بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2016 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=651036)

Duke Tefa 07-02-2016 08:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lian ahmed (المشاركة 6373177)
انا قرأت الخبر من كام ساعة علي موقع جريدة الوطن واليوم السابع

لا متصدقيش اي حاجة غير لما الوزير يطلع بنفسه علي الهواء في مؤتمر صحفي ويقر بذلك

Duke Tefa 07-02-2016 08:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محمود بدر (المشاركة 6373194)
جزيل الشكر والتقدير لحضرتك

تسجيل متابعة

جزاكم الله خيرا وبارك الله فيكم

وجزاك مثله :078111rg3:

Duke Tefa 07-02-2016 08:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سوسوكاتى (المشاركة 6373343)
إحصاء 2016 :022yb4: :d

باب 1) الاحتمال

https://www.youtube.com/watch?v=FfdKwclFC3Y

باب 2) المتغير العشوائى

https://www.youtube.com/watch?v=p81omZMdUKE

باب 3) التوزيع الطبيعى

https://www.youtube.com/watch?v=_G7rGqvsVC4

باب 4 و 5) الارتباط والانحدار

https://www.youtube.com/watch?v=t0XLNvLSlaU

مفيش داعى ننزل درس إحصاء ونضيع وقت ;) ^_^:av4056bb7jp3:

واخيرا ادعولى يا جماعة يارب يوفق الجميع ويحققلنا أمانينا بإذنه تعالى ^_^

انا اصلا خلصت احصاء من اول السنة ادهالنا استاذ الرياضيات قال بالمرة كدا وهي بتخلص في 4 حصص
بس لسة مفتحتش ولا حاجة منها اذاكرها :d
اما الاقتصاد فشكلي كدا هكتب الاسئلة وهخرج :D

Duke Tefa 07-02-2016 08:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zx xz (المشاركة 6373625)
السلام عليكم
ازيكم يا شباب , اعذروني مقدرتش اكمل موضوع "10 كلمات انجليزي" بسبب الدراسة

كنت عاوز اقول لكم شوية نصائح يمكن تفيدكم
*لو خلصت اي مادة ابدأ حل امتحانات على طول متقعدش تراجع كل درس لوحده , انا بدأت المراجعة كده بإني اراجع كل درس لوحده وضيعت وقت كبير , حل الامتحانات بيفكرك بالمنهج وبيثبته في دماغك أكثر ده غير إنك بتطمن لما تلاقي ان فيه اسئلة كثير بتتكرر.. بس ركز في النقطة رقم 3 اللي جاية

*بعد ما تحل كذا امتحان ممكن تلاقي ان عندك درس بتغلط فيه كثير , ده بقى ممكن ترجع تذاكره لوحده

*لما تخلص امتحانات او تكون حالل كثير ترجع تبص في "كتاب المدرسة" مش كتاب خارجي وتمسحه مسح , لو تجيب ورق او كشكول وكل يوم تفتح درس وتلقط أي معلومة بين السطور انت مش عارفها بالذات في الجزء بتاع الفيزياء الحديثة او الكيمياء , انا قلت لك فوق ركز في نقطة 3 لأن الإمتحانات هتفكرك بأغلب المنهج بس أكيد في نقط صغيرة مجاتش في الإمتحانات وممكن تيجي السنة دي

*يستحسن تبدأ تذاكر او تقرأ في مواد النجاح اللي هي الدين الإقتصاد والإحصاء والوطنية ,عشان متتزنقش في الآخر زي ما حصل معايا وتعد درجات النجاح بعد الإمتحان , لأنها هتكون فترة امتحانات وانت مش ناقص قلق ,وخلي بالك ان الإقتصاد مش صغير ومينفعش يتلم في يوم أو يومين قبل الإمتحانات

*في الأدب , هتلاقوا ملزمة في المنتدى اسمها " الأدب بين السطور " , الملزمة دي ممتازة وفيها اسئلة كثير من بين السطور ومتجاوب عليها من كتاب المدرسة وفي الإمتحان بتاعنا جه سؤال منها ,الملزمة هتساعدك جداً بس متكتفيش بيها يعني ذاكر وراجع بنفسك على الأدب من كتاب المدرسة إلى جانب الملزمة

*درب نفسك على وقت الإمتحان , النقطة دي مهمة جداً , لازم تحط وقت وتحل كذا امتحان كأنك في اللجنة بالظبط , يعني تحل السؤال حل منظم ولو فيه سؤال فيه رسمة مثلاً ارسمها (متقولش انا عارفها كويس وهبقى اعملها في الإمتحان) لازم تتدرب من دلوقتي , أكثر مادتين حسيت ان الوقت ضيق فيهم كانوا العربي والرياضة , العربي كانت غلطة مني لأني كنت بحل كل الأسئلة الإختياري ومخدتش بالي من الوقت وكنت بحل ببطء لأن مكانش معايا ساعة وكنت فاكر ان الوقت كثير ,بس الحمد لله ربنا ستر

*اوعى تروح الإمتحان من غير ساعة!!! , انا عارف ان الإمتحانات لسه فاضل عليها كثير بس عشان تفضلوا فاكرين , لازم يبقى معاك ساعة عشان تعرف فاضل قد ايه وانت حليت قد ايه , ويمكن سؤال ياخد منك وقت فتاخد بالك

بالتوفيق , إن شاء الله تنجحوا وتدخلوا الكليات اللي عايزنها

جزاك الله كل خير

سوسوكاتى 07-02-2016 11:20 AM

اقتباس:

السلام عليكم

*لو خلصت اي مادة ابدأ حل امتحانات على طول متقعدش تراجع كل درس لوحده , انا بدأت المراجعة كده بإني اراجع كل درس لوحده وضيعت وقت كبير , حل الامتحانات بيفكرك بالمنهج وبيثبته في دماغك أكثر ده غير إنك بتطمن لما تلاقي ان فيه اسئلة كثير بتتكرر.. بس ركز في النقطة رقم 3 اللي جاية

*بعد ما تحل كذا امتحان ممكن تلاقي ان عندك درس بتغلط فيه كثير , ده بقى ممكن ترجع تذاكره لوحده

*لما تخلص امتحانات او تكون حالل كثير ترجع تبص في "كتاب المدرسة" مش كتاب خارجي وتمسحه مسح , لو تجيب ورق او كشكول وكل يوم تفتح درس وتلقط أي معلومة بين السطور انت مش عارفها بالذات في الجزء بتاع الفيزياء الحديثة او الكيمياء , انا قلت لك فوق ركز في نقطة 3 لأن الإمتحانات هتفكرك بأغلب المنهج بس أكيد في نقط صغيرة مجاتش في الإمتحانات وممكن تيجي السنة دي

*يستحسن تبدأ تذاكر او تقرأ في مواد النجاح اللي هي الدين الإقتصاد والإحصاء والوطنية ,عشان متتزنقش في الآخر زي ما حصل معايا وتعد درجات النجاح بعد الإمتحان , لأنها هتكون فترة امتحانات وانت مش ناقص قلق ,وخلي بالك ان الإقتصاد مش صغير ومينفعش يتلم في يوم أو يومين قبل الإمتحانات

*في الأدب , هتلاقوا ملزمة في المنتدى اسمها " الأدب بين السطور " , الملزمة دي ممتازة وفيها اسئلة كثير من بين السطور ومتجاوب عليها من كتاب المدرسة وفي الإمتحان بتاعنا جه سؤال منها ,الملزمة هتساعدك جداً بس متكتفيش بيها يعني ذاكر وراجع بنفسك على الأدب من كتاب المدرسة إلى جانب الملزمة

*درب نفسك على وقت الإمتحان , النقطة دي مهمة جداً , لازم تحط وقت وتحل كذا امتحان كأنك في اللجنة بالظبط , يعني تحل السؤال حل منظم ولو فيه سؤال فيه رسمة مثلاً ارسمها (متقولش انا عارفها كويس وهبقى اعملها في الإمتحان) لازم تتدرب من دلوقتي , أكثر مادتين حسيت ان الوقت ضيق فيهم كانوا العربي والرياضة , العربي كانت غلطة مني لأني كنت بحل كل الأسئلة الإختياري ومخدتش بالي من الوقت وكنت بحل ببطء لأن مكانش معايا ساعة وكنت فاكر ان الوقت كثير ,بس الحمد لله ربنا ستر

*اوعى تروح الإمتحان من غير ساعة!!! , انا عارف ان الإمتحانات لسه فاضل عليها كثير بس عشان تفضلوا فاكرين , لازم يبقى معاك ساعة عشان تعرف فاضل قد ايه وانت حليت قد ايه , ويمكن سؤال ياخد منك وقت فتاخد بالك

جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك :)

ران نيتشان 07-02-2016 11:49 AM

اقتباس:

السلام عليكم

جزاك الرحمن خيرا ..وان شاء الرحمن هيتنفذ

رفيقة الامل 07-02-2016 04:23 PM

اقتباس:

السلام عليكم

معبش سؤال هو احنا نراجع ازاى واليوم كله مادة وحدة ولا ايه

علا علي ٣٣٣ 07-02-2016 08:09 PM

اقتباس:

السلام عليكم

شكرا جدا ليك نصايح مفيدة و ان شاء الله تتنفذ

علا علي ٣٣٣ 07-02-2016 08:10 PM

معلش سؤال غبي شوية
عايزة تعريف التحليل الكيميائي ؟؟ .تعريف نموذجي

lian ahmed 07-02-2016 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6373674)
لا متصدقيش اي حاجة غير لما الوزير يطلع بنفسه علي الهواء في مؤتمر صحفي ويقر بذلك

انا مش بتابع التليفزيون وبقعد ع النت أكتر والكلام مكتوب ع لسان الوزير.
وحتي لو ، كده كده مش هتفرق عشان انا مبحضرش من اول السنه .
و ع العموم شكرا ليك.

lian ahmed 07-02-2016 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6373433)
امين يا الله
اقسم بالله اني في هذه الايام اشتاق اليهن واشتاق الي رسول الله .‏‎

ومن منا لا يشتاق إليه، عليه أفضل الصلاة وأتم التسليم.

mahmoud aBDELGAWED 07-02-2016 08:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علا علي ٣٣٣ (المشاركة 6374162)
معلش سؤال غبي شوية
عايزة تعريف التحليل الكيميائي ؟؟ .تعريف نموذجي

التحليل الكيميائى:التحلل الكيميائى للمحلول الالكتروليتى بفعل مرور التيار

mahmoud aBDELGAWED 07-02-2016 08:59 PM

مؤلف كتاب الشامل بيقول ان السنة الى فاتت الامتحان الفيزياء كله جاه من كتابه بالارقام وبالنص
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=653155
ايه رايكم؟

علا علي ٣٣٣ 07-02-2016 09:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud abdelgawed (المشاركة 6374205)
التحليل الكيميائى:التحلل الكيميائى للمحلول الالكتروليتى بفعل مرور التيار

دا تعريف التحليل الكهربي مش التحليل الكيميائي

Duke Tefa 07-02-2016 09:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud abdelgawed (المشاركة 6374229)
مؤلف كتاب الشامل بيقول ان السنة الى فاتت الامتحان الفيزياء كله جاه من كتابه بالارقام وبالنص
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=653155
ايه رايكم؟

انا الصراحة شوفت كتابه هذه السنة وعجبني جدا
الصراحة شرح الكتاب احسن من كتاب الامتحان

Duke Tefa 07-02-2016 09:12 PM

سؤال
هو انا بحدد ازاي البريمة اليمني في المسائل ؟

علا علي ٣٣٣ 08-02-2016 12:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6374249)
سؤال
هو انا بحدد ازاي البريمة اليمني في المسائل ؟

مش فاهمة قصدك الاتجاه يعني
قول المسألة

Duke Tefa 08-02-2016 08:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علا علي ٣٣٣ (المشاركة 6374436)
مش فاهمة قصدك الاتجاه يعني
قول المسألة

اها الاتجاه
ولو عاوزة المسالة هتلاقيها مسالة امتحان السنة الي فاتت بتاعة السلكين دي

علا علي ٣٣٣ 08-02-2016 11:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6374560)
اها الاتجاه
ولو عاوزة المسالة هتلاقيها مسالة امتحان السنة الي فاتت بتاعة السلكين دي

انت هتتخيل ان عندك مسمار ماسكه بايدك اليمين لما تلف المسمار مع اتجاه عقارب الساعة ( اتجاه الربط) يبقي اتجاه اندفاعها للامام يدل علي اتجاه المجال تمام كدة
في المسألة بقا انا عايزة اخلي اتجاه المجال المغناطيسي عكس اتجاه المجال المغناطيس الناشئ عن السلكين علشان يلاشوا بعض عند المركز
لو طبقت قاعدة اليد المني لامبير علي السلك ( الي التيار فيه اكبر ) هتلاقي ان المجال المغناطيسي داخل الي مركز الحلقة
فانا هعمل اتجاه التيار في الحلقة بحيث يكون خارج منها فيلاشوا بعض
فهيكون مع اتجاه عقارب الساعة زي ما قولت فوق
لازم تتخيلها مجسمة

mahmoud aBDELGAWED 08-02-2016 01:11 PM

معلش اتلخبط
التحليل الكيميائى: احد فروع علم الكيمياء يهدف الى التعرف على نوع العناصر المكونة للمادة ونسبة كل عنصر
وكيفية ارتباط العناصر ببعضها للوصول للصيغة الجزئية للمادة

علا علي ٣٣٣ 08-02-2016 01:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud abdelgawed (المشاركة 6374700)
معلش اتلخبط
التحليل الكيميائى: احد فروع علم الكيمياء يهدف الى التعرف على نوع العناصر المكونة للمادة ونسبة كل عنصر
وكيفية ارتباط العناصر ببعضها للوصول للصيغة الجزئية للمادة

تمام شكرا انا كمان كنت متلخبطة بين كذا تعريف

Duke Tefa 08-02-2016 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علا علي ٣٣٣ (المشاركة 6374666)
انت هتتخيل ان عندك مسمار ماسكه بايدك اليمين لما تلف المسمار مع اتجاه عقارب الساعة ( اتجاه الربط) يبقي اتجاه اندفاعها للامام يدل علي اتجاه المجال تمام كدة
في المسألة بقا انا عايزة اخلي اتجاه المجال المغناطيسي عكس اتجاه المجال المغناطيس الناشئ عن السلكين علشان يلاشوا بعض عند المركز
لو طبقت قاعدة اليد المني لامبير علي السلك ( الي التيار فيه اكبر ) هتلاقي ان المجال المغناطيسي داخل الي مركز الحلقة
فانا هعمل اتجاه التيار في الحلقة بحيث يكون خارج منها فيلاشوا بعض
فهيكون مع اتجاه عقارب الساعة زي ما قولت فوق
لازم تتخيلها مجسمة

تمام جزاكي الله كل خير

علا علي ٣٣٣ 08-02-2016 08:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6375072)
تمام جزاكي الله كل خير

و جزاكم بالمثل :)

ahmedtarea 08-02-2016 10:30 PM

عند رفع درجة حرارة المعدن ماذا يحدث للالكترونات الحره به

Duke Tefa 09-02-2016 12:48 PM

اخيراً جبت الكود بتاعي :D

lian ahmed 09-02-2016 07:04 PM

جماعة انا بواجه صعوبة شديدة في حفظ الفرنساوي اعمل ايه

علا علي ٣٣٣ 09-02-2016 08:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lian ahmed (المشاركة 6375905)

اتعاملي مع كلمات الفرنساوي زي ما بتحفظي الانجليزي كدة و اقرأي القطعة او المحادثة بتاعت الدرس علشان تعرفي بيتكلم عن اي فالكلمات تتحفظ اسرع و حلي كتير هتلاقي الجرامر مش بيثبت غير بالحل
الفرنساوي سهل و ان شاء الله نجيب فيه الدرجة النهائية

ران نيتشان 09-02-2016 09:41 PM

بالنسبة لسؤال منشأ الخلايا البلعمية /
المس قالت نخاع العظام سألتها عن الخلايا وحيدة النواة قالت مش منتجه لها.والله أعلم .

Duke Tefa 09-02-2016 09:48 PM

اقتباس:

الحمد لله انا الماني

lian ahmed 09-02-2016 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علا علي ٣٣٣ (المشاركة 6375960)
اتعاملي مع كلمات الفرنساوي زي ما بتحفظي الانجليزي كدة و اقرأي القطعة او المحادثة بتاعت الدرس علشان تعرفي بيتكلم عن اي فالكلمات تتحفظ اسرع و حلي كتير هتلاقي الجرامر مش بيثبت غير بالحل
الفرنساوي سهل و ان شاء الله نجيب فيه الدرجة النهائية

انت عارفه انا بحفظها ازاي زي طريقة الابتدائي ههههه اعد اسطر واكرر كل كلمة ما بين عشرة لعشرين مرة وبردو بنساهم اتخنقت
>< اما الانجليزي اقراها مرة واكتبها مرة وخلصت. اما الجرامر الحمدلله

علا علي ٣٣٣ 09-02-2016 11:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lian ahmed (المشاركة 6376048)
انت عارفه انا بحفظها ازاي زي طريقة الابتدائي ههههه اعد اسطر واكرر كل كلمة ما بين عشرة لعشرين مرة وبردو بنساهم اتخنقت
>< اما الانجليزي اقراها مرة واكتبها مرة وخلصت. اما الجرامر الحمدلله

ههههههههههههه عادي انا بقا بنطق الكلمة بحروفها كلها و بحفظها كدة علشان اعرف اكتبها صح
و الحمد لله ان معظم الامتحان اختيارات

lian ahmed 09-02-2016 11:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علا علي ٣٣٣ (المشاركة 6376140)
ههههههههههههه عادي انا بقا بنطق الكلمة بحروفها كلها و بحفظها كدة علشان اعرف اكتبها صح
و الحمد لله ان معظم الامتحان اختيارات

اه والله لو كانت لسه زي قبل كام سنة أنا كنت سقطت وش ههههه

علا علي ٣٣٣ 10-02-2016 12:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lian ahmed (المشاركة 6376170)
اه والله لو كانت لسه زي قبل كام سنة أنا كنت سقطت وش ههههه

هههههههههههه اه الحمد لله ربنا رحمنا
بس السنة الجاية بقا مغيريين المنهج اسهل من الي احنا بناخده بكتيييييييير

lian ahmed 10-02-2016 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علا علي ٣٣٣ (المشاركة 6376186)
هههههههههههه اه الحمد لله ربنا رحمنا
بس السنة الجاية بقا مغيريين المنهج اسهل من الي احنا بناخده بكتيييييييير

اها ومنهج تانيه واوله مفيش أسهل من كده حسه كتابهم بتاع أيام الحضانه صور والوان هههههه

Abdelrahman M M 10-02-2016 03:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة duke tefa (المشاركة 6375593)
اخيراً جبت الكود بتاعي :d

بالنسبالى انا اتفصلت من المدرسه علشان الغياب انا و5 تانى معايا مدرستنا متشدده جدا جدا وقالونا قدموا منازل ومينفعشى ترجعوا

Duke Tefa 10-02-2016 08:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lian ahmed (المشاركة 6376265)
اها ومنهج تانيه واوله مفيش أسهل من كده حسه كتابهم بتاع أيام الحضانه صور والوان هههههه

علي فكرة لو كنتوا خدتو ألماني تبقوا والله مية مية
لاني الالماني الجرامر بتاعه وكلماته سهلة الحفظ

Duke Tefa 10-02-2016 08:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6376290)
بالنسبالى انا اتفصلت من المدرسه علشان الغياب انا و5 تانى معايا مدرستنا متشدده جدا جدا وقالونا قدموا منازل ومينفعشى ترجعوا

ايه المدرسة الغريبة دي !!!!

ران نيتشان 10-02-2016 11:22 AM

اقتباس:

رخامته ف الادوات
بس واحده زميلتي بتحفظه بقصه يعن الكلمات المذكره للوحده بتعملها ف قصه ‏‎
‎والباقي يكون مؤنث .

علا علي ٣٣٣ 10-02-2016 03:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lian ahmed (المشاركة 6376265)

هههههه قدرنا بقا هنعمل اي ربنا معانا

علا علي ٣٣٣ 10-02-2016 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6376290)

عادي طيب ما انا كمان مفصولة بس هعمل اعادة قيد قبل ما نكتب الاستمارة و خلاص و روحت المدرسة خدت الكود عادي

lian ahmed 10-02-2016 03:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6376425)
رخامته ف الادوات
بس واحده زميلتي بتحفظه بقصه يعن الكلمات المذكره للوحده بتعملها ف قصه ‏‎
‎والباقي يكون مؤنث .

انا بقا كنت كنت بألف اغاني واسجل بصوتي تصريفات المضارع ويمين بالله ولا كأني خدتهم في يوم من الايام ههههههه

Duke Tefa 10-02-2016 04:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lian ahmed (المشاركة 6376607)
انا بقا كنت كنت بألف اغاني واسجل بصوتي تصريفات المضارع ويمين بالله ولا كأني خدتهم في يوم من الايام ههههههه

طريقة حلوة للحفظ
انا بحفظ النصوص كدا :022yb4:

علا علي ٣٣٣ 10-02-2016 07:40 PM

اقتباس:

هههههههههههه الله حلوة الطريقة دي
انا كنت بفتكرهم بشكل الصفحة

ران نيتشان 10-02-2016 08:11 PM

اقتباس:

اعمليهم رنة :‏d‎
‎ولو مفيش حد بيتصل عليكي اتفقي انت وزميله انها ترن عليكي لحد ما يتحفظ اي حاجه كانت نصوص كلمات انجلش فرنساوي
‏*اكتبيهم بطريقه شيقه بشوية الوان واعمليهم خلفية ^^
المذاكره متعه ليس لها حدود. ابداع^^

ahmedtarea 10-02-2016 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6376014)
بالنسبة لسؤال منشأ الخلايا البلعمية /
المس قالت نخاع العظام سألتها عن الخلايا وحيدة النواة قالت مش منتجه لها.والله أعلم .

هاتي الي يثبت من المنهج انها تتكون في نخاع العظام ؟؟؟؟

ران نيتشان 11-02-2016 02:59 PM

هي نوع من خلايا الدم البيضاء ومكتوب خلايا الدم البيضاء تتكون ف نخاع العظام يبقي البلعمية من النخاع .
وحيده النواه تتحول عند الحاجه بس مش منتجه .
ع العموم قالت هتسال حد متخصص دكتور مثلا لان احنا بناخد قشور فقط وهتشوف بقي تفاصيل اكثر.

ahmedtarea 11-02-2016 04:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6377580)
هي نوع من خلايا الدم البيضاء ومكتوب خلايا الدم البيضاء تتكون ف نخاع العظام يبقي البلعمية من النخاع .
وحيده النواه تتحول عند الحاجه بس مش منتجه .
ع العموم قالت هتسال حد متخصص دكتور مثلا لان احنا بناخد قشور فقط وهتشوف بقي تفاصيل اكثر.

البلعمية تتكون في نخاع العظام دا صح مليون في المية بس مش في المنهج ونفترض ان السؤال ايجه !

ران نيتشان 11-02-2016 05:00 PM

ما احنا استنتجناها من المنهج بردو
بس مش قتنعه بوحيده النواه
ان شاء الرحمن لمامس توصل لحاجه هقول.

ahmedtarea 11-02-2016 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6377688)
ما احنا استنتجناها من المنهج بردو
بس مش قتنعه بوحيده النواه
ان شاء الرحمن لمامس توصل لحاجه هقول.

ان شاء الله خير
ممكن تحلي الاسئلة ديت
بذرة الطماطم عبارة عن (بويضة مخصبة-مبيض ناضج - بيضة ناضجة -زيجوت ناضج)
حبة القمح عبارة عن ( بويضة ناضجة -بيضة ناضجة-مبيض وحيد البذور -زيجوت ناضج )
اذا وجد بمبيض زهرة خلية جرثومية اميه فأنها بعد الانقسام تكون .... ... بويضة
(1-2-3-4)

علا علي ٣٣٣ 11-02-2016 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedtarea (المشاركة 6377795)
ان شاء الله خير
ممكن تحلي الاسئلة ديت
بذرة الطماطم عبارة عن (بويضة مخصبة-مبيض ناضج - بيضة ناضجة -زيجوت ناضج)
حبة القمح عبارة عن ( بويضة ناضجة -بيضة ناضجة-مبيض وحيد البذور -زيجوت ناضج )
اذا وجد بمبيض زهرة خلية جرثومية اميه فأنها بعد الانقسام تكون .... ... بويضة
(1-2-3-4)

ممكن تتاكد من السؤال الاول هي ثمرة الطماطم مش بذرة الطماطم
المستر قالنا قاعدة ان الثمرة هي المبيض الناضج اما البذرة هي البويضة المخصبة
فحبة القمح هتكون البويضة المخصبة
و عند انقسام الخلية الجرثومية الام هتعطي بويضة واحدة بس لان في تلات خلايا هتتحلل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:33 PM.