بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   تجمع الصف الثاني الثانوي(اسئله واجوبه) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=667826)

Norhan Mostafa 15-03-2016 12:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dokdok (المشاركة 6396404)
عامة الموضوع مش موضوع حب وكره للنحو لو على الحب انا بعشق النحو حبك للمادة مش مقياس للتفوق ولا التفوق مقياس للحب :d

صح .....................

Hope Vs Despair 15-03-2016 04:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6396463)
مين بقي الي بيقول بيحب النحو
طب خدوا السؤال ده
------------------------------------
" أنت تعلو بالعلم " أجعل الضمير فيما سبق للجمع بنوعيه ثم زِن الفعل في الحالتين ؟؟؟
الي هيحلها هيبقي متفوق جداً والسؤال ده بيجي في امتحانات كتير

محاولة للحل :
جمع المذكر : أنتم تعلون بالعلم. >>>>>>> تفعون .
جمع المؤنث :أنتن تعلنْ بالعلم. >>>>>>> تفعنْ .

Hope Vs Despair 15-03-2016 04:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6396404)
عامة الموضوع مش موضوع حب وكره للنحو لو على الحب انا بعشق النحو حبك للمادة مش مقياس للتفوق ولا التفوق مقياس للحب :d

الحب مقياس للتفوق والعكس غير صحيح .
بمعنى لو بتحب مادة صدقني هتتفوق فيها لكن لو انت متفوق في مادة مش شرط تكون بتحبها زي العربي كده باستثناء النحو فروعه ساقعه جدا بس ممكن تتفوق فيه بالمذاكرة .

natsome 15-03-2016 08:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6396463)
مين بقي الي بيقول بيحب النحو
طب خدوا السؤال ده
------------------------------------
" أنت تعلو بالعلم " أجعل الضمير فيما سبق للجمع بنوعيه ثم زِن الفعل في الحالتين ؟؟؟
الي هيحلها هيبقي متفوق جداً والسؤال ده بيجي في امتحانات كتير

انتم تعلون بالعلم وزنه تفعن . تعلو : فعل معتل الاخر بالواو يعنى ناقص سموه ناقص عشان ممكن تنحذف (لام الفعل) منه فى بعض الصيغ . يعنى حذفنا الواو وضم ما قبلها بدلا عنها

انتن تعلون بالعلم .وزنها تفعلن . لم تحذف (لام الفعل) ضفنا النون على الفعل الاصلى فى حالة الرفع

natsome 15-03-2016 08:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6396509)
الحب مقياس للتفوق والعكس غير صحيح .
بمعنى لو بتحب مادة صدقني هتتفوق فيها لكن لو انت متفوق في مادة مش شرط تكون بتحبها زي العربي كده باستثناء النحو فروعه ساقعه جدا بس ممكن تتفوق فيه بالمذاكرة .

صح السر فى حب المادة. بمعنى كلمة الحب . يعنى فى ناس بيقولو انهم بيحبوا مادة معينة عشان ميقنعوش نفسهم انها صعبة وبيذكروها غصبن عنهم هما مضطرين الى يذكروها عشان ينجحوا ويلحظو انهم محصلوش حاجة منها عشان هما مجبرين على مذكرتها ويذكروا الى فى المنهج فقط ويكون صعب اوى عليهم لو رجعوا حاجة سابقة . دا معنى الحب عندهم
بس معنى الحب اول حاجة هو الى بيدفعك انك تذاكر عشان تتفوق فى المادة الى بتحبها ولو ناسى حاجة معينة من سنوات سابقة ممكن ترجعلها وتراجعها هيخليك تبحث عن معلومات عشان انت بتحب المادة دى وعايز تلم معظم المعلومات الى فيها.

ولو اتكلمنا عن النحو هو مش بالامر الصعب . انا كنت لغاية 2 اعدادى كنت بطلع من الامتحان حلا الاعراب كله غلط وكمان الاستخراج . بس اكتشفت ان النحو مجرد ثوابت اعرابية . قواعد يعنى 1+1=2 يعنى لو لميت قواعده حليت المشكلة وبس كدة

white jasmine 15-03-2016 09:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome (المشاركة 6396550)
صح السر فى حب المادة. بمعنى كلمة الحب . يعنى فى ناس بيقولو انهم بيحبوا مادة معينة عشان ميقنعوش نفسهم انها صعبة وبيذكروها غصبن عنهم هما مضطرين الى يذكروها عشان ينجحوا ويلحظو انهم محصلوش حاجة منها عشان هما مجبرين على مذكرتها ويذكروا الى فى المنهج فقط ويكون صعب اوى عليهم لو رجعوا حاجة سابقة . دا معنى الحب عندهم
بس معنى الحب اول حاجة هو الى بيدفعك انك تذاكر عشان تتفوق فى المادة الى بتحبها ولو ناسى حاجة معينة من سنوات سابقة ممكن ترجعلها وتراجعها هيخليك تبحث عن معلومات عشان انت بتحب المادة دى وعايز تلم معظم المعلومات الى فيها.

ولو اتكلمنا عن النحو هو مش بالامر الصعب . انا كنت لغاية 2 اعدادى كنت بطلع من الامتحان حلا الاعراب كله غلط وكمان الاستخراج . بس اكتشفت ان النحو مجرد ثوابت اعرابية . قواعد يعنى 1+1=2 يعنى لو لميت قواعده حليت المشكلة وبس كدة

كلامك صح 100%
بس براافوو اوى انك عرفتى نقظة ضعفك فى النحو وقدرتى تقوى نفسك
ينفع تقولى جبتى القواعد دى من فين او اى مصدرك او تنزليها هنا حتى ؟؟

natsome 15-03-2016 10:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة white jasmine (المشاركة 6396577)
كلامك صح 100%
بس براافوو اوى انك عرفتى نقظة ضعفك فى النحو وقدرتى تقوى نفسك
ينفع تقولى جبتى القواعد دى من فين او اى مصدرك او تنزليها هنا حتى ؟؟

قواعد احنا درسينها . احنا ملزمين بال علينا فى المنهج ومفيش مشكلة لو رجعتى نحو السنين السابقة بما ان النحو تراكمى . يعنى اخويا اصغر منى بسنتين كنت على طول بقرا النحو بتاعه كتذكير .
بصى النحو مجرد قواعد ثابتة يعن مش هيتغير انتى مجرد تحفظى القواعد دى وخلاص بما انها ثابتة شكل مثلا اعرفى مثلا التوابع انواعها ايه وبيجى وراها ايه وليه سموها بالتوابع كل دى حاجات ثابتة والمشتقات عندنا كام مشتق اشكالهم ايه ولى وراهم يتعرب ايه وانواع الافعال من متعدى ولازم وهكذا انا كان معايا النحو من 1 اعدادى كنت عينا كل امتحان كنت براجع النحو من تانى لغاية اما الثوابت ثبتت معايا من كتر المراجعة عليهم ولو انتى مش فاهمة درس معين ابحثى عنه
والامر مش صعب عن تجربة انا مكنتش بكره فى حياتى اد النحو من كتر اما كنت بغلط فيه . ومفيش مشكلة انك تغلطى بس تحاولى وتتعلمى من خطاك بس الاهم تحبيه

Duke Tefa 15-03-2016 12:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud.Khalifa (المشاركة 6396508)
محاولة للحل :
جمع المذكر : أنتم تعلون بالعلم. >>>>>>> تفعون .
جمع المؤنث :أنتن تعلنْ بالعلم. >>>>>>> تفعنْ .

الجملة الاولي بتاعتك صح :078111rg3:
لكن الجملة التانية فيها اخطاء بسيطة في الفعل والوزن حاول تاني

Duke Tefa 15-03-2016 12:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome (المشاركة 6396549)
انتم تعلون بالعلم وزنه تفعن . تعلو : فعل معتل الاخر بالواو يعنى ناقص سموه ناقص عشان ممكن تنحذف (لام الفعل) منه فى بعض الصيغ . يعنى حذفنا الواو وضم ما قبلها بدلا عنها

انتن تعلون بالعلم .وزنها تفعلن . لم تحذف (لام الفعل) ضفنا النون على الفعل الاصلى فى حالة الرفع

الجملة الاولي بتاعتك صح لكن وزنها خاطئ
اما الجملة الثانية بتاعتك صح
ركزي في وزن الاولي وان شاء الله هتجبيها :078111rg3:

Mohamed Dokdok 15-03-2016 02:14 PM

أنتم تعلون بالعلم
أنتن تعلون بالعلم
الأولى على وزن تفعون و التانية على وزن تفعلن
بعيدا عن اني شفت الاجابات خلاص

Mohamed Dokdok 15-03-2016 02:16 PM

مين فيكم معندوش مادة مبيحبهاش ؟ غالباً رياضة للبنات والأحياء للشباب لو بصيتوا للمواد دي حتلاقيهم اكتر مواد كانت بتاخد منكم جهد كبير و بالتالي محصلة كويسة جدا
حب المواد بيفرق فشعورك وانت بتذاكر المادة لكن محصلة التفوق فاللي انت تعبت فيه اكتر ايا كان بتحب ايه اكتر

Norhan Mostafa 15-03-2016 02:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6396645)
مين فيكم معندوش مادة مبيحبهاش ؟ غالباً رياضة للبنات والأحياء للشباب لو بصيتوا للمواد دي حتلاقيهم اكتر مواد كانت بتاخد منكم جهد كبير و بالتالي محصلة كويسة جدا
حب المواد بيفرق فشعورك وانت بتذاكر المادة لكن محصلة التفوق فاللي انت تعبت فيه اكتر ايا كان بتحب ايه اكتر

حاسه ان مافيش حاجه صعبه ع الي بيذاكر

Hope Vs Despair 15-03-2016 03:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6396611)
الجملة الاولي بتاعتك صح :078111rg3:
لكن الجملة التانية فيها اخطاء بسيطة في الفعل والوزن حاول تاني

ارجو التوضيح لماذا الاجابة الثانية خطأ باعتبار اضافة نون النسوة وحذف حرف الواو منعا للالتقاء ساكنين
وشكرا بشمهندس عاطف :) 😁😁

Hope Vs Despair 15-03-2016 03:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Duke Tefa (المشاركة 6396612)
الجملة الاولي بتاعتك صح لكن وزنها خاطئ
اما الجملة الثانية بتاعتك صح
ركزي في وزن الاولي وان شاء الله هتجبيها :078111rg3:

خلاص بشمهندس عاطف 😁 انا كان فكري ان نون النسوة حركتها ساكنة لكن والله اول مرة اعرف ان هي مفتوحة .
عالعموم كده تمام يا بشمهندس عاطف :p :p :p :p :p

Norhan Mostafa 15-03-2016 04:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud.Khalifa (المشاركة 6396678)
خلاص بشمهندس عاطف 😁 انا كان فكري ان نون النسوة حركتها ساكنة لكن والله اول مرة اعرف ان هي مفتوحة .
عالعموم كده تمام يا بشمهندس عاطف :p :p :p :p :p

اسمه مصطفي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:07 AM.