بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   جروب طلاب الصف الاول الثانوى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335960)

قطر الندى هاشم 21-07-2011 03:46 AM

الاسم: قطر الندى هاشم

السن: هتم ال 16 ف شهر 12 اللى جاي

المحافظة: الجيزة

الهوايات : النت والانجلش

Mahmoud Habib 21-07-2011 05:10 AM

اقتباس:

والله يا جماعة الاحسن انه ميتغيرش
اولا : عشان نلاقى مراجعات والكتب الخارجية تنزل فى ميعداها ونلحق نذاكر
ثانيا : المدرسين دايما بيعملوا امتحانات باستمرار اما المنهج لما يتغير بيكون صعب انهم يعملوا امتحان واحد
ثالثا : الكتب المدرسية ولا ليها اى لزمة طالما الدروس الخصوصية موجودة اما ممكن نعتمد عليها التمارين
فشكل الكتاب او محتواه مش هيهمنا فى حاجة
رابعا : المدرسين عندهم خبرة فى المناهج القديمة اما المناهج الجديدة هياخذوها اول سنة اى حاجة وبعدين يشوف ايه المهم
خامسا : حاجات كتيرة من اللى موجودة فى 1 ث مقرر علينا فى الاعدادى وده طبعا احلى بكتير ما يجى حاجات منعرفهاش

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ ما يتــــــــــــــــــــــــــــــــغير

اوك انا متفق معاك ف النقط دي .. بس انا عندي استعداد أغامر ومبتفرقش معايا الحاجات دي :)

asmaa232 21-07-2011 08:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark Man !! (المشاركة 3711988)
والله يا جماعة الاحسن انه ميتغيرش
اولا : عشان نلاقى مراجعات والكتب الخارجية تنزل فى ميعداها ونلحق نذاكر
ثانيا : المدرسين دايما بيعملوا امتحانات باستمرار اما المنهج لما يتغير بيكون صعب انهم يعملوا امتحان واحد
ثالثا : الكتب المدرسية ولا ليها اى لزمة طالما الدروس الخصوصية موجودة اما ممكن نعتمد عليها التمارين
فشكل الكتاب او محتواه مش هيهمنا فى حاجة
رابعا : المدرسين عندهم خبرة فى المناهج القديمة اما المناهج الجديدة هياخذوها اول سنة اى حاجة وبعدين يشوف ايه المهم
خامسا : حاجات كتيرة من اللى موجودة فى 1 ث مقرر علينا فى الاعدادى وده طبعا احلى بكتير ما يجى حاجات منعرفهاش

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ ما يتــــــــــــــــــــــــــــــــغير

تسدق صح بردو بس اكتر سبب مقنع هو اننا واخدين اغلب المناهج ف الاعدادى بجد كدا هنستتريح اووى :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 10:10 AM

أنا معاك يا دارك مان شكل الكتب مش هيهمنا وبعدين والله نظام سنتين ده تخفيف بدل ما ناخد 13 كتاب فى سنة واحدة ناخدهم فى سنيتين هو أى نعم شدة سنتين بس تخفيف وبعدين هو احنا هنتصور جنب الكتب:p احنا هنذاكر وخلاص وبعدين اننا خدنا حاجات من ثانوى ده هيخفف لينا وكمان احنا ماخدناش كتير اوى يعنى
يلا يا جماعة كل واحد يقول امنيته فى الحياة وعايز يدخل كلية ايه ؟
وكل ايلى بدأ دروس يقول ايه رأيه فى المنهج وفهم
كوي:022yb4:

ISLAM GOM3A 21-07-2011 10:47 AM

الاسم / اسلام جمعة
السن / 16
الهوايات / المذاكرة وكرة القدم
المواد المفضلة/ الرياضيات و التاريخ والعلوم

asmaa232 21-07-2011 11:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3713237)

يلا يا جماعة كل واحد يقول امنيته فى الحياة وعايز يدخل كلية ايه ؟
وكل ايلى بدأ دروس يقول ايه رأيه فى المنهج وفهم
كوي:022yb4:

امممم كل اللى انا عايزاه مكتوب فى التوقيع بتاعى قولوا يارب:)

هو انا مبدأتش غير رياضة وخدنا حساب مثلثات هى كويسة واغلبها قوانين حاجات سهلة يعنى كبرنا عليها بقى ;)

خلود عصام 21-07-2011 11:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark Man !! (المشاركة 3635640)
ان شاء الله فى اول شهر 8 اللى جاى
بالنسبة للملخصات لسه معرفش والله نزلت ولا منزلتش

هيبقي منهج متغير

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 11:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 (المشاركة 3713494)
امممم كل اللى انا عايزاه مكتوب فى التوقيع بتاعى قولوا يارب:)

هو انا مبدأتش غير رياضة وخدنا حساب مثلثات هى كويسة واغلبها قوانين حاجات سهلة يعنى كبرنا عليها بقى ;)

أنا كمان شفت حساب المثلثات انتى خدتى فيه كام درس اول درس بتاع الزاوية الموجهة بس ولاخدتوا حاجة تانى وخدتوا بتاع جا يساوى ص وجتا تساوى س والحاجات دى ولا لسه :d انا بقى اتمنى اجيب مجموع كويس وادخل صيدلة اوطب مش عارفة والله متحيرة بس المجموع يجى بس بتمنى اكون دكتورة فى الكلية ايلى هدخلها:d;)ههههههههه طبعا بخرف انتى هتبدأى امتى باقى الدروس؟

asmaa232 21-07-2011 12:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3713594)
أنا كمان شفت حساب المثلثات انتى خدتى فيه كام درس اول درس بتاع الزاوية الموجهة بس ولاخدتوا حاجة تانى وخدتوا بتاع جا يساوى ص وجتا تساوى س والحاجات دى ولا لسه :d انا بقى اتمنى اجيب مجموع كويس وادخل صيدلة اوطب مش عارفة والله متحيرة بس المجموع يجى بس بتمنى اكون دكتورة فى الكلية ايلى هدخلها:d;)ههههههههه طبعا بخرف انتى هتبدأى امتى باقى الدروس؟

اممم هو احنا اخدنا بتاع الزاوية الموجهة والقياس الدائرى والستينى بس لس مدخلناش فى جا ظا والحاجات دى
ودرس الانجليزى يوم الاربع الجى والباقى يوم 1 / 8

....
بصى يا ستى انتى لازم تحددى من دلوقتى الكلية اللى انتى عايزاها عشان يبقى الهدف قدامك واضح تمام كدا
ويارب يحققلنا كل اللى ف نفسنا ويارب نجيب مجاميع عاليه يااااااارب

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 01:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 (المشاركة 3713851)
اممم هو احنا اخدنا بتاع الزاوية الموجهة والقياس الدائرى والستينى بس لس مدخلناش فى جا ظا والحاجات دى
ودرس الانجليزى يوم الاربع الجى والباقى يوم 1 / 8

....
بصى يا ستى انتى لازم تحددى من دلوقتى الكلية اللى انتى عايزاها عشان يبقى الهدف قدامك واضح تمام كدا
ويارب يحققلنا كل اللى ف نفسنا ويارب نجيب مجاميع عاليه يااااااارب

بصى يا سمسة أنا هدفى انى اجيب اعلى مجموع يعنى مجموع يدخلنى أى كلية مستريحة طب أو صيدلة أو أى حاجة لكن الكلية بقى انا عايزة صيدلة عشان الطب اصعب وكمان انا بخاف اوى من الدم او اى حاجة وطبعا ايلى ربنا يجيبه خير وهو ايلى هيبقى مناسب ليا وهرضى بيه ان شاء الله وربنا يوفقنا يارب

Mahmoud Habib 21-07-2011 05:00 PM

بفكر ف هندسة والله المستعان .. بس ممكن أغير رأيي ف أي لحظة :)

gogo333 21-07-2011 05:19 PM

الاسم /هاجر
السن / 14
الهوايات /الكمبيوتر
المواد المفضلة/ الرياضيات والعلوم
ممكن سوال هو المنهج هيتغير ولا ياريت حد يجاوب علشن لو متغيرش ابتدى اذكر من دلوقتى

asmaa232 21-07-2011 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3714125)
بصى يا سمسة أنا هدفى انى اجيب اعلى مجموع يعنى مجموع يدخلنى أى كلية مستريحة طب أو صيدلة أو أى حاجة لكن الكلية بقى انا عايزة صيدلة عشان الطب اصعب وكمان انا بخاف اوى من الدم او اى حاجة وطبعا ايلى ربنا يجيبه خير وهو ايلى هيبقى مناسب ليا وهرضى بيه ان شاء الله وربنا يوفقنا يارب

اها ربنا يوفقنا كلنا يارب :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just l0rd (المشاركة 3715529)
بفكر ف هندسة والله المستعان .. بس ممكن أغير رأيي ف أي لحظة :)

ربنا معاك بس ان شاء الله هندسة بترول بقى ولا ايه ;)

طالبةُ التفوقِ 21-07-2011 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogo333 (المشاركة 3715620)
الاسم /هاجر
السن / 14
الهوايات /الكمبيوتر
المواد المفضلة/ الرياضيات والعلوم
ممكن سوال هو المنهج هيتغير ولا ياريت حد يجاوب علشن لو متغيرش ابتدى اذكر من دلوقتى

أهلا بيكى يا هجورة تشرفنا بيكى المنهج انا سمعت ان الوزير قال ان الكتب انطبعت ومش هيلحقوا يطوروا علشان دى حكومة انتقالية وبعدين الانجلش والفرنساوى اكيد مش هيتغير وكمان الرياضة حاجات بسيطة ايلى كنا واخدينها والعربى البلاغة والادب مخدناش فيهم حاجة فدى كلها حاجات ممكن تذكريها يا قمر مقلتيش جبتى كام ؟
تقبلى مرورى ياقمر آسفة على الاطالة :022yb4:

اسماء هاشم 21-07-2011 09:06 PM

الاسم :اسماء
السن:16
المحافظه:الدقهليه
الهوايه سماع الفيديوهات الدينيه والقراءه سواء فى كتب على الكمبيوتر او خارجه وحب تعلم اللغاااااات جداااااا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:35 PM.