بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

dalioao 06-08-2013 05:20 PM

يا جماعه انا جتلى علوم رياضه حلون وكان نفسى اروح علوم عين شمس وفرقة معايا على درجه هل ممكن احول عين شمس ولا لا وكنت عايزه اعرف الاقسام الى موجوده فى علوم حلوان والى متاحه ادخلها

yoyoo salah 06-08-2013 11:29 PM

انا جايبة 94 وقبلت فى كلية علوم...وكنت عايزة اعرف افضل قسم فيها الى اقدر اشتغل على طول بعد ماخلص....وكنت قريت عن قسم اسمه كيميا ميكروبيولوجى.هل القسم دة كويس ولالا؟...

كيميائي طبي2011 07-08-2013 02:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyoo salah (المشاركة 5425344)
انا جايبة 94 وقبلت فى كلية علوم...وكنت عايزة اعرف افضل قسم فيها الى اقدر اشتغل على طول بعد ماخلص....وكنت قريت عن قسم اسمه كيميا ميكروبيولوجى.هل القسم دة كويس ولالا؟...

الف مبروك والقسم فعلا ممتاز

yoyoo salah 08-08-2013 01:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 5425622)
الف مبروك والقسم فعلا ممتاز

الله يبارك فيك...طب هل فى اقسام افضل من دة؟.وهل القسم دة الى اقدر اشتغل بعده دكتورة تحاليل وافتح معمل طبعا بعد الدبلومة؟..وقالولى ان التخصص واختيار الاقسام بالمجموع..هل مجموع الثانوية العامة ولا بتقدير سنة اولى؟

كيميائي طبي2011 08-08-2013 03:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyoo salah (المشاركة 5426897)
الله يبارك فيك...طب هل فى اقسام افضل من دة؟.وهل القسم دة الى اقدر اشتغل بعده دكتورة تحاليل وافتح معمل طبعا بعد الدبلومة؟..وقالولى ان التخصص واختيار الاقسام بالمجموع..هل مجموع الثانوية العامة ولا بتقدير سنة اولى؟

كميا وميكرو
كميا وكمياحيوى
كمياحيوى
كميا وحيوان

الاربع اقسام دول من افضل الاقسام

rere amer 08-08-2013 12:48 PM

انا عايزة اعرف قسم كيميا نبات افضل من حيوان كيميا؟ ولا العكس؟ من حيث مجالات الشغل وياريت اعرف الافضل فيهم اقدر اعمل ماستر فيه فى أيه؟
ارجو الرد ارجوكم

كيميائي طبي2011 08-08-2013 02:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rere amer (المشاركة 5427360)
انا عايزة اعرف قسم كيميا نبات افضل من حيوان كيميا؟ ولا العكس؟ من حيث مجالات الشغل وياريت اعرف الافضل فيهم اقدر اعمل ماستر فيه فى أيه؟
ارجو الرد ارجوكم

و تم تخيرك بين كميا وحيوان وكميا ونبات هتختار ايه ؟

اختار كميا وحيوان طب ليه

طبعا احنا عارفيين ان الكميا ثابته في الاتنين لكن للي بيختلف التخصص التانى

طب ليه بيتم تفضيل الحيوان عن النبات

لان الحيوان مش المقصود بيه دراسه الحيوانات لكن المقصود بيه دراسه المملكه الحيوانيه من كل النواحى وحط خط تحت المملكه الحيوانيه وحط خط تحت كل النواحى وهفسرها

المملكه الحيوانيه اولا علي رائسها الانسان ايه ده يعنى ممكن واحد يعمل ماجستير في احدى تخصصات علم الحيوان ويدرس علي الانسان اقولك ايوه

طيب ومن كل النواحى دى يعنى ايه يعنى ناس كتير معتقده انه بيدرس تصنيف حيوانات ولافقاريات وفقاريات وكده فقط التصنيف هو تخصص واحد فقط مما يتم تدريسه في علم الحيوان

طب ادينى كده بقيت تخصصات علم الحيوان للي بيتم تدرسيها وللي ممكن بعد كده اعمل فيها دبلومه وماجستير ودكتوراه كمان اقولك

علم المناعه
علم الدم
علم الفسيولوجى
علم الطفيليات
علوم الاعصاب
علم الاجنه
علم الخليه والانسجه
علم كميا الانسجه
علم التشريح

ودى طبعا كلها تخصصات طبيه بتصب في تخصصات التحاليل والاجنه والاعصاب والبحث الطبي في الادويه والتحاليل

rere amer 08-08-2013 09:49 PM

بس يا دكتور انا عايزه اوضح لحضرتك انى للأسف التقدير بتاعى مش هلحق بيه قسم كيميا حيوان بس هلحق حيوان كيميا يعنى الحيوان كده هيكون الاساسى فكنت محتاجه اعرف القسم دا افضل من كيميا نبات يعنى فى الابحاث ونطاق الشغل فيه اوسع من الكيميا ونبات ولا بما انه هيبقى الحيوان اساسى مش هيبقى احسن؟؟ وشكرا لحضرتك جدااا بس بجد محتاجه مساعده علشان اقدر فى اسرع وقت اغير الرغبات بتاعة الاقسام :)

كيميائي طبي2011 08-08-2013 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rere amer (المشاركة 5427729)
بس يا دكتور انا عايزه اوضح لحضرتك انى للأسف التقدير بتاعى مش هلحق بيه قسم كيميا حيوان بس هلحق حيوان كيميا يعنى الحيوان كده هيكون الاساسى فكنت محتاجه اعرف القسم دا افضل من كيميا نبات يعنى فى الابحاث ونطاق الشغل فيه اوسع من الكيميا ونبات ولا بما انه هيبقى الحيوان اساسى مش هيبقى احسن؟؟ وشكرا لحضرتك جدااا بس بجد محتاجه مساعده علشان اقدر فى اسرع وقت اغير الرغبات بتاعة الاقسام :)

مش بتفرق كميا وحيوان من حيوان وكميا

rwanda ahmed 09-08-2013 03:08 PM

هو انا ممكن ادخل قسم ايه لو عايزه ادرس فى مجال الادويه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

omnia aymen 09-08-2013 08:17 PM

عايزة اعرف كلية علوم جامعة دمياط فيها نظام الساعات المعتمدة ولا لا و كمان فيها قسم كيميا حيوية ولا لأ
ضروووووووووري علشان لو مش كدا الحق تقليل الاغتراب و احول المنصورة

كيميائي طبي2011 09-08-2013 08:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rwanda ahmed (المشاركة 5428686)
هو انا ممكن ادخل قسم ايه لو عايزه ادرس فى مجال الادويه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاقسام المزدوجه بين الكيميا والبيولوجى للي زكرتها قبل كده

السيد خليل المتولي 10-08-2013 03:35 PM

هل استطيع دخول طب او صيدله من بيولوجي ؟ الرجء الرد بالتفصيل لاني مش فاهم

كيميائي طبي2011 10-08-2013 04:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبه فاشله (المشاركة 5376869)
السلام عليكم
اولا انا عندى مشكله كبيره شويه هى ان كليه العلوم نظامها وحش اوى ومش فهمها خالص انا دلوقتى خلصه سنه اولى الحمدالله بس طلعت بالزوووووو اللى هو ح102 ومعايا 30 ساعه يعنى اكيييد هتخصص بس جى بى بتاعى وحش اوى 2.2 يعنى مش هيدخلنى قسم الميكرو ولا الكيمياء الحيويه وطبعا علشان مش واخده ك241 مش هدخل قسم الكيمياء ولانه شرط اساسى فى سنتنا ومش عارفه اعمل ايه يعنى حضرتك رائيك ايه ؟ اعمل تحويل مسار ولا بلاش ومش عايزه اخد سمر كورس علشان الوقت مش معايا خالص من فضلك رد عليا ضرورى اوى وياريد اعرف صفحتك على الفيس علشان لو حصلت اى مشكله ألجأ اليك

خدى السمر كورس وحاولي تدخلي كيمياوحيوان وهبعتلك صفحتى ع الفيس علي الخاص ان شاء الله

كيميائي طبي2011 10-08-2013 04:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السيد خليل المتولي (المشاركة 5430369)
هل استطيع دخول طب او صيدله من بيولوجي ؟ الرجء الرد بالتفصيل لاني مش فاهم

لا بس ممكن تشتغل في مهن العلوم الطبيه وتتخصص فيها من كليه علوم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:50 AM.