بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

abduallahabduallah 27-12-2011 01:53 AM

لو سمحت د . عبدالرحمن
هل كشوفات اسماء الاوائل الى على اكاديمية البحث العلمي كلها غير مُعتد بها قانونياً - حتى و ان كانت بعد استبعاد المعيدين ؟؟؟؟

لان اسمي كان موجود بها و كانت تراعي جميع اقسام الكلية ، اما الحصر الجديد - اللى طلع فجأة ده - اتغير الامر تماماً و لم يعد اسمي موجود . مش فاهمة ازاى !

هبه.احمد 27-12-2011 05:40 AM

لو سمحت يا دكتور خريجين تربيه اللى هيتوزعوا على ا لمدارس هيحددولهم اسم المدرسه مدرسه كذا فى جواب النرشيح

ولا الاداره اللى فى محافظتى هى اللى هتحدد المدرسه
ولك جزيل الشكر

كيميائى اسلام الشاعر 27-12-2011 09:25 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

الف مبروك لجميع الأوائل و ربنا يتم الموضوع على خير و يرضى نفوسنا باللى مكتوب لينا .

كان ليا استفسار بخصوص حاجتين :

1. اوراق ايه االلى مفروض اجهزها دلوقتى ( بعد استلام جواب الترشيح 9)؟

2. بعد استلام جواب الترشيح هل اتجه به مباشرة للجهة اللى فى الجواب و لا استنى ل 22 /1 و ابدأ أجرى .؟

3. انا غالبا مش هلاقى الوصل بتاع استمارة الرغبات فى مشكلة عند استلام الجواب ؟؟

و لكم جزيل الشكر

وما نيل المطالب بالتمني 27-12-2011 11:40 AM

لو سمحت انا خريجة تربية والخامسة على الكلية وحاصلة على دبلوم خاص في التربية تخصص طرق تدريس لغة انجليزيةبس انا شغالة مدرسة لغة انجليزيةومتعينة بس قدمت في موضوع اوائل الخريجين
ممكن تجيلي وظيفة وللا لا عشان انا متعينة بالفعل ولو جتلي وظيفة ممكن تكون اية
ثانيا لو في وظيفة ممكن اعرفها بدون ما اسافر واقرر اذا كنت هستلمها وللا لا لاني من محافظة بعيدة وظروفي صعبة شوية وللا لازم اسافر وشكرا

تقى83 27-12-2011 11:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abduallahabduallah (المشاركة 4184918)
لو سمحت د . عبدالرحمن
هل كشوفات اسماء الاوائل الى على اكاديمية البحث العلمي كلها غير مُعتد بها قانونياً - حتى و ان كانت بعد استبعاد المعيدين ؟؟؟؟

لان اسمي كان موجود بها و كانت تراعي جميع اقسام الكلية ، اما الحصر الجديد - اللى طلع فجأة ده - اتغير الامر تماماً و لم يعد اسمي موجود . مش فاهمة ازاى !

الكشوفات الجديدة موجودة ع النت ولا بتعرفى ازاى. نروح وبعدين نكتشف الامر ولا فى تليفون نتصل ؟

د.عبدالرحمن المنياوي 27-12-2011 01:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وما نيل المطالب بالتمني (المشاركة 4185321)
لو سمحت انا خريجة تربية والخامسة على الكلية وحاصلة على دبلوم خاص في التربية تخصص طرق تدريس لغة انجليزيةبس انا شغالة مدرسة لغة انجليزيةومتعينة بس قدمت في موضوع اوائل الخريجين
ممكن تجيلي وظيفة وللا لا عشان انا متعينة بالفعل ولو جتلي وظيفة ممكن تكون اية
ثانيا لو في وظيفة ممكن اعرفها بدون ما اسافر واقرر اذا كنت هستلمها وللا لا لاني من محافظة بعيدة وظروفي صعبة شوية وللا لازم اسافر وشكرا

لو انت قدمت ااستمارة مع الأوائل هتجيلك وظيفة
ممكن تكون معلمة أو أخصائية في الجامعة موظفة يعني
روحي اسألي في التنظيم والإدارة بتاعت محافظتك الكشوف وصلت ولو لسه يبقى آخرهم الخميس والكشوف توصل هتعرفي مكانك وبعد كده قرري

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 4185217)
بسم الله الرحمن الرحيم

الف مبروك لجميع الأوائل و ربنا يتم الموضوع على خير و يرضى نفوسنا باللى مكتوب لينا .

كان ليا استفسار بخصوص حاجتين :

1. اوراق ايه االلى مفروض اجهزها دلوقتى ( بعد استلام جواب الترشيح 9)؟

2. بعد استلام جواب الترشيح هل اتجه به مباشرة للجهة اللى فى الجواب و لا استنى ل 22 /1 و ابدأ أجرى .؟

3. انا غالبا مش هلاقى الوصل بتاع استمارة الرغبات فى مشكلة عند استلام الجواب ؟؟

و لكم جزيل الشكر

علشان تستلم الجواب بطاقتك بس

أما عند استلام الوظيفة:
أصل المؤهل
أصل الجيش
أصل الميلاد
البطاقة
جواب الترشيح

تاخد الجواب وقدامك 15 يوم من تاريخه لاستلام العمل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه.احمد (المشاركة 4185061)
لو سمحت يا دكتور خريجين تربيه اللى هيتوزعوا على ا لمدارس هيحددولهم اسم المدرسه مدرسه كذا فى جواب النرشيح

ولا الاداره اللى فى محافظتى هى اللى هتحدد المدرسه
ولك جزيل الشكر

هيتكتبلهم مديرية التربية والتعليم بمحافظة كذا .. والمديرية توزعك على إدارة والإدارة على مدرسة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abduallahabduallah (المشاركة 4184918)
لو سمحت د . عبدالرحمن

نعم..المعتد قانونيا هو الحصر الذي تم أخيرا والقرار لايراعي الأقسام

أسماء الجمل 27-12-2011 02:43 PM

يا دكتور عبد الرحمن الله يرضي عنك ويباركلك ويجعلك في صحبة نبيك في الفردوس الاعلى ..............
هو حضريتك مرضتش على استفساري لانه ملوش حل ولا عشان مشفتوش ربنا يجزيك خير رد عليا وعرفني انا ممكن اعمل ايه؟؟؟

الحمد لله علي كل شئ 27-12-2011 02:52 PM

السيد الاستاذ الدكتور عبد الرحمن بعد التحيه
ارجو من حضرتك ان تجيب علي سؤالي لو امكن انا خريجة كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم دفعة 2003 والخامسه علي دفعتي والان تمهيدي ماجستير هل بما ان هناك تمييز للخمسه الاوائل هل من الممكن ان ياتي جواب الترشيح علي الجامعه كادر عام ارررررررجو من حضرتك الرد
مع خالص تحياتي

shosho_love 27-12-2011 03:12 PM

ياترى لازم كل واحد يروح يستلم جواب الترشيح بنفسه ولازم نفس المعاد المحدد ليه؟ وياترى هايستلمه من التنظيم والإدارة فى محافظته ولا من القاهره علما بانى من محافظه الشرقيه

zoom_mak 27-12-2011 03:42 PM

دكتورنا العزيز
واحد صاحبى جاله التوزيع على وزارة الداخلية وهو طبيب بيطرى ياترى هيكون ايه نظامه اصله قلقان جدا ومش عارف هل لو تم توزيعه على المديرية البيطرية احسن ولا ممكن تكون له وظيفة كويسة فى وزارة الداخلية ويا ترى مكان تعيينه هيكون بالقاهرة وضواحيها ولا ممكن يكون بعييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد
ارجو الرد ضرورى ضرورى ضرورى

zoom_mak 27-12-2011 04:19 PM

دكتور عبد الرحمن
واحد صاحبى جاله التوزيع على وزارة الداخلية وهو طبيب بيطرى ياترى هيكون ايه نظامه اصله قلقان جدا ومش عارف هل لو تم توزيعه على المديرية البيطرية احسن ولا ممكن تكون له وظيفة كويسة فى وزارة الداخلية ويا ترى مكان تعيينه هيكون بالقاهرة وضواحيها ولا ممكن يكون بعييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد ارجو الرد ضرورى ضرورى ضرورى

amralaraby 27-12-2011 05:00 PM

دكتور عبد الرحمن انا كتبت لحضرتك الرقم بتاع الاستاذ عماد ......................................... عندى سؤال بما ان فيه درجات ماتمش تسكينها هل من الممكن انهم ياخدونا ولا لا .

mazen m 27-12-2011 05:31 PM

ممكن حد يقولى الخدمة العامة للاناث الورقة دى بنستخرجها منين وازاى

doaa 1990 27-12-2011 05:59 PM

السلام عليكم
النهارده استلام الجوابات كان منظم وهادي ومفيش مشاكل
كل مكتب عليه اسم كليه نروح ناخد الجواب ونمضي ونمشي علي طول الحمد لله
انا خريجة تربية نوعية وجالي وظيفة اخصائي تعليم ثالث
ياريت لو حد يعرف الوظيفة دي عبارة عن ايه يفيدني ؟؟؟

وبالنسبة للخدمة العامه لو هي في الخدمه العامه اصلا ولسه مش خلصتها يعني انا مثلا فاضلي شهرين واخلصها
في الحاله دي تروح تخطرهم وهما هيدوها شهاده مؤقتة لحد ما الاصلية تطلع
اما لو هي مش فيها خالص ولسه مش عملتها تروح تقريبا الاداره في المحافظة التابعه ليها وهيدوها افاده بالخدمه العامه
لحين انها تعمل الخدمه العامه وتنتهي منها يعني اصحابي اللي مش فيها راحوا جابوا ورقة مكتوب عليها افاده بالخدمه العامه
وكنت عايزه اعرف لو سمحتوا الشهاده المطلوبة لازم الشهاده الاصلية والا تنفع الشهاده المؤقتة
بالتوفيق للجميع وعقبال الازهر ان شاء الله

مصر المستقبل 27-12-2011 06:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4180503)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

إخواني وأخواتي أوائل خريجي جامعات مصر الحمد لله تم بتوفيق الله استلام أوائل جامعات المنيا وبني سويف ودمنهور جوابات الترشيح الخاصة بهم .. أنا هاتكلم عن اللي لينا واللي علينا بكل صراحة ..

لقد تواجدت معهم اليوم وتابعت الحكاية من اول لحظة لآخر لحظة .اليوم انهارده كان في منتهى الوقاحة لا تنظيم ولااحترام لأي من الاوائل وكانت المعاملة كما لو أنهم مجموعة من الهمج والموظفين ليسوا على مستوى الأداء وليسوا بالكفاءة المطلوبة ..

انت ياعم النحاس كبرت في دماغك وقلت أجيب الناس تستلم عندي والله أعلم من غرضك في ذك ولو أن اي انسان عاقل مدرك لا يرى لذلك مبررا أبدا .. طيب ياسيدي خلي فيه نظام واحترام على الأقل واحفظ أداميتهم ومكانتهم .. انت لما تعمل معاهم كده دوقت هتستنى إيه منهم لما يتعينوا غير إنهم يفشوا غلهم في الناس .. الفسااااااااد مازال مستمراً..

طيب أنا بارفع بعض الصور للوضع خلال اليوم بالتنظيم والإدارة وشوفوا الدنيا بعنيكم كانت عاملة إزاي .. النظام كان كالآتي:

أولا: مخصص شباك واحد للبنات وشباك واحد للشباب بس المشكلة الحقيقية إن الشبابيك كلها كانت تطل على غرفة صغيرة بها أربع موظفين لم يكلفوا خاطرهم بتسليم الجوابات لطابور الأوائل .. خد بقى النكتة .. لما الناس سالت الطابور مش بيتحرك ليه اكتشفنا إن كال واحد أو واحدة ليها حد معرفة كان بيدخل من باب الأوضة وطظ في الناس الواقفة في الطابور من الفجر دول .. شوية والدنيا قامت واتقلبت واتلغت الطوابير وهاصت ..
ثانيا: لا أخفيكم سرا وكثير ممن كانوا هناك لاحظوا ذلك لقد امسكت في الموظف المسئول عن التسليم وكان أسمر البشرة وانفجرت فيه الأمر الذي جعله أمر أن يتم استلام ابطاقات الخاصة بكل كلية على حده .. ولكن أيضا للأسف ظل الحال على ماهو عليه حتى نهاية اليوم وتسلم الأوائل خطاباتهم لاعنين الفوضى والروتين وحاملين معهم رفع الضغط وكثير من اأمراض التي مازلنا نعيشها هنا في مصر ..

ثالثا: بمناسبة ما أذيع آخر يومين عن جامعة المنيا واعتبار البعض على أنه (إشاعات ومهاترات) وبالرغم من تأكيد البعض على هذه المعلومات رغم تعرضهم للهجوم .. للأسف لم تكن إشاعات ولا مهاترات المهاترات ماأخبركم به الموظفون وأعموا به أعينكم .. بالفعل كليات الآداب والعلوم ودار العلوم بالمنيا لم تستلم خطاباتهم وبسؤال المسئولين أخبرونا أن كشوفات كل الجامعة ستعلق الأحد بمديرية التنظيم والإدارة بالمنيا .. وجوابات ترشيح هذه الكليات امتأخرة سوف تصل للمنيا يوم الخميس القادم مع مندوب خاص .. هذااكلام تأكدنا منه من اكثر من مصدر من المسئولين هناك وأذاعوا ذلك علنا .. لذلك يجب أن يعتذر كل من ظن في أحد بالسوء لمجرد أنه أذاع ذلك أمس وأول أمس ..

رابعا: بالنسبة لنوعية الوظائف لازم اكل يعرف أنه بالفعل تم تمييز حملة الماجستير والدكتوراة يليهم أصحاب الخمس مراكز الاولى وهذا الأمر تابعته بدقة في كل الكليات .. هم حددوا الأماكن المتاحة ورتبوها حسب الأفضل فيكل تخصص ثم وزعوا عليه حملة اماجستير ثم أصحاب التقدير الممتاز من امراكز الأولى .. وهذه بعض الأمثلة : كلية التربية الرياضية أغلبهم تم توزيعهم على التربية والتعليم أما حملة اماجستير منهم فتم توزيعهم على الجامعة كأخصائيين رياضيين بالرغم من تأخر ترتيبهم ..

أوائل سياحة حملة الماجستير والامتيازات تم تعيينهم بهيئة التنشيط السياحي أما الباقون فتم توزيعهم بين مديرية التضامن (الشئون الاجتماعية) ومديرية التموين وديوان عام المحافظة والمجلس المحلي ومديريةالصحة .. كلهم على أخصائي سياحة أو أخصائي علاقات عامة .. تجارة أعلى أوائلهم على الضرائب والباقي محاسبين في الجامعة ومحاسبين في حتت نص ونص ..

أوائل ألسن كذلك بعضهم الجامعة والتربية والتعليم الصحة ..
خامسا : كل من رأيتهم ممن كتب محافظة التعيين القاهرة جاءت له وظائف مرموقة .. مثل سياحة وألسن --- مترجم بمركز السينما .. ووزارة السياحة وهكذا .. زراعة هيئة الرقابة على الصادرات ..

سلبيات اليوم : انعدام النظام وهذا لم أكن أتعشم رؤيته بعد شهور من التحضير من موظفين لادراية لهم بشئ .. وعدم تسليم بعض الكليات ..

إيجابيات اليوم: صدق النحاس وعده بتمييز حملة الماجستير والمراكز الخمسة الأولى..

هذا ماحدث اليوم وأنا لسه واصل حالا للبيت والحمد لله على كل شئ ..

اتوجه بالشكر للعضو المميز الدكتور عبد الرحمن واقول له جعله الله في ميزان حسناتك
اليوم تم توزيع جوابات التعين الخاصه بجامعه المنوفيه
لاكن لا ادري ماذا اقول هل هذة تنظيم وادارة ام تخريب وادارة دعني اشرح لحضرتك ماذا حدث
- انا خريج هندسه شبين الكوم جامعه المنوفيه الثاني علي الدفعه بعد استبعاد المعيدين (تم تعين 4 معيدين) او بمعني اخر السادس علي الكليه متضمن المعيدين الذين تم تعينهم من قبل مع العلم اني اعمل بالسعوديه الان ذهب اخي اليوم الي التنظيم ولادارة بالقاهرة علي امل ان يحصل علي جواب التعين اويعرف ماهي الوظيفه او اين هي عندما وصل اخي قالو له هل اسمه موجود في القائمه المعلقه (هما معلقين الاسماء الذين لهم جواب تعين) بحث اخي في القائمه لم يجد اسمي ثم سئل في الداخل قالو له لايوجد له جواب تعين هنا ,حتي لا اطيل عليكم قالو له اعمل تظلم. قام اخي بعمل تظلم وقالو له بعد 15 يوم تعالي شوف ايه الي حصل
- -قالو له اسمه ما اتبعتش من الجامعه مع العلم ان اسمي في موقع اكاديميه البحث العلمي ثاني اسم لدفعه 2007 وقمت ايضا بملء استمارة التعين واخذت الوصل انا لاادري ماذا اقول حسبي الله ونعم الوكيل
- السؤال لاستاذي الدكتور عبد الرحمن ما العمل الان واذا قبل التظلم فهل تظن انه سوف يتم تعيني في وظيفه تناسب المستويات الاولي كما قال ام هو كلام وخلاص واحشر تعينات وطبعا اكيد فيه ناس الان اخذو الوظائف الجيدة وعلي ما يقبل التظلم هيكون الوقت اتاخر عندها هيقولو حطوة في اي مكان وخلاص انا لا ادري سيدي ماذا اقول هل تنصحني باي شيء اعمله. واسف اني طولت عليكم في الحديث وارجو لو تكرمت بالرد علي

mazen m 27-12-2011 07:10 PM

وبالنسبة للخدمة العامه لو هي في الخدمه العامه اصلا ولسه مش خلصتها يعني انا مثلا فاضلي شهرين واخلصها
في الحاله دي تروح تخطرهم وهما هيدوها شهاده مؤقتة لحد ما الاصلية تطلع
اما لو هي مش فيها خالص ولسه مش عملتها تروح تقريبا الاداره في المحافظة التابعه ليها وهيدوها افاده بالخدمه العامه
لحين انها تعمل الخدمه العامه وتنتهي منها يعني اصحابي اللي مش فيها راحوا جابوا ورقة مكتوب عليها افاده بالخدمه العامه
انا مش فاهم حاجة خالص لو ممكن توضحى اكتر بعد اذن حضرتك

اوائل تربية 27-12-2011 07:27 PM

لو سمحت يا د\ عبد الرحمن انا الاول على الدفعة و السادس على الكلية شعبة لغة انجليزية فما هو تعيينى انا نفسى اكون مدرسة ارجو الرد من حضرتك لان قلقان جدااااااا

مهندس رضا 27-12-2011 07:30 PM

طيب يا شباب لاستلام العمل للبنات مطلوب فيش و اقرار زمة مالية ولا لاء

doaa 1990 27-12-2011 07:54 PM

الخدمة العامه سنة بتبقي زي الجيش كده
بنروح الشؤن الاجتماعية ونقولهم عايزين نعمل الخدمة العامة والشئون توزعنا علي " الشباب والرياضة او الشئون ,..."
ونقعد سنة فيها نقبض كمان 4 جنية ولما السنة تخلص ناخد شهاده تأدية الخدمة العامة

الشهاده المطلوبة في الاوراق هي الشهاده اللي هتتاخد بعد سنة دي
لو هي لسه متخرجة ولسه السنة مش خلصت تروح الشئون وتاخد منهم شهاده مؤقتة
لو مش قدمت عليها خالص تروح الشئون تاخد افاده منهم تقدمها في الاوراق وبعد كده ملزمة انها تعمل السنة الخدمة

mazen m 27-12-2011 08:26 PM

شكرا لحضرتك وربنا يجزيكى كل خير يعنى اخر كلام اننا نروح للشئون الاجتماعية معلش اعذرينا

اوائل تربية 27-12-2011 08:26 PM

ارجو الرد من حضرتك يا د\عبد الرحمن لان الاخبار اللى بنسمعها عن التعيين مقلقة جدااااااااااااا و الوظائف مش مفهومة و هل التعيين فى مكان قريب و لا بعيد

اوائل تربية 27-12-2011 08:29 PM

لو سمحت ممكن اعرف الاول على الدفعة و السادس على الكلية يكون تعيينه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟ فى مدرسة و لا الجامعة ارجو الرد لو سمحتم

mazen m 27-12-2011 08:33 PM

انا سمعت من ناس هنا ان اول خمسة ليهم امتيازات فى التعين اما الباقى فبيروح حسب تخصصة يعنى لو تربية ممكن مدرس والله اعلم

اوائل تربية 27-12-2011 08:33 PM

doaa1990

لو سمحتى الاول على الدفعة و السادس على الكلية تربية انجليزى ما هو تعيينه ؟؟ ارجو الرد لو سمحت

mazen m 27-12-2011 08:41 PM

حضرتك السدس على الكلية ممكن والله اعلم تتعين فى الجامعة او مدرس فى ادى المدارس دى على حد ما سمعت من ناس كتيرة

اوائل تربية 27-12-2011 08:42 PM

doaa 1990 تعرفى الاول على الدفعة و السادس على الكلية تربية انجليزى هيكون تعيينه فين

اوائل تربية 27-12-2011 08:44 PM

شكرااا يا استاذ مازن لو سمحت حضرتك تعرف معلومات اكتر و لك كل الشكر

دمعة تائبه 27-12-2011 09:38 PM

امتى استلام جواب الترشيح لجامعة المنصورة؟؟؟؟؟

تقى83 27-12-2011 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دمعة تائبه (المشاركة 4186165)
امتى استلام جواب الترشيح لجامعة المنصورة؟؟؟؟؟

جامعة المنصورة يوم 10/1بإذن الله

aaa.agri 27-12-2011 11:53 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا كلية زراعة جيد جداً 78.5% كان معادنا يوم الأحد 25 /12/2011 وصلت حوالي الساعة 9.30 كان طبعاً زحام لأنه كان معاد جامعة كفر الشيخ وسوهاج وجنوب الوادي ده غير المتخلفين من يوم السبت (المنيا - وبني سويف - ودمنهور )

أولا : -
بالنسبة للنظام كان فيه نظام شوية وكان فيه طوابير في بعض الكليات بس كان فيه زحام وهرجلة شوية عند بتوع التخلفات لأنه كان فيه ناس ملقيوش ليهم خطابات ترشيح مع إنه أسماؤهم موجودة ده بجانب إنه فيه ناس أسماؤهم مش نازلة أساساً وذلك لوجود المكررين

ثانيا : -
موضوع التوكيلات كان ماشي عادي بمعني إنه كان فيه ناس معاها توكيل واستلموا بالتوكيل ( بياخدوا منهم صورة من التوكيل ) وأنا سألت الموظف بنفسه علشان كنت عاوز أستلم خطاب ترشيح لواحد صاحبي فقال لي إنت إيه صلتك بيه طيب معاك بطاقته قلت له هو صاحبي بس معاه ظروف ومش حيقدر ياجي ومش معاي بطاقته فقال لي لو معاك توكيل كان ممكن أديك الجواب

(1)بالنسبة للناس اللي كانوا بيسألوا عن الأوراق المطلوبة لإستلام خطاب الترشيح : - مش مطلوب منك غير البطاقة الشخصية حتي كعب الوصل اللي أخدناه مش بيسألوا عليه

(2)بالنسبة للتخلفات كان بتوع المنيا وبني سويف ودمنهور اللي اتخلفوا عن معادهم (السبت 24/12/2011) حضروا معانا يوم الأحد علشان يستلموا خطابات ترشيحهم وأيضا سألت الموظفين عن التخلفات هل ليهم يوم معين ياجوا فيه ولا ممكن ياجو في أي يوم فقالوا ممكن ياجو في أي يوم بس حنخليهم في الآخر ( ولو إنه كانوا بيمشوهم معانا مش في الآخر لأنه كان هناك مجموعة منهم مسؤولين عن التخلفات )

(3)بالنسبة لخريجي كلية الزراعة كان توزيعهم في الغالب إما مهندسين زراعيين في مديرية الزراعة أو مفتشين تموين وأنا كان ترشيحي علي وظيفة مفتش تموين

(4)الناس اللي جوابات ترشيحهم مش لاقيينها قالولهم هاتوا أوراقكم وإكتبوا الطلب من جديد (الأوراق اللي بعتناها في الأول) وتابعوا معانا بعد أسبوع

(5)بالنسبة للتظلمات كلكم عارفين إنها حتبدأ من يوم 16/1/2012 ممكن تتبعت علي العنوان بتاع الجهاز واللي بيكون موجود علي خطاب الترشيح أو ممكن الواحد منكم يروح بنفسه هناك ويسلمه ليهم

وقالوا لينا الناس اللي حتعمل تظلم ما ينتظروش معاد التظلم دون أن يقدموا أوراقهم للجهة المرشحين عليها لأنه أساساً مفيش واحد حيستلم قبل 22/1/2012 ومعاد التظلمات يوم 16/1/2012 يعني كل واحد يقدم ورقه في الجهة المرشح ليها ويمشي في إجراءات التعيين لأنه ما يضمنش التظلم بتاعه حيتقبل ولا لا وفي حالة إنه ما اتقبلش حتكون الوظيفة الأولي راحت عليه لأنه يشترط البدء في إجراءات التعيين وتسليم خطاب الترشيح للجهة المرشح لها خلال 15 يوم من تسلم الخطاب

aaa.agri 28-12-2011 12:07 AM

بالنسبة لهندسة power كان معاي واحد صاحبي ترتيبه 11 علي الدفعة بالمعيدين و الــ 2 علي الدفعة بعد استبعاد المعيدين ترشيحه كان مهندس في هيئة الأبنية التعليمية

aaa.agri 28-12-2011 12:09 AM

هل فيه ناس تم ترشيحهم للعمل بمراكز بحثية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

aaa.agri 28-12-2011 12:14 AM

بالنسبة لبعض المحافظات التي بها مصالح حكومية كثيرة ومرموقة كالقاهرة مثلاً يتم تعيين أوائل تلك المحافظات في تلك المصالح وأوائل المحافظات الأخري يتم تعيينهم في .................................. !!!!!!!!!!!!!

تقى83 28-12-2011 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aaa.agri (المشاركة 4186429)
هل فيه ناس تم ترشيحهم للعمل بمراكز بحثية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مراكز البحوث كادر خاص محدش هيترشح للعمل فيها. هتنزل الوظائف فيها مع اعلانات الماجستير والدكتوراة و اصحاب المنح ف شهر يناير

تقى83 28-12-2011 12:25 AM

انا خريجة زراعة بردك بس من المنصورة يوم 10 بإذن الله

تقى83 28-12-2011 12:36 AM

اسمى موجود ف الكشوف الموجودة ف الاكادمية الموجودة ع النت بس ازاى اتأكد ان اسمى موجود ف الكشوف بعد ماسمعت ان ف كشوف جديدة .ياريت حد يفيدنى انا عندى مولودة جديدة وهيبقا مشوار صعب اروح واكتشف ان اسمى مش موجود ولاحاجة ف الآخر.

aaa.agri 28-12-2011 12:41 AM

أهلاً وسهلاً بيكي يا تُقَي وبكل خريجي كلية الزراعة ( وكل الكليات علشان محدش يزعل )
إنتي دفعة 2004 ؟؟

تقى83 28-12-2011 12:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aaa.agri (المشاركة 4186476)
أهلاً وسهلاً بيكي يا تُقَي وبكل خريجي كلية الزراعة ( وكل الكليات علشان محدش يزعل )
إنتي دفعة 2004 ؟؟

ايوة دفعة2004الاولى ع الشعبة 15 ع الكلية

تقى83 28-12-2011 12:46 AM

اهلا بيك وبكل زراعة وكل المشتركيين ف المنتدى

aaa.agri 28-12-2011 12:52 AM

ربنا يكرمك بوظيفة كويسة إن شاء الله

بس بالنسبة للكشوف المعدلة مفيش موقع موجودة عليه لأنه غالباً موقع الأكاديمية لسة عليه الكشوف القديمة

بس إنتي طالما مفيش مكررين عندكم واسمك رقم 15 بعيد من الأواخر وقدمت أوراقك في الأول يبقي إن شاء الله اسمك موجود عندهم

تقى83 28-12-2011 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aaa.agri (المشاركة 4186499)
ربنا يكرمك بوظيفة كويسة إن شاء الله

بس بالنسبة للكشوف المعدلة مفيش موقع موجودة عليه لأنه غالباً موقع الأكاديمية لسة عليه الكشوف القديمة

بس إنتي طالما مفيش مكررين عندكم واسمك رقم 15 بعيد من الأواخر وقدمت أوراقك في الأول يبقي إن شاء الله اسمك موجود عندهم

يارب . ويكرم الجميع بإذن الله

doaa 1990 28-12-2011 10:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوائل تربية (المشاركة 4186099)
doaa 1990 تعرفى الاول على الدفعة و السادس على الكلية تربية انجليزى هيكون تعيينه فين

انا مش عارفه بس احتمال كبير جدا تبقي في مدرسة كل تربية متوزعين في مدارس والتمييز لازل 3 مش خمسة كمان وبيبقوا اداريين في الجامعة .
والخدمة العامة بخصوص البنات اللي عايزه تسال عنها تروح الشئون الاجتماعية
وبالنسبة للكشوف المعدلة تقريبا هي اللي موجوده علي موقع الجامعة مش اللي موجوده في موقع الاكاديمية

وياريت حد يعرفني يعني ايه اخصائي تعليم ثالث ؟؟؟

د.عبدالرحمن المنياوي 28-12-2011 11:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسماء الجمل (المشاركة 4185569)
يا دكتور عبد الرحمن الله يرضي عنك ويباركلك ويجعلك في صحبة نبيك في الفردوس الاعلى ..............
هو حضريتك مرضتش على استفساري لانه ملوش حل ولا عشان مشفتوش ربنا يجزيك خير رد عليا وعرفني انا ممكن اعمل ايه؟؟؟

ممكن تكتبيه تاني .. ولو انه احتمال يكون مكرر لأني قلت مش بارد على الأسئلة المكررة لو سمحتوا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحمد لله علي كل شئ (المشاركة 4185580)
السيد الاستاذ الدكتور عبد الرحمن بعد التحيه
ارجو من حضرتك ان تجيب علي سؤالي لو امكن انا خريجة كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم دفعة 2003 والخامسه علي دفعتي والان تمهيدي ماجستير هل بما ان هناك تمييز للخمسه الاوائل هل من الممكن ان ياتي جواب الترشيح علي الجامعه كادر عام ارررررررجو من حضرتك الرد
مع خالص تحياتي

انا شفت الخدمة الاجتماعية راحوا التضامن الاجتماعي والتمهيدي ليس معيارا .. وبعدين ثقي في الله واللي يجيبوا ربنا كويس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoom_mak (المشاركة 4185651)
دكتورنا العزيز
واحد صاحبى جاله التوزيع على وزارة الداخلية وهو طبيب بيطرى ياترى هيكون ايه نظامه اصله قلقان جدا ومش عارف هل لو تم توزيعه على المديرية البيطرية احسن ولا ممكن تكون له وظيفة كويسة فى وزارة الداخلية ويا ترى مكان تعيينه هيكون بالقاهرة وضواحيها ولا ممكن يكون بعييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد
ارجو الرد ضرورى ضرورى ضرورى

ده هيتنغنغ وهيهيص خليه في الوزارة ومش هيتوزع غير على المحافظة اللي هو كاتبها .. أعتقد طبعا الوزارة أفضل بكتير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amralaraby (المشاركة 4185772)
دكتور عبد الرحمن انا كتبت لحضرتك الرقم بتاع الاستاذ عماد ......................................... عندى سؤال بما ان فيه درجات ماتمش تسكينها هل من الممكن انهم ياخدونا ولا لا .

اتظلم وانت تعرف لان النحاس قال ممكن بس انا مش ملزم
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصر المستقبل (المشاركة 4185938)

اتوجه بالشكر للعضو المميز الدكتور عبد الرحمن واقول له جعله الله في ميزان حسناتك
اليوم تم توزيع جوابات التعين الخاصه بجامعه المنوفيه
لاكن لا ادري ماذا اقول هل هذة تنظيم وادارة ام تخريب وادارة دعني اشرح لحضرتك ماذا حدث
- انا خريج هندسه شبين الكوم جامعه المنوفيه الثاني علي الدفعه بعد استبعاد المعيدين (تم تعين 4 معيدين) او بمعني اخر السادس علي الكليه متضمن المعيدين الذين تم تعينهم من قبل مع العلم اني اعمل بالسعوديه الان ذهب اخي اليوم الي التنظيم ولادارة بالقاهرة علي امل ان يحصل علي جواب التعين اويعرف ماهي الوظيفه او اين هي عندما وصل اخي قالو له هل اسمه موجود في القائمه المعلقه (هما معلقين الاسماء الذين لهم جواب تعين) بحث اخي في القائمه لم يجد اسمي ثم سئل في الداخل قالو له لايوجد له جواب تعين هنا ,حتي لا اطيل عليكم قالو له اعمل تظلم. قام اخي بعمل تظلم وقالو له بعد 15 يوم تعالي شوف ايه الي حصل
- -قالو له اسمه ما اتبعتش من الجامعه مع العلم ان اسمي في موقع اكاديميه البحث العلمي ثاني اسم لدفعه 2007 وقمت ايضا بملء استمارة التعين واخذت الوصل انا لاادري ماذا اقول حسبي الله ونعم الوكيل
- السؤال لاستاذي الدكتور عبد الرحمن ما العمل الان واذا قبل التظلم فهل تظن انه سوف يتم تعيني في وظيفه تناسب المستويات الاولي كما قال ام هو كلام وخلاص واحشر تعينات وطبعا اكيد فيه ناس الان اخذو الوظائف الجيدة وعلي ما يقبل التظلم هيكون الوقت اتاخر عندها هيقولو حطوة في اي مكان وخلاص انا لا ادري سيدي ماذا اقول هل تنصحني باي شيء اعمله. واسف اني طولت عليكم في الحديث وارجو لو تكرمت بالرد علي

أولا أخي انت لك حق .. أنصحك بالآتي :
روح جامعتك خد صورة مختومة من الجواب اللي تم إرساله من الجامعة - الحصر الأخير
توجه للتنظيم والإدارة بالقاهرة وتوجه لمدام أمل مديرة مكتب النحاسودي متفاهمة جدا بلغهاالحكاية واديها صورة الكشف وهي هتعمللك جواب وهتوزعك وانت واقف.. وبالنسبةلمكان التعيين ماتخافش هتتعين حسب ترتيبك بغض النظر عن اللي اتوزعوا لأنه كدهكده احنا اتوزعنا زيادة على حاجة الأماكن ..
ماتستناش روح على طول السبت اوا الأحد خلص الحكاية دي.. وباشنبص على الكشوف المعلقة انت شوف كشف كليتك جوه هل موجود اسمك مع زملاءك أم لا .. لربما تكون كليتك كلها ماجاتش لغاية انهاردة وده حصل مع البعض ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوائل تربية (المشاركة 4185977)
لو سمحت يا د\ عبد الرحمن انا الاول على الدفعة و السادس على الكلية شعبة لغة انجليزية فما هو تعيينى انا نفسى اكون مدرسة ارجو الرد من حضرتك لان قلقان جدااااااا

هتروحي معلمة ماتخافيش وانا جاوبت والله قبل كده .. ولو روحتي أي جهة اتظلمي وانت واقفة وقولي ودوني التربية والتعليم هتلاقي الموظفين بيتريقوا عليكي ويعدلولك جوابك وانت واقفة ..
طيب بيتريقوا ليه .. لأن هم عندهم اعتقاد بأن الناس كلها مش طايقة التربية والتعليم

ramy49 28-12-2011 11:50 AM

دكتور عبد الرحمن الباشا والمتميز فى المنتدى
عندى سؤال ارجو الرد عليه انا الرابع على الدفعه والتانى بعد تعيين المعيدين بكالوريوس ادارة اعمال قسم نظم معلومات اداريه ياترى هيجيلى تعيين فى الجامعة وياترى الجامعه رواتبها كويسة ولا لا بما انك فى الجامعه وعارف
وشكرا

أسماء الجمل 28-12-2011 11:53 AM

صدقني يا دكتور سؤالي محدش ساله قبل كده انا متابعة

د. عبد الرحمن من فضلك انا روحت استلمت الجواب بتاع الترشيح والحمد لله مدرس مادة بجامعة القاهرة وانا منتظرة الفرصة دي من 2004 المشكلة اني حامل وحملي في مشاكل وبسبب ذهابي لاستلام الجواب لغ وامر اصبح اسؤ وبناء على ذلك الدكتور طلب الراحة التامة في الفراش لحين الولادة وده شهر 6 ما الحل هل يمكن لامي وهي تملك توكيل رسمي عام انا تذهب بمسوغات التعين -ولا هيعقدوها زي جوابالترشيح لحد ما مموت- لحين صدور جواب التعيين او انهم يأجلولي استلام العمل لحين الولادة ولا كدا خلاص بعد الاوائل والماجستير وتسجيل الدكتوراه حلمي في التريس بالجامعة حتي لو مش كادر خاص يروح عليا ارجو الافادة بالله عليك انا ما فيش حد واقع في المصيبة اللى انا فيها دي خالص ايه العمل؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الرد

احمد الماكن 28-12-2011 01:12 PM

مهم جدا جدا جدا بجد

مستر عبد الرحمن لو سمحت انا جالى تليفون من حد غريب وقالى انى لازم اورح وزارة التعليم العالى استلم جواب الترشيح بتاعى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يوم 31.12.11

وانا اساسا يمى 8 يناير تابع لقناة السويس ؟؟؟؟

وقالى الوظيفة الل جتلى ايه
ومش عارف اتصرف او اعمل ايه ياريت تقولى بجد اعمل ايه انا وزمايلى لانه طلب كذا واحد من زمايلنا

د.عبدالرحمن المنياوي 28-12-2011 01:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسماء الجمل (المشاركة 4187027)
د. عبد الرحمن من فضلك انا روحت استلمت الجواب بتاع الترشيح والحمد لله مدرس مادة بجامعة القاهرة وانا منتظرة الفرصة دي من 2004 المشكلة اني حامل وحملي في مشاكل وبسبب ذهابي لاستلام الجواب لغ وامر اصبح اسؤ وبناء على ذلك الدكتور طلب الراحة التامة في الفراش لحين الولادة وده شهر 6 ما الحل هل يمكن لامي وهي تملك توكيل رسمي عام انا تذهب بمسوغات التعين -ولا هيعقدوها زي جوابالترشيح لحد ما مموت- لحين صدور جواب التعيين او انهم يأجلولي استلام العمل لحين الولادة ولا كدا خلاص بعد الاوائل والماجستير وتسجيل الدكتوراه حلمي في التريس بالجامعة حتي لو مش كادر خاص يروح عليا ارجو الافادة بالله عليك انا ما فيش حد واقع في المصيبة اللى انا فيها دي خالص ايه العمل؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الرد

والله والله والله أنا جاوبتك يا أخت أسماء .. بس حضرتك مش بتقلبي في الصفحات اللي قبل كده ..

شوف أولا يمكن طبعا لوالدتك التقدم بالنيابة عنك وماتكبريش الحكاية .. تقدري تستلمي عملك وتقدمي عى طلب وفقا لظروفك الصحية وهم هيراعوكي

ثانيا معلش مدرس مادة في الجامعة هو مسمى مش راكب على بعضة لكن بأكد لك إنها وظيفة إدارية للأسف ومش تدريس بالجامعة ولا حاجة .. هم كمان ممكن يخلوكي موظفة شئون طلاب زي ماحصل في بعض الجامعات ..

[QUOTE=ramy49;4187023]دكتور عبد الرحمن الباشا والمتميز فى المنتدى
عندى سؤال ارجو الرد عليه انا الرابع على الدفعه والتانى بعد تعيين المعيدين بكالوريوس ادارة اعمال قسم نظم معلومات اداريه ياترى هيجيلى تعيين فى الجامعة وياترى الجامعه رواتبها كويسة ولا لا بما انك فى الجامعه وعارف
وشكرا
[/Q

الموضوع متوقف حسب كل محافظة ولو إن فرصتك كويسة .. ولو رحت الجامعة مرتباتها تمام وحوافزها برضه

د.عبدالرحمن المنياوي 28-12-2011 01:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الماكن (المشاركة 4187149)
مستر عبد الرحمن لو سمحت انا جالى تليفون من حد غريب وقالى انى لازم اورح وزارة التعليم العالى استلم جواب الترشيح بتاعى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يوم 31.12.11

وانا اساسا يمى 8 يناير تابع لقناة السويس ؟؟؟؟

وقالى الوظيفة الل جتلى ايه
ومش عارف اتصرف او اعمل ايه ياريت تقولى بجد اعمل ايه انا وزمايلى لانه طلب كذا واحد من زمايلنا

انت خريج إيه وقالك هتتعين فين ؟؟؟؟؟؟ وقالك إنه مين ؟؟

diaaeldinmouhamed 28-12-2011 01:16 PM

بعد التحية ، أن شغال عامل بمدرسة كمال الداخلى الجديدةة بسوهاج ، أنا لدى 10 أولاد والمرتب 400جنية ، وأعمل 17سنة بالوزارة ، والمرتب لايكفى العيش الحاف وليس لى مصدر رزق غير المرتب ، فدلونى على الحل .......، أرجو رفع الشكوى للوزير أو المسئول عن ذلك للإستغاثة به كأب حنون لنا ....ولكم جزيل الشكر .

zoom_mak 28-12-2011 01:19 PM

دكتورنا الجليل
هل معنى كلامك ان زميلى هيستلم فى محافظته ولا انه ممكن يكمل فى وزارة الداخلية نفسها علما بانه كاتب محافظة سوهاج لانه من هناك وكمان مافيش وسيله تخليه يستمر فى القاهرة فى الوزارة او احد فروعها المختصة بالطب البيطرى وبالوظيفة الغير معلومة اللى جاتله
اسفين جدا احنا متقلييييييييييييييييييييييييييييييين عليك خالص
وشكرا لردك مقدما

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:47 PM.