بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

محمد.فوكس 15-04-2009 08:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thief (المشاركة 1171599)
سلام عليك ياشباب لو سمحتم انا كنت عاوز اعرف ايه برنامج او قسم جيولوجيا البترول دة اللى موجود بجامعه القاهرة كليه العلوم وهو ياترى بمصاريف دة ولا ايه وبيقبل من علمى رياضه ولا لا
انا اسلام 3 ث رياضه وكنت عاوز حضارتكم تفيدونى يعنى

شوف يا ريس .. انا معرفش النظام في جامعة القاهرة .. بس برنامج جيولوجيا البترول موجود عندنا في جامعة اسكندرية.. و هو بمصاريف 10000 جنيه في السنة...و بيقبل من علمي رياضة

محمد.فوكس 15-04-2009 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thief (المشاركة 1171601)
ولو سمحتم ياجماعه هو ممكن خريج علمى رياضه يلتحق بقسم العلوم الجيولوجيه والجيوفزيائيه ولا لا بكليه عين شمس او القاهرة

اكيد ممكن.. انا اعرف في تلات اربع جامعات انه ممكن اكيد برضه عين شمس ممكن..و القاهرة اكيد.

thief 16-04-2009 01:33 AM

شكرا يامان على ردك
بس كنت عاوز اعرف من حضرتك هو القسم دة ممكن الواحد يروح صندوق التكافل الاجتماعى ويعمل بحث ويتعفى بجزء من المصاريف ولا ملهومش دعوة ولازم تدفع اصل بصراحه يامان المصاريف عاليه اوى
ارجو الرد منك يافوكس اخوك فى الله اسلام

محمد.فوكس 16-04-2009 03:01 AM

فعلا المصاريف دي كتير اوي يا معلم .. الحقيقة انا معرفش موضوع التكافل الاجتماعي ده في الكلية و معرفش يمشي ولا لا...بس اعتقد ما ينفعش لانك قدامك اقسام تانية ببلاش.
احنا عندنا لما نتيجة الترم الاول طلعت .. الاول شالو عنه المصاريف .. و التاني شاله عنه 75%منها.. و التالت50%
بس انا عايز اقولك ان في اقسام تانية حلوة اوي زي الجيوفيزياء انا كنت هغير رأيي و ادخله بس جت معايا طبيعية..و بعيدا عن الجيولوجيا انت عارف طبعا الكيمياء اكتر قسم ليه مجالات عمل.. بس مدام انت رامي عالجيولوجيا فزي ما قولتلك بالاضافة لجيولوجيا البترول في الجيوفيزياء و تخصص الجيولوجيا نفسه.

thief 16-04-2009 03:25 AM

يعنى يامان ممكن لو مدخلتش جولوجيا البترول دى ممكن اخش قسم جولوجيا اوجيوفيزيا واتخصص جوة بقى
وليا طلب تانى معلش انا كنت عاوزك تعرفنى ايه نظام التشعيب اللى على الموقع دة
http://sci.shams.edu.eg/InformationF...ents_index.ASP
مع العلم يامان انى علمى رياضه ممكن تقولى ايه الاقسام اللى ممكن اخشها وممكن لا ؟
وايه احلى الاقسام بالنسبه لفرص العمل وازاى باختار القسم اللى انا عايزة

محمد.فوكس 16-04-2009 03:46 AM

ش فاهم يعني ايه تتخصص جوه ..هو لو دخلت مثلا جيوفيزياء هتتخرج بتخصص جيوفيزياء.
بالنسبة لللينك انا هدخل و احاول اشرحهولك .. بس لو انا فهمته اصلا
و زي ما انت عارف انا علوم اسكندرية

thief 17-04-2009 02:57 AM

ايه يامان بص يافوكس انا كنت عاوز اقولك بمعنى اصح انا ينفع يعنى اخش جيوفيزيا ولا لا اصل كل ماسال حد يقولى انتا عشان رياضه مينفعش تخش جيو انتا علوم طبيعيه فقط دة صحيح ولا لا؟

محمد.فوكس 17-04-2009 01:22 PM

لا مش صحيح ..علمي رياضة يدخل جيولوجيا و جيوفيزياء

thief 01-05-2009 12:01 PM

لو سمحت يافوكس هو ايه الفرق بين قسم الكميا فقط وقسم الكميا والفيزيا معا وهل خريج علمى رياضه ينفع يخشه ولا لا ؟ ارجو الرد من حضرتك:049gc0:

محمد.فوكس 01-05-2009 02:55 PM

في حاجة اسمها بكالوريوس خاصة و دي بياخدها اللي دخل شعبة خاصة اللي هي مثلا كيميا بس و بنسميها كيميا سبيشيال و البكالوريوس العامة دي بياخدها اللي دخل شعبة عامة زي كيميا/فيزيا و بنسميها كيميا جنرال و في الحالة دي بيبقى الكيميا اسمها تخصص رئيسي و الفيزياء تخصص فرعي.
الفرق ان اكاديميا الكيميا سبيشيال احسن لان اللي بيدخلها عدد قليل و هم الاوائل على دفعتهم و بيبقى ليها شروط في التقدير.
الكيميا فيزيا بيدخلها اللي كانو عايزين يتخصصوا في الكيميا بس مقدروش يدخلو سبيشيال.
بالنسبة للمواد الكيمياء سبيشيال بيدرسوا كيميا بس بمعنى كل انواع الكيمياء حيوية و تحليلة و فيزيائية و عضوية و غير عضوية.
الجنرال بياخدو انواع كيمياء اقل من سبيشيال في مقابل انهم بياخدو مواد فيزياء.
انا اسمع ان كيميا فيزياء بيبقوا مطلوبين اكتر في الشغل بس برضه كلنا بنسعى اننا ندخل سبيشيال لان غالبا بياخدو منها المعيدين.
و بالنسبة لسؤال علمي رياضة ينفع يخشه ولا لا .. احب اقولك ان قسم الكيميا سبيشيال ينفع يدخله اي حد في كلية العلوم بس يطلع منن الاوائل زي ما شرحتلك .. اما قسم كيميا/فيزيا فاحب اقولك ان علي رياضة بس هم اللي بيدخلوه و عموما اي حاجة فيها فيزياء يبقى علمي رياضة و طبعا قسم الفيزياء مينفعش يدخله غير علمي رياضة بس يكون دخل علوم طبيعية مش جيولوجيه.
لو دخلت جيولوجية ممكن تبقى كيميا سبيشايل بشروطها او تبقى كيميا/جيولوجيا.

mora-x29 11-05-2009 04:27 AM

السلام عليكم ..

لو سمحتو ممكن اعرف معلوماتـــــــ عن تخصص zoology&chemistry

وايهـ الفرق بينهـ وبين special zoology..

من حيث كل حاجهـ الدراسهـ والعمل والافضل فيهم ..

وثاانكس..

mora-x29 11-05-2009 04:35 AM

اوه ..

وياريتـــــــــ كمان لو اعرفــــــــ ايهـ الدبلوماتــــــــ المتاحهـ للقسمين ..

هاجر مرسى 18-05-2009 08:14 PM

السلام عليكم انا هاجر فى 3ث رياضة وكنت عايزة اطلع عالمة فضاء وسمعت عن قسم فللك وارصاد جوية فى علوم القاهرة فكنت عايزة اسال عن تخصصاته وهل القسم دا موجود فى علوم الاسكندرية
وايه الدبلومات اللى اقدر اعملها علشان اتخصص فضاء
او من الاخر انا مستعدة اعمل اى حاجة علشان اطلع عالمة فضاء ومش اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

MuHaMeD kHaLeD 22-05-2009 05:36 AM

صباح الفل يا ستاااار ..... !!!!!

انا عندي كام سؤال كده

السؤال الاول ... الموبايل اللي في ايدك ده نوعه ايه و بكام !!!!!

السؤال الثاني .... عايز اعرف ايه هو افضل اقسام علوم بيولوجي

عشان ان ناااوي ادخل علوم السنادي .... !!!!

دعواتكم يا جماعه .... !!!!!

:p

محمد.فوكس 22-05-2009 04:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاجر مرسى (المشاركة 1231647)
السلام عليكم انا هاجر فى 3ث رياضة وكنت عايزة اطلع عالمة فضاء وسمعت عن قسم فللك وارصاد جوية فى علوم القاهرة فكنت عايزة اسال عن تخصصاته وهل القسم دا موجود فى علوم الاسكندرية
وايه الدبلومات اللى اقدر اعملها علشان اتخصص فضاء
او من الاخر انا مستعدة اعمل اى حاجة علشان اطلع عالمة فضاء ومش اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قسم علوم الفضاء المفروض انه كان هيتفتح اول سنة في جامعة اسكندرية لطلبة المستوى الاول 2008/2009 اللي انا منهم .. لكن العميد قال ان التجهيزات لسه مخلصتش و انه ممكن يبقى متاح للدفعة اللي بعدنا.
بالنسبة للدبلومات مش عارف لانه لسه مفتحش.

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:23 PM.