بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

MOSTAFA94 20-08-2012 04:59 PM

انا جبت 97.2% و جالى علوم القاهرة (حسبى الله و نعم الوكيل) ....المهم:رضيت خلاص بعلوم بس مش عارف ادخل قسم ايه؟؟؟؟ سمعت عن علوم بترول و عن كيمياء سبشيل وعن اقسام تانية كتيييييييييير ....ارجوك قلى ايه الاحسن ولا ادخل حاجة خاصة احسن زى صيدلة

كيميائي طبي2011 21-08-2012 02:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa94 (المشاركة 4766679)
انا جبت 97.2% و جالى علوم القاهرة (حسبى الله و نعم الوكيل) ....المهم:رضيت خلاص بعلوم بس مش عارف ادخل قسم ايه؟؟؟؟ سمعت عن علوم بترول و عن كيمياء سبشيل وعن اقسام تانية كتيييييييييير ....ارجوك قلى ايه الاحسن ولا ادخل حاجة خاصة احسن زى صيدلة

اقسام الكيميا المزدوجه مع البيولولوجي

ابوحامد80 22-08-2012 06:17 PM

لماذا لا يتكون هيدروكسيد الزئبق؟

sarah mo7sen 23-08-2012 07:57 AM

تقدر تعرفلى المواد الى بيدرسها طالب علوم قسم احصاء و علوم الحاسب فى جامعه المنصوره سنه تانيه بلييييييييييييز ؟

sarah mo7sen 23-08-2012 07:59 AM

تقدر تعرفلى المواد الى بيدرسها طالب علو سنه تانيه قسم احصاء و علوم الحاسب جامعه المنصوره بلييييييييييييييييييييييييز؟

mohamed 1993 25-08-2012 01:00 PM

انا عايز اعرف انهى افضل فى الشغل فى مصر جيوفيزيا ولا علوم حاسب

جند العلم 26-08-2012 12:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ***star*** (المشاركة 803092)
ياااااااادي الساعات المعتمده....:d:d:d

نظام الماده اللي مكونه من عملي ونظري بتحتسب ب 3 ساعات معتمده...والماده النظري بتحسب ب 2 ساعه...وعلشان تعدي السنه مثلا تنجحي من كل المواد 18 ساعه بس....وفي حاجه اسمها السمر كورس...وده فصل صيفي بتدفعي فيه فلوس وبتدخلي المواد اللي رسبتي فيها((بعد الشر يعني)):)...ومن مميزات النظام ده انك ممكن تاخدي علوم دي في 3 سنين بدل 4 علي حسب بقي سرعه تخليصك للمواد..وفيه مميزات تانيه من اهمها انك تختاري جدولك بنفسك يعني ممكن تروحي يومين بس في الاسبوع الكليه....بس طبعا هتروحي في اليومين دول من 8 الصبح هتروحي 8 بليل:d

النظام ده ينفع في جامعة حلوان ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسلام اسو 26-08-2012 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جند العلم (المشاركة 4781994)
النظام ده ينفع في جامعة حلوان ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

للاسف حلوان مش مطبقة النظام الساعات المعتمده

nessma dreams 27-08-2012 09:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed mostafa1 (المشاركة 4749880)
بالنسبة للنقابة نقابة العلميين
عضوية وغير عضوية انتى خدتى مقدمة عنها فى ثانوى فى الكيميا المفروض
اولى دى بتبقى عاملة زى اولى ثانوى بتدرسى نبذة من كل حاجة ومن تانية تبتدى المواد تركز على التخصص بس ده من كلية لتانية فى كليات التخصص فيها من اولى دى الى بتعمل تنسيق داخلى للأقسام على مجموع ثانوى
الادوات كده كده هيحددهولك بس هى بالطو وحامل و3 انابيب وقطارة(سحاحة) وفوطة والبتاعة الى بتضفى الانابيب بيها ده اغلب شغلك فى المعمل الباقى مش هتحتاجيه اوى
حكاية انك تبقى معيدة ملهاش دعوة بمجموع ثانوى فى الى جايب اعلى منك بكتير ودخل علوم هما بيشوفو المجموع التراكمى بعد متخلصى لأعلى 3-4 طلاب على حسب المعيدين عدد المعيدين الى هما طالبينهم فى القسم
ميديكال رب ده مسمى وظيفى للى بيشتغلو فى الدعاية بتاعة الادوية وتنفع للنوعين
الدبلومة مش بتقل عن سنة وسعات سنتين بس اغلب الدبلومات دى للناس الى تقديرها وحش عشان تعمل معادلة للتقدير لو تقديرك حلو ممكن تعملى ماجيستير علطول
الى يقلك مفيش شغل يبقى مش بيفهم بس فى الاول وفى الاخر دى حاجة ترجع لتقديرك ومجهودك
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
يعنى اجتهدى واعملى الى عليكى وان شاء الله هيكون خير ليكى

متشكره جدااااااااااااااا لحضرتك بجد كل اللي ماكنتش فهماااااه وضح

بجد حضرتكو عاملين مجهود رااااااائع وفهمني كتيييير عن المجال الجديد المقدمه عليييييه

واشكركم علي سرعه الرد والاهتمام

mohmef mansour 29-08-2012 11:04 AM

السلام عليكم ..لو سمحتوا انا لسع داخل سنه اولى علوم رياضه ومحتار بين قسمين الاول قسم الاحصاء والحاسب والتانى الجوفزياء فا ياريت لو ممكن حد يساعدنى وممكن مجال كل شغل والانسب وشكرررررررررررررررررررا .

ASERMAN 30-08-2012 09:17 PM

"أفيدونى أفادكم الله"

لو سمحتوا خريج علوم فضاء جامعة حلوان بيتخرج يشتغل إيه؟

أنا لية هقدم بس محتار أختار إيه فى سنة أولى

esraa.mm 30-08-2012 11:37 PM

هو صح انه مينفعش دكتور تحاليل من علوم رياضة

dr/nor pt 30-08-2012 11:58 PM

لا اعتقد مينفعش تبقى دكتور تحاليل اعتقد ليكا اقسام محددة بس فى عضو كيميائى طبى دكتور احمد ممكن يرد ويا كدلك بلتوفيق

د.لولو 31-08-2012 11:42 PM

لو سمحتوا كنت عايزه اعرف موضوع التحويل من علوم لصيدله اصلي سمعت عن ماده في سنه تانيه الي بيجيب فيها تقديرعلي بيتحول لصيدله.هو ده صحيح؟؟؟ .ولو سمحتوا كنت عايزه اعرف ايه موضوع القسم الجديد الخاص بالبترول الخاص اللي بالفلوس؟؟ افادكم الله

كيميائي طبي2011 01-09-2012 08:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.لولو (المشاركة 4801985)
لو سمحتوا كنت عايزه اعرف موضوع التحويل من علوم لصيدله اصلي سمعت عن ماده في سنه تانيه الي بيجيب فيها تقديرعلي بيتحول لصيدله.هو ده صحيح؟؟؟ .ولو سمحتوا كنت عايزه اعرف ايه موضوع القسم الجديد الخاص بالبترول الخاص اللي بالفلوس؟؟ افادكم الله

مفيش حاجه اسمها تحويل لاي كليه

لكن ممكن من علوم تتخصصي في مجال الادويه والعلاجات والابحاث الخاصه بيها

وبالنسبه لقسم البترول ده موجود في بعض الجامعات وهو قسم خاص يعني بتدفعي حوالي 8 ل 10 الاف في السنه الواحده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:28 AM.