بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشـارك الأزهــــــرىّ أ / سعيد موسى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199743)

محمد عبد الحميد 77 12-03-2011 08:43 PM

صحيح يا استاذنا ايه حكاية الاوراق المطلوبة لامتحان الكادر دى ملهاش حس ولا خبر فى المعهد واعتقد انه ملهاش حس فى منطقة القاهرة ومسمعتش حد بيتكلم عن منشور بكده
حضرتك عندك خلفية تفدنا بيها؟

أ/ سعيد موسى 12-03-2011 08:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الحميد 77 (المشاركة 3213508)
صحيح يا استاذنا ايه حكاية الاوراق المطلوبة لامتحان الكادر دى ملهاش حس ولا خبر فى المعهد واعتقد انه ملهاش حس فى منطقة القاهرة ومسمعتش حد بيتكلم عن منشور بكده
حضرتك عندك خلفية تفدنا بيها؟

يوم الخميس الماضى جاءنى تليفون بتجهيز اوراق من يستوفون شروط الكادر
كتبتها فى ورقة وهى موجودة فى المعهد ومن بينها صورة من دبلومه التربوى وفيش وتشبيه
وصورة من شهاده الميلاد ثم جاءنى تليفون منذ ساعه ان تكون شهاده الميلاد اصل وصورة من المؤهل
واوراق اخرى لااتذكرها الان
ملحوظة كان ذلك يوم الخميس الماضى

أ/ سعيد موسى 12-03-2011 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdoallahm (المشاركة 3208356)
ياستاذ سعيد ان مدرس حاسب الى من خريج التربيه والتعليم وتعاقدة فى الازهر وطلبو منى دبلومه عامه فى التربيه واخذت الدبلومه من الازهر ولما رحنا نجيب الشهاده قالو لازم تخذ دبلومه شرعيه ويوم الخميس 8/3/2011طلبو منا تجهيز الاوراق لامتحان الكادر وطلبو منا شهاده الدبلومه والجامعه مش راضيه تديهلنا الا بعد اجتياز المواد الشرعيه فما الحل هل معنا كده انى ما امتحنش الكادر الا بعد استوفا الشروط ارجو منك لو عندك ايى معلومه تفيدنى

علمت منذ حوالى ساعه ان الحاصلين على تربوى من غير جامعه الازهر وينتظرون اختبار المواد الاسلامية
سزف يتقدمون لاختبار الكادر مع كتابة اقرار عليهم بالتعهد بالحصول على التربوى بعد اداء اختبار المواد الاسلامية

مصطفى العبادى 12-03-2011 11:29 PM

استاذ سعيد انا عملت بالازهر لمدة 4سنوات وانقطعت هل لى الحق فى التثبيت فى الازهر

mr fawzy 12-03-2011 11:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 3176185)
سوف اقوم بالسؤال لك وارد عليك ان شاء الله يوم الاحد القادم لان الذى سوف اساله سوف يطلب مهلة هو الاخر للسؤال ويرد يوم الاحد ان شاء الله وعلى اسوء الفروض سوف اجعلك تذهب للقاهرة عند زميل لى لمساعدتك على تلبية طلبك ان شاء الله

انا منتظر الرد منك يااستاد سعيد وياريت تراجع صفحة 51 و52 وانا املي كبير في الرد

مصطفى العبادى 12-03-2011 11:39 PM

اتاذ سعيد ارجو منك الرد لانى بالصعيد ولا احد يعرف اى شيء هنا انا قلت لحضرتك انى عملت لمدة اربع سنين بالازهر بالاجر وانقطعت هل لى الحق بالتثبيت ارجو ان كان فى استطاعتك ان تسال لى عن ذلك وبارك الله فيك

مصطفى العبادى 12-03-2011 11:43 PM

ارجو الرد من الاستاذ سعيد موسى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elabady (المشاركة 3214220)
استاذ سعيد ارجو منك الرد لانى بالصعيد ولا احد يعرف اى شيء هنا انا قلت لحضرتك انى عملت لمدة اربع سنين بالازهر بالاجر وانقطعت هل لى الحق بالتثبيت ارجو ان كان فى استطاعتك ان تسال لى عن ذلك وبارك الله فيك

اقتباس:

استاذ سعيد ارجو منك الرد لانى بالصعيد ولا احد يعرف اى شيء هنا انا قلت لحضرتك انى عملت لمدة اربع سنين بالازهر بالاجر وانقطعت هل لى الحق بالتثبيت ارجو ان كان فى استطاعتك ان تسال لى عن ذلك وبارك الله فيك

ارجو منك الرد

أ/ سعيد موسى 12-03-2011 11:45 PM

اقتباس:

اتاذ سعيد ارجو منك الرد لانى بالصعيد ولا احد يعرف اى شيء هنا انا قلت لحضرتك انى عملت لمدة اربع سنين بالازهر بالاجر وانقطعت هل لى الحق بالتثبيت ارجو ان كان فى استطاعتك ان تسال لى عن ذلك وبارك الله فيك

للاسف لم ياتى ذكر من كان يعمل بالاجر فى موضوع التثبيت
فما بالك بانقطاعك عن العمل
وصدقنى حتى لاادرى من اساله لو كان تم ذكر تثبيت من يعمل بالاجر لاصبح الموضوع سهل
معذرة

أ/ سعيد موسى 13-03-2011 12:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr fawzy (المشاركة 3170493)
الرجاء من الدكتور سعيد الرد للاهمية مثلما عودتنا دائما الموضوع انا مدرس رياضيات وقدمت الاعارة هذا العام ففوجئت بتلغراف الامتحان يوم 28- 2 لامتحان العلوم فذهبت للمنطقة فوجدت الخطا عندهم حيث وضعوني خطا في كشوف العلوم فقلت لهم اصلحوا هذا الخطا قالوا هذا لم ينفعك بشيء وبعد دلك لوحت لهم بالشكوي لكن دون جدوي فما العمل وقد تاجلت الامتحانات لاجل غيرمسمي يعني لسة فية فرصة فلو سمحت يا د سعيد لو فية مسؤل اقابلة او اذهب الية اي حاجة اعملها لكن انا عايز حقي في دخول امتحان الرياضيات للاعارة هذا العام

معذرة ياصديقى وانا اسف جدا لاننى نسيت
غدا سوف ارد عليك ان شاء الله

ابو مريومة 13-03-2011 02:53 PM

الاستاذ سعيد السلام عليكم انا عندي سؤال بسيط جدا من جزءين بس معلهش اعذرني فيه
هو فعلا فيه تثبيت ولا ده كله تسكين انا بصراحة مش شايف اى دليل انت ايه رايك اذا كان فعلا تثبيت حقيقي ايه اللى تم وايه اللى هيتم وامتى وايه الدليل الجز ءالتاني ايه علاقة الكادر بالتثبيت واللى مش عاوز كادر يعمل ايه
معلهش يا استاذ اصلي انا موسوس ومعنديش ثقة في اى كلام وبارك الله لك

sherifkhattab 13-03-2011 05:06 PM

http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon5.gif حد يفهمنى ليه الاختلاف فى المرتب
السلام عليكم
انا مدرس انجلش بمنطقة طنطا الازهرية متعاقد 2006 مرتبى حتى الان 314
فى اخوة افاضل فى مناطق اخرى بتاخد 319 واخرون 318 وغيره وغيره....طبعا مش فارقة كتير بس عاوز افهم ليه؟؟؟؟؟ المفروض اننا كلنا معلم مساعد. حد يفهمنى.............؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

أ/ سعيد موسى 13-03-2011 06:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مريومة (المشاركة 3215773)
الاستاذ سعيد السلام عليكم انا عندي سؤال بسيط جدا من جزءين بس معلهش اعذرني فيه
هو فعلا فيه تثبيت ولا ده كله تسكين انا بصراحة مش شايف اى دليل انت ايه رايك اذا كان فعلا تثبيت حقيقي ايه اللى تم وايه اللى هيتم وامتى وايه الدليل الجز ءالتاني ايه علاقة الكادر بالتثبيت واللى مش عاوز كادر يعمل ايه
معلهش يا استاذ اصلي انا موسوس ومعنديش ثقة في اى كلام وبارك الله لك

صدقنى فيه تثبيت المشكلة ان الاداريين مازالوا يتعاملون بمنطق السلحفاه
ولكن فى النهاية سيتم التثبيت سواء سلحفاة عربية صاروخ هتتثبت هتتثبت
ولو جاءنى اى شك سوف يكون اول من يعلن ويساعدكم فى اتخاذ ماترونه مناسب لتثبيتكم
الكادر ليس له علاقة بالتثبيت بل هو لتحسين المرتب
وصدقنى ان اعذرك لاننا للاسف تعودنا خلال عقود على مسكنات ثم نفاجىء بكوارث

أ/ سعيد موسى 13-03-2011 06:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr fawzy (المشاركة 3214196)
انا منتظر الرد منك يااستاد سعيد وياريت تراجع صفحة 51 و52 وانا املي كبير في الرد

انا اسف جدا ياصديقى كل من اساله تكون الاجابه لايعلم ولو فى جديد هنقولك
ومعذرة لتاخرى وهذا الرد المحبط

أ/ سعيد موسى 13-03-2011 06:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifkhattab (المشاركة 3216246)
http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon5.gif حد يفهمنى ليه الاختلاف فى المرتب
السلام عليكم
انا مدرس انجلش بمنطقة طنطا الازهرية متعاقد 2006 مرتبى حتى الان 314
فى اخوة افاضل فى مناطق اخرى بتاخد 319 واخرون 318 وغيره وغيره....طبعا مش فارقة كتير بس عاوز افهم ليه؟؟؟؟؟ المفروض اننا كلنا معلم مساعد. حد يفهمنى.............؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

معذرة اسال المستشار المالى هو اعلم لاننى فى الامور المالية معلوماتى ليست على مايرام

جلال السعيد 13-03-2011 09:55 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المشكله عندي كبيره ...................ز لكن لا اعرف ماذا افعل وهي كالاتي:-
عندما ذهبت الي المعهد لم اجد عقدين وهما عام 2009 ,2010 في الملف وعندما سألت قالوا أنت
لم تضعه في الملف ولهجت استهزئ يمكن جدديتش اصلا اوكيه لكني اريد اعرف ماذا افعل لكي اتي باصلا العقود مع العلم اني اعطيته لهم ولكن ضاع منهم ماذا افعل رد علي وجزاك الله خير ..................

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:03 PM.