بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

معلم مساعد 2011 05-07-2011 04:01 AM

لالالالاالا الكليه مليهاش دعوه بالخدمه العامه
هي تروح الشئون الاجتماعيه اللي عندكم وتسأل وممكن تعملها علطول ممكن في مدرسه او نادي اي حاجه وممكن تقدملها من دلوقت عادي مليهاش وقت معين في التقديم في اي وقت

أبو عمر وإلياس 05-07-2011 04:14 AM

جزاااااااكم الله خير الجزاء.. وبارك الله فيكم ..

boskovice 05-07-2011 11:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !!tota (المشاركة 3637912)
'طيب معلش انا عندي سؤال همه الاوائل لازم يبقى ليهم خدمة عامة مش التعين دة مكافاه من الدولة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وانا خريجة 2009والخدمة العامة بتاعتي هتطلع في شهر9اللي جاي يبقى انا مش هتعين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gif
وشكرا على حرصك على جمع المعلومات
وارجو الرد

امال انا بقول اية يا توتا هههههههههههه منا حبيت اوضح عشان كدة بقا

مش بقولك الخبر دة خاصصصصصصصصصصصصصصصصصصص بخريجين 2011 فقط

والى قبل كدة ملهمش اى دعوة بالكلام دة هيتعينووووووووووووووووووووووووووووووووووو

:d

boskovice 05-07-2011 11:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر وإلياس (المشاركة 3638194)
زوجتي لا تعرف عنها شيء.. هل من المفترض أن تذهب هي للكلية وتسأل ؟؟ أم ماذا تفعل ؟؟؟ هي خريجة 2009

3

يا استاذ ابو عمر انت لو كنت قرأت كلامى كويس مكنتش سالت

انا بقول

معنى ذلك والمقصود بيها دفعة 2011 يعنى احنا ملناش دعوة بيها

وانت بتقول هى خريجة 2009 يبقا هى ملهاش دعوة بالكلام دة

هى كدة كدة هتتعين من غير اى حاجة

ولرابع مرة المقصودددددددددددددددددد هى دفعة 2011 الحديثة اللى لسة مخلصة امتحانات دلوقتتتتتتتتتت

السنين اللى قبل كدة ملهاش علاقة بالكلام دة الجواب هيوصلها خلال اسابيع

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 12:14 PM

السلام عليكم يا أخوتي واعتذر عن غيابي الفترة الماضية ..

وباشكر الناس اللي سألت عليا وده كان عشمي برضه ..

ياريت لو حد عاوز أي استفسار ممكن يتكرم ويتفضل ويكتبه هنا لأن الاستفسارات السابقة كتيييرة جدا وممكن أنسى أجاوب حد ..

وانا شايف ان أخونا boskovice كان عامل اللي عليه وزياده .. وربنا يوفق الجميع ..

شكرااااااااااا

ramy gama 05-07-2011 12:20 PM

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن منور الصفحه

ramy gama 05-07-2011 12:21 PM

هل بدؤ فعلا التسكين يادكتور عبد الرحمن وهيتم التعيين خلال الشهر دا ولا هيطول حبيتين ؟؟؟؟؟ جزاك الله خيرا يادكتور

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 12:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3637323)
لا ان شاء الله بجد مش مماطلة ولا حاجة

لانة بموافقة قرار وزارى وعشان يتلغى لازم مجلس شعب ووزراء وموال

بس دة تاكيد مش مماطلة ولا حاجة لان لو حتى مماطلة الناس مش هتسكت

:av4056bb7jp3: كفاية المعتصمين اللى فى الاكاديمية هههههههههههه دول مطلعين عينهم

عشان مطالب شوف بقا لو اتلغى هيتعمل فيهم اية ههههههههههههههههه

حلوة وموال دي .. هههههههه

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 12:24 PM

مين قال أنهم بدءوا التسكين .. ارجو التوضيح

معتز عبدالكريم 05-07-2011 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3611484)
أكد الدكتور ماجد الشربينى رئيس أكاديمية البحث العلمى، أن الوزارة قامت بدورها على أكمل وجه بخصوص أوائل الخريجين والحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه، حيث سيتم تعيين نحو 43 ألفا فى الجامعات والمراكز البحثية والهيئات والوزرات والمصانع، من خلال إعلان وقواعد يضعها الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة.

وأضاف الشربينى، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن اعتصام أوائل الخريجين والحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه داخل قاعة المؤتمرات الكبرى فى أكاديمية البحث العلمى غير مبرر، واصفا مطلبهم الحالى باتخاذ قرار سيادى وفورى بتعيينهم دون شرط وقيد، بالمطلب غير المشروع، خاصة أنه لا يقع فى سلطة الوزارة.

ويواصل المتظاهرون الاعتصام داخل أكاديمية البحث العلمى، احتجاجا على عدم اتخاذ قرار فورى بتعيينهم دون شرط وقيد، رافضين كل الإجراءات التى اتخذتها الوزارة، ومطالبين بنقل الحاصلين على دكتوراه من وظائفهم إلى الجامعات والمراكز البحثية.

وشدد الشربينى، على أن دور وزارة التعليم العالى انتهى عند إرسال الملفات والأماكن المتوفرة بالجامعات والمراكز البحثية والهيئات، وحصر الأماكن الخالية فى الوزارات والمؤسسات، وأن "التنظيم والإدارة" طبقا لقرار مجلس الوزراء هو المسئول فى إعلانات الوظائف، بحيث لن يكون هناك تدخل من الوزارة إلا فنى فقط، ولن يكون هناك تدخل فى الاختيار أو التعيين.

وكشف الشربينى عن البدء بتعيين الأوائل فى دفع 2009 و2010 طبقا للقانون، ويبلغ عددهم نحو 250 خريجا، كمعيدين، وأن نحو 2500 خريج من الأوائل فى الأعوام الماضية سيتم أيضا تعيينهم عن طريق الإعلان.

وأضاف الشربينى، أن 2500 من الحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه سيتم أيضا تعيينهم فى الجامعات والمراكز البحثية عن طريق الإعلان، بينما سيتم تعيين 7500 فى المصانع، وباقى الأوائل والحاصلين على المنح والماجستير والدكتوراه سيتم تعيينهم فى بعض الوزارات التى تحتاج تخصصاتهم، ومن سيتبقى سيتم تعيينه فى الكادر العام فى الوزرات المختلفة.
ممكن بس يا دكتور توضحلنا ايه المقصود من الاعلانات عشان الناس دلوقتى بتقول هما لسه هينزلوا اعلان ويخيروانا
رجاء منك توصيح هذا الخبر حتى استطيع الرد عليهم لان الناس تطلع من حاجه توقع فى حاجه
والكلام ده من جريدة اليوم السابع

اولا:حمد لله على السلامه يادكتور ونورت المنتدى وانا كلمتك امبارح واطمنت عليك
ثانيا ده كان سؤالى
وبرده نفسى اعرف ايه يعنى الكلام الى بيتقال دكتور ماجد يقول بعتنا الاسماء والتنظيم والاداره يقولوا مفيش حاجه وصلت والاستاذمصطفى النحاس مدير التنظيم والاداره يقول فى برنامج على الحياه انه عنده علم بالموضوع وهيتم العيين بالوظايف الاداريه

ramy gama 05-07-2011 12:33 PM

أنا قصدي الأزهر يادكتور عبد الرحمن

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 01:01 PM

بصوا يا جماعة علشان الناس تبقى عارفة آخر تطورات الموضوع ..

الكليات بعتت الورق للأكاديمية .. والأكاديمية رجعت بعض الكشوف لبعض الكليات للتعديل فيها ..

والكليات ردت .. بالتعديل .. علشان كان فيه ناس من العشرين الأوائل اتعينوا بعد كده كمعيدين في إعلانات تالية .. فقامت الكليات بوضع المراكز 21 و 22 و23 حسب الاحتياج .. وده التعديل اللي حصل ..

ثم أن الاكاديمية بالفعل قامت بارسال الكشوف للتنظيم والادارة بس التنظيم والادارة مش عاوزة تعلن ده عشان الناس لا يتدافعوا عليهم..

أمال إيه اللي بيحصل دلوقت .. عدد الناس اللي هيتعينوا 43 ألف واحد .. الجامعات بعتت احتياجاتها .. من وظائف الكادر العام والكادر الخاص .. وظائف الكادر الخاص سيتم تحويلها للإعلان عنها ليتقدم عليها حملة الماجستير والدكتوراة .. ووظائف الكادر العام تضم لوظائف تعيينات الأوائل .. وبكده :

تعيينات الأوائل بالتكليف أما حملة الدرجات العليا فتعيينهم هيكون بالإعلان..

والأوائل سيتم تسكينهم كالآتي في وظائف إدارية (كادر عام) في أماكن حسب التخصص مثل :

أماكن الكادر العام في الجامعات (وهي الأماكن التي ذكرناها منذ قليل) .. المجموعات البحثية التابعة لوزارة الصناعة .. مديريات الخدمات المختلفة..التربية والتعليم .. المعامل والمصانع التابعة للحكومة ..

الكلام ده لغاية إمتى ؟؟

المفروض دلوقت التنظيم والإدارة عندها الدرجات المالية بس هي بتتلقى طلبات الاحتياجات من المديريات المختلفة أول ما تكتمل الوظائف 43 ألف سيتم الإعلان عن ذهاب الأوائل لمديريات التنظيم والإدارة كل حسب محافظته لكي يملاأ رغباته حسب الاحتياجات والأماكن المتاحة له .. واللي يروح يدخل بالقرم القومي أو حد يروح بتوكيل رسمي بالنيابة عنه .. والموضوع ده ممكن يكون في 15 أو 20 يوليو يتم الإرسال للناس تروح تملأ الرغبات ..

وياريت محدش يسألني هيتعين فين لأني مش انا اللي باعين الناس .. هههههههه

معلم مساعد 2011 05-07-2011 01:07 PM

منور يادكتور عبدالرحمن ويارب يكون سبب غيابك عننا يكون خير يارب
وشكرا علي الاخبار الجميله دي
مش عارفه من غيرك كنا هانعمل ايه

محمود المصري 2010 05-07-2011 01:10 PM

استفسار هام

لو سمحت يا دكتور حضرتك قولت إن الكليات عدلت الكشوفات تمام
طيب ليا استفسار لواحد صاحبي ضروري
إحنا عندنا في حقوق متعين من العشرين الأوائل حوالي 15 في الهيئات القضائية يعني في الكادر الخاص جداً وفوق الخاص كمان مرتب الي متعين منهم دلوقتي من دفعتنا 7 ألاف جنيه وبالتالي هما مش هيقبلوا التعيين حتي لو معيدين .
فهل سوف يتم أخذ العشرين من تحتهم علي أساس إن لكل كلية 20 درجة مالية ولا الحكومة ملزومة بتعيين العشرين الأوائل بس وملهاش دعوه بالي يعتذر عن الوظيفة . وشكراً

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 01:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم مساعد 2011 (المشاركة 3639357)
منور يادكتور عبدالرحمن ويارب يكون سبب غيابك عننا يكون خير يارب
وشكرا علي الاخبار الجميله دي
مش عارفه من غيرك كنا هانعمل ايه

أشكرك يا أختي وانا اللي باخسر والله لما مش بادخل على المنتدى..

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:41 PM.