بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   ...*رابطة طلاب هندسة اسكندرية*..... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=143973)

عاشق الشعر 03-10-2009 08:02 PM

ياجماعة انا عايز اقول انى حضرت للدكتور احمد عمارة محاضرة الفيزياء وبجد راجل اكتر من رائع وطريقة شرحة جميلة وسلسة اوى بس بيحب يكتب بالانجليش كتير بس بياخد كل حاجة واحدة واحدة وبجد انصحكم بانكم تشوفوا اما اللى حصل فى الرسم الهندسى ده فا ربنا يستر و لا تعليق

rocky man 03-10-2009 08:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق الشعر (المشاركة 1657372)
ياجماعة انا عايز اقول انى حضرت للدكتور احمد عمارة محاضرة الفيزياء وبجد راجل اكتر من رائع وطريقة شرحة جميلة وسلسة اوى بس بيحب يكتب بالانجليش كتير بس بياخد كل حاجة واحدة واحدة وبجد انصحكم بانكم تشوفوا اما اللى حصل فى الرسم الهندسى ده فا ربنا يستر و لا تعليق

عندك حق
طريق شرحة اكتر من روعه
بس فى حكاية كتابته بالانجليزى هو كان بيقول معنى كل كلمة كان بيكتبها بالانجليزى

عاشق الشعر 03-10-2009 08:20 PM

وكمان احب اقولكم ان الدكتور احمد عمارة بيشرح الجزء الخاص بالحرارة بس طريقة شرحه عجبتنى اوى بس مكانش فى مايك زى ما انتوا عارفين ورغم ان الصوت كان مش عالى اوى بس الراجل ده اللى يركز معاه بجد هيستفاد وده اولا واخيرا رائى الشخصى واتمنى سنة دراسية سعيدة على الجميع
اخوكم محمود صادق

عاشق الشعر 03-10-2009 08:22 PM

تمام يا روكى مان معلش انا معرفش اسمك بس انت مجموعة كام والراجل ده محترم كتير اوى عن بتاع الرسم ده ولا ايه يعنى تحس انه دكتور

rocky man 03-10-2009 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق الشعر (المشاركة 1657419)
تمام يا روكى مان معلش انا معرفش اسمك بس انت مجموعة كام والراجل ده محترم كتير اوى عن بتاع الرسم ده ولا ايه يعنى تحس انه دكتور

لولا يهمك يا مان
انا اسمى محمد مصطفى
المجموعه الخامسه

محمد123123123 03-10-2009 08:44 PM

أولا أنا للأسف في المجموعة الخامسة
أنا حضرت إنهاردة محاضرة الرسم الهندسي وكنت فاهم في الأول بس هو سرع الرتم بتاعه أوي فمفمهتش وعلي فكرة زي ما صاحبتك قالت لك يا بشمهندسة pinky اللقاني هو أحسن واحد في الرسم الهندسي وصحابي بيقولوا أننا حنفهم بالتدريج و أنا متفائل شوية من الدكتور ده
أما بالنسبة للفيزياء فالدكاترة في المجمةعة الخامسة هما أحمد عمارة ومعاه واحد تاني أسمه تقريبا سمير غانم ومع إن المحاضرة كانت بسيطة ألا وممعظم الحاجات كنا وخدنها قبل كدة زي معادلة الأبعاد أما عن الانجليزى الكتير اللي كان بيكتبه فده ميقلقش عشان الامتحان بيجي عربي وإنجليزي وأحنا نختار زي ما حنا عايزين
و أنا صحابي قالولي إن أحسن ناس في الفيزيا هما يحيي منير ومايسة بس مش عارف أه مايسة فيهم وبيقولوا إن سمير غانم بتاع الفيزيا محاضرته مش بيحضرها إلا عدد قليل جدا مع احترامي لوجهة نظر أي حد بس الكلام ده قالوا ناس كتير ليا
أما عن الغياب في المحاضرة فمفيش فيها غياب بيتاخد إلا قليل أوي ومش بياخد كل الأسماء بينقي عشوائي لكن الحضور والغياب ده بيقي في السكاشن يعني الأفضل الحضور للدكتور اللي شرحه أحسن في كل مادة مهما كانت المجموعة وده رأيي الخاص

معلش صدعتكوا

emadtoto10 03-10-2009 08:54 PM

السلام عليكم انا دعبست كده على اسامى الدكاترة الكويسين معانا فى الكلية وعاوز الناس كلها تشارك معانا وتقوللى الكلام ده صح ولا غلط

اولا:فى الفيزياء احمد عمارة كله بيشكر فيه والناس اللى حضرت ليه النهارده ايه رايها؟

وبالنسبة للرسم الهندسة اللى واجع دماغنا كلنا فيه دكتور اسمه عبد الحميد اللقانى وكله بيقول عليه حلو واتمنى انه ما يطلعش اللى شرح لينا انهاردة

وبالنسبة للتفاضل من غير نقاش طبعا د/ميرفت كوجك مافيش حد قال عليها انها مش تمام

والوصفيه اللى هى الاسقاط فيه اتنين واتمنى انهم يكونوا كويسيين د/احمد الشيخ او د/احمد الشريف

والميكانيكا د/سعد الصافى برضه كله بيقول عليه كويس ويارب ما يكونش ساب الكلية

والجبر مافيش غيره د/شريف ربيع كويس برضه

واتمنى من كل البشمهندسين الكبار اللى هنا معانا يقولوا لينا الكلام ده صح ولا لأ علشان انا خلاص حاسس انى مبلط فى الكلية دى ده حتى اسمها ايه بتاعة الفيزياء مايصة دى بتقول انه 40 % بس هما اللى نجحوا وربنا يستر المهم عاوز الناس كلها تشارك برأيها معانا هنا علشان بس نعرف احنا حانحضر لمين ومش حانحضر لمين ويا ترى انا لو حضرت لدكتور غير اللى فى مجموعتى ده حيأثر فى الدرجات بتاعتى ولا اييييييييه ؟ وسلاااااام يا احلى رابطة فى الدنيا

عاشق الشعر 03-10-2009 09:03 PM

ياجماعة ياريت حد يقول حاجة من البشمهندسين الخبرة اللى معانا فى المنتدى وبجد شكرا ليك ياعماد على المجهود ده بس عايزين نعرف مين الكويس ومين الوحش علشان نحدد هنحضر لمين ومن ناحية الفيزياء الراجل احمد عمارة ده ملهوش حل وعلى فكرة اللى كان بيشرح النهاردة ده هو دكتور عبد الحميد اللقانى وبجد الراجل ده تحفة على رائيه وزى ماهو بيقول

rocky man 03-10-2009 09:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1657534)
السلام عليكم انا دعبست كده على اسامى الدكاترة الكويسين معانا فى الكلية وعاوز الناس كلها تشارك معانا وتقوللى الكلام ده صح ولا غلط

اولا:فى الفيزياء احمد عمارة كله بيشكر فيه والناس اللى حضرت ليه النهارده ايه رايها؟

وبالنسبة للرسم الهندسة اللى واجع دماغنا كلنا فيه دكتور اسمه عبد الحميد اللقانى وكله بيقول عليه حلو واتمنى انه ما يطلعش اللى شرح لينا انهاردة

والوصفيه اللى هى الاسقاط فيه اتنين واتمنى انهم يكونوا كويسيين د/احمد الشيخ او د/احمد الشريف

واتمنى من كل البشمهندسين الكبار اللى هنا معانا يقولوا لينا الكلام ده صح ولا لأ علشان انا خلاص حاسس انى مبلط فى الكلية دى ده حتى اسمها ايه بتاعة الفيزياء مايصة دى بتقول انه 40 % بس هما اللى نجحوا وربنا يستر المهم عاوز الناس كلها تشارك برأيها معانا هنا علشان بس نعرف احنا حانحضر لمين ومش حانحضر لمين ويا ترى انا لو حضرت لدكتور غير اللى فى مجموعتى ده حيأثر فى الدرجات بتاعتى ولا اييييييييه ؟ وسلاااااام يا احلى رابطة فى الدنيا

انا حضرت النهارده للدكتور احمد عمارة
والصراحة شرح الدكتور كان جميل اوى

eng_emy 03-10-2009 09:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1657534)

شكرا شكرا يا عماد على الاسامى دى
ويارب يعدينا من الكلية دى على خييييييييييييييييييييير
عشان انا متفاااااااااااااائلة اوى اوى اوى
وشكلى حبلط زيك

وابقى رد علينا يا بلال عشان تعرفنا مين الاحسن بدل التوهان اللى الواحد فيه ده
عشان انا والله قربت اسحب ورقى واحول احسن من الكلية دى

emadtoto10 03-10-2009 09:56 PM

يا بشمهندسين بالنسبة للسيكشن نحضر ولا نزوغ ولا ايه ياريت كله يرد علشان اعرف بس ايه النظام علشان انا مش عاوز اروح بدرى بكرة

eng_efatma 03-10-2009 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1657718)
يا بشمهندسين بالنسبة للسيكشن نحضر ولا نزوغ ولا ايه ياريت كله يرد علشان اعرف بس ايه النظام علشان انا مش عاوز اروح بدرى بكرة

بص ياعماد انا بيتهيا لى انك فى الرابعة زيي فانت روح بكرة وشوف لو فى سكاشن ولا لا بيتهيا لى مش هيبقى فى فاحضر محاضرة الفيزياء مع المجموعة السادسة هو احتمال كبير تكون نفس الدكتورة بس عشان تكون فكرة كاملة عنها بس انا عن نفسى فاهمة منها بس مش بتعمق يعنى نظام تلزيق معلومات مش فهم بمعنى الفهم وهى اصلا ما قلتش حاجة انهاردة لسة والرسم الهندسى لو مفهمتش انهاردة ممكن تحضرة مع المجموعة التانية يوم الخميس او تحضره تانى مع نفس الدكتور يوم السبت الجالى
ويا ريت ياجماعة اى حد فى الرابعة يقولنا ايه نظام الدكاتة و عايزين نظبط الجدول مع دكاترة كويسين وجزاكم الله خيرا

ultas devils 03-10-2009 10:43 PM

انا عندى بكره الصبح انتاج
حاخدها ديه ولا ايه

abdelrahmanblacktiger10 03-10-2009 11:02 PM

السلام عليكم يا بشمهندسين ياترى الكلية عجبتكم انهاردة ولا ايه المهم انا مسجل محاضرة دكتورة مايسة بتاعة فيزياء هى صوت بس الرابط اهوووووووووووه ويارب الشغل ده يعجبكم

http://www.mediafire.com/download.php?z2mjhfxz2vz

http://www.mediafire.com/download.php?zamjotv1m0z

ultas devils 03-10-2009 11:11 PM

جااااااااااامد الشغل ده
بس مينفعش تقلل المساحة شوية يعنى تخليه mp3

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:53 AM.