بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

Mohamed Dokdok 05-10-2016 11:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome (المشاركة 6513787)
المفروض نتفق النهاردة على الى هنراجعه بكرة عشان نبدا التنفيذ باذن الله
مفيش حد عايز يحط الجدول ولا ايه؟؟
الجدول الى هيطحط هينفذ على الكل ويجب ان تكون الاسئلة فى معاد المادة المحددة
الى جانب الجدول فى دروسك دا اجبارى هتذاكرالمادة الى عليك وقد تختلف
بس احنا اول اسبوع هيكون مراجعة على الى اخدناه عشان المراجعة ايسر من المذاكرة
احنا ممكن نعتبر ان دا مراجعة بالنسبة للدرس الا اذا سبقنا احنا . شكل العربى بالنسبالى لو بدائنا هسبق المدرس

تمام بس صعب تتنفذ متقنعوناش اننا كلنا كده هنوفق مواعيد ثابتة ممكن انا وحضرتك اه نتجمع لاننا بناخد تقريبا مع نفس المدرسين لكن صعب كلنا نوفق
احنا ممكن بس ناخد وعد على بعض ان اي حد يقدر يفيد التاني يفيد واي اسئلة رخمة في اي مادة تيجي لحد ينشرها هنا
كنت عامل امتحان كيميا رخم كنت مجمع اسئلة ونزلتها و محدش حملها ولا حد رد عليها فمش شرط كلنا نفتح سوا ونفس الحاجة في نفس الوقت بس نفيد بعض اكتر يعني نجمع مثلا الحاجات اللي وقفت معانا طول الاسبوع وكده وننزلها او الافكار التقيلة او نصور لبعض امتحانات الدروس لانها اكتر حاجة ممكن تفيدنا يعني لو مثلا خلصت الهيدروكربونات ها يا شباب حد معاه امتحان هيدروكربونات متجاوب كده يعني
الفرنساوي اي امتحانات دروس او اي واجبات معاها الاجابات الصح هاتوها عشان مباخدش الانجليزي الكتب متجاوبة لكن الفرنساوي مفيش حاجة متجاوبة

Norhan Mostafa 06-10-2016 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6513849)
تمام بس صعب تتنفذ متقنعوناش اننا كلنا كده هنوفق مواعيد ثابتة ممكن انا وحضرتك اه نتجمع لاننا بناخد تقريبا مع نفس المدرسين لكن صعب كلنا نوفق
احنا ممكن بس ناخد وعد على بعض ان اي حد يقدر يفيد التاني يفيد واي اسئلة رخمة في اي مادة تيجي لحد ينشرها هنا
كنت عامل امتحان كيميا رخم كنت مجمع اسئلة ونزلتها و محدش حملها ولا حد رد عليها فمش شرط كلنا نفتح سوا ونفس الحاجة في نفس الوقت بس نفيد بعض اكتر يعني نجمع مثلا الحاجات اللي وقفت معانا طول الاسبوع وكده وننزلها او الافكار التقيلة او نصور لبعض امتحانات الدروس لانها اكتر حاجة ممكن تفيدنا يعني لو مثلا خلصت الهيدروكربونات ها يا شباب حد معاه امتحان هيدروكربونات متجاوب كده يعني
الفرنساوي اي امتحانات دروس او اي واجبات معاها الاجابات الصح هاتوها عشان مباخدش الانجليزي الكتب متجاوبة لكن الفرنساوي مفيش حاجة متجاوبة

متأكد من انك مبتروحش درس؟ ؟؟
انا عاوزة اسم مدرس فزياء ع النت

Mohamed Dokdok 06-10-2016 02:14 AM

مش حاخد اكتر من درس في نفس اليوم ومش حاخد 7 دروس في 7 ايام يعني انزل كل يوم يعني ممكن يعدي عليا اكتر من شهر بنزل كل يوم فمعنديش دروس يوم التلات ويوم الجمعة
مدرس فيزيا على النت فيه استاذ احمد بركة مؤلف الوسام ليه قناة على يوتيوب و فيه البشمهندز بتاعت م/ محمد جابر و فيه حلقات مدرسة على الهوا معرفش مين بيدرس السنة دي

Mohamed Dokdok 06-10-2016 02:23 AM

شباب دي مسائل كيرشوف من دليل التقويم 2016 مسالة السنة اللي فاتت شبه مطابقة ليها موجودة هنا
نزلوا الملف و كل واحد يحل المسائل ونشوف حلنا عشان للاسف مش متجاوبين
فيه سؤالين كمان مش كيرشوف
https://www.mediafire.com/?fi0ec9zl1aqd4ht

Norhan Mostafa 06-10-2016 03:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6513876)
شباب دي مسائل كيرشوف من دليل التقويم 2016 مسالة السنة اللي فاتت شبه مطابقة ليها موجودة هنا

شكرا يا باشا اما اكمل كيرشوف اصل انا مذاكره ع ما تفرج هحله
انا معايا نسخه 2016

Hope Vs Despair 06-10-2016 06:14 AM

اقتباس:

منزلي امتحان عالعضوية اخر باب وهرد اقول ايه اجنا بنبدا من اول باب 😃

Hope Vs Despair 06-10-2016 06:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6513876)

شكرااا جدا بس انا لو عاوز اشتري الدليل ده اشتريه منين وبينزل امته وهل بينزل منه 2017 ؟

Norhan Mostafa 06-10-2016 11:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6513896)
شكرااا جدا بس انا لو عاوز اشتري الدليل ده اشتريه منين وبينزل امته وهل بينزل منه 2017 ؟

أعتقد بيبقى ف الآخر

Hope Vs Despair 06-10-2016 12:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6514006)
أعتقد بيبقى ف الآخر

انا عرفت ان الوزارة بطلت تنزله من زمان بس المكتبات هي اللي بقت تعدل عليه وتبيعه يعني 2016 ده منقح ومضاف عليه كيرشوف معدل يعني
بس كويس بردك

natsome 06-10-2016 04:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6513845)
السيد صفيلو :d
بس حفظت الادب منه والله اول مرة افهم ادب

خلاص بقى . هطلع من عنده انا جبت اخرى منه. عايز يسمعلنا قواعد النحو :(هو فيه كدة , انا هيجلى جلطة
بيعاملنا شكل اطفال الابتدائى مش فاهمين حاجة فى اى حاجة ومحسسنى ان احنا اول سنة ناخد عربى معاه.

natsome 06-10-2016 04:41 PM

اقتباس:

صح كلامك افضل ..

Norhan Mostafa 06-10-2016 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6514053)
انا عرفت ان الوزارة بطلت تنزله من زمان بس المكتبات هي اللي بقت تعدل عليه وتبيعه يعني 2016 ده منقح ومضاف عليه كيرشوف معدل يعني
بس كويس بردك

لا بس مهم جدا

Mohamed Dokdok 06-10-2016 07:27 PM

والله يا محمود عندنا كله بيبدأ بالعضوية بحسبكم زينا :d
دليل التقويم معايا بتاع 2014 منزله من ثانوية 5 نجوم بتاع 2016 اللي مصور منه ده كان مع واحد صاحب قريب واحد صاحبي فمعرفش جايبه منين برضو :d

Mohamed Dokdok 06-10-2016 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome (المشاركة 6514143)
خلاص بقى . هطلع من عنده انا جبت اخرى منه. عايز يسمعلنا قواعد النحو :(هو فيه كدة , انا هيجلى جلطة
بيعاملنا شكل اطفال الابتدائى مش فاهمين حاجة فى اى حاجة ومحسسنى ان احنا اول سنة ناخد عربى معاه.

تسميع القواعد ده تاني حاجة معترض عليها بعد طريقة تسميع معاني القصة كانت جايلي معنى راع مكنتش عارف حتى ده اسم ولا فعل واما سالت السكرتيرية اتريقت عليا و قالت مش مذاكر ومش عارف ايه بس برضو مفيش بديل ليه حاليا

ahmedtarea 06-10-2016 07:40 PM

ازيكم ي جماعه ؟؟
انا كنت ثانوية عامة السنه الي فاتت وربنا كرمني ودخلت طب المنصوره
اولا احنا كان لينا توبيك زي الي انتم عاملينه دوت ويمكن يكون احسن توبيك في تاريخ المنتدي الي اشتغل لعام كامل اشتغلنا مع بعض من اول يوم لاخر يوم والحمد لله كل الي كان فيه طب وصيدله وهندسه

عايز اقولكم أن تالته ثانوي والله سنه من اسهل السنين بالنسبالي كانت اسهل من سنين قبلها
بس محتاجه منكم انكم مضيعوش وقت ومتشغلش بالك بغيرك كتير
المفروض أن ليك هدف وبتسعي ليه
حاولوا بقدر الامكان انك متفوتش اي معلومه تقابلها حتي لو في نظرك ملهاش لازمه او صعب انها تيجي
ومتسبش اي حاجه للمراجعه لانك بصراحه مش هيكون فيه وقت في للمراجعه تذاكر حاجه لاول مره
بالنسبه العربي حاولوا تذاكروا كل يوم او ع الاقل خالص ٥ايام اسبوعيا وتحفظوا الادب من كتاب المدرسه وحل قطع نحو من اول السنه وكل يوم قاعدة تذاكرها ومتنساش تدرب نفسك ع البلاغه
وحل كتير مثلا معاك كتاب الامتحان رائع والقصه حاول تقرأ النص وتفهمه
الانجليزي حاول تذاكره بمواصفات ورقه الامتحان يعني تذاكر النوتس والريدينج والكلمات عشان الاختر والمستيك وتحفظ كل يوم عشر او خمس كلمات عشان الترجمه والقطع وتحل ميني ديولج وكل اسبوع برجراف ...

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:25 AM.