بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   ضع حلمك او رؤيتك وباذن الله ستجد تأويله هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=355267)

sirius 03-09-2013 03:01 AM

انا حلمت انى اعطى لابني كوب كبيير ومليء على اخره باللبن

rania ezzat 03-09-2013 08:33 AM

استاذة ايمان
لو سمحتى ممكن تفسري لي الحلم مرة تانية لان حضرتك بتقولي انك كتبتي التفسير على الخاص وانا لم اجد على الخاص شىء او ممكن اكون مسحته بالغلط

لان انا عندي نية اني اشتري الغرفة لاني مستاجراها وانا حلمت ان الغرفة احترقت ونفسي اعرف تفسير الحلم
لكي اتخذ قرار اما بالشراء او لا

انا تعبتك انا اسفة وبارك الله فيكي

aleman 03-09-2013 08:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sirius (المشاركة 5472500)
انا حلمت انى اعطى لابني كوب كبيير ومليء على اخره باللبن

التفسير العلمى:
اللبن

http://www.Mktbtk.com/img/icon3.gif هو في المنام فطرة الإسلام، وهو مال حلال، واللبن الرائب مال حرام لحموضته وخروج دسمه.
تفسيرى المتواضع والله اعلم:
لاتقلقى خير كبير باذن الله ستعلميه لابنك هذا او سيرثه منك
والله اعلم

aleman 03-09-2013 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rania ezzat (المشاركة 5472633)
استاذة ايمان
لو سمحتى ممكن تفسري لي الحلم مرة تانية لان حضرتك بتقولي انك كتبتي التفسير على الخاص وانا لم اجد على الخاص شىء او ممكن اكون مسحته بالغلط

لان انا عندي نية اني اشتري الغرفة لاني مستاجراها وانا حلمت ان الغرفة احترقت ونفسي اعرف تفسير الحلم
لكي اتخذ قرار اما بالشراء او لا

انا تعبتك انا اسفة وبارك الله فيكي

ارسلت لكى ردى يا رانيا تانى علخاص وتاكدت انه وصل
ومافى تعب ولاحاجة صدقينى
ولو فى اي شئ راسلينى علخاص لو حابة

احمدابوريان 03-09-2013 10:38 PM

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

المهاجر99 03-09-2013 11:10 PM

بارك الله بك ست أيمان
رئية رؤية بأن صوت أتانا
أنا وصديقي وقدم لنا الماس او ألماز
واحدة لي واحدة لصديقي وقال لنا هذا الألماس لكم لأنكم انتم الماس
وكان الأماس اثنتين وع شكل مثلث يعني ليس عقد او اسوار او ساعة
لا بل شكله مثلث صغير/وفقط صوت لم نرى من اعطانا هذا الألماس

نورالحبيب 05-09-2013 04:54 PM

السلام عليكم
ازيك يا استاذه ايمان ......عساكى بخير يارب
انا حلمت ان رجلى من عند الفخد الى الركبه مكتوب عليها اسم محمد كثيرا بالعروق نفسها يعنى فى عروق زرقاء فى رجلى مشكله كلمه محمد مرات كثيره جدا..وانى بوريها لزوجى فى الحلم وكان خائف لدرجه انه كان هيقع لما شاف رجلى ومسكته
ابنى اسمه محمد فى الواقع
ماتفسير هذا الحلم
وبقالى فتره بحلم بثعبان كبير جدا وضخم فى شقتى وكمان سحالى وابراص ..وانا بقرأ قرآن وبقاومهم بس ببقى خايفه منهم
جزاكى الله خيرا ربنا يفتح عليكى...انتتظر رد حضرتك

Nana_kh 05-09-2013 09:42 PM

هيا حكايتى طويلة جدا من الاحلام لانى ساعات بتنبأ بالحاجات وبحلم بالجن والجو ده كتير
هقول بعض من الحلامى وياريت حضرتك تشوفى الصلة ببعضهم ولو عايزة اى معلومات او حاجة منكن ابعتها لحضرتك على الخاص
انا كنت ساكنة فى بيت وكنت احسبه هوا السبب فى الاحلام
بس نقلنا فى شقة فى مدينة تانى خالص وهيا هيا الاحلام
وكنت احسب السبب افلام رعب او كده بس بطلت خالص وبرده بحلم هيا كل احلامى النظام ده بس طبعا طويلة جدا فهحكى كام واحد بس وفى احلام فسرتها من كتب بس كان معناها حسد وغيره
بس الاحلام دى تقريبا بحلمها من 6 سنين او 7

ده حلم حلمته يوم 11 تمانية 2013 وكنت شبه نايمة يعنى حلمته فى وقت قياسى شوية
حلمت ان كان عندى درس عربى وبصيت من شباك المنور الموجود فى اوضة الدرس حسيت ان فى جن بيطلع منه فمسك ايدى بقوة وحسيت بايدى لما صحيت وقلت اول ايات من سورة البقرة عشان يمشى ورغم اننا حافظة السورة كلها فى الحقيقة فى الحلم افتكرت اول ايات بس وبدات سورة يس وانا كنت لسه حفظاها قريب برده نسيتها او قلت ايات الاولى ونسيت الباقى تقريبا قلت اول تلت ايات كده وبعدين طلعت على سطح بيت المس ولقيت اختى وصحبتها فوق قلتلها بيت المس ده مسكون والهوا كان حلو واحنا ماشيين على السطوح وكان فى حفرة فى السطوح او نفق كده اللى هوا بتاع المنور وكان على جانبي النفق ماسورتين
فصااحبة اختى قعدت على وحدة منهم رغم ان الماسورة دى تحتها المنور المسكون فانا استغربت منها وقلت اقلدها فبصيت تحتى لقيت المنور اسود فى اسود فخفت ومشيت ورحت البيت وكان البيت يشبه الصالة بتاعة بيتنا القديم كنت قاعدة على كنبة بيتنا القديم وادامى باب الشقة الجديدة بتاعتنا واختى واقفة على الباب اللى كانت معايا ع السطح واختى التانية جمبى على الكنبة وانا قاعدة بقول نفسى فى قطة فلقيت قطة بيضة بتبصلى من ورا الباب فاختى فتحت الباب راحت دخلت قطتين لونهم اسود وتقيأوا فى المنزل واختى قفلت الباب بعدهم وسابت القطة البيضة برة وانا كنت هعيط عليها
فحسيت انا واختى التانية اللى على الكنبة ان فى حاجة تحت الكنبة بتهتز من الاول وهيا كانت بتهتز من اول ما قعدت عليها بس مرضتش اقول لاخواتى وحسيت فى قلبى ان ده خنزير وفعلا طلع من تحت الكنبة خنزير اسود جدا
ورغم انه طلع من تحت الكنبة حسيت برده ان فى حركة تحت الكنبة بس اخف شوية
وفجأة تحول الخنزير الى انسان اسود ومنظره مقزز جدا وحوالين راسه تعابين والقطتين السود جم جمبه وبقا حوالين راسهم تعابين برده وبعدين بقينا نعامل الراجل ده كضيف مكرم وانا بقول فى نفسى ازاى نعامله كده وبعدين جوز اختى خبط فقلتله عندنا ضيف اوعى تتريق على شكله عشان ميزعلش وانا فى بالى مش عرفة ازاى كده لما صحيت من النوم لقيت علامات على ايدى ناحية الكوع كده حمرة بس ماما قالتلى يمكن حسيتى بكده وانتى نايمة فحكيتى فى ايدك وكده
بالعلم انى بكره اليهود جدا جدا وبعمل حاجات ضدهم زى المقاطعة وضد الفيس وبقرا كتب كتير ضدهم فلما قريت كتب فى تفسير احلام لقيت ان الخنزير معناه يهود

حلم تانى على السريع عشان طولت جامد
الحلم ده بقا حلمته بعد ما نقلنا فى الشقة الجديدة باسبوعين
حلمت ان انا واختى واقفين امام البيت القديم وراكنين جمبينا شنط مليئة بازايز مياه فسرق منا الشنط تلت حرامية فمسكت واحد منهم من لياقة قميصه يعنى عادى لو هرب بس كانىه مش قادر يفلت خالص فاختى نادت احد من جيراننا السيئين فججه واحد مش من جيراننا بس كانه كان من جيراننا فى الحلم وانا معرفوش فى الحقيقة وكان لابس تيشرت ابيض واسع وماسك سكينة عشان يضرب الحرامى ويدافع عنا فالحرامى *** اللى جه ساعدنا وبعدين كاننا فى جنازته الواحد الى ساعدنا ومفيش حد اعرفه فى الجنازة او عرفاهم بس شكل بس وكنت امام المنامة وكان عليها قماشة لا اله الا الله محمدا رسول الله فالشيخ قالى تقدرى تحتسبيه اخ ليكى فانا قلت اكيد بس مش من قلبى عشان الناس بس والناس حواليا بيضحكوا وانا مضايقة عشان مفروض ميضحكوش فالشيخ قال ده كان فى قلبو حب طاهر وقرا اية من سورة البقرة وقالولى ساعدينا فى شيله بس انا خفت وكنت عيزة امشى باى طريقة لانى خيفة من الجنازة وبعدين طلعوه من المنامة وشالوه وهو فى الكفن عشان يدفنوه والحلم خلص على كده صحيت على الفجر على ما اتذكر

برده انهردا حلمت بست حستها ميتة معرفهاش زى بتوع الغجر وصورتها بتكرر ادامى وصحيت خايفة وصحيت اختى وحلمت قبل كده ان الست دى ميتة ادام باب شقتنا ولقيتها متعفنة كده الجثة وببص ورايا لقيتها حية وجريت ورايا وانا بقرا قران ونسيت باقى الحلم دلوقت للاسف

life goes on 06-09-2013 02:50 PM

انا حلمت انى كنت بسرح شعرى وكان طويل اووووى واصل لحد قدمى وكان لونه اسود اووووووى وكان بيلمع وناعم جدا مع انه بالحقيقه مش اسود لونه اصفر وبعدين دخل عليا شخص وشاف شعرى وكان مندهش وبعدين قلت له اقرا سورة الفلق وبعد ما قراها وجه ومسك شعرى وبعدين باس شعرى كله

life goes on 07-09-2013 09:42 AM

انا حلمت ان بلدى كانت فاضيه خالص مافيش حد موجود فيها غيرى وكان فيها اعصار عمال بيقرب كل ما ابعد يجى ورايا وكان كل مايقرب حجمه يصغر وكان خلاص هيخدنى جواه بس الحمد لله صحونى من النوم

عبد المقصود مصطفى 09-09-2013 09:13 AM

بسم الله ماشاء الله:022yb4:

lavoly_2010 10-09-2013 04:54 PM

انا محمد عمري 20 عام داخل الفرقة الثالثة كلية التجارة كان نفسي ادخل الكلية الجوية
وقد قدمت فيها ثلاث مرات ولاكن الله لم يوفقي وبعدين شيلت الموضوع ده من دماغي ثم حلمت مؤخرا
اني احدث نفسي وكاني شخصين اقول لنفسي انت هتدخل الكلية الجوية فرديت علي نفسي وقلت لو ربنا كان كاتبهالي كنت دخلت من اول مره ولا من تاني مره ولا حتي من ثالث مره وبعدين رديت علي نفسي وقلت (لا لما تدخل الكلية الجوية وانت انتظام احسن متدخل الكلية الجوية وانت تعليم مفتوح)علما باني دخلت اولي تجاره تعليم مفتوح وجبت تقدير وحولت سنه تانية انتساب وجبت تقدير في سنه تانية وممكن احول في سنه تالتة انتظام وبعديت شيلت الحلم ده من دماغي وقلت لنفسي اني مكنتش مستغطي كويس وبعد حوالي 3 شهور يكرر الحلم وفي نفس مكان ووضع الحلم الاول واقول لنفسي انت هتدخل الكلية الجوية فرديت علي نفسي بسرعة وقلت شيل الموضوع ده من دماغك استحالة انك تدخل الكلية الجوية فرديت علي نفسي (انت هتدخل الكلية الجوية قضي الامر)وانتهي الحلم ارجو الرد السريع ولكم جزيل الشكر و الامتنان

aleman 12-09-2013 06:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهاجر99 (المشاركة 5473994)
بارك الله بك ست أيمان
رئية رؤية بأن صوت أتانا
أنا وصديقي وقدم لنا الماس او ألماز
واحدة لي واحدة لصديقي وقال لنا هذا الألماس لكم لأنكم انتم الماس
وكان الأماس اثنتين وع شكل مثلث يعني ليس عقد او اسوار او ساعة
لا بل شكله مثلث صغير/وفقط صوت لم نرى من اعطانا هذا الألماس

ماشاء الله
الالماس بالحلم خير لانه نوع من انواع الاحجار الكريمة
ومقامه افضل من الذهب بكثير
ربنا يكرمك انتا وصديقك هذا
واعتقد انكم اصدقاء بشدة
والله اعلم

aleman 12-09-2013 07:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحبيب (المشاركة 5477315)
السلام عليكم
ازيك يا استاذه ايمان ......عساكى بخير يارب
انا حلمت ان رجلى من عند الفخد الى الركبه مكتوب عليها اسم محمد كثيرا بالعروق نفسها يعنى فى عروق زرقاء فى رجلى مشكله كلمه محمد مرات كثيره جدا..وانى بوريها لزوجى فى الحلم وكان خائف لدرجه انه كان هيقع لما شاف رجلى ومسكته
ابنى اسمه محمد فى الواقع
ماتفسير هذا الحلم
وبقالى فتره بحلم بثعبان كبير جدا وضخم فى شقتى وكمان سحالى وابراص ..وانا بقرأ قرآن وبقاومهم بس ببقى خايفه منهم
جزاكى الله خيرا ربنا يفتح عليكى...انتتظر رد حضرتك

التفسير العلمى:
رؤيا الحية
http://www.mktbtk.com/img/icon5.gif أما الحية فتؤول بعدو ماكر.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى: حية في بيته فإن العدو يكون من بيته، وإن كانت برية فإن العدو يكون أجنبياً.

ومن رأى: أنه يقاتل حية فإنه يعالج عدواً ومن ظفر منها فهو الظافر.
ومن رأى: حية كبيرة فإنها تؤول بكثرة العداوة

وبالمجمل فإن رؤيا الحية تؤول على عشرة أوجه: عداوة مخيفة وعيش وسلامة وسلطنة وإمارة ودولة وامرأة وولد وموت وسيل.

تفسير حلم رؤيا السحلية : إذا حلمت بالسحالي فإن هذا ينبئ أن الأعداء سوف يشنون هجمات عليك.إذا ***ت سحلية فسوف تستعيد حظك الضائع أو سمعتك المفقودة ولكن إذا هربت السحلية فسوف تواجه منغصات ومشادات في الحب والعمل.إذا حلمت امرأة أن سحلية تزحف صاعدة تنورتها أو أنها خمشتها فسوف تمنى بالكثير من سوء الطالع والحزن.سيكون زوجها ضحيةالسقام والاعتلال وسوف يخلفها أرملة وسوف تحتال أعمالها على العيش لإحراز مورد رزق ضئيل.
اعتذر لتاخر ردى
بصى يا حبيبتى واضح كده ان العيون عليكى انتى وزوجك واسرتك بصفة عامة
مش شرط اعداء فقط
لكن من الجميع
وطالما هم موجودين باحلامك يبقى بالحقيقة موجودين
وطالما انتى باحلامك بتقرئى قران لطردهم (ولاتكتفى بضربهم او طردهم فقط مثلا بالحلم) يبقى باذن الله ربنا يقيكى شرهم باذن الله
اما عن كتابة اسم ابنك على عروقك فهذا يعنى ان ابنك هذا هيرتبط بكى جدا جدا باذن الله بحياته وهتاثرى بحياته كتير فيما بعد وهياثر هو بحياتك فيما بعد اكثر من والد ومن اى حد
فلاتقلقى
والله اعلم
ربنا يكرمك به

aleman 12-09-2013 07:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nana_kh (المشاركة 5477791)
هيا حكايتى طويلة جدا من الاحلام لانى ساعات بتنبأ بالحاجات وبحلم بالجن والجو ده كتير
هقول بعض من الحلامى وياريت حضرتك تشوفى الصلة ببعضهم ولو عايزة اى معلومات او حاجة منكن ابعتها لحضرتك على الخاص
انا كنت ساكنة فى بيت وكنت احسبه هوا السبب فى الاحلام
بس نقلنا فى شقة فى مدينة تانى خالص وهيا هيا الاحلام
وكنت احسب السبب افلام رعب او كده بس بطلت خالص وبرده بحلم هيا كل احلامى النظام ده بس طبعا طويلة جدا فهحكى كام واحد بس وفى احلام فسرتها من كتب بس كان معناها حسد وغيره
بس الاحلام دى تقريبا بحلمها من 6 سنين او 7

ده حلم حلمته يوم 11 تمانية 2013 وكنت شبه نايمة يعنى حلمته فى وقت قياسى شوية
حلمت ان كان عندى درس عربى وبصيت من شباك المنور الموجود فى اوضة الدرس حسيت ان فى جن بيطلع منه فمسك ايدى بقوة وحسيت بايدى لما صحيت وقلت اول ايات من سورة البقرة عشان يمشى ورغم اننا حافظة السورة كلها فى الحقيقة فى الحلم افتكرت اول ايات بس وبدات سورة يس وانا كنت لسه حفظاها قريب برده نسيتها او قلت ايات الاولى ونسيت الباقى تقريبا قلت اول تلت ايات كده وبعدين طلعت على سطح بيت المس ولقيت اختى وصحبتها فوق قلتلها بيت المس ده مسكون والهوا كان حلو واحنا ماشيين على السطوح وكان فى حفرة فى السطوح او نفق كده اللى هوا بتاع المنور وكان على جانبي النفق ماسورتين
فصااحبة اختى قعدت على وحدة منهم رغم ان الماسورة دى تحتها المنور المسكون فانا استغربت منها وقلت اقلدها فبصيت تحتى لقيت المنور اسود فى اسود فخفت ومشيت ورحت البيت وكان البيت يشبه الصالة بتاعة بيتنا القديم كنت قاعدة على كنبة بيتنا القديم وادامى باب الشقة الجديدة بتاعتنا واختى واقفة على الباب اللى كانت معايا ع السطح واختى التانية جمبى على الكنبة وانا قاعدة بقول نفسى فى قطة فلقيت قطة بيضة بتبصلى من ورا الباب فاختى فتحت الباب راحت دخلت قطتين لونهم اسود وتقيأوا فى المنزل واختى قفلت الباب بعدهم وسابت القطة البيضة برة وانا كنت هعيط عليها
فحسيت انا واختى التانية اللى على الكنبة ان فى حاجة تحت الكنبة بتهتز من الاول وهيا كانت بتهتز من اول ما قعدت عليها بس مرضتش اقول لاخواتى وحسيت فى قلبى ان ده خنزير وفعلا طلع من تحت الكنبة خنزير اسود جدا
ورغم انه طلع من تحت الكنبة حسيت برده ان فى حركة تحت الكنبة بس اخف شوية
وفجأة تحول الخنزير الى انسان اسود ومنظره مقزز جدا وحوالين راسه تعابين والقطتين السود جم جمبه وبقا حوالين راسهم تعابين برده وبعدين بقينا نعامل الراجل ده كضيف مكرم وانا بقول فى نفسى ازاى نعامله كده وبعدين جوز اختى خبط فقلتله عندنا ضيف اوعى تتريق على شكله عشان ميزعلش وانا فى بالى مش عرفة ازاى كده لما صحيت من النوم لقيت علامات على ايدى ناحية الكوع كده حمرة بس ماما قالتلى يمكن حسيتى بكده وانتى نايمة فحكيتى فى ايدك وكده
بالعلم انى بكره اليهود جدا جدا وبعمل حاجات ضدهم زى المقاطعة وضد الفيس وبقرا كتب كتير ضدهم فلما قريت كتب فى تفسير احلام لقيت ان الخنزير معناه يهود

حلم تانى على السريع عشان طولت جامد
الحلم ده بقا حلمته بعد ما نقلنا فى الشقة الجديدة باسبوعين
حلمت ان انا واختى واقفين امام البيت القديم وراكنين جمبينا شنط مليئة بازايز مياه فسرق منا الشنط تلت حرامية فمسكت واحد منهم من لياقة قميصه يعنى عادى لو هرب بس كانىه مش قادر يفلت خالص فاختى نادت احد من جيراننا السيئين فججه واحد مش من جيراننا بس كانه كان من جيراننا فى الحلم وانا معرفوش فى الحقيقة وكان لابس تيشرت ابيض واسع وماسك سكينة عشان يضرب الحرامى ويدافع عنا فالحرامى *** اللى جه ساعدنا وبعدين كاننا فى جنازته الواحد الى ساعدنا ومفيش حد اعرفه فى الجنازة او عرفاهم بس شكل بس وكنت امام المنامة وكان عليها قماشة لا اله الا الله محمدا رسول الله فالشيخ قالى تقدرى تحتسبيه اخ ليكى فانا قلت اكيد بس مش من قلبى عشان الناس بس والناس حواليا بيضحكوا وانا مضايقة عشان مفروض ميضحكوش فالشيخ قال ده كان فى قلبو حب طاهر وقرا اية من سورة البقرة وقالولى ساعدينا فى شيله بس انا خفت وكنت عيزة امشى باى طريقة لانى خيفة من الجنازة وبعدين طلعوه من المنامة وشالوه وهو فى الكفن عشان يدفنوه والحلم خلص على كده صحيت على الفجر على ما اتذكر

برده انهردا حلمت بست حستها ميتة معرفهاش زى بتوع الغجر وصورتها بتكرر ادامى وصحيت خايفة وصحيت اختى وحلمت قبل كده ان الست دى ميتة ادام باب شقتنا ولقيتها متعفنة كده الجثة وببص ورايا لقيتها حية وجريت ورايا وانا بقرا قران ونسيت باقى الحلم دلوقت للاسف

بصى ياقمر
لاتقلقى عليكى قبل ماتنامى نامى على وضوء وقراءة قران حاولى ذلك وانتظمى بالصلاة اكثر بالخشوع
ولاتقلقى من احلامك ولاتجعليها تقلقك
ولو فى اى شئ راسلينى هنا او علخاص زى ماتحبى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:07 PM.