بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   جروب طلاب الصف الاول الثانوى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335960)

gogo333 21-07-2011 09:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3716585)
أهلا بيكى يا هجورة تشرفنا بيكى المنهج انا سمعت ان الوزير قال ان الكتب انطبعت ومش هيلحقوا يطوروا علشان دى حكومة انتقالية وبعدين الانجلش والفرنساوى اكيد مش هيتغير وكمان الرياضة حاجات بسيطة ايلى كنا واخدينها والعربى البلاغة والادب مخدناش فيهم حاجة فدى كلها حاجات ممكن تذكريها يا قمر مقلتيش جبتى كام ؟
تقبلى مرورى ياقمر آسفة على الاطالة :022yb4:

شكرا لك انا جبت 275 من القليوبية والحمد لله مش باخد دروس

Amira Mamdouh 21-07-2011 10:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark Man !! (المشاركة 3711988)
والله يا جماعة الاحسن انه ميتغيرش
اولا : عشان نلاقى مراجعات والكتب الخارجية تنزل فى ميعداها ونلحق نذاكر
ثانيا : المدرسين دايما بيعملوا امتحانات باستمرار اما المنهج لما يتغير بيكون صعب انهم يعملوا امتحان واحد
ثالثا : الكتب المدرسية ولا ليها اى لزمة طالما الدروس الخصوصية موجودة اما ممكن نعتمد عليها التمارين
فشكل الكتاب او محتواه مش هيهمنا فى حاجة
رابعا : المدرسين عندهم خبرة فى المناهج القديمة اما المناهج الجديدة هياخذوها اول سنة اى حاجة وبعدين يشوف ايه المهم
خامسا : حاجات كتيرة من اللى موجودة فى 1 ث مقرر علينا فى الاعدادى وده طبعا احلى بكتير ما يجى حاجات منعرفهاش

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ ما يتــــــــــــــــــــــــــــــــغير

ايوه كلنا متفقينن فى النقط دى انها هتساعدنا علشان نعدى بس الحكاية مش سنة وتعدى وخلاص لازم يكون فى متعة فى التعليم :006et4: انتوا بتقولوا ان منظر الكتاب مش مهم بس بصراحة انا يساوى عندى كتير لأن المنظر الى قدامك هيشجعك على المذاكرة او يمكن انا بس الى بهتم بالمناظر دى وبشكل اى مكان بذاكر فيه او حاجة بذاكر فيها وبعدين هما كانوا بيطوروا المناهج لأنها قديمة ومستوى التعليم المصرى فى العالم مش كويس علشان كدة بيطوروا المناهج وبيحدثوا المعلومات فى الكتب فأحنا ليه ناخد القديم الى المدرسين فيما مضى اتعودوا عليه ليه مناخدش الجديد والمفيد ولا هيا سنة تعدى والسلام :o
يا ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ يتــــــــــــــــــــــــــــــــغير[/QUOTE]

Amira Mamdouh 21-07-2011 10:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3713237)
أنا معاك يا دارك مان شكل الكتب مش هيهمنا وبعدين والله نظام سنتين ده تخفيف بدل ما ناخد 13 كتاب فى سنة واحدة ناخدهم فى سنيتين هو أى نعم شدة سنتين بس تخفيف وبعدين هو احنا هنتصور جنب الكتب:p احنا هنذاكر وخلاص وبعدين اننا خدنا حاجات من ثانوى ده هيخفف لينا وكمان احنا ماخدناش كتير اوى يعنى
يلا يا جماعة كل واحد يقول امنيته فى الحياة وعايز يدخل كلية ايه ؟
وكل ايلى بدأ دروس يقول ايه رأيه فى المنهج وفهم
كوي:022yb4:

انا ناوية طب او هندسة مبانى إن شاء الله
والدروس المدرسين قالول هيبدأوا يوم السبت :o
وهبدأ فرنساوى و إنجليزى:friendsxs3:

ربنا يوفقك

Amira Mamdouh 21-07-2011 10:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just L0RD (المشاركة 3712599)
اوك انا متفق معاك ف النقط دي .. بس انا عندي استعداد أغامر ومبتفرقش معايا الحاجات دي :)

يا ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ يتغير :av4056bb7jp3:

Amira Mamdouh 21-07-2011 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء هاشم (المشاركة 3716723)
الاسم :اسماء
السن:16
المحافظه:الدقهليه
الهوايه سماع الفيديوهات الدينيه والقراءه سواء فى كتب على الكمبيوتر او خارجه وحب تعلم اللغاااااات جداااااا

اهلا بيكى فى الجروب يا اسماء :av4056bb7jp3:
يا رب نشوفك كتير :bosyht9:
مقولتيش انتى عايزة تبقى ايه وجايبة كام :006et4:

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogo333 (المشاركة 3716968)

أنا كمان قليوبية ياقمر أهلا بيكى مبرووووووووك على المجموع شدى حيللك فى الثانوية مقولتيش عايزة تبقى ايه ؟
وربنا يوفقك يارب ويوفقنا جميعا

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 10:38 PM

يلا يا جماعة كل واحد يقول المواد ايلى بيحبها والمواد ايلى مش بيحبها اوى
أنا هبدأ
أنا بحب العلوم كيمياء وفيزياء أكتر من الاحياء وبحب الرياضة جبر وحساب مثلثات وهندسة تحليلية أكتر من الهندسة المستوية وبحب الانجلش وبحب العربى وأكتر حاجة بمووووووت فيها النحو والبلاغة لكن أدب وقصة لاااااا
اما بقى الدراسات تاريخ او جغرافيا مش بحبهم والفلسفة برده من قبل ما اخدها
عامة بحب أى مواد فهم لكن مواد حفظ لاااااااا
يلا كل واحد يقول بيحب ايه؟ ومش بيحب ايه ؟

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogo333 (المشاركة 3716968)

أنا كمان قليوبية ياقمر أهلا بيكى مبرووووووووك على المجموع شدى حيللك فى الثانوية مقولتيش عايزة تبقى ايه ؟
وربنا يوفقك يارب ويوفقنا جميعا

Amira Mamdouh 21-07-2011 10:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3717226)
يلا يا جماعة كل واحد يقول المواد ايلى بيحبها والمواد ايلى مش بيحبها اوى
أنا هبدأ
أنا بحب العلوم كيمياء وفيزياء أكتر من الاحياء وبحب الرياضة جبر وحساب مثلثات وهندسة تحليلية أكتر من الهندسة المستوية وبحب الانجلش وبحب العربى وأكتر حاجة بمووووووت فيها النحو والبلاغة لكن أدب وقصة لاااااا
اما بقى الدراسات تاريخ او جغرافيا مش بحبهم والفلسفة برده من قبل ما اخدها
عامة بحب أى مواد فهم لكن مواد حفظ لاااااااا
يلا كل واحد يقول بيحب ايه؟ ومش بيحب ايه ؟

:028ja7:

انا بحب العلوم وخاصة الكيميا والاحياء والرياضيات والجغرافيا :006et4:

انتى جبتى كام :028ja7:

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 11:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (* ميرو *) (المشاركة 3717309)
:028ja7:

انا بحب العلوم وخاصة الكيميا والاحياء والرياضيات والجغرافيا :006et4:

انتى جبتى كام :028ja7:

جغرافيا ايه يا ميرو حرام عليكى هههههههههه
أنا ياستى جايبة 295 بس والله مظلومة فى درجتين ونص وغلطة بدرجة كده معرفش غلطتها ازاى ههههههههههههه يلا الحمد لله أهم حاجة الثانوية ادعيلى ربنا يوفقنى ويوفقك يارب ياقمر
انتى جايبة كام وقولى درجات المواد
أنا عربى 79 رياضة 59ونص من غير غلطات هههه
علوم 40 دراسات 40 انجلش 58 وغلطة واحدة بنص درجة كمبيوتر 18 ونص وغلطة معرفش غلطتها ازاى ونص مظلومة فيه ههههههههههه وانتى بقى درجات المواد ؟

Mahmoud Habib 22-07-2011 12:20 AM

اقتباس:

ايوه كلنا متفقينن فى النقط دى انها هتساعدنا علشان نعدى بس الحكاية مش سنة وتعدى وخلاص لازم يكون فى متعة فى التعليم :006et4: انتوا بتقولوا ان منظر الكتاب مش مهم بس بصراحة انا يساوى عندى كتير لأن المنظر الى قدامك هيشجعك على المذاكرة او يمكن انا بس الى بهتم بالمناظر دى وبشكل اى مكان بذاكر فيه او حاجة بذاكر فيها وبعدين هما كانوا بيطوروا المناهج لأنها قديمة ومستوى التعليم المصرى فى العالم مش كويس علشان كدة بيطوروا المناهج وبيحدثوا المعلومات فى الكتب فأحنا ليه ناخد القديم الى المدرسين فيما مضى اتعودوا عليه ليه مناخدش الجديد والمفيد ولا هيا سنة تعدى والسلام :o
يا ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ يتــــــــــــــــــــــــــــــــغير
كلام صح 200% لازم يكون في متعة ف التعليم .. ومش لوحد اللي حكاية الكتب دي بتأثر فيها ولازم فعلا ناخد الجديد

Amira Mamdouh 22-07-2011 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3717366)
جغرافيا ايه يا ميرو حرام عليكى هههههههههه
أنا ياستى جايبة 295 بس والله مظلومة فى درجتين ونص وغلطة بدرجة كده معرفش غلطتها ازاى ههههههههههههه يلا الحمد لله أهم حاجة الثانوية ادعيلى ربنا يوفقنى ويوفقك يارب ياقمر
انتى جايبة كام وقولى درجات المواد
أنا عربى 79 رياضة 59ونص من غير غلطات هههه
علوم 40 دراسات 40 انجلش 58 وغلطة واحدة بنص درجة كمبيوتر 18 ونص وغلطة معرفش غلطتها ازاى ونص مظلومة فيه ههههههههههه وانتى بقى درجات المواد ؟

نفس مجموعى بس انا نقصت 3 درجات فى العربى من غير ما اعرف السبب ممكن يكون علشان الخط لكن انا بيقولولى انى خطى حلو او ممكن بسبب التعبير بس انا بجد متأكدة ان اموضوع حلو بس هعمل ايه نقصت 3 درجات فى العربى واءءءءءءءءءءء :o ودرجة كمان فى الرياضيات علشان فى رسمة فى الهندسة اكتشفوا انها غلط فصلحوها بإديدهم وبعدين صوروها فكانت مش واضحة ونقلتها غلط والدرجة الاخيرة كانت غلطة منى :giljotiiniug3: والله كنت هفرقع :o انا مكنتش بنام غير ساعتين فى اليوم وبعدين تضيع منى 5 درجات واطلع التالتة على المدرسة
(ـــــــــــــــــ بجد لا تعليق انا إنسان بلا توفيق هء هء ءه ــــــــــــــــــــــــــ)
مقتبسة من اخ فى المدرسة هع هع :d

Amira Mamdouh 22-07-2011 01:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just L0RD (المشاركة 3717856)
كلام صح 200% لازم يكون في متعة ف التعليم .. ومش لوحد اللي حكاية الكتب دي بتأثر فيها ولازم فعلا ناخد الجديد

:022yb4:
ان شاء الله هيتغير

Amira Mamdouh 22-07-2011 03:10 AM

خبر مؤكد غير سارررررررررررررررررررر
منهج اللغة العربية متغيرش اتفضلوا هنا
http://www.thanwya.com/vb/showthread...06#post3718606

منظر الملخص كمان يجيب اكتئاب

!! Dark Man !! 22-07-2011 03:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (* ميرو *) (المشاركة 3718614)
خبر مؤكد غير سارررررررررررررررررررر
منهج اللغة العربية متغيرش اتفضلوا هنا
http://www.thanwya.com/vb/showthread...06#post3718606

منظر الملخص كمان يجيب اكتئاب

هو بالنسبة للعربى هو شكله فعلا يجيب اكتئاب ومنهج اسود من جوه كنت اتمنى لو يتغير
اما الكيمياء والاحياء والتاريخ والانجليزى تمام

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:26 PM.