بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

uiuiui 05-07-2011 01:15 PM

واحنا هنعرف منين ان التنظيم والاداره خلصت ونروح نملى الرغبات
يعنى من خلال الجرايد ولا ايه

لو سمحت يا د. عبد الرحمن يوم ماتعرف مفروض نروح التنظيم والاداره امتى عرفنا على المنتدى
يبقى كتر الف خيرك

معلم مساعد 2011 05-07-2011 01:16 PM

ربنا مايجيب خساره ان شاء الله

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 01:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 (المشاركة 3639367)
لو سمحت يا دكتور حضرتك قولت إن الكليات عدلت الكشوفات تمام
طيب ليا استفسار لواحد صاحبي ضروري
إحنا عندنا في حقوق متعين من العشرين الأوائل حوالي 15 في الهيئات القضائية يعني في الكادر الخاص جداً وفوق الخاص كمان مرتب الي متعين منهم دلوقتي من دفعتنا 7 ألاف جنيه وبالتالي هما مش هيقبلوا التعيين حتي لو معيدين .
فهل سوف يتم أخذ العشرين من تحتهم علي أساس إن لكل كلية 20 درجة مالية ولا الحكومة ملزومة بتعيين العشرين الأوائل بس وملهاش دعوه بالي يعتذر عن الوظيفة . وشكراً

شوف بقى ..

هو قبل كده كان اللي يعتذر يدخل اللي بعده في الترتيب لأن هناك 20 درجة متوفرة .. والكلام ده فضل يطبق حتى توقف التعيينات في 2003 .. دلوقت المفروض ايه اللي هيحصل محدش عارف ..

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3639390)
واحنا هنعرف منين ان التنظيم والاداره خلصت ونروح نملى الرغبات
يعنى من خلال الجرايد ولا ايه

لو سمحت يا د. عبد الرحمن يوم ماتعرف مفروض نروح التنظيم والاداره امتى عرفنا على المنتدى
يبقى كتر الف خيرك

لأ مش هاقول

:slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6:

uiuiui 05-07-2011 01:24 PM

هههههههههههههههههههههههههههههه
لا بجد هنعرف منين

معتز عبدالكريم 05-07-2011 01:31 PM

كلامك جميع ومظبوط
بس عندى استفسار يا دكتور لما نروح التنظيم والاداره انت بتقول بالرقم القومى عشان الرغبات او توكيل رسمى
طب انا مسافر بره مصر وموضوع التوكيل ده صعب شويه لانى فى مكان بعيد جدا بالسعوديه عن السفاره المصريه عشان اوثق التوكيل
وانا سايب البطاقه الشخصيه فى البيت ممكن الوالد يروح بيها عادى نيابة عندى والا مينفعش
رجاء الرد عشان حسب ردك يا دكتور انا هتصرف

boskovice 05-07-2011 01:48 PM

ولكم ولكم ولكم باعز الحبايب ولكم ولكم ولكم بالقمر اللى غايب هههههههههههه

يا سلام اية النور دة كلة يا دكتور حمد الله على سلامتك

ويارب دوما كدة منورنا

المنتدى كان نايم من غيرك

:d

boskovice 05-07-2011 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3639333)
بصوا يا جماعة علشان الناس تبقى عارفة آخر تطورات الموضوع ..

الكليات بعتت الورق للأكاديمية .. والأكاديمية رجعت بعض الكشوف لبعض الكليات للتعديل فيها ..

والكليات ردت .. بالتعديل .. علشان كان فيه ناس من العشرين الأوائل اتعينوا بعد كده كمعيدين في إعلانات تالية .. فقامت الكليات بوضع المراكز 21 و 22 و23 حسب الاحتياج .. وده التعديل اللي حصل ..

ثم أن الاكاديمية بالفعل قامت بارسال الكشوف للتنظيم والادارة بس التنظيم والادارة مش عاوزة تعلن ده عشان الناس لا يتدافعوا عليهم..

أمال إيه اللي بيحصل دلوقت .. عدد الناس اللي هيتعينوا 43 ألف واحد .. الجامعات بعتت احتياجاتها .. من وظائف الكادر العام والكادر الخاص .. وظائف الكادر الخاص سيتم تحويلها للإعلان عنها ليتقدم عليها حملة الماجستير والدكتوراة .. ووظائف الكادر العام تضم لوظائف تعيينات الأوائل .. وبكده :

تعيينات الأوائل بالتكليف أما حملة الدرجات العليا فتعيينهم هيكون بالإعلان..

والأوائل سيتم تسكينهم كالآتي في وظائف إدارية (كادر عام) في أماكن حسب التخصص مثل :

أماكن الكادر العام في الجامعات (وهي الأماكن التي ذكرناها منذ قليل) .. المجموعات البحثية التابعة لوزارة الصناعة .. مديريات الخدمات المختلفة..التربية والتعليم .. المعامل والمصانع التابعة للحكومة ..

الكلام ده لغاية إمتى ؟؟

المفروض دلوقت التنظيم والإدارة عندها الدرجات المالية بس هي بتتلقى طلبات الاحتياجات من المديريات المختلفة أول ما تكتمل الوظائف 43 ألف سيتم الإعلان عن ذهاب الأوائل لمديريات التنظيم والإدارة كل حسب محافظته لكي يملاأ رغباته حسب الاحتياجات والأماكن المتاحة له .. واللي يروح يدخل بالقرم القومي أو حد يروح بتوكيل رسمي بالنيابة عنه .. والموضوع ده ممكن يكون في 15 أو 20 يوليو يتم الإرسال للناس تروح تملأ الرغبات ..

وياريت محدش يسألني هيتعين فين لأني مش انا اللي باعين الناس .. هههههههه

يا دكتور انا عاوز اعمل اعتصام عشان بدل ما اتعين محاسب اتعين دكتور اية رايك ههههههههههههههه

:022yb4: امشى فى الموضوع دة ولا انت رايك اية هههههههه

boskovice 05-07-2011 01:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3639424)
هههههههههههههههههههههههههههههه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3639424)
لا بجد هنعرف منين

اكيد هيتبعت ليك فى البوسطة جواب عشان تروح تملى رغباتك

او عن طريق الجرايد او النت لازم تتابع اخر التطورات عبر الانترنت

او متابعة التى فى

وربنا يوفق الجميع ويصلح الحال

كيميائى اسلام الشاعر 05-07-2011 03:04 PM

منور دكتور عبد الرحمن و اهلا بيك ليك و حشة وربنا و كفاية عشان متقولش انى مصلحجى أو بنافقك إحم هههه

انا بصراحة كنت عاوز توضيح يعنى ايه بالظبط كادر عام و كادر خاص انا أصلى شغال فى شركة خاصة و معرفش المصطلحات دى ؟؟
و كمان يعنى إيه الخدمة العامة دى يا أستاذ bOSKVICE انا مثلا خريج علوم كيميا خدمة ايه بقا اللى مفروض كنت اعملها؟؟

و لكم جزيل الشكر

boskovice 05-07-2011 03:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 3639880)
منور دكتور عبد الرحمن و اهلا بيك ليك و حشة وربنا و كفاية عشان متقولش انى مصلحجى أو بنافقك إحم هههه

انا بصراحة كنت عاوز توضيح يعنى ايه بالظبط كادر عام و كادر خاص انا أصلى شغال فى شركة خاصة و معرفش المصطلحات دى ؟؟
و كمان يعنى إيه الخدمة العامة دى يا أستاذ boskvice انا مثلا خريج علوم كيميا خدمة ايه بقا اللى مفروض كنت اعملها؟؟

و لكم جزيل الشكر

الى اعرفة

ان الكادر العام دة بيكون لاى موظف وخاصا للمدرسين والادارين

اما الكادر الخاص فهو خاص الدكاترة والمعيدين فى الجامعات والمراكز البحثية الطبقة الراقية يعنى ههههههههه

اما بخصوص الخدمة العامة دى هتتطبق على دفعة 2011 فقط والى بعدها

اما الناس المتخرجين اللى هما هيتعينوو مش مفروضة عليهم بس بردوا هوضح

الخدمة العامة دى للاولاد هى التربية العسكرية

اما للبنات بيتهيئلى هى التدريب او الخدمة اللى بتقضيها تبع الكلية فى مستشفى فى مدرسة وهكذا والله اعلم

كيميائى اسلام الشاعر 05-07-2011 03:32 PM

إيه ده يا راجل دانت ذى ما يكون كنت مستنينى من زمان عشان ترد ههههه
لا بجد ألف شكر لحضرتك اللى فهمته إن كلمة العام فى الجملة التانية قصدك بيها الخاص و اللهم اجعلنا من الطبقة الراقية يا سيدى ههههه

قطرالندى25 05-07-2011 03:43 PM

اولا حمد الله على سلامة دكتور عبد الرحمن وياريت ما يغبش عننا تانى ولا يطول الغيبة لان احنا بنفتقد اخ فاضل لينا والله
ثانيا مش قولتلكم يا جماعة ان احنا شكلنا هياخدو العشرة الاوائل ويعينوهم فى الجامعة والعشرة التانية هيتعينو فى التربية والتتعليم طب والله العظيم ده حرام دا انا شفت الذل والهوان علشان اخد عقد مميز وبعد ما قامت الثورة الحمد لله اتعينت واول ما قالو تعيينات الجامعة الفرحة مكنتش سيعانى ان اخيرا هاخد حقى وفى الاخر يجيلى التعيين برده فى التربية والتعليم يبقى ايه الفرق بين اللى تعب وذاكر ويجيب تقدير وقال ايه معايا مرتبة شرف انا واحد قالهالى والله وانا بحاول اخد العقد المميز قالى روحى نامى على مرتبة الشرف بتاعتك وساعتها ادى العقد لوحده معاها مجال غير مجال تخصصنا "فرنساوى" علشان تدرس حاسب شفتو الظلم حسبى الله ونعم الوكيل فمين والله بجد مش عارفة
والنبى عايزة حد يرد عليا علشان انا خلاص فضلى ثانية واتجنن

قطرالندى25 05-07-2011 03:48 PM

بالمرة عايزة حد يقولى عايزة اضع صورة لاسمى مش عارفة اعمل الطريقة محدش يكتبهالى وشكرا ماهو جنان بجنان بقى

boskovice 05-07-2011 03:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 3640005)
إيه ده يا راجل دانت ذى ما يكون كنت مستنينى من زمان عشان ترد ههههه
لا بجد ألف شكر لحضرتك اللى فهمته إن كلمة العام فى الجملة التانية قصدك بيها الخاص و اللهم اجعلنا من الطبقة الراقية يا سيدى ههههه

اى خدعة هههههههههههه

ولا شكر ولا حاجة احنا كلنا اخوات وادينى بندردش يا اخى هههههههه

صح كلامك وامين يارب وكل واحد يحقق اللى عاوزة

:d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:45 AM.