بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

Yasmeena.R 15-07-2014 08:20 PM

اقتباس:

انا هاخد فى كل المواد درسين ما عدا الجيويوجيا واحد....... ممكن تقولى بنتحر......... انا هاخد6 دروس ورا بعض فى يوم واحد واليوم التانى الباقى وبرضو ورا بعض......... دة انا هيطلع عينى السنه دى...... لا احنا لسه مش بدانا فى المنهج.....والانجليزى المستر طمنى.......والاحيا حلوة
حضرتك درسين ايه فى كل المواد دا الفيزيا عشان بنقول صعبة وبتاع وللاسف معايا بنت السنة دى كانت بتاخد درسين فى الفيزيا وجابت درجة مش كويسة وعلى العكس واحدة بتاخد درس واحد فى الفيزيا وجابت درجة عالية

حكاية درسين دى مش هتنفعك ابدا هتضرك جدااا

فى ناس مش بتاخد دروس اصلا .. السنة اللى فاتت واحدة مكنتش بتاخد ولا درس ودخلت طب

المشكلة علفكرة مش فى الدروس خااااالص ولو اخدتى عند اشطر مدرس لان المدرس الشاطر هتلاقى عنده ناس مقفلة وناس مش جايبة درجات

المهم انتى تعرفى تنظمى وفتك وكل ميكون عندك وقت كل ميكون احسن مش تاخدى درسين فى كل مادة

هتذاكرى وتراجعى امتى انتى كدا هتروحى عند مدرس وتنامى عند التانى مع احترامى ليكى ياقمر ابدا مشوفت حد اخد درسين فى كل المواد

دا توتر مش اكتر مهما عملتى انتى كدا بتتعبى خليكى مع ربنا واعرفى ان ربنا الرزاق هيرزقك باللى بتتمنيه

احفظ الله يحفظك .. احفظ الله تجده تجاهك

أهم حاجة بر الوالدين وطاعة الله والمذاكرة دى عمل بالاسباب

انتى بتغلطى فى نفسك غلطة كبيرة

وعن تجربة الواحد اصلا مش محتاج دروس احنا بناخد الدروس عشان نريح شوية من التوتر اللى فينا

حضرتك دى سبع مواد هتنزلى كل مادة درسين يبقى انتى بتضيعى وقت ع الفاضى كان احسن تستريحى فيه

وربنا يوفقكوا يااارب

ahmad khalid 15-07-2014 08:34 PM

شكرا ع النصايح
معلش يا جماعه انا مكنتش عارف ارد بعد الظهر عشان الموقغ كان مهنج ع الاخر

bibo mohamed 15-07-2014 09:11 PM

درسين فماده واحده!!!
دا انا بقول مش هاخد فماده عشان اوفر وقت ازاكر فيه
مش عارفه بس بالنسبالي دا شي مستحيل

Physician future 15-07-2014 09:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r (المشاركة 5933644)
حضرتك درسين ايه فى كل المواد دا الفيزيا عشان بنقول صعبة وبتاع وللاسف معايا بنت السنة دى كانت بتاخد درسين فى الفيزيا وجابت درجة مش كويسة وعلى العكس واحدة بتاخد درس واحد فى الفيزيا وجابت درجة عالية

حكاية درسين دى مش هتنفعك ابدا هتضرك جدااا

فى ناس مش بتاخد دروس اصلا .. السنة اللى فاتت واحدة مكنتش بتاخد ولا درس ودخلت طب

المشكلة علفكرة مش فى الدروس خااااالص ولو اخدتى عند اشطر مدرس لان المدرس الشاطر هتلاقى عنده ناس مقفلة وناس مش جايبة درجات

المهم انتى تعرفى تنظمى وفتك وكل ميكون عندك وقت كل ميكون احسن مش تاخدى درسين فى كل مادة

هتذاكرى وتراجعى امتى انتى كدا هتروحى عند مدرس وتنامى عند التانى مع احترامى ليكى ياقمر ابدا مشوفت حد اخد درسين فى كل المواد

دا توتر مش اكتر مهما عملتى انتى كدا بتتعبى خليكى مع ربنا واعرفى ان ربنا الرزاق هيرزقك باللى بتتمنيه

احفظ الله يحفظك .. احفظ الله تجده تجاهك

أهم حاجة بر الوالدين وطاعة الله والمذاكرة دى عمل بالاسباب

انتى بتغلطى فى نفسك غلطة كبيرة

وعن تجربة الواحد اصلا مش محتاج دروس احنا بناخد الدروس عشان نريح شوية من التوتر اللى فينا

حضرتك دى سبع مواد هتنزلى كل مادة درسين يبقى انتى بتضيعى وقت ع الفاضى كان احسن تستريحى فيه

وربنا يوفقكوا يااارب

والله انا مقتنعه بكلامك اوى...... ودة كان مبداى فى اعدادى وكنت بطلع الاولى كمان عليهم...... بس دى ثانويه عامه........ يعنى مصير حياتى........ وكما صحابى كلهم عاملين كده.......واعرف ناس دخلو طب بكده.........مش كانو بيفهمو اصلاا بس الدروس جابت نتيجه معاهم.......بس انا اول السنه هعمل كده ومن اول الترم التانى هاخد درس واحد فى كل ماده...... بحيث اكون اخدت خلاصة المدرسين..... واقعد باه مع نفسى.....انا عارفه انى هتعب فى الاول بس كله عامل كده ومش حبه اندم فى الاخر على حاجه مش عملتها........ خصولا ان ماما واخواتى مشجعنى على دة....... انا مش بفهم كميا ولما كنت باخد فيها درس واحد مش كنت بقفلها...... عشان كده هاخد درسين مدرس يفهمنى والتانى يسمعلى..... الفيزيا واحد يفهم ويحفظ والتانى يحل مسائل........ الاحياء واحد يشرح ويسمع.......والتانى يحل معايا... وكل المواد هكذا......... ومفيش مدرس زى التانى لكل واحد ميزة...... انا هستفيد من كل ميزة.....ى وجهة نظرى.......... وارجع واشكر حضرتك على اهتمامك ورايك........ انا هعمله بس بداية من شهر 1

Physician future 15-07-2014 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bibo mohamed (المشاركة 5933683)
درسين فماده واحده!!!
دا انا بقول مش هاخد فماده عشان اوفر وقت ازاكر فيه
مش عارفه بس بالنسبالي دا شي مستحيل

لا انا اعرف ناس من اعدادى على الحال دة بيطلعو من الاوائل على فكرة

Physician future 15-07-2014 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5933655)
شكرا ع النصايح
معلش يا جماعه انا مكنتش عارف ارد بعد الظهر عشان الموقغ كان مهنج ع الاخر

الظهر مش كان بيفتح اصلا..........دة طلع عينى

ahmad khalid 15-07-2014 09:25 PM

انا شايف انك عماله تقولى دى اخر سنه و معرفش ايه
اخر سنه يعنى الواحد يعقل و يتمهل ف اتخاذ القرار

ahmad khalid 15-07-2014 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5933689)
الظهر مش كان بيفتح اصلا..........دة طلع عينى

ما هو عشان كده انا قفلت
اصلا الموقع كل سنه بيعمل كده وقت النتيجه بيهنج عشان بيبقى فيه كم كبير موجود

Physician future 15-07-2014 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5933691)
انا شايف انك عماله تقولى دى اخر سنه و معرفش ايه
اخر سنه يعنى الواحد يعقل و يتمهل ف اتخاذ القرار

اوك ما انا اخدت اراء كل اللى حواليا وحاولت اوصل لحاجه تريحنى.انا بفكر فى تالته من وانا فى اعدادى على فكرة

ahmad khalid 15-07-2014 09:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5933694)
اوك ما انا اخدت اراء كل اللى حواليا وحاولت اوصل لحاجه تريحنى.انا بفكر فى تالته من وانا فى اعدادى على فكرة

ليه انا ف اعدادى كان كل همى ثالته اعدادى اما لما دخلت ثانوى ف الاول بس اللى كنت بكر ى سنه تالته بعد كده فى اخر السنه اللى فاتت ابتديت افكر فيها اكتر

bibo mohamed 15-07-2014 09:57 PM

اوك ربنا معاكي =)

شروق احمد محمد 15-07-2014 10:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5933050)
انا هاخد فى كل المواد درسين ما عدا الجيويوجيا واحد....... ممكن تقولى بنتحر......... انا هاخد6 دروس ورا بعض فى يوم واحد واليوم التانى الباقى وبرضو ورا بعض......... دة انا هيطلع عينى السنه دى...... لا احنا لسه مش بدانا فى المنهج.....والانجليزى المستر طمنى.......والاحيا حلوة

انا اسفة علي التدخل
بس فكري شوية معايا انتي هيكون عندك مدرسة الصبح وهترجعي مثلا علي الساعة 12
وانتي بتقولي هيكون عندك 6 دروس في اليوم يعني مثلا هايخدوا منك حوال 8 ساعات ده حسب الظروف
هترجعي بقي الساعة 8 بليل ولا هتكوني اكلتي وهتكوني تعبانة اوي ومحتاجة انك تنامي هتذاكري امتي بقي بعد كل ده
طبعا لازم تذاكري اللي خاتيه في الدروس والمدرسة وتحلي امتحانات علي اللي ختيه كمان
وفي نفس الوقت هيكون عندك مدرسه و دروس بكره واكيد ليهم مذاكره
علي فكره انا برده فكرت في كده بس بعد كده اخويا نصحني وفهمني ازاي انظم وقتي
انا برده رايحة سنة تالتة
ربنا معاكي ومعايا

شروق احمد محمد 15-07-2014 10:24 PM

يا دكتوره اسماء امسحي رسايل من عندك مش عارفة ابعتلك حاجة

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 15-07-2014 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق احمد محمد (المشاركة 5933742)
يا دكتوره اسماء امسحي رسايل من عندك مش عارفة ابعتلك حاجة

يا بنتي انا بمسح اول ب اول والله

شروق احمد محمد 15-07-2014 10:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر (المشاركة 5933752)
يا بنتي انا بمسح اول ب اول والله

تستطيع استخدام الرسائل الخاصة عندما تكون لديك اكتر من 100 مشاركة:angry2:
امال انا كنت ببعتلك رسايل ازاي وانا لسه مكملتش ال100 مشاركة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:58 PM.