بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

ميرووو ميرووو 03-09-2016 09:56 AM

السلام عليكم استاذي
هل يوجد حل قانوني يمنع نقلي من مدرستي لمدرسة بعيدة جدا بسبب البعد الكبير عن محل الاقامة بالرغم انني الاحدث تعيينا

osamaabdsalam 03-09-2016 10:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرووو ميرووو (المشاركة 6494973)
ملحوظة للمشاركة السابقة
ان في زيادة في عدد المدرسين لعلم النفس ومفيش مدرس مكمل نصابوا وان سبب النقل تكدس المدرسين في مدارس المدينة

نقل أو ندب المدرس طبقا للزيادة أو العجز
على كل حال
حاولى من وقت لآخر طلب النقل لعل وعسى
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam 03-09-2016 10:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hsnaboali (المشاركة 6495056)
أستاذي الفاضل أنا كان ليا سنة جيش وضمتها ونزل قرار بها وغيرت صحيفة أحوالى من تعيين 2014 الى 2013 ثم بعد ذلك صدر قرار من الادارة بضم سنوات العمل بالتعاقد مما يعنى أنه يعيدنى من اول عقد بتاريخ 2011 هل ينفع ارجع ضم مدة الخدمة لتاريخ التعيين الجديد حتى استفيد باقدمية لانه فى حالة ضم المدة اكون غير مستفيد من ضم سنة الخدة فييكون مثلا تاريخ التعيين 2010

راجع ادارة شئون العاملين بالادارة فلديهم الجديد

osamaabdsalam 03-09-2016 10:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ابو الحمد (المشاركة 6495137)
استاذي العزيز معلم بمدرسة ثانوي اتيت اليها بتقرير امني لتصادم عائلتي مع عائلة اخري وادرس مادة الاحياء بالمدرسة ولكن الموجه يريد ندبي الي مدرسة اخري
اولا :- هل يجوز الندب الي مدرسة اخري بالرغم من وجود التقرير الامني ؟
ثانيا :- في حالة انه لايجوز ماذا افعل مع الموجه في حالة الندب ؟
ثالثا:- الموجه يقول انه هناك قرار من مدير الادارة بذلك فهل لمدير الادارة اصدار قرار بذلك؟
وشكرا

تقدم بطلب كتابى لمدير الادارة تشرح فيه الموقف الامنى

osamaabdsalam 03-09-2016 10:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير بسام (المشاركة 6495215)
أستاذي الفاضل أنا معلم أول تم تحويلي إلى المحكمة التأدبية بحجةأن لي ملف ضريبي (دروس طبعا ) والنياية توصي باستبعادي من التدريس فما الموقف القانوني؟
ا

لك الحق فى التظلم من القرار خلال ستين يوما من اصداره

ميرووو ميرووو 03-09-2016 10:55 AM

عفوا استاذي الفاضل
انا لم انفذ امر النقل حتي الان واريد ان اعرف هل ليا حق بسبب بعد المسافة واطالب مين غير التوجيه ولا هتعب نفسي علي الفاضي وانفذ النقل واتبهدل نص اليوم في المواصلات محتاجة نصيحة اخي الفاضل كل الشكر لك.

osamaabdsalam 03-09-2016 04:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرووو ميرووو (المشاركة 6495654)
عفوا استاذي الفاضل
انا لم انفذ امر النقل حتي الان واريد ان اعرف هل ليا حق بسبب بعد المسافة واطالب مين غير التوجيه ولا هتعب نفسي علي الفاضي وانفذ النقل واتبهدل نص اليوم في المواصلات محتاجة نصيحة اخي الفاضل كل الشكر لك.

مشكلتك مشكلة عامة تعانى منها بعض المحافظات بشأن تكدس المدرسين فى المدن وعجزها فى القرى
حاولى
عدم التسرع فى الاخلاء لعل وعسى حتى يطالبونك مرة اخرى

سمسم76 03-09-2016 09:11 PM

حدود عمل المعاقين

سيدى الفاضل انا من المعاقين حاصل على بكالوريوس تجارة اعمل اخصائي تدريس بمدرسة ابتدائية اقوم بتدريس مادة الرياضيات 12 حصة + مسئول التطوير الاول وتشغيل الغرفة معمل التطوير التكولوجى بالمدرسة انا عايز اعرف حدود جدولى وعملى حيث انى معاق وعاوز اترك غرفة التطوير والمدير رفض

my mirror 03-09-2016 10:34 PM

السلام عليكم
لو سمحت عايزة اعرف ايه القانون فى توزيع الحصص فى مدرسة صباحى ومسائى؟
انا باشتغل مدرسة لغة انجليزية فى مدرسة ثانوى فنى وانا احدث تعيين فى المدرسة مع انى اكبرهم سنا والمدرسة فترتين صباحى الصف الثانى والثالث ومسائى وبيكون فيه الصف الاول واحنا مدرس اول و ست مدرسات معلم والمدرس الاول بيوزع الجدول الصباحى الاول بالاقدمية وانا عشان الاحدث تعيين باخد نصابى كله مسائى وانا معترضه لانى دايما هاكون الاحدث هافضل كل سنة اخد مسائى وقلتله انا سالت فى الادارة وقالوا ان مفيش قانون بيقول بالاقدميه وان الجدول بيتوزع بالتراضى لكن محدش عايز ينزل مسائى وانا كنت عايزة اعرف القانون بيقول ايه ولو فى نص واضح ياريت حد يقولى عليه لان المدرس الاول بيقولى هاتى ورقة مكتوب فيها اى قانون ومختومةوانا اوزع النصاب على الكل نصه صباحى ونصه مسائى

bkaar 04-09-2016 01:21 AM

لو سمحت انا معلم اول فى 30/10/2011 بعد الدرجة الثانية فى 1/7/2010 صدر لى اخطار تدريب على موقع الاكاديمية لحضور تدريب معلم اول ا واسمى غير موجود بكشف ترقية المدرسة هل اذهب للتدريب ام لا

مخلصة 04-09-2016 10:34 PM

اذا كان هناك زيادة في المدرسين في مدرسة وقام الموجه بانتداب مدرستين جزئيا الى مدرسة اخرى بداخل المدينة ثم بعدها باسبوعين قام بانتداب مدرسين اخرين انتدابا جزئيا لمدرسة في قرية بعيدة علما بانهم اقدم تعيينا من المنتدبين داخل المدينة هل يجوز المطالبة بالانتداب لداخل المدينة بدلا من الاحدث تعيينا على ان يندب الاحدث تعيينا للقرية البعيدة علما بان الموجه يعلم باماكن العجز منذ مدة وقام بندب الاحدث اولا خدمة له

جزاك الله خيرا

أبوحمزه 05-09-2016 01:12 PM

تشكر وربنا يجازيك كل خير

osamaabdsalam 05-09-2016 05:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمسم76 (المشاركة 6496162)
سيدى الفاضل انا من المعاقين حاصل على بكالوريوس تجارة اعمل اخصائي تدريس بمدرسة ابتدائية اقوم بتدريس مادة الرياضيات 12 حصة + مسئول التطوير الاول وتشغيل الغرفة معمل التطوير التكولوجى بالمدرسة انا عايز اعرف حدود جدولى وعملى حيث انى معاق وعاوز اترك غرفة التطوير والمدير رفض

رفض المدير مبنى لوجود عجز
وعلى المدير ان يطالب بسد العجز

osamaabdsalam 05-09-2016 05:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة my mirror (المشاركة 6496197)
السلام عليكم
لو سمحت عايزة اعرف ايه القانون فى توزيع الحصص فى مدرسة صباحى ومسائى؟
انا باشتغل مدرسة لغة انجليزية فى مدرسة ثانوى فنى وانا احدث تعيين فى المدرسة مع انى اكبرهم سنا والمدرسة فترتين صباحى الصف الثانى والثالث ومسائى وبيكون فيه الصف الاول واحنا مدرس اول و ست مدرسات معلم والمدرس الاول بيوزع الجدول الصباحى الاول بالاقدمية وانا عشان الاحدث تعيين باخد نصابى كله مسائى وانا معترضه لانى دايما هاكون الاحدث هافضل كل سنة اخد مسائى وقلتله انا سالت فى الادارة وقالوا ان مفيش قانون بيقول بالاقدميه وان الجدول بيتوزع بالتراضى لكن محدش عايز ينزل مسائى وانا كنت عايزة اعرف القانون بيقول ايه ولو فى نص واضح ياريت حد يقولى عليه لان المدرس الاول بيقولى هاتى ورقة مكتوب فيها اى قانون ومختومةوانا اوزع النصاب على الكل نصه صباحى ونصه مسائى

توزيع الحصص والفصول من اختصاص ادارة المدرسة
أولا : بالتراضى بين المدرسين يحكمها التفاهم
ثانيا : بالاقدمية إذا لم يجدى التفاهم والرضى بين المدرسين

osamaabdsalam 05-09-2016 05:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bkaar (المشاركة 6496303)
لو سمحت انا معلم اول فى 30/10/2011 بعد الدرجة الثانية فى 1/7/2010 صدر لى اخطار تدريب على موقع الاكاديمية لحضور تدريب معلم اول ا واسمى غير موجود بكشف ترقية المدرسة هل اذهب للتدريب ام لا

عليك الذهاب إذا تم اخطارك بحضور التدريب
وعليك الاستفسار هناك فى عدم ادراجك فى كشوف التدريب

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:00 PM.