بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

Abdelrahman M M 14-10-2016 08:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6517838)
يا دكاترة الدفعات السابقة بعد اذنكم
انا بواجه دلوقتي مشكلة هي اني مش لاقي وقت كفاية
يعني في الفترة دي يادوب بذاكر الدرس تمام
و اخلص الواجب قبل الحصة مع العلم كل مدرس بيدينا واجب كتيير كل حصة
ببقي عايز احل من الكتب بس مش بلاقي وقت ، بالرغم ان عندي درس واحد كل يوم ماعدا يوم واحد او اتنين
ياريت بعد اذنكم اللي واجه المشكلة دي يقولي اتغلب عليها ازاي

طيب قلى يومك بيكون ازاى

Norhan Mostafa 14-10-2016 10:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa yousry (المشاركة 6517781)
أنا كنت بذاكر من كتاب الامتحان بس وبحل منه بس وجايبه 59
اهم حاجه في الحوار انك توحد مصدر المذاكره ولو حاسس ان كتاب الامتحان مش قايل كل حاجه ابقى اكتب فيه الكلام اللي ناقص والدنيا هتتظبط اهم حاجه المراجعه الكتير ورحل الامتحانات دول اللي ظبطوني في الفيزيا طبعا انتو لسه بدري على حوار حل الامتحانات ده بس ممكن ع الاقل تحل اسئله السنوات السابقه اللي في الكتب

اما عن قصه العربي بقى فانا عن نفسي كنت بقراها من النص الاصلي وكنت بسمع شرح ع النت لاستاذ محمد السخاوي بس انا ذاكرتها في الاخر
انت ذاكر من الاسئله وقبل ما تنام امسك القصه اقراها زي الروايه كده وانت هتلاقيك حفظتها

الله يبارك فيكي طمنيني بحل من الامتحان بس

Norhan Mostafa 14-10-2016 10:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6518046)
(محمد رمضان )
محمد كان حلمه و هو في اعدادي انه يدخل هندسة بترول .. و اكتشف في اول تالتة اعدادي انه مريض بالسرطان ..
طبعا حلمه و امله في انه يدخل ثانويه عامه اتهد ..
و كل اصحابه بعدوا عنه .. و بدأت حياته تدخل في مرحلة العلاج و الاكتئاب و بس ..
و قبل امتحانات الترم الاول في تالته اعدادي بأسبوع قال يجرب يذاكر و يدخل الامتحانات ..
و دخل و جاب مجموع عالي .. خلاه يغير حلمه لانه يدخل ثانويه عامه و منها لطب .. عشان يعالج كل اللي زيه ..
بقي حلمه يبقي مسئول عن مستشفي سرطان الاطفال ..
و نظراً لأن اصحابه بعدوا عنه .. صاحب تلاته من المستشفي .. عشان يسندوا بعض في رحلة العلاج ...
و التلاته ماتوا .. و واحد منهم هو بنفسه حضر موته في المستشفي ..
بعد كل ده .. هو قدر يجيب 405 في ثانويه عامه ..
و يدخل طب .. و هيكمل حلمه ان شاء الله ..
هاااا .. احكيلي كده عن اسباب اكتئابك !!
احكيلي كده عن الدنيا اللي بتيجي عليك !!
احكيلي عن الفيزيا الي لسه مفتحتهاش!!
احكيلي عن اسباب تخليك تتخلي عن حلمك !! احمدوا ربنا علي نعمه الصحه .. و النعم التي لا تُحصي و لا تعد ..
اتعلموا الدرس .. حتي السرطان ماكنش عائق ..
الموت كان حافز ... و الحلم كان رفيق ..

لسه قدامك 8شهور تقدر تغير فيهم مجري حياتك لو انت عايز تغيرها بجد
واوعي تدمر نفسك بنفسك
والله العظيم لسه فيه وقت ولما تخلص الثانويه هتشوف الصوره كامله وهتقعد تضحك علي نفسك وتعاتبها
ازاي كنت بضيع وقت كده ؟
ازاي كنت مكتئب وحزين وانا كان قدامي وقت كبير؟
ازاي كنت بنام عدد الساعات دي ؟
الثانويه بسيطه وسهله بس انت الي حطيط ف دماغك انها وحش
ابدا_من_دلوقتي_ومتستناش

منقول

ما شاء الله جميله جدا

Mohamed_Hamza 15-10-2016 07:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6517838)
يا دكاترة الدفعات السابقة بعد اذنكم
انا بواجه دلوقتي مشكلة هي اني مش لاقي وقت كفاية
يعني في الفترة دي يادوب بذاكر الدرس تمام
و اخلص الواجب قبل الحصة مع العلم كل مدرس بيدينا واجب كتيير كل حصة
ببقي عايز احل من الكتب بس مش بلاقي وقت ، بالرغم ان عندي درس واحد كل يوم ماعدا يوم واحد او اتنين
ياريت بعد اذنكم اللي واجه المشكلة دي يقولي اتغلب عليها ازاي

الدرس اللي مش بتستفاد منه فعلا بطله.. خليك صريح مع نفسك
انا متأكد انك لو قعدت مع نفسك هتنتج اكتر من الدرس انت كده بترضي المدرس بس انك تحلله الواجب بتاعه بس بتظلم نفسك والله، بص العربي لو هتقدر متروحش الدرس وتعتمد على نفسك فيه ومعاك فيديوهات اليوتيوب والبرامج التعليمية وكتاب الامتحان والرسالة احسنلك بكتير.. ولو وقف معاك حاجات جمعهم و يبقى روح حصة واحدة اسأل المستر فيهم.. وهكذا الفرنساوي او الالماني مش محتاج بردو فيهم درس دلوقتي..... خد في شهر اتنين وتلاتة مثلا لما يبدأوا حل امتحانات.. باقي المواد شوف لو ضروري تاخد فيهم درس ولا لأ بجد.. اعرف واحد مكنش بياخد دروس من شهر 12 كده لحد الاخر وجاب 406..
غير الدروس انت لازم تنظم وقتك ومتسهرش. اصحى بدري وابدأ مذاكرة بمادة خفيفة على قلبك تفتح نفسك لباقي اليوم..
المدرسين اللي انت مديهم حقهم وبترضيهم على حساب نفسك دول عمرهم ما هيسألوا فيك لو جبت مجموع وحش لاقدر الله
تاني حاجة خلي الدروس كلها في يومين بس يعني لو بتاخد 6 دروس خلي 3 ف يوم و 3 ف يوم تاني اصل بالنسبالي اليوم اللي فيه درس واحد حتى بيكون شبه ضايع..
وربنا معاك

Mohamed_Hamza 15-10-2016 08:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية عبد اللطيف (المشاركة 6517979)
ياريت طريقة لمذاكرة النصوص كل لما اذاكرها بنساها بسرعة
مع انى بذاكرها بضمير بس بردو بنسى

لحنيها كأنها اغنية وكرري كتير واكتبيها مرتين تلاتة..
وانتي بتقرأي افهمي المعنى اللي يقصده الشاعر مش مجرد كلام وخلاص

Hope Vs Despair 15-10-2016 08:28 PM

هو ممكن مخدش درس احياء وجيو ؟ اصل مدايق من المادتين دول ومش بستفيد غير من امتحانات المدرس وبيحللنا دايما اسئلة الكتاب كلها انا كنت بفكر مرحش دلوققتي خالص وابقى اروح لما يخلصم شرح
ايه رايكم فالموضوع ده

Mohamed Dokdok 15-10-2016 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hamza (المشاركة 6518511)
الدرس اللي مش بتستفاد منه فعلا بطله.. خليك صريح مع نفسك
انا متأكد انك لو قعدت مع نفسك هتنتج اكتر من الدرس انت كده بترضي المدرس بس انك تحلله الواجب بتاعه بس بتظلم نفسك والله، بص العربي لو هتقدر متروحش الدرس وتعتمد على نفسك فيه ومعاك فيديوهات اليوتيوب والبرامج التعليمية وكتاب الامتحان والرسالة احسنلك بكتير.. ولو وقف معاك حاجات جمعهم و يبقى روح حصة واحدة اسأل المستر فيهم.. وهكذا الفرنساوي او الالماني مش محتاج بردو فيهم درس دلوقتي..... خد في شهر اتنين وتلاتة مثلا لما يبدأوا حل امتحانات.. باقي المواد شوف لو ضروري تاخد فيهم درس ولا لأ بجد.. اعرف واحد مكنش بياخد دروس من شهر 12 كده لحد الاخر وجاب 406..
غير الدروس انت لازم تنظم وقتك ومتسهرش. اصحى بدري وابدأ مذاكرة بمادة خفيفة على قلبك تفتح نفسك لباقي اليوم..
المدرسين اللي انت مديهم حقهم وبترضيهم على حساب نفسك دول عمرهم ما هيسألوا فيك لو جبت مجموع وحش لاقدر الله
تاني حاجة خلي الدروس كلها في يومين بس يعني لو بتاخد 6 دروس خلي 3 ف يوم و 3 ف يوم تاني اصل بالنسبالي اليوم اللي فيه درس واحد حتى بيكون شبه ضايع..
وربنا معاك

طمنتني والله يا دكتور اول واحد يوافقني في اني ممكن ماخدش انا مباخدش انجليزي وفرنساوي موفر يومينهم مذاكرة وراحة من نزول الدروس كده 5 حصص بس في الاسبوع كل حصة في يوم و مش بنزل يوم التلات ويوم الجمعة ومرتاح الحمد لله

Mohamed Dokdok 15-10-2016 09:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6518529)
هو ممكن مخدش درس احياء وجيو ؟ اصل مدايق من المادتين دول ومش بستفيد غير من امتحانات المدرس وبيحللنا دايما اسئلة الكتاب كلها انا كنت بفكر مرحش دلوققتي خالص وابقى اروح لما يخلصم شرح
ايه رايكم فالموضوع ده

جرب هتلاقي نفسك مستفيد والله

Abdelrahman M M 15-10-2016 11:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6518529)
ايه رايكم فالموضوع ده

نصيحتى ليك مش من دلوقتى علشان ممكن تهمل فى المواد دى . أنا سبت الدروس ولكن فى المراجعه فإنت إستنى لغاية ما تخلص المنهج فى الأول

Abdelrahman M M 15-10-2016 11:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6518124)

لازم تحلى كل كلمه فى كتاب الإمتحان ومتسبيش ولا سؤال حتى الأسئلة المتنوعه متسبيش فيها نقطه لأن كتاب الشرح بتاعه مش كامل لكن الكتابين ( الشرح والأسئله ) بيكملوا بعض

Norhan Mostafa 15-10-2016 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdo M A (المشاركة 6518577)
لازم تحلى كل كلمه فى كتاب الإمتحان ومتسبيش ولا سؤال حتى الأسئلة المتنوعه متسبيش فيها نقطه لأن كتاب الشرح بتاعه مش كامل لكن الكتابين ( الشرح والأسئله ) بيكملوا بعض

حاضر يا دكتور

Esraa Yousry 16-10-2016 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud.Khalifa (المشاركة 6517798)
شكراااا جدا يا دكتورة عالنصايح
جزاكي الله خيرا

لا انا مش دكتورة 😅

باشمهندسه لوسمحت :blush:

Esraa Yousry 16-10-2016 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6518124)

انا كنت بحل منه بس ومش حاجه تانيه
كنت بحس اني ضايعه لان شايفه اللي حواليا بيحلو في كتابين وتلاته وانا كنت بتعقد بس كنت مستمرة ع الامتحان بس برضه
اينعم مسأله كيرشوف مكانتش فيه بس اتلغت !!

Mohamed Dokdok 16-10-2016 03:16 AM

شباب دول القدس مدينة عربية اسلامية و قيم انسانية درسين قراءة كانوا بيتدرسوا في اول المنهج وبقوا بيتدرسوا في الاخر فاحنا بدأنا بيهم انهاردة ده ترتيب كده بس يسهل حفظهم شوية
https://www.mediafire.com/?pvk8m32tvk5bkvf

Norhan Mostafa 16-10-2016 06:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa yousry (المشاركة 6518604)
انا كنت بحل منه بس ومش حاجه تانيه
كنت بحس اني ضايعه لان شايفه اللي حواليا بيحلو في كتابين وتلاته وانا كنت بتعقد بس كنت مستمرة ع الامتحان بس برضه
اينعم مسأله كيرشوف مكانتش فيه بس اتلغت !!

يعني بقيته كان من الامتحان

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:46 AM.