بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

nourelgna 29-09-2009 09:03 AM

انا جامعة عين شمس وعاوزة اعرف هو دخول قسم معين بيبقى على حسب المجموع والتقديرات

mohameddodo 29-09-2009 10:19 AM

الجداول والكارنيهات هتظهر امتى
انا علوم عين شمس
والراجل قاللى هتدخل علوم طبيعيه
وارجو الرد سريعا شكرا

delight 29-09-2009 11:03 AM

هااااى انا سنه تانيه علوم طبيعيه وممكن افيد اى حد من اللى داخلين سنه اولى السنادى ولو علوم اسكندريه افيدكم اوى اوى بس انا كمان عايزة اللى ف 3 او 4 يفيدونى عايزه اسأل عن مواد اللى هاخدها فى قسم الفيزياء وعن الشغل بالنسبه للقسم دة وياريت لو حد يعرف نظام major ,mainorيقولى لو عايزة اخد كيميا السنه اللى جايه اعمل ايه واجيب تقدير ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟اللى يعرف يفيدنى بليييييييييييييز

delight 29-09-2009 11:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nourelgna (المشاركة 1645016)
انا جامعة عين شمس وعاوزة اعرف هو دخول قسم معين بيبقى على حسب المجموع والتقديرات

ايوة يا نور الاقسام بتبقى على حسب التقدير العام بتاعك وتكونى ناجحة فى المادة اللى عايزة تتخصصى فيها انا علوم اسكندريه ودة نظامنا ومتهيألى انه نظام الاقسام دة الجامعات زى بعض اتمنى اكون افادتك

SokRat238 29-09-2009 03:02 PM

اقتباس:

هااااى انا سنه تانيه علوم طبيعيه وممكن افيد اى حد من اللى داخلين سنه اولى السنادى ولو علوم اسكندريه افيدكم اوى اوى بس انا كمان عايزة اللى ف 3 او 4 يفيدونى عايزه اسأل عن مواد اللى هاخدها فى قسم الفيزياء وعن الشغل بالنسبه للقسم دة وياريت لو حد يعرف نظام major ,mainorيقولى لو عايزة اخد كيميا السنه اللى جايه اعمل ايه واجيب تقدير ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟اللى يعرف يفيدنى بليييييييييييييز
يا ريت بجد لانى محتاج حد عنده معلومات عن كليه علوم ....انا لسه داخل سنه اولى علوم طنطا وانا علمى رياضه وكنت عايز اخش قسم جيولوجى عشان اشتغل ف مجال البترول ...بس سمعت ان علوم طنطا مبتخدش علمى رياضه فى قسم الجيولوجى ...فلو ممكن تفيدينى فى الموضوع دا لو فى اى قسم تانى ممكن اشتغل منه ف نفس المجال ؟؟ ولو مفيش اعمل ايه ؟؟؟

delight 29-09-2009 06:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sokrat238 (المشاركة 1645558)
يا ريت بجد لانى محتاج حد عنده معلومات عن كليه علوم ....انا لسه داخل سنه اولى علوم طنطا وانا علمى رياضه وكنت عايز اخش قسم جيولوجى عشان اشتغل ف مجال البترول ...بس سمعت ان علوم طنطا مبتخدش علمى رياضه فى قسم الجيولوجى ...فلو ممكن تفيدينى فى الموضوع دا لو فى اى قسم تانى ممكن اشتغل منه ف نفس المجال ؟؟ ولو مفيش اعمل ايه ؟؟؟

بص انا هقولك على النظام عندنا فى اسكندريه ومتهيألى انه فى كل الجامعات قسم الجيولوجيا متاح لطلبه علمى رياضة عادى بس لو مش متاح عندكم يبقى مش هيكون قدامك غير علوم طبيعيه وممكن تجيب تقدير كويس وتخش قسم كيميا ف سنه تانيه ودة ممكن تشتغل بيه فى البترول والبتروكيماويات وممكن كمان كيميا حيوى دى بتشتغل فى التحاليل والادويه وكدة بس ربنا يوفقك وتطلع طنطا بتقبل علمى رياضة فى قم جيولوجيا

نادين. 29-09-2009 08:05 PM

الجدول بتاع المحاضرات لكليه العلوم -رياضه نزل ولا لسه لاعدادي
ارجوكم لو نزل قولولي عليه ضروري

SokRat238 30-09-2009 02:44 AM

اقتباس:

بص انا هقولك على النظام عندنا فى اسكندريه ومتهيألى انه فى كل الجامعات قسم الجيولوجيا متاح لطلبه علمى رياضة عادى بس لو مش متاح عندكم يبقى مش هيكون قدامك غير علوم طبيعيه وممكن تجيب تقدير كويس وتخش قسم كيميا ف سنه تانيه ودة ممكن تشتغل بيه فى البترول والبتروكيماويات وممكن كمان كيميا حيوى دى بتشتغل فى التحاليل والادويه وكدة بس ربنا يوفقك وتطلع طنطا بتقبل علمى رياضة فى قم جيولوجيا
طب علوم طبيعيه دى ايه مجال شغلها ؟؟؟؟ وهل ممكن احول السنه الجايه مثلا اسكندريه دا على اساس انى ممكن اخش جيولوجيا عندكم ؟؟؟

delight 30-09-2009 01:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sokrat238 (المشاركة 1647497)
طب علوم طبيعيه دى ايه مجال شغلها ؟؟؟؟ وهل ممكن احول السنه الجايه مثلا اسكندريه دا على اساس انى ممكن اخش جيولوجيا عندكم ؟؟؟

لا لو حولت السنه اللى جايه مش هتدخل جيولوجيا لان انت هتبقى فى سنه تانيه والجيولوجيا دة المفروض انه بتختاره من سنه اولى وبالنسبه لعلوم طبيعيه فيها اقسام وتخصصات كتير زى الرياضة والاحصاء وعلوم الحاسب الالى والفيزياء والفيزيا الحيويه وكيميا وعلوم بحار وعلوم فضاء , وطبعا كل قسم ليه مجال مختلف عن التانى فى الشغل بس من احسن الاقسام طبعا <الكيمياء> وبتقدر تشتغل بيها فى مجالات كتير واللى بيحدد مجال شغلك التخصص الفرعى اللى بتاخدة فى سنه تالته يعنى لو اخدت فيزيا ممكن بترول ولو بقيت كيميا سبيشيال يبقى تحاليل طبيه وشركات ادويه بس سيبك انت من سنه تالته دلوقتى وركز فى سنه اولى وجيب تقدير حلو عشان تتخصص كيميا فى سنه تانيه وبردو انشاء الله يطلع عندك جيولوجيا فى علوم طنطا عشان انت شكلك متعلق بيها اوى

SokRat238 30-09-2009 04:14 PM

اقتباس:

لا لو حولت السنه اللى جايه مش هتدخل جيولوجيا لان انت هتبقى فى سنه تانيه والجيولوجيا دة المفروض انه بتختاره من سنه اولى وبالنسبه لعلوم طبيعيه فيها اقسام وتخصصات كتير زى الرياضة والاحصاء وعلوم الحاسب الالى والفيزياء والفيزيا الحيويه وكيميا وعلوم بحار وعلوم فضاء , وطبعا كل قسم ليه مجال مختلف عن التانى فى الشغل بس من احسن الاقسام طبعا <الكيمياء> وبتقدر تشتغل بيها فى مجالات كتير واللى بيحدد مجال شغلك التخصص الفرعى اللى بتاخدة فى سنه تالته يعنى لو اخدت فيزيا ممكن بترول ولو بقيت كيميا سبيشيال يبقى تحاليل طبيه وشركات ادويه بس سيبك انت من سنه تالته دلوقتى وركز فى سنه اولى وجيب تقدير حلو عشان تتخصص كيميا فى سنه تانيه وبردو انشاء الله يطلع عندك جيولوجيا فى علوم طنطا عشان انت شكلك متعلق بيها اوى
بجد الف شكر على المعلومات دى ......بس سؤال اخير ,,,,,, انا لو مدخلتش جيولوجيا فى سنه اولى مينفعش اخشها تانى ؟؟؟;)

هانم بنت باشا 30-09-2009 09:27 PM

السلام عليكم انا علوم طنطا ياريت لو حد معاه جدول محاضرات الفرقة الثانية بيولوجى

اللورد جدو 30-09-2009 10:11 PM

السلام عليكم انا عايزة اعرف المواد اللى علينا لانى لنا لسة فى اول وعايزة نصائحكم وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر را

Emad_El deen 01-10-2009 12:08 AM

السلام عليكم
س: لوحبيت أتخصص ميكرو بيولوجي/كمياء أدخل سنه أولي قسم كميا ولا بيولوجي ولاإيه بالظبط؟؟
س2:ممكن توضيح أكثر لنقطة أيهما أفضل القسم المزدوج أو القسم الواحد لأني في الحقيقه محتار لأني سألت معيد في الجامعه وقال أن القسم الواحد أفضل وبيكون لهم الأحقيه في العمل بعد كده وناس تانيه قالوا القسم المزدوج أفضل ؟؟

broken heart2010 01-10-2009 01:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة delight (المشاركة 1645121)
ايوة يا نور الاقسام بتبقى على حسب التقدير العام بتاعك وتكونى ناجحة فى المادة اللى عايزة تتخصصى فيها انا علوم اسكندريه ودة نظامنا ومتهيألى انه نظام الاقسام دة الجامعات زى بعض اتمنى اكون افادتك

ههههههههه لا اللي متعرفهوش انك ممكن كمان تتخصي في المادة اللي انتي طالعة بيها وبيكون ع حسب التقدير العام بس وناس كتير اعرفهم طالعين بنبات واتخصصوا نبات وههكذا وده الاغلب :o

broken heart2010 01-10-2009 01:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_el deen (المشاركة 1649887)
السلام عليكم
س: لوحبيت أتخصص ميكرو بيولوجي/كمياء أدخل سنه أولي قسم كميا ولا بيولوجي ولاإيه بالظبط؟؟
س2:ممكن توضيح أكثر لنقطة أيهما أفضل القسم المزدوج أو القسم الواحد لأني في الحقيقه محتار لأني سألت معيد في الجامعه وقال أن القسم الواحد أفضل وبيكون لهم الأحقيه في العمل بعد كده وناس تانيه قالوا القسم المزدوج أفضل ؟؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عايزة اوضح لحضرتك حاجة انا في اولي ليك انك تختار بين 3 اقسام بيولوجي او علوم طبيعيه او جيولوجيا لو كنت علمي علوم يبقا متاح ليك اختيارين يا بيولوجي يا جيولوجيا ولو علمي رياضة يبقا ليك جيولوجيا وعلوم طبيعية مفيش كيمياء خالص اما بالنسبة للقسم الواد والقسم المزدوج فانا افضل القسم المزدوج لان والله اعلم ع حسب معلوماتي ان مجالات الشغل ليه اكتر يعني مثلا انت قولت انك عايز تخصص ميكروبيولوجي كيمياء فعتتعامل كقسم كيمياء وقسم ميكروبيولوجي في الشركات غير كده ان القسم الواحد بيبقا للي عايزيين يبقوا معيدين وكده فده افضل ليهم انهم يتخصصوا اسبيشيال ومتاحة للاتنين معامل التحاليل اما بالنسبة للشركات والمصانع فالافضل ليك الدوبل كورس

usama shawky 04-10-2009 07:33 AM

لو سمحت انا اولى بيوتكنلوجى ومادة الكيمياء الفيزيائية الدكتور قال كله بالانجليزى و انا مفهمتش منه حاجة لو حد يقدر يقدم مساعدة بليز

براءة 04-10-2009 08:02 AM

بالتعود ان شاء الله هيبقي كل شئ سهل
اهم حاجة تحاول فى المادة مرة واتنين ومتزهقش
وان شاء الله شهر او اقل ومش هتلاقي اى مشكلة فى الانجلش بتاعك

usama shawky 04-10-2009 01:39 PM

اصل انا مش فاهم الدرس خالص وفى الفاظ مش لاقى ترجمتها فى القاموس و الكلام اللى كتبه على السبورة تقريبا منعدم و مالوش علاقة ببعضه و مخدناش كتاب فانا مش عارف اذاكر خالص وغير كده العضو ستار كان قال ان فى موضوع مثبت اسمه ملازم علوم هو فين انا مش لاقيه

delight 05-10-2009 04:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة broken heart2010 (المشاركة 1650107)
ههههههههه لا اللي متعرفهوش انك ممكن كمان تتخصي في المادة اللي انتي طالعة بيها وبيكون ع حسب التقدير العام بس وناس كتير اعرفهم طالعين بنبات واتخصصوا نبات وههكذا وده الاغلب :o

عموما يعنى انا شكرا اوى على (((ههههههههههههه))) وكان ممكن تصلح معلومه بطريقة احسن من كدة وانا عشان طلعت ببرمجة حاسب فى اولى ماتقبلتش فى القسم,,,و المفروض اكون ناجحة فيها ,وأى مادة تانيه نفس الكلام الااااا اذا بقى انت اخدتها سمر كورس وبعدين انا بتكلم على علوم طبيعيه مش عالبيولوجى

Emad_El deen 05-10-2009 04:27 PM

أنا عايز أدرس هندسه وراثيه وعلم الأجنه إيه أقرب التخصصات لدراسة المجال ده؟؟

زيزو1900 05-10-2009 09:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Emad_El deen (المشاركة 1661168)
أنا عايز أدرس هندسه وراثيه وعلم الأجنه إيه أقرب التخصصات لدراسة المجال ده؟؟

قسم علم الحيوان

shado_ram 06-10-2009 12:56 AM

الحمد لله ........ انا عامل موضوع جديد جميل جدا ومهم لينا كلنا ان شاء الله لسنه 2 قسم الكيمياء ارجو انه يعجبكم .
فكرته ان اى حد منا لو مقدرش يفهم حاجه فى المحاضره او السكشن فى الكليه ممكن يسال فيها ونجاوبه نساعد بعض عشان نتفوق باذن الله والى عنده مثلا ملاحظه مهمه ممكن يساعد بيها زملائه ..................لاننا كلنا محتاجين مساعده وانا اولكم

وان اشاء الله اتمنى منكم المشاركه والتعاون والتفوق والاجتهاد باذن الله مع بداية هذا العام الجديد رغم العقبات
وانا اشكركم جزيلا ........هذا هو الرابط

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=1662206#post1662206

احمد سمهان 06-10-2009 10:41 AM

ايه القسم الى يدخل من علوم الى صيدله وهل كل اقسام الكيمياء بيشتغل فى التحاليل وايه مجالات عمل كل قسم من علوم وعليكم السلام امضاء احمد سمهان

احمد سمهان 06-10-2009 10:44 AM

ثسفلقفبتارة

totta2010 06-10-2009 10:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد سمهان (المشاركة 1663201)
ايه القسم الى يدخل من علوم الى صيدله وهل كل اقسام الكيمياء بيشتغل فى التحاليل وايه مجالات عمل كل قسم من علوم وعليكم السلام امضاء احمد سمهان

موضوع التحويل من علوم لصيدلة اتلغى خلاص وملوش لزمة اساسا
اما بالنسبة لموضوع التحاليل ف اى حاجة فيها كيميا ينفع تعمل بعدها دبلومة تحاليل

katyyyyyy 06-10-2009 05:40 PM

ياجماعه انا داخله سنه اولي علوم السنه دي ومش عارفه ادخل قسم ايه ؟ انا قدامي كيمياء حيويه وكيمياء سبيشيال ومش عارفه ايه الاحسن وياريت تقولولي ايه الاسهل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وايه اللي ممكن اعمل منه دبلومه تحاليل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ومجالات الشغل احسن في ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شكرا

totta2010 06-10-2009 05:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة katyyyyyy (المشاركة 1664278)
ياجماعه انا داخله سنه اولي علوم السنه دي ومش عارفه ادخل قسم ايه ؟ انا قدامي كيمياء حيويه وكيمياء سبيشيال ومش عارفه ايه الاحسن وياريت تقولولي ايه الاسهل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وايه اللي ممكن اعمل منه دبلومه تحاليل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ومجالات الشغل احسن في ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شكرا

اللى اعرفه ان كيميا سبيشيل احسن قسم ف علوم يليه كيميا وميكروبيولوجى
وهو احسن حاجة ف الشغل
وممكن تعمل منه دبلومة تحاليل
بس مين الاسهل معرفش

نيوتن 08-10-2009 03:07 PM

هل فيه اقسام في كلية العلوم تقبل طلاب علمي مش معاهم فيزياء و لا لا يعني بدل الفيزياء جيولوجيا ( كيمياء - احياء جيولوجيا )

اميرة كمال25 09-10-2009 01:54 PM

انا سنة اولى كلية علوم وعندنا مفيش فرق بين علمى رياضة وعلمى علوم واحنا عندنا فى سنة اولى جينيرال التخصص عندنا من سنة تانية اما اولى كلنا زى بعض وبنتخصص تبعا للتقدير فى سنة اولى وانا مش فاهمة اى حاجة خالص انا بطيئة جدا مش بلحق اكتب ورا الدكتور دة غير انة بيتكلم انجليزى وانا سيئة فى الانجليزى انا محتاجة مساعدتكم انا اخدت محاضرتين تحليل رياضى كمياء عضوية ممكن حد يساعدنى

banoota 09-10-2009 06:10 PM

انا عوزه اعرف مواد قسم الجيوفيزياء بكليه العلوم جامعه المنصوره لو سمحتو

banoota 09-10-2009 06:11 PM

انا سنه اولي لسه ومش عارفه؟؟

banoota 10-10-2009 02:05 PM

ياجماعه لو سمحتو اناعاوزه الرد بسرعه ارجوكم اللي يعرف

nourelgna 11-10-2009 08:23 PM

مين هنااولى بيولوجى جاوعة عين شمس ارجو الرد

nourelgna 11-10-2009 08:24 PM

معلش قصدى جامعة عين شمس

عمر عبدالله محمد 12-10-2009 09:40 PM

يا جماعة انا دخلت علوم ومحتاس في المصطلحات دي بليييييز حد يقولي معانيها ولا أصمها و أمري لله

transposons
viroids
mycophyta
nostoc
albugo
rhizopus
saccharomyces
aspergillus
phycomycetes
deuteromycetes
bacillariophyceae
hepaticopsida
bryopsida
pteropsida
lycopsida
adiantum
funaria
marchantia
وأكون متشكر اذا حد جاوبني :d

banoota 12-10-2009 10:10 PM

ياجماعه حد هنا اولي احصاء وحاسب جامعه المنصوره

اميرة كمال25 13-10-2009 11:17 AM

انا عايزة بعد اذنكم قاموس كيمياء انجليزى عربى

زيزو1900 13-10-2009 05:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر عبدالله محمد (المشاركة 1677543)
يا جماعة انا دخلت علوم ومحتاس في المصطلحات دي بليييييز حد يقولي معانيها ولا أصمها و أمري لله

transposons
viroids
mycophyta
nostoc
albugo
rhizopus
saccharomyces
aspergillus
phycomycetes
deuteromycetes
bacillariophyceae
hepaticopsida
bryopsida
pteropsida
lycopsida
adiantum
funaria
marchantia
وأكون متشكر اذا حد جاوبني :d

transposons هى مجموعه من الانزيمات او اجزاء من الدى ان ايه ليها القدرة علي نقل جين من مكان الي مكان اخر
والحجات الباقيه فيها حجات ميكروبيولوجى كتير اوى
زى rizopus دة فطر عفن الخبز
asprigillus دة فطر بردو
phycomycetes دة عائله من الفطريات تحتها بتضم فطريات كتيرة
ونفس الكلام
deuteomycetes بردو عائله من الفطريات
والbacillariophyceae بردو عائله من الفطريات تضم تحتها فطريات كتيرة ومنها الدايتمز والدياتمز دى
قدمت فكرة بخصوصها لشركه كيماويات كبيرة كنا بنزها ورئيس الشركه اتبهر بالفكرة

hepaticopsida دى حاجة بتسمى بالحزازيات

زيزو1900 13-10-2009 05:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميرة كمال25 (المشاركة 1678272)
انا عايزة بعد اذنكم قاموس كيمياء انجليزى عربى

فيه قواميس علميه ناطقة كتيرة زى اطلس الخ
فيها كميا وفزيا وميكروبيولوجى وكمياحيوى الخ

usama shawky 14-10-2009 04:35 PM

انا اولى علوم القاهرة بيوتكنولوجى و للاسف اصطدمت بحقائق كلية علوم المؤسفة والدنيا مش بمبى زى ما بعض الاعضاء كانو مصورنها لو ذاكرت فحتى القسم ابو 9 الالاف مالوش اى ميزة دا احنا بنشفط الحاجة من السحاحة ببقنا وامراض وارف وتعب جامد مع فرص عمل قليلة يمكن تجارة فرص عملها اكتر بكتير ولو الفلوس مش صعبانة عليه كنت حولت غير صعوبة الانجليزى و طول اليوم لغاية الساعة 4 و5
والدكاترة اللى بيجرو فى الشرح وكانهم فى سبا و دكتور يجيب حته من قدام وحته من وره واخر قرف وغير شرح البعض 100% انجليزى

زيزو1900 14-10-2009 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usama shawky (المشاركة 1680081)
انا اولى علوم القاهرة بيوتكنولوجى و للاسف اصطدمت بحقائق كلية علوم المؤسفة والدنيا مش بمبى زى ما بعض الاعضاء كانو مصورنها لو ذاكرت فحتى القسم ابو 9 الالاف مالوش اى ميزة دا احنا بنشفط الحاجة من السحاحة ببقنا وامراض وارف وتعب جامد مع فرص عمل قليلة يمكن تجارة فرص عملها اكتر بكتير ولو الفلوس مش صعبانة عليه كنت حولت غير صعوبة الانجليزى و طول اليوم لغاية الساعة 4 و5
والدكاترة اللى بيجرو فى الشرح وكانهم فى سبا و دكتور يجيب حته من قدام وحته من وره واخر قرف وغير شرح البعض 100% انجليزى

اينا كنت لازم تستخدم الماصة عشان تاخد الكيماويات
وبالنسبه للكليه نفسها
فيه ناس كتيرة متخرجة منها وبتقديرات عاليه وبيشتغلوا في اماكن نضيفه جدا
وبالنسبه للصعوبه هى صعبه للي مش واخدة جد
انا عن نفسي كنت جايب جيدجدا وفيه الاف كل سنه بيجبوا جيدجدا

usama shawky 15-10-2009 09:48 AM

ياخ زيزو ما فى اداة بنشفط بيها و الحمد لله كل اللى فى المعمل بايظين غير كده انا بتكلم عن السواد الاعظم يعنى انا اعرف ناس خريجى علوم ومش لاقيين شغل وبتقديرات عالية وفيهم جيدجدا وكمان الكلية صعبة جد ومن غير انا لو واخدها جد يعنى الكلام هيترجم لوحده او الدكاترة اللى بتغلس هتبسط المعلومة ولا حته هيشرحوا بالترتيب عشان نعرف ننقل

Abdalbaset 15-10-2009 11:58 AM

انا كلية علوم جامعة المنصورة
انا سنة تالتة
بس مش عارف ادخل كيمياء حيوي ولا كيمياء وحيوان
مع التوضيح
وشكرا

mona goda 15-10-2009 06:43 PM

انا عايزة اعرف ازاى اقدر اكون معيدة ف الكلية
ثانيا عايزة اسال ايه احسن اقسام الكلية بالنسبة للشغل طبعا
ثالثا قسم الجيوفيزياء والكمياء ايهم الافضل
رابعا اذاكر ازاى
خامسا شكرا للى هيستحمل الاسئلة الكتيرة دى ويرد عليها

زيزو1900 15-10-2009 09:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usama shawky (المشاركة 1681406)
ياخ زيزو ما فى اداة بنشفط بيها و الحمد لله كل اللى فى المعمل بايظين غير كده انا بتكلم عن السواد الاعظم يعنى انا اعرف ناس خريجى علوم ومش لاقيين شغل وبتقديرات عالية وفيهم جيدجدا وكمان الكلية صعبة جد ومن غير انا لو واخدها جد يعنى الكلام هيترجم لوحده او الدكاترة اللى بتغلس هتبسط المعلومة ولا حته هيشرحوا بالترتيب عشان نعرف ننقل

وفيه ناس وبيشتغلوا في اماكن كويسه جدا
وبعدين بص لكل الكليات وشوف وضعك
طيب مافيه خريجين صيدله وهندسه ومش بيشتغلوا
هل هيقولوا زيك كدة
الاهم انك تعمل للي عليك
وحكايه الشغل دى بتاعه ربنا

زيزو1900 15-10-2009 09:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalbaset (المشاركة 1681552)
انا كلية علوم جامعة المنصورة
انا سنة تالتة
بس مش عارف ادخل كيمياء حيوي ولا كيمياء وحيوان
مع التوضيح
وشكرا

كمياحيوى افضل
لان دراسته في التحاليل اكتر من كميا وحيوان

زيزو1900 15-10-2009 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona goda (المشاركة 1682044)
انا عايزة اعرف ازاى اقدر اكون معيدة ف الكلية
ثانيا عايزة اسال ايه احسن اقسام الكلية بالنسبة للشغل طبعا
ثالثا قسم الجيوفيزياء والكمياء ايهم الافضل
رابعا اذاكر ازاى
خامسا شكرا للى هيستحمل الاسئلة الكتيرة دى ويرد عليها

اولا تكونى معيدة بانك تبيضي كل محاضرة بمحاضرتها وتحضري كل السكاشن وكل المحاضرات وت>اكري اول باول
ثانيا احسن الاقسام هى قسم كميا وقسم كميا وكمياحيوى وقسم كميا وميكروبيولوجى وقسم كمياحيوى
ثالثا قسم الكميا افضل
رابعا زى ماقلتلك في اولا
خامسا العفو

mona goda 16-10-2009 07:48 PM

شكرا زيزو 1900 جزاك الله خيرا

مستر حسين شاكر 17-10-2009 11:40 PM

انا خريج تربية قسم احياء عام1999 بقنا واحب جدا تخصص البيولوجي وعاوز اكمل دراسات عليا في كلية علوم سألت وقالوا ماينفعش لازم تكمل في تربية وانا غير مرتاح للمواد التبية ورغم ذلك قدمت السنة دي في دبلومة خاصة للتربية فهل ينفع اني اكمل في دراسات عليا في علوم باي شكل ارجو الافادة

زيزو1900 18-10-2009 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hushus555 (المشاركة 1686507)
انا خريج تربية قسم احياء عام1999 بقنا واحب جدا تخصص البيولوجي وعاوز اكمل دراسات عليا في كلية علوم سألت وقالوا ماينفعش لازم تكمل في تربية وانا غير مرتاح للمواد التبية ورغم ذلك قدمت السنة دي في دبلومة خاصة للتربية فهل ينفع اني اكمل في دراسات عليا في علوم باي شكل ارجو الافادة

اعتقد لا
لان حتى في العلوم في تخصصات بيولوجى زى قسم الميكروبيولوجى
مينفعش اي قسم يحضر ميكروبيولوجى الا لما يكون هو نفسه خريج قسم ميكروبيولوجى

او مثلا قسم كمياحيوى مينفعش
اي قسم يحضر كمياحيوى الا لما يكون هو نفسه قسم كمياحيوى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:40 AM.