بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   ...*رابطة طلاب هندسة اسكندرية*..... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=143973)

zozat 06-10-2009 09:24 PM

zezo خريج جديد
لهندسة البحرية الاسكندرية
حاليا : فى التجنيد الاجبارى
على فكرة الموضوع بتعكم جميل جدا

eng_efatma 07-10-2009 01:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد123123123 (المشاركة 1663977)
أنا الصراحة مفهمتش منه حاجة يمكن عشان كنت قاعد ورا خالص وهو صوته شبه خطه أنتي فهمتي منه إيه وكمان هو أدي جزء كبير ولا صغير؟؟ظ

انا فى اول جزء من المحاضرة كنت قاعدة ورا اوى بردو ومكنتش شايفة كويس بس اعتمدت على السمع هو كان بيتكلم على الحركة الخطية والشغل وتعريفه اللى اخدناه فى الديناميكا فى ثانوى واتكلم على قوانين نيوتن للحركة يعنى حاجات سهلة وبعد كدة لما طلعت ادام كان بيتكلم عن الحركة الدورانية وان الازاحة فيها ازاحة زاوية وكدة وبعد كدة اتكلم عن السرعة والعجلة فى الحركة الدورانية واستنتجهم يعنى ان السرعة تفاضل الازاحة والعجلة تفاضل السرعة والكلام ده وكانل حاجة بيستنتجها عن الدورانية كان بيطبقها على الخطية واخر حاجة استنتج قوانين نيوتن للحركة الدورانية عن طريق التعريف الرياضى للسرعة العجلة وعمل تكامل عارف فى التفاضل زمان لما كنا بنقول مثلا لما كنا بنقول بتكامل الطرفين بالنسبة للزمن وكدة هى الحاجات دى واشتغل بعد كدة تكامل عادى بس هو فيه عيوب خطه وصوته فعلا زى ماقلت وانه مش بيجبلك اصل كل حاجة ومختصر شوية على فكرة انا نص الحاجات اللى فهمتها فهمتها مع نفسى لما قريت الدرس تانى لان منها كتير حاجات قديمة بس بيتهيا لى لما بعد كدة ندخل فى الصعب فى حاجات كتير حتقف معانا فى المجمل الدكتور ده منعتمدش علية اعتماد كلى فى الفهم
معلش اتكلمت كتير

EnG.BeLaL 07-10-2009 01:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozat (المشاركة 1664774)
zezo خريج جديد

اهلا و سهلا بيك يا باشمهندس ..... ادعلنا نتخرج و نبقى زيك كده :039uw8:

the_engineer 07-10-2009 05:50 AM

التوهان اشتغل من زمان يا امي و الله احنا بس بنحاول نوقفه ^_^

على العموم انا صحيت بقدرة قادر الساعة 6 الصبح علشان اتاكد عندي ايه النهارده :))

ربنا يوفقنا كلنا و على العموم اول اسبوع هو اصعب واحد

محمد123123123 07-10-2009 09:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_efatma (المشاركة 1665245)
انا فى اول جزء من المحاضرة كنت قاعدة ورا اوى بردو ومكنتش شايفة كويس بس اعتمدت على السمع هو كان بيتكلم على الحركة الخطية والشغل وتعريفه اللى اخدناه فى الديناميكا فى ثانوى واتكلم على قوانين نيوتن للحركة يعنى حاجات سهلة وبعد كدة لما طلعت ادام كان بيتكلم عن الحركة الدورانية وان الازاحة فيها ازاحة زاوية وكدة وبعد كدة اتكلم عن السرعة والعجلة فى الحركة الدورانية واستنتجهم يعنى ان السرعة تفاضل الازاحة والعجلة تفاضل السرعة والكلام ده وكانل حاجة بيستنتجها عن الدورانية كان بيطبقها على الخطية واخر حاجة استنتج قوانين نيوتن للحركة الدورانية عن طريق التعريف الرياضى للسرعة العجلة وعمل تكامل عارف فى التفاضل زمان لما كنا بنقول مثلا لما كنا بنقول بتكامل الطرفين بالنسبة للزمن وكدة هى الحاجات دى واشتغل بعد كدة تكامل عادى بس هو فيه عيوب خطه وصوته فعلا زى ماقلت وانه مش بيجبلك اصل كل حاجة ومختصر شوية على فكرة انا نص الحاجات اللى فهمتها فهمتها مع نفسى لما قريت الدرس تانى لان منها كتير حاجات قديمة بس بيتهيا لى لما بعد كدة ندخل فى الصعب فى حاجات كتير حتقف معانا فى المجمل الدكتور ده منعتمدش علية اعتماد كلى فى الفهم
معلش اتكلمت كتير

شكرا كتييييييييييييير يا بشمهندسة

abdelrahmanblacktiger10 07-10-2009 05:12 PM

ايه الاخبار يا بشمهندسين ايه اخبار التوهان

انا ما اعتقدش ان الكلية ممكن تتوه الواحد للدرجة دى يا هى مش صعبة اوى كده
انتو بس خدوا الامور ببساطة وهتلاقوا ان شاء الله كل حلجة حلوة
ويا ريت الكل يبدأ الشغل الجامد من اول السنة علشان اللى هيكسل فى الاول ويقول السنة لسة طويلة يبقى غلطان

وبصراحة انا باتمنى ان كل اللى فى الرابطة يبقى دكتور كبير فى كلية الهندسة وهازعل جامد لو ما بقيتوش دكاترة

المهم يا جماعة انا انهاردة حضرت محاضرة اسقاط ورسم هندسى

وكان الدكتور بتاع الرسم الهندسى شرحه حلو بس عيبه انه بيشرح على البروجكتور وعلى هو اسمه رافت شاكر واعتقد انه احسن من عبد الحميد القانى

اما الدكتور بتاع الاسقاط اسمه اشرف سعيد اسماعيل وبصراحة انا كان افضل لى انى اروح اقعد على اى قهوة والعب دورين كوتشينة القعد مملة وممكن تنيم الواحد كمان
علشان كده انا هاحضر احمد الشىخ افضل

eng_efatma 07-10-2009 07:48 PM

باختصار ياجماعة انا انهاردة كان عندى فى المجموعة د يحيى منير راجل محترم جدا وشرحه حلو اوى وهادى وبيوصل المعلومة كويس جدا
وبتدينا تفاضل د ميرفت كوجك وممتازة جدا بتوضح كل حاجة وبعد كدة دخل د سعد الصافى ميكانكا هو شرحه كويس بس مشرحش جزء كبير بس انا حسة انى فهمت من د فالروق احسن منه بس يمكن عشان دفاروق شرح جزء اكبرفعرفت احكم عليه كويس واخيرا د عمرو فيزياء حلو جدااااااااااااااا احسن بكتييييييييير من د مايسة عثمان ود سمير وهو فعلا شاطر جدا ومنظم اوى

eng_emy 07-10-2009 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrahmanblacktiger10 (المشاركة 1666211)
ايه الاخبار يا بشمهندسين ايه اخبار التوهان

الحمد لله بدل يقل شوية

انا ما اعتقدش ان الكلية ممكن تتوه الواحد للدرجة دى يا هى مش صعبة اوى كده
انتو بس خدوا الامور ببساطة وهتلاقوا ان شاء الله كل حلجة حلوة
ويا ريت الكل يبدأ الشغل الجامد من اول السنة علشان اللى هيكسل فى الاول ويقول السنة لسة طويلة يبقى غلطان

وبصراحة انا باتمنى ان كل اللى فى الرابطة يبقى دكتور كبير فى كلية الهندسة وهازعل جامد لو ما بقيتوش دكاترة

يا عم قول نعدى من السنة البيضة دى:039uw8:

المهم يا جماعة انا انهاردة حضرت محاضرة اسقاط ورسم هندسى

وكان الدكتور بتاع الرسم الهندسى شرحه حلو بس عيبه انه بيشرح على البروجكتور وعلى هو اسمه رافت شاكر واعتقد انه احسن من عبد الحميد القانى

اما الدكتور بتاع الاسقاط اسمه اشرف سعيد اسماعيل وبصراحة انا كان افضل لى انى اروح اقعد على اى قهوة والعب دورين كوتشينة القعد مملة وممكن تنيم الواحد كمان
علشان كده انا هاحضر احمد الشىخ افضل

شكرا يا هندسة:078111rg3:

eng_emy 07-10-2009 08:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the_engineer (المشاركة 1665377)
التوهان اشتغل من زمان يا امي و الله احنا بس بنحاول نوقفه ^_^

حاول بالله عليك ولو لقيت طريقة توقفه ياريت تقولى:d:d:d
على العموم انا صحيت بقدرة قادر الساعة 6 الصبح علشان اتاكد عندي ايه النهارده :))

ربنا يوفقنا كلنا و على العموم اول اسبوع هو اصعب واحد

صح والله هو اول اسبوعين كمان اللى حنبقى تايهين
بس المعيد وائل بتاع الاسقاط الهندسى طمنى الحمدلله النهاردة وقلنا عادى
وان شاء الله حنتعود على الكلية:022yb4:

eng_emy 07-10-2009 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozat (المشاركة 1664774)
zezo خريج جديد

الله يكرمك يا هندسة
وعقبالنا كلنا نتخرج ونطلع من الكلية الفقر دى:d
ده انا فيها كام يوم ومش بطيقها:bosyht9::bosyht9:
بس حرام انا بحب الكافتريا بتاعتها اوى:d:d:d

ماله المجمع يا جدعاااااااااااااااان:d

محمد123123123 07-10-2009 08:38 PM

لو سمحت لو حد يعرف مواعيد محاضرات دكتور عمرو محروس يقول إمتي
ومعلش لو حد حضر محاضرة دكتورة اعتدال ونقلها لو ينفع أقابله عشان أنا عايزها أو ينزلها لوينفع

eng_emy 07-10-2009 08:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد123123123 (المشاركة 1666719)
لو سمحت لو حد يعرف مواعيد محاضرات دكتور عمرو محروس يقول إمتي
ومعلش لو حد حضر محاضرة دكتورة اعتدال ونقلها لو ينفع أقابله عشان أنا عايزها أو ينزلها لوينفع

بص يا هندسة
انا اعرف انه بيدى
فى المجموعة التالتة يوم الاتنين الساعة 8.30 فى ك 3

وفى المجموعة السادسة يوم الاربعاء الساعة 2 فى ك 3

معرفش بقى اذا كان فى مواعيد تانية ولا لأ;)

pinkykitty 07-10-2009 08:54 PM

ازيكم يا جماعة اخباركم ايه انا انهاردة حضرت لدكتور عمرو وكان اكتر من راااااااائع وحضرت لدكنور في الرسم الهندسي تقريبا اسمه رافت شاكر بس بالنسبالي احسن من دكتور عبد الحميد اللقاني بياما
وبالنسبة لمحاضرة دكتورة اعتدال فانا تقريبا نقلت حاجات غلط عشا نظري ضعيف شوية المهم انا باذن الله حكملها من صاحبتي وان شاء الله ححاول ارفعها بس معلش اعذروني لاني متلغبطة شوية اليومين دول وبعد كده ان شاء الله كل حاجة حتتظبط وياريت يا جماعة تقولولي على مواعيد دكتورة ميرفت ضروري

the_engineer 07-10-2009 08:55 PM

النهاردة كان يوم حلو اوي روحت سكشن الانتاج و عجبني القسم انا ناوي ادخل انتاج يا جماعه عايز اعرف رأيكم

انا قدامي يا ادخل انتاج يا اما Electro mechanics القسم الخاص يا رد منكم يا جماعه و على الاخص البشمهندس بلال انا باخذ رأيك بجدية

اما بالنسبة ل كافيتريا الكلية فهي جميلة زي ما انت بتقولي يا ايمي :)

يا ريت يا lody تقولى ايميلك بتاع الياهوو دا انا و انتا نعتبر من النوادر اتنين اسمهم خالد محمد يعني توام :))

و شكرا peace ,.... out

عاشق الشعر 07-10-2009 09:32 PM

لاى حد عايز يعرف مواعيد دكتورة ميرفت كوجاك يوم الاربع الفترةالتانية ديه المجموعة الرابعة والفترة التالتة مع المجموعة الخامسة وبالتوفيق للجميع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:04 AM.