بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   سؤالك له جواب ـــــ هنا فقط ـــــ °l||l° عن شئون العاملين و تطبيق الكادر °l||l° (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=98528)

الاستاذ /محمد الفخراني 28-05-2010 05:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد الاخصائى (المشاركة 2208426)
فسخ العقد المميز بدون الحصول على دبلومة تربوى وهل الدبلومة متوقفة على التعيين؟:o

نعم التربوي اساسي عند التعين

الاستاذ /محمد الفخراني 28-05-2010 05:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thediamond (المشاركة 2209005)
استاذى الفاضل
انا معلمة مساعد وكنت حابة استفسر من حضرتك عن نوعية الاجازات المتاحة لى وعدد الايام وخصوصا اجازة رعاية الطفل واجازة نصف الاجر هل انا كمعلم مساعد لى ان احصل على هذة الاجازات ولو لى ان احصل على اجازة رعاية الطفل هل من الممكن ان اسافر خارج مصر اثنائها ولو سمحت اكتبلى القرارات وارقامها

ليس للمتعاقد اجازات نصف اجر ولابدون اجر

الغيضاني ماث 28-05-2010 11:09 PM

السلام عليكم يا استاذ محمد

بعد اذنك اريد ان اعرف نصاب المعلم والمعلم الخبير اي نصاب المعلمين المختلفة في جدول الفترات الابتدائي

ولك جزيل الشكر

ibrahim elsayed 29-05-2010 01:58 AM

سيدى الفاضل هو مفيش حل للتحرر والنقل من العمل بالمرحله الابتدائيه الى المرحله الاعداديه علما باننى اجبرت على العمل بالابتدائى وبسبب ذلك امتحنت الكادر على معلم ابتدائى وانا الان اعمل بالمرحله الاعداديه ولا اريد العوده مره اخرى الى الابتدائى "معلم مساعد" واخر طلب كيف استطيع تحديث بياناتى فى موقع الوزاره بالنسبه لبيانات الموظف كى اكتب اسم مدرستى الجديدة والمرحله التى اعمل بها وجزاكم الله كل خير ................الله المستعان:049gc0::049gc0:

فيرو 29-05-2010 06:13 AM

لو سمحت هى الدرجة بتكون على اساس قرار التعيين ولا استلام العمل
انا على الدرجة الثالثة واستلمت العمل 30/ 6 /2002 هو ممكن اخد الدرجة السنة ديه وهتكون تقريبا كام ؟

mr_frans1 29-05-2010 12:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahim elsayed (المشاركة 2211551)
سيدى الفاضل هو مفيش حل للتحرر والنقل من العمل بالمرحله الابتدائيه الى المرحله الاعداديه علما باننى اجبرت على العمل بالابتدائى وبسبب ذلك امتحنت الكادر على معلم ابتدائى وانا الان اعمل بالمرحله الاعداديه ولا اريد العوده مره اخرى الى الابتدائى "معلم مساعد" واخر طلب كيف استطيع تحديث بياناتى فى موقع الوزاره بالنسبه لبيانات الموظف كى اكتب اسم مدرستى الجديدة والمرحله التى اعمل بها وجزاكم الله كل خير ................الله المستعان:049gc0::049gc0:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحية عبد الله لى طلب عندك ابقى كلمنى على الخاص اصل انا معاى نفس الحوار ونقدر نتابع مع بعض حتى ينصر الله جنده

pop55 29-05-2010 11:52 PM

هل من إفادة تريح البال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نحن متعاقدون بتاريخ 1/7/2008 ولم ندخل الاكاديمية

فما هو موقفنا من التثبيت والتعيين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مثل من دخلوا الاكاديمية ونجحوا في الامتحان .....

أرجو المشاركة وإفادتنــــــــــا

مقدمه /

أخوكم محمد نيابة عن 600 متعاقد بمحافظة الإسماعيلية

ومبروك للدراويش

أرجو الافادة من الاعضاء الكبار أصحاب الخبرة

Mr.Zing0 30-05-2010 12:15 AM

حد يرد عليا بخصوص الـ icdl

السلام عليكم
أنا و زمايلى فى أدارة المعادى أخدنا دورة الـ icdl مع بعض من سنة تقريباً , و بدأنا نمتحن من أسبوعين فقط
هل بعد أجتياز أربع موديولات أصور السكيلز كارد و أختمها من المركز ( صورة طبق الأصل) و أقدمها؟
و هل ميعاد التقديم شغال ولا خلص؟ و الأهم هقدمها فيييين؟

معلش أسئلتى كتير بس أدارتنا ربنا يديهم الصحه بيكسلوا يبعتوا منشورات أجراءات التعيين لحد ما يخلصوا شغل الوسايط , و أسهل حاجه عندهم : "أصل الموظف المختص غايب النهارده فوت علينا بكرة_ ميه يا أبراهيم لو سمحت"

رنا ربيع 30-05-2010 01:05 AM

هاتقدمه في فرع الاكاديمية عندكم واعتقد ان التقديم شغال على طول على فكرة هما بياخذوا منك الاسكيلز كارد

وهما مش فاهمين اخر ميعاد امته ولا مش امتة هو اي حاجة بتديهالهم بياخذوها وخلاص مش هاتخسر بعدين

ياخدوا اللي عايزينه ويرموا الباقي دا لو كان فيه بعدين

بس لازم تكمل السبع مديولات وربنا يوفقك ويوفق الجميع

" علمت ان رزقي لن بأخذه غيري فاطمأن قلبي"

ahmed salh 30-05-2010 10:41 AM

انتم متعاقدون بتاريخ 1/7/2008
موقفكم من التثبيت والتعيين
هو دخول امتحان الكادر القادم ممكن في شهر 8 او9
بشرط الحصول ع مؤهل تربوي
والمفاجأه اعتقد ان الحصول ع icdl
هيكون شرط اساسي الحصول ع icdl
قبل دخول امتحان الكادر القادم للمعلم المساعد
والشرط ده لكل المعلمين للمعلم المساعد والاساسي
ولذلك نصيحه الحصول ع icdl بسرعه
ومبروك للدارويش

salama201043 30-05-2010 10:44 AM

الف شكر على المجهود العظيم

mena gerges123456 30-05-2010 11:13 AM

لم يتم تحديد ميعاد الامتحان حتي الان للمعلم المساعد

مستر بلتاجى 30-05-2010 05:56 PM

التسجيل على موقع الوزارة

اولا :السلام عليكم....................
ثانيا :انا متعاقد منذ 4/2009 وحتى الان لم ندخل امتحان الاكاديمية انا وزملائى وكمان لم نجتاز اختبارات الicdl
حيث اننا ننتظر دورنا لاجتياز الاختبارات بمديرية بنها التعليمية,لكن فى ناس كتير بتقولى ان لازم اسجل بياناتى على موقع الأكاديمية او الوزارةونحن لم نعرف كيف........
بالله عليكم افيدونا فى هذا الموضوع

الدميرى 30-05-2010 06:11 PM

مرتبى كام

انا امين معمل على الدرجة الثالثة كم يكون مرتبى فى يوليو
مع العلم اجد جدول المرتبات فيه ان مرتب الدرجة السادسة 450 جتيه ومش فاهم يعنى ايه مربوط الدرجة ونهاية الرجة ارجوا الافادة ولكم الشكر
المهم كام يكون مرتبى اللى هقبضه فى ايدى ولكم الشكر

فيرو 30-05-2010 07:55 PM

انا كمان عايزة افهم معنى مربوط الدرجة ونهاية الدرجة
ياريت الله فاهم يقولنا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:37 PM.