بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   جروب 3 ثانوى ( علمى علوم ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=465591)

lally adel 17-05-2013 10:48 PM

يا جماعة الاحياء الله يستركو جاوبونى .. ف متحان الاحياء السودان كان فى سؤال بتاع مكان ووظيفة كان عايز الخملات الاصبعية الاجابة الموجوده على النت بتقول ف اللفائفى .. مع ان الخملات الاصبعية دى مووده ف غشاء السلى لتكوين المشيمة " كتاب المدرسة ص 192 " دى حاجة
الحاجة التانية ف سؤال التوصيل .. كان جايب aaa و uuu و ف الاجابة قال ان ال aaa مضاد كودون trna للتزاوج مع كودون ال mrna .. و قال ان uuu كودون يوجد على جزئ mrna تتزاوج قواعده مع مضاد الكودون ..انا مش فاهمة ليه مش العكس .. ليه ما يبقاش ال aaa هو اللى كودون و ال uuu هو اللى مضاد كودون ايه اللى يخلينى اختار دى لدى و مش العكس " مع العلم ان ف الجدول اللى فكتاب المدرسة فى حمض كودونه aaa و حمض كودونه uuu " ايه اللى حكم الموضوع هنا .. افيدوووونا

يا الهي 18-05-2013 11:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5278924)
يا جماعة الاحياء الله يستركو جاوبونى .. ف متحان الاحياء السودان كان فى سؤال بتاع مكان ووظيفة كان عايز الخملات الاصبعية الاجابة الموجوده على النت بتقول ف اللفائفى .. مع ان الخملات الاصبعية دى مووده ف غشاء السلى لتكوين المشيمة " كتاب المدرسة ص 192 " دى حاجة
الحاجة التانية ف سؤال التوصيل .. كان جايب aaa و uuu و ف الاجابة قال ان ال aaa مضاد كودون trna للتزاوج مع كودون ال mrna .. و قال ان uuu كودون يوجد على جزئ mrna تتزاوج قواعده مع مضاد الكودون ..انا مش فاهمة ليه مش العكس .. ليه ما يبقاش ال aaa هو اللى كودون و ال uuu هو اللى مضاد كودون ايه اللى يخلينى اختار دى لدى و مش العكس " مع العلم ان ف الجدول اللى فكتاب المدرسة فى حمض كودونه aaa و حمض كودونه uuu " ايه اللى حكم الموضوع هنا .. افيدوووونا

بصي يا لالي انا هرد علي سؤالك ويارب ما تحسيش اني لخبطتك
مبدئيا عايزة اقولك ان حل الجرايد فيه كتير غلط
زي مثلا الخملات الاصبعية دي الحل الصحيح هو غشاء السلي فعلا مش اللفائفي خالص

اما بالنسبة للتوصيل ده اللي حطط الامتحان (ده حسب كلام المدرس بتاعي) بيتحقق معاه بسبب التوصيل
يعني مثلا : TAC الاجابة ما تنفعش غير ثلاثية الشفرة لكودون بدء بس كان لازم يقول علي شريط DNA
بالنسبة ل UUU و AAA دول ينغعوا يكونوا كودون ومضاد كودون (يعني ينفعوا مع الاختيار د والاختيار هـ وطبعا الدليل في الجدول في الكتاب
وبالنسبة ل CCA دي تنفع تكون تتابع خاص بموقع الاتصال بالحمض الاميني وينفع كودون ومضاد وده موجود برضه في الجدول بس المشهور هو موقع ارتباط بالحمض الاميني

فيه حاجة برضه الجرايد حليتها غلط
يتصل بجسم الحلقة العظمية .......... طبعا الاجابة الصح هتبقي الحلقة الشوكية

وبالنسبة لسؤال كيف تحصل علي التوائم المتاخية الاجابة في نموذج الوزارة هي ( باخصاب بويضتين ....)
رغم ان كيف تحصل علي يعني حاجة انا بعملها في المعمل( اطفال الانابيب يعني )

اتمني ما تكونيش اتوترتي في معلوماتك وبسببي :d
مستنية دعواتك يا قمر
تقبلي مروري

دراكو مالفوى 18-05-2013 12:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5278924)

الامتحان 90% منه متجاوب غلط.
زى الفيزياء فى اخطاء فى الامتحان وكمان فى الاجابات.

~Pearl-Knight~ 18-05-2013 01:31 PM

عندك حق الامتحان فى حاجات غلط كتير والاجابات كمان

lally adel 18-05-2013 02:49 PM

شكرا كتييييير ليكو كلكو ,, جزاكم الله خيرا .. دة شاككنى ف نفسي و الله :) جزاكم الله خيرا جميعا " يا الهى .. دراكومالفوى .. pearlknight "

دراكو مالفوى 18-05-2013 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5279916)
شكرا كتييييير ليكو كلكو ,, جزاكم الله خيرا .. دة شاككنى ف نفسي و الله :) جزاكم الله خيرا جميعا " يا الهى .. دراكومالفوى .. pearlknight "

وانا جابلى احباط من dna والتكاثر( بردو مجاوبها غلط).وال6 وكرهنى فى الاخياء.
والفيزياء كنت قربت اقطع الكتاب.بسبب الوحدات المكافئة وسؤال الاختيارات.

والعربى مجاوب القصة بغبااااااااااااااااااء
وغيره وغيره

ahmedsmsmo 18-05-2013 07:02 PM

شدوا حيلكو يا جماغة وحاولوا تنسوا النت خالص اليومين دول انا فى تانية ثانوى وداخل علمى علوم ان شاء الله ادعولى نفسى ادخل طب اسنان

yolanda 18-05-2013 07:25 PM

الي واخدين منطق هل المنطق يحفظ بنص الكتاب عشان لخبطني جدا أختلاف الأسلوب و متعب أوي بس لو هنقص درجات من غيره أكيد هكمل ياريت تفيدوني

يا الهي 18-05-2013 07:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsmsmo (المشاركة 5280367)
شدوا حيلكو يا جماغة وحاولوا تنسوا النت خالص اليومين دول انا فى تانية ثانوى وداخل علمى علوم ان شاء الله ادعولى نفسى ادخل طب اسنان

الف مبروك علي علمي علوم هتستمتع باذن الله كتير بالاحياء والفيزياء وبقية المواد ... والله مواد ممتعة لو هتزاكرها اول باول وماتسمعش لاي حد يقول غير كده مع احترامي ليه ايا كان

وربنا يكتبلك الكلية اللي بتتمناها ان شاء الله
ادعيلينا يا دوك

تحياتي
طبيبة ان شاء الله

يا الهي 18-05-2013 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yolanda (المشاركة 5280399)
الي واخدين منطق هل المنطق يحفظ بنص الكتاب عشان لخبطني جدا أختلاف الأسلوب و متعب أوي بس لو هنقص درجات من غيره أكيد هكمل ياريت تفيدوني

اتمني حد يفيدك بس انا واخدة علم نفس
من رايي اسالي في جروب ادبي لان معظم الجروب هنا واخدين علم نفس
بالتوفيق
تقبلي مروري

ahmedsmsmo 18-05-2013 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا الهي (المشاركة 5280435)

الف مبروك علي علمي علوم هتستمتع باذن الله كتير بالاحياء والفيزياء وبقية المواد ... والله مواد ممتعة لو هتزاكرها اول باول وماتسمعش لاي حد يقول غير كده مع احترامي ليه ايا كان

وربنا يكتبلك الكلية اللي بتتمناها ان شاء الله
ادعيلينا يا دوك

تحياتي
طبيبة ان شاء الله

شكرا جد للكلام الحلو اللى يحمس والله فرحت جدا بالكلام ده واحسن حاجة انه جاى من واحدة فى علمى علوم والله طمنتينى وربنا يوفقك ان شاء الله وتدخلى كلية الطب البشرى ويوفقنا كلنا :)

أبوجوده 19-05-2013 03:46 PM

شكرا علي هذا المجهود الطيب
:stickjo4:

(بالقرآن نحيا ) 23-05-2013 12:45 AM

انا حاسة باطمئنان غريب
وخايفة من الاحساس دا

amothman123 23-05-2013 08:06 PM

يا جدعان أخبار التعليم بتألف بشكل رهيب فى إجابات امتحانات السودان !!
سواء فى الإجابة أو فى نقل الأسئلة أصلاً خاصة كارثة الفيزياء !! لا و فى امتحان العربى جايبلك معنى عبرة ( عظة - دمعة ) و سايبهالك من غير تشكيل للكلمة علشان تعرف معناها :) يعنى سؤال غير قابل للحل

Nada Dody 23-05-2013 11:44 PM

يا جماعة حد يفهمنى سؤال الوحدات المكافئة فى امتحان السودان ف الفيزياء اللى اجابتها طلعت ثابت بلانك جت ازاى ؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:30 AM.