بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   ...*رابطة طلاب هندسة اسكندرية*..... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=143973)

eng_emy 14-10-2009 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد123123123 (المشاركة 1680441)
معلش أنا صدعتكوا بس استفسار صغير
هو اسكتش الميكانيكا والفيزيا أجبهم منين
والشيت بتاع الرياضة اللي إحنا صورناه لما ناخده نحله في أي سكتش ولا في سكتش للتفاضل

لا صداع ولا حاجة يا هندسة

الشيت بتاع الرياضة المعيد قلنا حلوه فى ورق نضيف خارجى
وقلنا لو فى حاجة وقفت معاكوا هاتوها وهو يحلها معانا
عشان قال ممكن ميقدروش يلموها كلها

بس انت قصدك ايه على اسكتش الميكانيكا ده والفيزياء

الكتب يعنى ولا ايه:romarioxp6:

eng_efatma 14-10-2009 08:15 PM

كويس يا ايمى انك فكرتينى بالجدول انا انهاردة حضرت محاضرة انتاج من الساعة 3:45 والجدول اتعلق بعها وانا وده الجدول :
الفترة الاولى (8:30 -9:50 )
الفترة التانية(10- 11:20 )
التالتة (11:30-12:50 )
الرابعة (1:00 2:20 )
الخامسة (2:30 -3:50 )
السادسة (4 -5:20)
السابعة (5:30 -6:50 )
الثامنة (7 -8:20 )
ومكتوب قبل المواعيد دى
بهدف زيادة فترات التدريس بالكلية ولتقليل كثافة الطلبة فى المحاضرات وزيادة المتاح من اماكن التدريس وبناء على موافقة مجلس الكلية بجلستهبتاريخ 13-10-2009 تم تعديل الجداول الدراسية وذلك اعتبارا من السبت الموافق 17-10-2009

eng_emy 14-10-2009 08:27 PM

معلش بقى يا جمااااااااااعة
سلام دلوقتى عشان الحق ابيض المحاضرات عشان اوديها بكرة
وحكتب عليها eng_emy
عشان ميحصلش لغبطة
ويااااارب نستفاد كلنا ان شاء الله

eng_efatma 14-10-2009 08:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ultas devils (المشاركة 1680400)
ممكن بس محاضرة سعد الصافى وميرفت توديهم
ويبقى كده تمام وفلة اوى

انا انهاردة لما جيت ادي للبنت اللى بتصور محاضرة سعد الصافى قالت لى انها عندها معرفش منين وادتلها محاضرة د ميرفت يعنى متقلقش روح انات وحتلاقى كل حاجة هناك

abtv2010 14-10-2009 10:10 PM

لو سمحتم هيا حقوق انسان دي ملهاش حضور ولا سكاشن ومصدر المذاكره منين

EnG.BeLaL 14-10-2009 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abtv2010 (المشاركة 1680788)
لو سمحتم هيا حقوق انسان دي ملهاش حضور ولا سكاشن ومصدر المذاكره منين

دي بينزلها ورق قبل الامتحان بيومين و محاضراتها تضييع وقت
و ملهاش سكاشن طبعا دي مادة ادبية بحتة و مش بتضاف للمجموع و بيدرسها دكاترة
من كلية حقوق

eng_emy 15-10-2009 12:03 AM

:dبقولكم ايه يا بشمهندسين المستقبل
حلوة بشمهندسين المستقبل دى:d:d:d

حضراتكم كدة يعنى ناوين تعملوا ايه فى المادة اللى ما تتسمى دى:bosyht9:
اللى بيقولوا عليها تكنولوجيا الانتاج:bosyht9::bosyht9:

يعنى دى حفظ ولا فهم
ولا ايه نظامها بالظبط:blush:

عشان دكتورة سهير دى مش بفهم منها اى حاجة
وبنام منها
كانها بتدينى تنويم تقططيسى:d:d

وكله كوووووم وحكاية الورشة دى كوم تانى:d

طب البنات ذنبهم ايه فى الحاجات دى:bosyht9:
فى اللحام والسمكرة والخ الخ الخ
يعنى نقول على نفسنا اسطى ولا بلية ولا ايه بالظبط:d:d:d

يعنى ده جزاتى انى دخلت هندسة:angry2::angry2::d:d

ووالله صدقت يا بلال لما قلت عليها انها رخمة

صح قبل ماانسى عشان الزهايمر بس:d:d

انا سمعت ان فى ورق محاضرات ليها فى المكتبات اللى برة الكلية دى

ابقوا اشتروه

وانا حجيبه بكرة ان شاء الله:022yb4:

ولو حد توصل لمعجزةإلهية:d:d فى طريقة مذاكرة المادة دى ياريت يقول

محمد123123123 15-10-2009 08:21 AM

2 مرفق
دي الفترات الجديدة:)

eng_efatma 15-10-2009 08:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1681036)
:dبقولكم ايه يا بشمهندسين المستقبل
حلوة بشمهندسين المستقبل دى:d:d:d

حضراتكم كدة يعنى ناوين تعملوا ايه فى المادة اللى ما تتسمى دى:bosyht9:
اللى بيقولوا عليها تكنولوجيا الانتاج:bosyht9::bosyht9:

يعنى دى حفظ ولا فهم
ولا ايه نظامها بالظبط:blush:

عشان دكتورة سهير دى مش بفهم منها اى حاجة
وبنام منها
كانها بتدينى تنويم تقططيسى:d:d

وكله كوووووم وحكاية الورشة دى كوم تانى:d

طب البنات ذنبهم ايه فى الحاجات دى:bosyht9:
فى اللحام والسمكرة والخ الخ الخ
يعنى نقول على نفسنا اسطى ولا بلية ولا ايه بالظبط:d:d:d

يعنى ده جزاتى انى دخلت هندسة:angry2::angry2::d:d

ووالله صدقت يا بلال لما قلت عليها انها رخمة

صح قبل ماانسى عشان الزهايمر بس:d:d

انا سمعت ان فى ورق محاضرات ليها فى المكتبات اللى برة الكلية دى

ابقوا اشتروه

وانا حجيبه بكرة ان شاء الله:022yb4:

ولو حد توصل لمعجزةإلهية:d:d فى طريقة مذاكرة المادة دى ياريت يقول

بصى ياايمى انا لسة واصلة للطريقة امبارح يعنى قضى نفسك انتى تحضرى المحاضرة وحولى لو سمحتى تفهمى وانسى انك تكتبى وراها مش حتلحقى انتى خدى الكتاب معاكى وقارنى وخططى على بعض الحاجات وممكن تزودى حاجات فى الكتاب بايدك من اللى بتقوله يعنى اعملى فى الكتاب علامات انتى تبقى فاهماها وبردو حتلاقى فى حاجات مش متخيلاها ولا فاهماها لما تروحى الورشة الموضوع بتهيا لى حيكون اوضح (بس مش اوى يعنى ههههههه)
وبالنسبة للعملى انتى اكتبى ورا المعيدين الحاجات اللي بيملوها وركزى اوى مع المعيد وهو بيعمل العملى وحاولى تلاحظى ازاى هو بشتغل على المكنة وتلاحظى شكل المكنة على قد ماتقدرى واكتبى الحاجات اللى انتى لاحظتيها دى والملحوظات اللى المعيد لفت نظركوا ليها وتذاكريها لما تروحى والموضوع كدة بردو يبقى اتحل بنسبة 85 % والباقى ييجى مع الوقت وتساهيل ربنا والمداومة فى المذاكرة
انا عن نفسى بعد كل ده بردو كل ما فتح كتاب الانتاج واجرب اذاكر اتخنق منه واقفله عشان هو اصلا مادة رخمة شوية وعايز الى حد ما حفظ وربنا يستر فيه

klmnopq 15-10-2009 10:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_efatma (المشاركة 1681363)
بصى ياايمى انا لسة واصلة للطريقة امبارح يعنى قضى نفسك انتى تحضرى المحاضرة وحولى لو سمحتى تفهمى وانسى انك تكتبى وراها مش حتلحقى انتى خدى الكتاب معاكى وقارنى وخططى على بعض الحاجات وممكن تزودى حاجات فى الكتاب بايدك من اللى بتقوله يعنى اعملى فى الكتاب علامات انتى تبقى فاهماها وبردو حتلاقى فى حاجات مش متخيلاها ولا فاهماها لما تروحى الورشة الموضوع بتهيا لى حيكون اوضح (بس مش اوى يعنى ههههههه)
وبالنسبة للعملى انتى اكتبى ورا المعيدين الحاجات اللي بيملوها وركزى اوى مع المعيد وهو بيعمل العملى وحاولى تلاحظى ازاى هو بشتغل على المكنة وتلاحظى شكل المكنة على قد ماتقدرى واكتبى الحاجات اللى انتى لاحظتيها دى والملحوظات اللى المعيد لفت نظركوا ليها وتذاكريها لما تروحى والموضوع كدة بردو يبقى اتحل بنسبة 85 % والباقى ييجى مع الوقت وتساهيل ربنا والمداومة فى المذاكرة
انا عن نفسى بعد كل ده بردو كل ما فتح كتاب الانتاج واجرب اذاكر اتخنق منه واقفله عشان هو اصلا مادة رخمة شوية وعايز الى حد ما حفظ وربنا يستر فيه

انا جربت اعمل كده المحاضره اللى فاتت بس المشكله كانت ان عبات ما كنت بدور على الحتة اللى بتتشرح بلاقى ان في الشرح اللى على البروجيكتور معايا بعد كده بلاقيه راح حتة تانيه خالص بعديها ب3 صفح وبعد كده يرجع تاني وهكذا لغايت ما خلاص .

وبمناسبه الورق بتاع الانتاج اللى بره فى المكتبات ده بكام وفيه كل المحاضرات وحد جابه؟

وكت عايز اسال الشيت بتاع الرياضه ده نحلوا 0 ، 1 فى ورق وهيتعلم برده؟

والميكانيكا نحلوا مسائل وهتتعلم برده ؟ وايه هي المسائل؟

عاشق الشعر 15-10-2009 10:38 AM

ازيكم يا بشمهندسين وايه اخباركم وايه اخبار كليتنا الجميلة معاكم بجد ديه اجمل كلية فى العالم المهم انا معاكم بس بقالى ياما مبدخلش اكيد نسيوتنى المهم يارب تكونوا كلكم بخير وبجد البشمهندس عبد الرحمن ده ليه منى جزيل الشكر والعرفان بكل اعماله الرائعة ومش عارف الناس زعلانة كده ليه من الكلية وياجماعة الامر سهل خلاص بس لازم يكون قرف فى اوله وبعدين احنا هنبقى مهندسين يعنى اكتر حد بيتعب فى شغله واخر واحد بيروح من الموقع او مكان العمل لانه بيبقى اهم واحد ولازم نستحمل علشان نبقى مهندسين تمام ونعمل حاجة لبلدنا اللى ضايعة ديه مش نبقى جواسيس:slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6:
وكمان لو حد متابع اخبار العالم اليومين دول واحدة من اسرائيل اخدت جائزة نوبل فى الكيمياء واسمها كمان عادا يونات يعنى بجد مطلوب مننا نعمل حاجات ياما علشان خاطر بلدنا
وشكرا للكل
اخوكم محمود صادق

eng_efatma 15-10-2009 11:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة klmnopq (المشاركة 1681438)
انا جربت اعمل كده المحاضره اللى فاتت بس المشكله كانت ان عبات ما كنت بدور على الحتة اللى بتتشرح بلاقى ان في الشرح اللى على البروجيكتور معايا بعد كده بلاقيه راح حتة تانيه خالص بعديها ب3 صفح وبعد كده يرجع تاني وهكذا لغايت ما خلاص

ولا مشكلة ولا حاجة انت المهم تركز مع كلام الدكتورة والشرح متركزش اوى مع البروجيكتور بس بردو حاول تتابعه حبة وحبة يعنى وهى بتقول نفس الكلام اللى على البروجيكتور وشوف العناوين فى الكتاب بس وعلم عليها واكتب المهم جنب كل حاجة والمحاضرة دى تقريبا مفيش غير رسمة واحدة اللى مش فى الكتاب والدكتورة قالت انها موجودة فى كتاب العملى وفعلا هى مش بتشرح بانتظام يعنى بتاخد جزء من ادام وجزء من ورا بس وانت بتذاكر ابقى ذاكره بنظام الكتاب

klmnopq 15-10-2009 11:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_efatma (المشاركة 1681514)
ولا مشكلة ولا حاجة انت المهم تركز مع كلام الدكتورة والشرح متركزش اوى مع البروجيكتور بس بردو حاول تتابعه حبة وحبة يعنى وهى بتقول نفس الكلام اللى على البروجيكتور وشوف العناوين فى الكتاب بس وعلم عليها واكتب المهم جنب كل حاجة والمحاضرة دى تقريبا مفيش غير رسمة واحدة اللى مش فى الكتاب والدكتورة قالت انها موجودة فى كتاب العملى وفعلا هى مش بتشرح بانتظام يعنى بتاخد جزء من ادام وجزء من ورا بس وانت بتذاكر ابقى ذاكره بنظام الكتاب

ممكن بس عمليه صعبه شويه او شويتين

بس محدش اتكلم على اللى بره الكليه ده فى المكاتب ده فى تريند ولا فين وبكام وحلو ولا ايه وبييجى منه الامتحان ولا ايه

eng_hoda 15-10-2009 05:13 PM

يا جماعه انا عملا بنصيحتكم حضرت للدكتور عمرو بجد الراجل ده باسم الله ماشاء الله عليه مع ان سنه صغير الا انه فاهم فيزياء بجد ويوصل المعلومه باقرب طريق حسسنى ان الدنيا لسه بخير ان كنت فقدت الامل :040vk0:فتح نفسى شوية على المذاكرة بس ياريت حد يقولى ورق شرح بتاع الكورسات هينزل امته وفين بس ضرورى وبسرعه وعاوز اعرف الدكتور اللقانى احسن ولا رافت شاكر ( دحيح ايام الثانوية بس بطلت فى الكلية ) لحد دلوقتى ابيض يا ورد

eng_hoda 15-10-2009 05:18 PM

انا معاكى يا ايمى ان شاء الله اداب دمنهور

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:55 AM.