بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

homabaseruos 12-08-2012 02:21 AM

لو سمحت انا جايبه 365 وجالى علوم رياضه اسيوط وعملت تحويل لحلوان فعايزة اعرف حلوان فيها قسم علوم حاسب ولو فى ممكن ادخلو عادى والا فى شروط ولو مفيش وعاوزة ادخل القسم ده ممكن احول القاهره وازاى ؟؟؟؟؟

abdo0o0 12-08-2012 09:14 AM

استفسار ضروري .. جداً جداً

انا عايز اعرف هي كل كليات العلوم فيها قسم حاسب ؟؟؟؟؟

الله يكرمكوا بسرعة حد يفيدني قبل ما التحويل ما يقفل

bondosh 13-08-2012 08:40 PM

حضرتك هو علم الميكروبيولوجى كل دراسته خاصة بالنبات؟

كيميائي طبي2011 14-08-2012 12:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondosh (المشاركة 4748694)
حضرتك هو علم الميكروبيولوجى كل دراسته خاصة بالنبات؟

لا طبعا

علم الميكروبيولوجي يعني علم الكائنات الدقيقه يعني البكتريا والفطريات والفيروسات ومعهم علم المناعه والطحالب

كيميائي طبي2011 14-08-2012 01:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo0o0 (المشاركة 4744880)
انا عايز اعرف هي كل كليات العلوم فيها قسم حاسب ؟؟؟؟؟

الله يكرمكوا بسرعة حد يفيدني قبل ما التحويل ما يقفل

معظم كليات العلوم فيها علوم حاسب

ahmed mostafa1 14-08-2012 04:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة homabaseruos (المشاركة 4744296)
لو سمحت انا جايبه 365 وجالى علوم رياضه اسيوط وعملت تحويل لحلوان فعايزة اعرف حلوان فيها قسم علوم حاسب ولو فى ممكن ادخلو عادى والا فى شروط ولو مفيش وعاوزة ادخل القسم ده ممكن احول القاهره وازاى ؟؟؟؟؟

هو لو مجموعك مش جايبها خلاص مش هتحولي قاهرة بس ممكن تحولى بعد اولى ممكن تسألى فى شئون كلية علوم القاهرة على التحويل
علوم حلوان فيها حاسب بس مش فردى مزدوج مع فيزيا او رياصة

ahmed mostafa1 14-08-2012 05:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nessma dreams (المشاركة 4743387)
ميرسي جدا ليك يا (د\احمد) ولاهتمامك

بس انا لسه في حاجات ماوضحتش عندي وعوزالها تفسير بعد اذنك

1_زي مين افضل يا تري كيميا عضويه ... ولا كيميا غير عضويه ؟؟؟ ادخل مين فيهم؟؟ وياتري المجال دا اصلا كويس في العمل؟؟

2_هل سنه اولي يدرس فيها جميع التخصصات حتي خريجي ثانويه علمي رياضه ولا لأ ؟؟

3_هل من السهل اني ابقي معيده مع العلم اني علمي علوم حاصله علي مجموع 96.5 ؟ وايه اقصر الطرررررررررررق لتحقيق دا ؟

4_ بالنسبه لدبلومه التحاليل مده الدراسه كام سنه لو انا خريجه علوم كيميا؟؟ وهل ممكن ممكن اعملها بعد التخرج مباااشره ؟؟؟ ولابد اني اكون جايبه تقدير عااالي عشان اعملها ولا لأ؟؟؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nessma dreams (المشاركة 4742184)
[quote]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بجد كلام حضراتكو عن كليه العلوم راااااائع

انا كنت علمي علوم
و لسه هدخل اولي علوم ان شاء الله في جامعه اسوان

وكان عندي اسئله

1_هيا كليه علوم تابعه لنقابه ايه؟؟

2_ انا بحثت في موقع كليه العلوم باسوان لقيت ان قسم الكيميا(عضويه.. غير عضريه) فمش فاهمه دا تابع لايه وايهما افضل؟

3_هل سنه اولي يدرس فيها جميع التخصصات حتي خريجي ثانويه علمي رياضه ولا لأ ؟؟

4_ الادوات المطلوبه في الجامعه لقسم كيميا وياتري انا محتاجه تقدير عشان ادخل كيميا؟؟؟؟

5_هل من السهل اني ابقي معيده مع العلم اني علمي علوم حاصله علي مجموع 96.5 ؟ وايه اقصر الطرررررررررررق لتحقيق دا ؟

6_ بالنسبه لدبلومه التحاليل مده الدراسه كام سنه لو انا خريجه علوم كيميا؟؟ وهل ممكن ممكن اعملها بعد التخرج مباااشره ؟؟؟ ولابد اني اكون جايبه تقدير عااالي عشان اعملها ولا لأ؟؟؟

7_ وايه معني ميديكال رب؟؟؟؟ ودي صالحه للبنات والبنين؟

8_ اخيييييراااا واسفه علي التطويل بس كنت حابه اعرف كل التفاصيل عشان اطمئن .... في ناس كتير بيقولولي ان مفيش شغلل واني هتخرج ومش هعمل حاجه بشهاااادتي؟؟؟؟

ومتشكره جداااا علي سعه صدركم وارجو الرد والاهتمام

بالنسبة للنقابة نقابة العلميين
عضوية وغير عضوية انتى خدتى مقدمة عنها فى ثانوى فى الكيميا المفروض
اولى دى بتبقى عاملة زى اولى ثانوى بتدرسى نبذة من كل حاجة ومن تانية تبتدى المواد تركز على التخصص بس ده من كلية لتانية فى كليات التخصص فيها من اولى دى الى بتعمل تنسيق داخلى للأقسام على مجموع ثانوى
الادوات كده كده هيحددهولك بس هى بالطو وحامل و3 انابيب وقطارة(سحاحة) وفوطة والبتاعة الى بتضفى الانابيب بيها ده اغلب شغلك فى المعمل الباقى مش هتحتاجيه اوى
حكاية انك تبقى معيدة ملهاش دعوة بمجموع ثانوى فى الى جايب اعلى منك بكتير ودخل علوم هما بيشوفو المجموع التراكمى بعد متخلصى لأعلى 3-4 طلاب على حسب المعيدين عدد المعيدين الى هما طالبينهم فى القسم
ميديكال رب ده مسمى وظيفى للى بيشتغلو فى الدعاية بتاعة الادوية وتنفع للنوعين
الدبلومة مش بتقل عن سنة وسعات سنتين بس اغلب الدبلومات دى للناس الى تقديرها وحش عشان تعمل معادلة للتقدير لو تقديرك حلو ممكن تعملى ماجيستير علطول
الى يقلك مفيش شغل يبقى مش بيفهم بس فى الاول وفى الاخر دى حاجة ترجع لتقديرك ومجهودك
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
يعنى اجتهدى واعملى الى عليكى وان شاء الله هيكون خير ليكى

ahmed mostafa1 14-08-2012 05:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hager adel (المشاركة 4741966)
ايه شروط الالتحاق بقسم الحاسب

ممكن تبقى شروطها النجاح فى مواد معينة فى اولى
او تقدير معين فى اولى
او بمجموع ثانوى فى جامعات قليلة
او ملهاش متطلبات
بس ده يرجع للكلية ومتطلبات القسم نفسه وده ممكن يتغير كل سنة على حسب عدد الطلاب الى مقدمين فى القسم

bondosh 14-08-2012 03:00 PM

دكتور هو حضرتك بتقول ان الواحد لو خلص الكلية بتقدير حلو نفترض قسم ميكروبيولوجى مش لازم يعمل دبلومة تحاليل يعنى مممكن ياخد ماجيستير وبعد كدة يشتغل عادى ولالازم الدبلومةة ؟؟؟؟؟

كيميائي طبي2011 14-08-2012 05:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondosh (المشاركة 4750780)
دكتور هو حضرتك بتقول ان الواحد لو خلص الكلية بتقدير حلو نفترض قسم ميكروبيولوجى مش لازم يعمل دبلومة تحاليل يعنى مممكن ياخد ماجيستير وبعد كدة يشتغل عادى ولالازم الدبلومةة ؟؟؟؟؟

عشان تبقي اخصائيه تحاليل طبية يلزم دبلومه او ماجستير وان البكالوريوس يكون كيميا مزدوج مع البيولوجي

elmaystro94 15-08-2012 05:04 PM

أنا عاوز أعرف ايه الاقسام المتوفرة لى وانا جايلى علوم/رياضة المنصورة ؟؟

bondosh 15-08-2012 07:59 PM

دكتور حضرتك التخصص الاساسى عندنا فى جامعة اسكندرية فى سنة تاينة وتالتة بتبقى تخصص فرعى حضرت كان تخصصك الاساسى ايه؟؟؟؟ يعنى انا مثلا بافضل زى ماحضرتك قولت كيميا مع ميكرو فافضل انه تكون الكيميا اساس ولا الميكروبيولوجى هو التخصص الاساسى وشكراا

sozo_2020 15-08-2012 09:53 PM

هو لازم الازدواج يبقى فى نفس الشعبه يعنى مينفعش مثلا ادرس الفيزياء مع الكيمياء و شكرا مقدما

esraaqwe 15-08-2012 10:16 PM

لو سمحت كنت عايزة اعرف هى كلية العلوم تابعة لنادى ايه؟؟؟؟؟

bondosh 16-08-2012 12:35 AM

دكتور معلش انا خنقتكم باسألتى
هو لو حد عايز يشتغل فى مجال اطفال الانابيب ممكن يكون تخصصه ميكروبيولوجى وكيميا عادى ولا لازم حيوان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:09 AM.