بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   نتيجة الشهادات المعادلة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=148868)

سارة 2 12-09-2009 06:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joomana (المشاركة 1590442)
انتي ايه اخبارك يا سارة .... ايه اخبار القلق ولاتوتر خف شوية ؟؟؟

يعنى الحمد لله بعد مااللى كان كاتب الدرجات من كم يوم رجع و قال كلام غير موثوق ريحنى شوية عارفاه

joomana 12-09-2009 06:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toto92 (المشاركة 1590445)
جومانا انتي كنتي بتمتحني فين ؟؟

في جدة في كلية التربية أقسام أدبية

manucci 12-09-2009 06:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedmohsen (المشاركة 1590421)
تعبير اية وبلاغة اية
اية الي دخل في القدرات

يعني هو الفسير اللي ليه دخل انا بضرب مثااال و بعدين انت تعرف اي عن البلاغة و التعبير يعني اخر حاجةشوفتها فيهم اه عشان اقولك ليهم ولا لا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة 2 (المشاركة 1590426)
ازاى يعنى بالعكس واللة السعودية كانت احسن بكتييييييييير فى العربى لانهم بيهتمو بدراسة القران ودة اهم حاجة تقدر تقولى مصر بتهتم بدراسة القران لا طبعا لانة مادة دين ومش بتضاف للمجموع والقران هو الاساس فى العربى

اولا انتي فاكرة ان القرآن و الحديث و التفسير دول تبع اللغة العربية!!!!!!!!

باستثناء الثروة اللغوية اللي هتخديها منهم و اللي ممكن تجيلك منها كلمة او اتنين ف دول يعتبرو مواد دينية
و احب اقولهالك بالعقل كدة انتي لو كنتي ببصي ف كتب الدين اللي هنا ف مصر بجد هتلاقي انها فيها محتوى الكتب للي هناك ولو باختصار طبعا اللغة العربية ف مصر عندنا فيها ايات قرآنية كتييييييييير و الشعر الخ.....

و اللي مش هيهتم بمواد الدين ف مصر مش هيهتم بيها ف اي مكاااااااااااااااان لانها باختصار مش محسوبة عندنا

سارة 2 12-09-2009 06:15 AM

انتى عسل يجمانة الحمد لله انى لقيت حد راية زى رايى دول يبنتى حسيسونى انى فاشلة خاااالص ومبفهمش فى حاجة

joomana 12-09-2009 06:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة 2 (المشاركة 1590457)
يعنى الحمد لله بعد مااللى كان كاتب الدرجات من كم يوم رجع و قال كلام غير موثوق ريحنى شوية عارفاه

وميييين ميعرفوش ؟؟
أصلا مكنش المفروض تصدقي من الأول
يعني هو كان بايت معاهم في مكتب التنسيق مثلا ...... بس طالما رجع وقال الكلام مش مظبوط خلاص بئى

manucci 12-09-2009 06:17 AM

احب اقولكو حاجة كمان القدرات بالنسبة للجزء اللفظي
98% منها اذا ما كانش 100%
معلوماااااااااااااااااااااااات عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مة

سارة 2 12-09-2009 06:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manucci (المشاركة 1590462)
يعني هو الفسير اللي ليه دخل انا بضرب مثااال و بعدين انت تعرف اي عن البلاغة و التعبير يعني اخر حاجةشوفتها فيهم اه عشان اقولك ليهم ولا لا

اولا انتي فاكرة ان القرآن و الحديث و التفسير دول تبع اللغة العربية!!!!!!!!

باستثناء الثروة اللغوية اللي هتخديها منهم و اللي ممكن تجيلك منها كلمة او اتنين ف دول يعتبرو مواد دينية
و احب اقولهالك بالعقل كدة انتي لو كنتي ببصي ف كتب الدين اللي هنا ف مصر بجد هتلاقي انها فيها محتوى الكتب للي هناك ولو باختصار طبعا اللغة العربية ف مصر عندنا فيها ايات قرآنية كتييييييييير و الشعر الخ.....

و اللي مش هيهتم بمواد الدين ف مصر مش هيهتم بيها ف اي مكاااااااااااااااان لانها باختصار مش محسوبة عندنا

شوف حضرتك انا معاك بس لو فكرت وشفت اولا كم حصة عربى وقران بناخدها فى السعودية كتييير ومتقلش كلمة ولا كلمتين والله اغلب الكلمات من الفران ثانيا حضرتك بتقول مصر كتب الدين المشكلة انها مبتزاكرش اصلا لانها مبتضافش للمجموع وحصة القران كانت مرة فى الاسبوع وساعات كتير بيطلعوهم فيها العاب تخيل

joomana 12-09-2009 06:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manucci (المشاركة 1590473)
احب اقولكو حاجة كمان القدرات بالنسبة للجزء اللفظي
98% منها اذا ما كانش 100%
معلوماااااااااااااااااااااااات عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مة

فعلا ...........

سارة 2 12-09-2009 06:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joomana (المشاركة 1590471)
وميييين ميعرفوش ؟؟
أصلا مكنش المفروض تصدقي من الأول
يعني هو كان بايت معاهم في مكتب التنسيق مثلا ...... بس طالما رجع وقال الكلام مش مظبوط خلاص بئى

انا اول مظهرت الدرجات دة مهتمتش لكن لما التوبيك قفل انا قلت الله دة شكلها حقيقية وحد عرف ان المعلومات اتسربت اترعبت خاااااااااااااااااااااااااص واعيط اعيط طول اليل قلت انا ضعت خلاص

manucci 12-09-2009 06:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة 2 (المشاركة 1590467)
انتى عسل يجمانة الحمد لله انى لقيت حد راية زى رايى دول يبنتى حسيسونى انى فاشلة خاااالص ومبفهمش فى حاجة

مين قال انك فاشلة بس.............
انا بتكلم ف حاجة معينة مقصدكيش خااااااااالللللص و بعدين انتي غلطتتك انك حولتي منهج سعودي
نفسس غلطتي بالظبطططططط و نفس الكلام اللي بتقوليه ينطبق عليا تقريبا بخصوص التفوق ف مهج مصر و كدة

بس ان شاء الله خيير:078111rg3::078111rg3:

7med@ 12-09-2009 06:24 AM

يا جماعة اللفظي بتاع القدرات ده منقدرش نقول عليه امتحان لغة عربية مثلا زي امتحان مصر
هو بيقيس طريقة تفكيرك في اللغويات
يعني مثلا هو عايز يشوف انت عندك حصيلة لغوية اد ايه او بتعرف متضادات كتير او ما مدى استيعابك لكلام مقروء باللغة العربية وبس
انما منقدرش نقول ان البلاغة والتعبير والقصة (بتاعة مصر بقى) كان ليها علاقة بالامتحان
يعني هي مش فارقة كتير بين طالب السعودية او طالب مصر كله هيبقى صعب عليه الامتحان

من الآخر القسم اللفظي بيقيس قدراتك اللغوية زيه زي القسم الكمي اللي بيقيس قدراتك الرياضية والمنطقية انما ملوش اي دخل بدراسة العربي

joomana 12-09-2009 06:25 AM

ترقبوا .ترقبوا ...ترقبوا
نفسي يجي اليوم ومترقبش فيه أي حاجة

سارة 2 12-09-2009 06:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manucci (المشاركة 1590488)
انا بتكلم ف حاجة معينة مقصدكيش خااااااااالللللص و بعدين انتي غلطتتك انك حولتي منهج سعودي
نفسس غلطتي بالظبطططططط و نفس الكلام اللي بتقوليه ينطبق عليا تقريبا بخصوص التفوق ف مهج مصر و كدة

ياااااااااااااااااااااااااااارب خير ويوفقنا كلنا جميعا يااااااااااااااااااااااااارب

joomana 12-09-2009 06:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة 2 (المشاركة 1590487)
انا اول مظهرت الدرجات دة مهتمتش لكن لما التوبيك قفل انا قلت الله دة شكلها حقيقية وحد عرف ان المعلومات اتسربت اترعبت خاااااااااااااااااااااااااص واعيط اعيط طول اليل قلت انا ضعت خلاص

هههههههههههههههههههههههههههههههه لا مش معقول ؟؟؟هههههه

7med@ 12-09-2009 06:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manucci (المشاركة 1590488)

متقلبش عليا المواجع
انا ما صدقت نسيت

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:17 AM.