بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

dr nona 12-09-2012 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 4838192)
يعني تقديره يكون اعلي واحد في من للي في القسم الاسبيشيل ويكون اعلي من للي في المزدوج

متشكره اوى يا دكتر على رد حضرتك بس احنا معندناش فى الكليه السنه دى مفتحوش قسم ميكرو سبيشيال فكده يبقى هايخدو من المزدوج اكيد؟؟؟؟

كيميائي طبي2011 12-09-2012 02:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr nona (المشاركة 4839282)
متشكره اوى يا دكتر على رد حضرتك بس احنا معندناش فى الكليه السنه دى مفتحوش قسم ميكرو سبيشيال فكده يبقى هايخدو من المزدوج اكيد؟؟؟؟

ان شاء الله بس تكوني جايبه اعلي من كيمياء ونبات ونبات سبييشل

dr nona 12-09-2012 03:48 PM

لو سمحت يا دكتور ايه اللى اسهل دراسه البيوكيميسترى ولا الميكروبيولوجى؟؟و خلاص ان شاء الله ساكتب قسم الميكرو اخذا بنصيحه حضرتك

كيميائي طبي2011 12-09-2012 04:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr nona (المشاركة 4839670)
لو سمحت يا دكتور ايه اللى اسهل دراسه البيوكيميسترى ولا الميكروبيولوجى؟؟و خلاص ان شاء الله ساكتب قسم الميكرو اخذا بنصيحه حضرتك

الاسهل دي ع حسب حبك للتخصص نفسه
والاتنين كويسيين وعشان كده الافضل هو الجمع بينهم

nour111 12-09-2012 06:19 PM

لوسمحت بعد إذن حضرتك/ أنا طالب فى الثانوية العامة وجبت فىسنة ثانية 87% لظروف ما وكنت كاتب فى إستمارة الثانوية العامة شعبة علمى علوم على أساس أأخذ أحياء فى ثالثة علشان ادخل طب ولكن بعد المجموع ده أنا نفسى أدخل كلية العلوم فهل أحو ل رياضة علشان أدخلهامن رياضة لأننى خايف من المجموع ده ولا أفضل زي مكنت كاتب أحياء ؟ وأيه هى الأقسام فى كلية علوم/رياضة وأيه مستقبل أو المجالات التى يعمل فيها اللى بيتخرجو منها ؟ وما مميزات اللى بيتخلوا كلية العلوم من خاريجى شعبة علوم من الثانوية العامة عن اللى بيتخلوها من شعبة رياضة والعكس؟ وهل أستطيع أن أحقق فيها نجاح عن الطب أللى أنا للأسف مش هدخله أوحتى الهندسة مش هعرف أدخلها ؟ أرجو الرد علشان أرتاح (شكرا جزيلا )

nour111 12-09-2012 06:25 PM

لوسمحت بعد إذن حضرتك/ أنا طالب فى الثانوية العامة وجبت فىسنة ثانية 87% لظروف ما وكنت كاتب فى إستمارة الثانوية العامة شعبة علمى علوم على أساس أأخذ أحياء فى ثالثة علشان ادخل طب ولكن بعد المجموع ده أنا نفسى أدخل كلية العلوم فهل أحو ل رياضة علشان أدخلهامن رياضة لأننى خايف من المجموع ده ولا أفضل زي مكنت كاتب أحياء ؟ وأيه هى الأقسام فى كلية علوم/رياضة وأيه مستقبل أو المجالات التى يعمل فيها اللى بيتخرجو منها ؟ وما مميزات اللى بيتخلوا كلية العلوم من خاريجى شعبة علوم من الثانوية العامة عن اللى بيتخلوها من شعبة رياضة والعكس؟ وهل أستطيع أن أحقق فيها نجاح عن الطب أللى أنا للأسف مش هدخله أوحتى الهندسة مش هعرف أدخلها ؟ أرجو الرد علشان أرتاح (شكرا جزيلا )

dr nona 12-09-2012 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 4839741)
الاسهل دي ع حسب حبك للتخصص نفسه
والاتنين كويسيين وعشان كده الافضل هو الجمع بينهم

ما هو انا يا دكتر مش عارفه ايه مواد البيو ولا مواد الميكرو و هل البيو كله كيميا؟و خاصه ان مفيش فى كليتى قسم يجمع البيو و الميكرو

كيميائي طبي2011 12-09-2012 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr nona (المشاركة 4840771)
ما هو انا يا دكتر مش عارفه ايه مواد البيو ولا مواد الميكرو و هل البيو كله كيميا؟و خاصه ان مفيش فى كليتى قسم يجمع البيو و الميكرو

مواد البيو بيدرس كيمياء الكائنات الحيه خصوصا كيمياء الانسان اي كيمياء الدم والمناعه والمخ والاعصاب والسرطان

مواد الميكرو بيدرس البكتريا والفطريات والطحالب والفيروسات والمناعه

كيميائي طبي2011 12-09-2012 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr nona (المشاركة 4840771)

مواد البيو بيدرس كيمياء الكائنات الحيه خصوصا كيمياء الانسان اي كيمياء الدم والمناعه والمخ والاعصاب والسرطان

dr nona 13-09-2012 10:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 4840841)

طيب يا دكتر ممكن تقولى ايه ميزه الميكرو/كيميا عن البيو عشان اخد القرار لانى بجد محتاره اوى اوى ؟و هل لو اخترت قسم و دخلته و بعد كده حبيت احول لقسم تانى ينفع حتى لو كان قسم اعلى بس تقديرى يجيبه؟؟؟لانى انا كل ما اسال حد بقولى بيو احسن و انا عاوزه اعرف هو احسن ليه طالما ان ميكرو معاه كيميا؟؟و هل البيو بيبقى مفيد اكتر فى مجال التحاليل ؟و ايه اللى بيبقى مختص بتحاليل الدم؟ياريت حضرتك تفيدنى لانى خايفه اختار غلط

كيميائي طبي2011 13-09-2012 02:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr nona (المشاركة 4841814)
طيب يا دكتر ممكن تقولى ايه ميزه الميكرو/كيميا عن البيو عشان اخد القرار لانى بجد محتاره اوى اوى ؟و هل لو اخترت قسم و دخلته و بعد كده حبيت احول لقسم تانى ينفع حتى لو كان قسم اعلى بس تقديرى يجيبه؟؟؟

ميزه الكيميا وميكرو
انه يقدر بعد كده يتخصص بيو في الدراسات العليا

وفي نفس الوقت ميكرو

dr nona 13-09-2012 02:49 PM

ليه يا دكتر كل اما اسال حد يقولى ان بيو احسن مع ان ميكرو معاه كيميا ؟و انهى قسم احسن فى تحاليل الدم؟و ايه الفرق بين دبلومه البيو و الميكرو؟و هل ليهم ادوات مختلفه عند فتح معمل التحاليل

كيميائي طبي2011 13-09-2012 08:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr nona (المشاركة 4842547)
ليه يا دكتر كل اما اسال حد يقولى ان بيو احسن مع ان ميكرو معاه كيميا ؟و انهى قسم احسن فى تحاليل الدم؟و ايه الفرق بين دبلومه البيو و الميكرو؟و هل ليهم ادوات مختلفه عند فتح معمل التحاليل

البيو يشكل 70 في المية من التحاليل وتسمي تحاليل كيميا الدم زي السكر والدهون ونزيمات الكبد والكلي والقلب وكيمياء المخزوالاعصاب وكيمياء الاورام
الميكرو يمثل 15 في الميه من التحاليل وتشمل تحاليل البكتريا والفطريات والفيروسات والطفيليات و المناعه سواء كانت في الدم او البول و البراز او الجلد او جزء في الجسم
وعشان كده الجمع ما بينهم هو لافضل ع الاطلاق

فيه ناس بتتخصص في البيو بس

فيه ناس بتخصص في الميكرو بس
فيه ناس بتجمع بين التخصيين بيو والميكرو او ع الاقل كيمياء وميكرو
ثم التخصص بدلومه في البيو فيصبح زي الييو وميكرو بالظبط

dr nona 13-09-2012 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 4843268)
البيو يشكل 70 في المية من التحاليل وتسمي تحاليل كيميا الدم زي السكر والدهون ونزيمات الكبد والكلي والقلب وكيمياء المخزوالاعصاب وكيمياء الاورام
الميكرو يمثل 15 في الميه من التحاليل وتشمل تحاليل البكتريا والفطريات والفيروسات والطفيليات و المناعه سواء كانت في الدم او البول و البراز او الجلد او جزء في الجسم
وعشان كده الجمع ما بينهم هو لافضل ع الاطلاق

فيه ناس بتتخصص في البيو بس

فيه ناس بتخصص في الميكرو بس
فيه ناس بتجمع بين التخصيين بيو والميكرو او ع الاقل كيمياء وميكرو
ثم التخصص بدلومه في البيو فيصبح زي الييو وميكرو بالظبط

متشكره اوى يا دكتر يعنى لو دخلت ميكرو وكيميا و بعدين كده اخدت دبلومه البيو يبقى زى البيو بالظبط؟و هل لو انا ميكرو و درست دبلومه البيو هاتبقى فيها صعوبه عليا ولا لا؟؟ولا يا دكتر ادخل بيوكيميسترى و خلاص؟؟؟طالما ان اكتر التحاليل من بيو و لا دراسه الميكرو مع الكيميا مساويه له؟؟معلش يا دكتر انا متئله على حضرتك اوى

كيميائي طبي2011 13-09-2012 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr nona (المشاركة 4843379)
متشكره اوى يا دكتر يعنى لو دخلت ميكرو وكيميا و بعدين كده اخدت دبلومه البيو يبقى زى البيو بالظبط؟و هل لو انا ميكرو و درست دبلومه البيو هاتبقى فيها صعوبه عليا ولا لا؟؟ولا يا دكتر ادخل بيوكيميسترى و خلاص؟؟؟طالما ان اكتر التحاليل من بيو و لا دراسه الميكرو مع الكيميا مساويه له؟؟معلش يا دكتر انا متئله على حضرتك اوى

تفرق لو انتي كيمياء وميكرو عن انتي ميكرو بس
لو انتي كيمياء ميكرو يبقي انتي كيميائيه ومن حقك تاخدي دبلومه البيو وتبقي كيميائيه طبية اما لو ميكرو سبيشيل مش ينفع
ولو درستي دبلومه البيو مش هتبقي فيها اي صعوبه وانا جايب في الدبلومه امتياز زكنت كيمياء وميكرو
للي هتبقي صعبه عليهم بتوع كيميا سبيشيل فقط اما اي حد تخصص كيميا مزدوجه مع البيولوجي هتبقي بالنسباله سهله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:37 PM.