في نفسه ..
ويقال الفاشلون قسمان ، قسم فكّر ولم فعل
وقسم فعل ولم يفكر ، ومن هنا يجب عليك أن تكتشف مواطن القوة لديك ..
وان تفكر ويصاحب هذا التفكير عمل ومن هنا تكسب ثقتك في نفسك .. وتحقق طموحك .. .

مع تحيات اخوكم الدكتور محمود طموح الفارما

mahmoud ahmed2 06-09-2009 03:59 AM

اتمنى الموضوع الجديد واللى انا شايفه اول واهم خطوه فى تحقيق الطموح
واتمنى اسمع راى حضراتكم فى الموضوع
وربنا يوفقنا ونستفيد كلنا ان شاء الله

طموح الفارما

عاشقة النبى 22 06-09-2009 12:19 PM

انا بقى نفسى فى حاجة غريبة بس مفيش حاجة بعيدة عن ربنا والحاجة دى انى اكون نقيبة الصيادلة
والله الموفق

Dr/sanaa 06-09-2009 12:38 PM

ان شاء الله يارب يا دكتورة لية لا

dr/eagle 06-09-2009 02:31 PM

بص يا دكتور محمود شكرا ليك على التوبيك الكول ده وبص تاني وركز في عيني قصدي الشاشة اي مجال في الدنيا علشان تبدع فيه لازم تحبه(ورود ودباديب والحورات دي) المه لو انتا حبيته هتتجوزوا قصدي هتبدع فيه ومستحيل تقدر تحبه لو شاكله مش عاجبك(كلام جامد صح) المهم ان ايه الحل لو شاكله مش عاجبني ابتدي ادور انا على الحجات الحلوة اللي فيه و اتاملها واحبها

dr/eagle 06-09-2009 02:33 PM

عاشقة النبي لو بقيتي نقيبة بليز حاوي تطبقي الكدر زي المدرسين

Dr|shereen 06-09-2009 08:29 PM

وانا بحلم انى اشتغل حاجه فى تركيبه الدواء يعنى فاكرين الفيلم بتاع لاتشرب الدواء الدواء فيه سم قاتل اهو انا بقى عايزه ابقى زى الدكتور فى الفيلم اللى كان بيعمل تركيبه الدواء لعماد حمدى شغلانه تحس فيها كده بالمسئوليه يعنى مش عايزه دوري يبقى مجرد انى اصرف الدواء اللى فى الروشته وخلاص وكمان نفسى ان شاء الله اعمل الاكلينيكال عشان بردك اشتغل فى مستشفى واحدد الادويه وجرعات الكيماوى فرصه بتوع الطب هيسيبونا نحدد احنا الدواء وميرسى على التوبيك

Dr Mimi 07-09-2009 08:54 PM

ع فكرة يا د نغم احساس الفراغ بيكون سىء اوى يعنى الفراغ بيكون وحش اوى وياريت تكملى ف المجال الجميل اللى انت دخلتى فيه انا بتمنى انى اخلص ال5سنين بتقديرات كويسة وبعد كده ان شاء الله اكمل ماجستير ودكتوراه واكون دكتورة ف كليه الصيدلة يا رب كل واحد يوصل لهدفه

Drsara 07-09-2009 09:47 PM

ربنا معانا ان شاء الله

mahmoud ahmed2 13-09-2009 03:58 PM

معلش يا جماعه ظروف رخمه شويه بعدتنى عن مواصله الموضوع
اوعدكم انى اكمله ان شاء الله وميرسى اوى على مشاركتكم
ومبرووك لينا كلنا ولدكتور ساره بالاخص على المنتدى الجديد صيادله مصر

mahmoud ahmed2 13-09-2009 03:59 PM

اتمنى نواصل الطريق عشان نعرف ايه هو الطموح وازاى نحققه باذن الله

mahmoud ahmed2 13-09-2009 04:11 PM

ميرسى اوى يا دكتور ساره على ردك اللى فى منتدى طلبه صيدله المنصوره
وكمان بشكرك على انك لمحتى لهدفى انى ابقى وزير صحه
بس انت اكيد كنت بتتكلمى بجد مش بتتريقى
معلش يا جماعه انا بحب احلم
والاحلام مش بفلوس
ولو بطلنا نحلم نموت
بس سؤال للجميع هو الصيدلى لو تدرج فى مناصب فى النقابه وكده
ينفع يبقى وزير صحه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mahmoud ahmed2 13-09-2009 04:17 PM

فى طريق الطموح
هنقف عند الموضوع المهم التالت وهو الوقت
طبعا ما اكتر الوقت اللى بيضيع مننا بلا فائده وده باختلاف الناس الللى بيستخدموا وقتهم
وانت كطالب جامعى وبالذات كليه عمليه اكيد هيضيع منك وقت كتير
فايه علاقه الوقت بتحقيق الطموح العنوان هو
(اداره الوقت وتحقيق الطموح):bosyht9:

mahmoud ahmed2 13-09-2009 04:18 PM

إن تحديد الاستخدامالأمثل والأفضل لوقتك قد يستلزم إخلاء مكتبك , وجمع المواد التي تحتاج إليهالمعالجة المشروع بين يديك , والشروع في العمل من دون تردد .

يجدر بك العملعلى نحو أكثر ذكاء , وليس أكثر مشقة
.

حين تواجه مشكلة صعبة وتعجز عنالتفكير بوضوح يمكن للنزهة أن تساعدك على تنقية ذهنك , وفي بعض الأحيان عند العودةمن النزهة يظهر المسار الصحيح ببساطة
.

دون كل ما هو مهم بالنسبة إليك أوكل ما تسعى إلى تحقيقه , بإمكانك أن تجعل هذه اللائحة طويلة ومعقدة أن شئت
.

إذا كان لديك الكثير من الأولويات يحتمل أن تشعر بالقلق والإحباط , وهذاما يشعر به غالباً معظم الأشخاص هذه الأيام
.

حين لاتجد أحداً لإطلاعه علىما تنجزه , يسهل عليك إهمال هدفك . غير أن وجود شخص ينتظر سماع تقدمك في مشروعكيزيد حتماً من فرص نجاحك
.

يجب مضاعفة الجهود حين يجري شيء على ما يرام , لكن إذا لم يجر شيء معين على ما يرام , يجب تغيير المسار غالباً وفي مرحلة مبكرة , بدل تغييره على نحو غير نظامي وفي وقت متأخر
.

لا تحاول أبدا ً معالجة مايمكنك التخلص منه كلياً
.

مثلما تتحول الفجوة الصغيرة غير المعالجة إلىقناة في جذر السن , يمكن أن تصبح الفوضى البسيطة مشكلة كبيرة إذا تجاهلتها
.

إن التنقل ذهاباً وإياباً على المسار نفسه يوماً بعد يوم وأسبوعاً بعدأسبوع يوقعك في الروتين وهو بحد ذاته مشكلة
.

كلما كنت أكثر تنظيماً فيالمنزل والسيارة والجوانب الأخرى من حياتك , ازدادت إمكانية التحلي بالمزيد منالتركيز والطاقة والتوجيه أثناء الذهاب إلى العمل , ولا ريب أنك ستكون أكثر فاعليةوتحظى براحة ذهنية أكبر
.

يستغرق التنظيم بعض الوقت , لكن النتيجة تستحقالعناء
.

استخدم البريد الصوتي , والبريد الالكتروني , وآلات الفاكسوالانترنت , وأجهزة الكمبيوتر , لتحسين مهنتك وتوسيع آفاقك , و إغناء حياتك
.

كن حازماً ومرناً في الوقت نفسه , حاول إعطاء صورة دقيقة عما يجب إنجازه , وإنما كن متساهلاً من حيث طريقة تنفيذه
.

يعتبر التنفس العميق عبر الحجابالحاجز مخففاً مهماً للإجهاد لدى جميع الأشخاص
.

يهدف التأمل إلى تحريرعقلك من التوتر المتراكم , ويمكن الحصول منه على التركيز والاسترخاء العميقين
.

إذا كنت تعرف أن هذه هي اللحظة , وأن اللحظة التالية هي أهم لحظة , ومنثم التالية وهكذا , فأنت أكثر ميلاً إلى استخدام وقتك بحكمة
.

تزداد فعلاًفرص نجاحك إذا تصورت نفسك وأنت تنجز بنجاح الخطوات التي تقودك إلى هدف حددته سابقاً
.

ثق بغرائزك , لأنها تمثل تجاربك المتراكمة ومعارفك المكتسبة .
أرجو أن نهتم بالوقت لأن بضياع الوقت ضياع للعمر

mahmoud ahmed2 13-09-2009 04:20 PM

اتمنى الموضوع يعجبك وتستفيدو منه اكبر استفاده
ولازم نعرف
ان الوقت من دهب
وكمان
(الوقت كالسيف ان لم تقطعه قطعه)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:46 AM.