بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   هـنـا نـرد عـلـى إسـتـفـسـارات حـضـراتـكـم ؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=418034)

issac-newton 23-07-2012 03:26 AM

تــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

imen_imen6 23-07-2012 02:30 PM

أنا عايز أدخل هندسة إسكندرية و بعد كده اتخصص اتصالات
لازم أجيب تقدير معين فى إعدادى ولا لأ
وبعدين لقدر الله لو ما جيبتش إسكندرية عايز أعرف إيه كليات الهندسة اللى ما فيهاش إاتصالات عشان أتجنبها

barsoomhanna 23-07-2012 02:42 PM

هوا اية الاحسن فى الشغل هندسة شبرا و لا هندسة حلوان ؟؟

issac-newton 23-07-2012 05:07 PM

imen_imen6
في القاهرة عندنا , قسم اتصالات , يعني آخره ممكن ياخد جيد مرتفع
, طيب ما تقول الكليات الي انت كاتبها , اتصالات في أغلب الكليات

barsoomhanna

هي حلوان فكرة سيئة جدا لو كنت من ساكني الجيزة او القاهرة , هتتبدهل جامد في المواصلات و هتضيع وقت كبير . ,

barsoomhanna 23-07-2012 07:15 PM

اقتباس:

هي حلوان فكرة سيئة جدا لو كنت من ساكني الجيزة او القاهرة , هتتبدهل جامد في المواصلات و هتضيع وقت كبير .

انت كدة مردتش على استفسارى هيا فعلاً بعيدة عنى و شبرا قريبة جداً منى بس انا عاوز اعرف هوا اية الاحسن لم تخرج هل الاتنين واحد و لا الشغل بيفضلوا واحدة منهم (شبرا و حلوان)

issac-newton 24-07-2012 12:02 AM

الحقيقة , انا ما بحبش افتي في حكاية انهي كلية أفضل , مش هقدر افيدك . لاني معنديش معلومات كفاية عن الكليتين لأني في القاهرة

arooo 24-07-2012 09:50 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

>> لو سمحت كنت عايز اعرف دورة ال اتوكاد بتبقى مهمة لاقسام ايه فى الهندسة <<

مع العلم انى لسه داخل هندسة السنة الجديدة

وشكرا على المجهود الرائع

issac-newton 24-07-2012 10:02 AM

الأقسام المهتمة بالرسم , عمارة خصوصا , و اقسام زي مدني , ميكانيكا , و كهربا في سنة تالته : اوتوكاد اليكتريكال تو دي ,

abdallah noby 24-07-2012 11:08 AM

لو سمحت انا عندى اعاقه فى العمود الفقرى و ساكن فى البحر الاحمر يعنى مليش توزيع جغرافى و انا جايب 94.5 يعنى ممكن هندسه اسيوط او المنيا ان شاء الله هل ينفع احول هندسه القاهره لان مليش توزيع جغرافى و لان الاعاقه سبب تانى ولا لازم اقضى سنه فى الكليه الى تقبلنى وبعدين احول ارجوا الرد

issac-newton 24-07-2012 11:24 AM

في تحويل مرضي , بس للأسف ماعنديش معلومات كاملة عنه , ممكن تكلم وزارة التعليم العالي , او المجلس الاعلى للجامعات و هيفيدوك جدا , لأني اعرف شخص كان في حلوان و حول القاهرة بتحويل مرضي بس التفاصيل كلها انه قالي والدتي تواصلت مع وزارة التعليم العالي , و بالتوفيق

abdallah noby 24-07-2012 11:33 AM

شكرا ع الرد لكن ازاى اتواصل معاهم لازم اسافر القاهرة . هل فى كشف هيئه فى الهندسه يعنى لو واحد مش سليم فى اعاقه مينفعش يدخل هندسه ؟؟ ولك منى الدعاء فى شهر رمضان الكريم

issac-newton 24-07-2012 11:37 AM

ممكن تبعت حد قريب ليك للمجلس الاعلى للجامعات بجامعة القاهرة في الجيزة , او كلم الدليل 140 و جيب أرقامهم بس يفضل تبعت حد قريبك , اه في كشف طبي , ولكن مش هيمنعك من دخول الكلية بإذن الله

abdallah noby 24-07-2012 11:43 AM

يا رب يوفقك ويجعل فى طريقك كل خير و الف مليووووووووون شكر على المعلومات انت ريحتنى وان شاء الله ربنا ييسرلك امرك . طلب اخير ممكن تكتبلى ازاى ارتب كليات الهندسه لان انا والله معرفش اى حاجه عن اى كليه احسن من التانيه ولحد دلوقتى انا منسقتش اى كليه . معلش هتعبك معايا واجرك عند ربنا وربنا يكرمك فى الشهر الكريم

elshaba7 elmasry 24-07-2012 02:28 PM

انا جبت 92.07
فا كدا مش هلحق هندسه وبرده حاسبات ومعلومات صعبه

فا هال ممكن لو دخلت خاص وجبت تقدير ف احول سنه احول عام؟

salab 24-07-2012 03:27 PM

يا جماعة حد يعرف التقديم فى هندسة جامعة القاهرة امتى ؟و كمان عاوز أعرف هيبقى التقديم فى الشيخ زايد و لا جامعة القاهرة ؟و منطقة التجنيد و التعبئة اللى فى الرماية جنب المتحف الجديد مضمونة الاقى فيها استمارة 2 جند و لا أروح مديرية أمن الجيزة أحسن ؟و أنا هتم 18 فى شهر أكتوبر هل أحتاج كمان استمارة 6 جند ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:21 AM.