بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

osamaabdsalam 29-05-2016 04:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aysal (المشاركة 6438947)
ارجوك من حضرتك سرعة الرد انا مدرسة على الدرجه الثالثه و حصلت على دبلوم عام فى التربيه وبعدها و اثناء الخدمه درست فى الجامعه المفتوحه و حصلت على ليسانس اداب قسم لغه انجليزية و اردت تغيير مسمى الوظيفى من الماده التى ادرسها الى مادة اللغه الانجليزيه فرفضت مديرية التربيه و التعليم بحجة ان هناك فاكس من مستشار مادة اللغه الانجليزيه و الاكاديميه بعدم الاعتراف باى شهاده من الجامعه المفتوحه فكيف هذا بعد دراسه اربع سنوات و تعب و فلوس ووقت اعمل ايه ارجوك افيدنى انا ادمرت نفسيا بعد رفضهم شهادة الليسانس من جامعة القاهره تعليم مفتوح

حاولى كتابة شكاوى للجهات العليا == لعل وعسى
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam 29-05-2016 04:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.ahd86 (المشاركة 6439210)
ما عقوبة التخلف عن امتحانات الثانوية العامة

يحال الموضوع للتحقيق
والعقوبة حسب الاسباب التى يبديها المتخلف عن الامتحانات

osamaabdsalam 29-05-2016 04:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على (المشاركة 6439303)
حضرتك اللى يجيله ثانويه عامه وميروحش ايه الجزا اللى ممكن يقع عليه

يحال الموضوع للتحقيق

منار على 29-05-2016 12:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 6440011)
يحال الموضوع للتحقيق

الاسباب حضرتك اكيد هتبقى ولا حاجه بالنسبه للمحقق وانا بالنسبالى مش عوزة اطلع لان مش بيعجبنى نظام الغش وبلطجه الاهالى وقله ادب الولاد فشايفه انى احترم نفسى افضل واقعد فى بيتنا او امضى فى مدرستى بدل مااطلع انضرب ولا يحصلى حاجه تفتكر ايه الجزا اللى ممكن يتاخد فى حاله زى دى كمان المراقبه فى محافظه تانيه بالنسبه للواحده بشوفها حاجه مش لايقه من الوزاره اصلا يعنى ايه واحده تصحى قبل الفجر لوحدها عشان تروح مدرسه فى محافظه تانيه وممكن تبقى فى مكان مالوش مواصلات احيانا كمان

عصام بسطاوى 02-06-2016 08:50 PM

اخى الفاضل
انا معلم ورشحت للاعاره للسودان ولكن من ضمن طلبات الاعاره ( اخلاء الذمة الماليه ) وانا يخصم من راتبى الذى هو 1260 جنيه 600 جنيه نفقه لابنتى ومتجمد نفقه للزوجه
هل يجوز نقل النفقه على اخى الذى يعمل مدرسا فى نفس الاداره او والدى الذى هو بالمعاش ؟
وما هى الاجراءات ؟
ارجو الرد فى اسرع وقت اخى الفاضل علما بأنى اقسم بالله لن ابخل على ابنتى بأكثر مما هو لها

osamaabdsalam 03-06-2016 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على (المشاركة 6440149)
الاسباب حضرتك اكيد هتبقى ولا حاجه بالنسبه للمحقق وانا بالنسبالى مش عوزة اطلع لان مش بيعجبنى نظام الغش وبلطجه الاهالى وقله ادب الولاد فشايفه انى احترم نفسى افضل واقعد فى بيتنا او امضى فى مدرستى بدل مااطلع انضرب ولا يحصلى حاجه تفتكر ايه الجزا اللى ممكن يتاخد فى حاله زى دى كمان المراقبه فى محافظه تانيه بالنسبه للواحده بشوفها حاجه مش لايقه من الوزاره اصلا يعنى ايه واحده تصحى قبل الفجر لوحدها عشان تروح مدرسه فى محافظه تانيه وممكن تبقى فى مكان مالوش مواصلات احيانا كمان

يقدم اعتذار لعل وعسى

osamaabdsalam 03-06-2016 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام بسطاوى (المشاركة 6443270)
اخى الفاضل
انا معلم ورشحت للاعاره للسودان ولكن من ضمن طلبات الاعاره ( اخلاء الذمة الماليه ) وانا يخصم من راتبى الذى هو 1260 جنيه 600 جنيه نفقه لابنتى ومتجمد نفقه للزوجه
هل يجوز نقل النفقه على اخى الذى يعمل مدرسا فى نفس الاداره او والدى الذى هو بالمعاش ؟
وما هى الاجراءات ؟
ارجو الرد فى اسرع وقت اخى الفاضل علما بأنى اقسم بالله لن ابخل على ابنتى بأكثر مما هو لها

لا أعتقد جواز نقل النفقة
وأنصحك
بمراجعة قسم الحسابات بالادارة فلديهم الجديد فى هذا الشأن

العيسزى 05-06-2016 06:12 PM

اخي الفاضل زميلتي مدرسة علوم وقرار تعيينه اعدادي وتم نقلها منذ اكثر من اربع سنوات لسد العجز في مرحلة ابتدائية وهي تعيين 2011 يرفض الموجه الاول التوقيع لها على اوراق الترقية لانها مقيدة على المرحلة الابتدائية ويريد نقلها ثم ندبها وهي لا تريد النقل للمرحلة الأعدادية

سيدو2 08-06-2016 02:26 PM

الأستاذ الفاضل انا معلم مساعد دراسات إجتماعية حاصل على ليسانس أداب وتربية تعليم أساسي مواد إجتماعية عند إستلامى العمل وزعتنى الإدادرة على المرحلة الإعدادية لان هناك عجز فى الإعدادى .... فعلى اى مرحلة سيتم تثبيتي علما باننى قوة أساسية فى التعليم الإعدادى ولست منتدب .. وهل هناك مشكلة أن يتم تسكين خريجي التربية تعليم اساسي كمدرس إعدادى ... أرجو الرد ولك وافر التحيات الطيبة .

itian_forever 12-06-2016 03:26 AM

انا معلم لغة انجليزية اعدادى تعيين 2013 انتدبنى كلياً الموجه الاول بالادارة لمدرسة ثانوية سيئة مليئة بالمشاكل دون رغبتى هل يوجد مستند قانونى ضد ذلك
مع العلم بأنى قرأت عن قواعد الندب فى هذا الموقع مادة 15 ولكن لا يوجد صورة من قرار وزارى او نشرة
http://technical-edu.blogspot.com.eg...g-post_26.html
بعدم جواز ذلك الا بطلب كتابى من المعلم

osamaabdsalam 12-06-2016 05:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العيسزى (المشاركة 6444897)
اخي الفاضل زميلتي مدرسة علوم وقرار تعيينه اعدادي وتم نقلها منذ اكثر من اربع سنوات لسد العجز في مرحلة ابتدائية وهي تعيين 2011 يرفض الموجه الاول التوقيع لها على اوراق الترقية لانها مقيدة على المرحلة الابتدائية ويريد نقلها ثم ندبها وهي لا تريد النقل للمرحلة الأعدادية

تتقدم بتظلم لجهة عملها وتطالب بحقها
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam 12-06-2016 05:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيدو2 (المشاركة 6446536)
الأستاذ الفاضل انا معلم مساعد دراسات إجتماعية حاصل على ليسانس أداب وتربية تعليم أساسي مواد إجتماعية عند إستلامى العمل وزعتنى الإدادرة على المرحلة الإعدادية لان هناك عجز فى الإعدادى .... فعلى اى مرحلة سيتم تثبيتي علما باننى قوة أساسية فى التعليم الإعدادى ولست منتدب .. وهل هناك مشكلة أن يتم تسكين خريجي التربية تعليم اساسي كمدرس إعدادى ... أرجو الرد ولك وافر التحيات الطيبة .

التثبيت يكون على المرحلة التى تتناسب مع المؤهل الدراسى

osamaabdsalam 12-06-2016 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة itian_forever (المشاركة 6449363)
انا معلم لغة انجليزية اعدادى تعيين 2013 انتدبنى كلياً الموجه الاول بالادارة لمدرسة ثانوية سيئة مليئة بالمشاكل دون رغبتى هل يوجد مستند قانونى ضد ذلك
مع العلم بأنى قرأت عن قواعد الندب فى هذا الموقع مادة 15 ولكن لا يوجد صورة من قرار وزارى او نشرة
http://technical-edu.blogspot.com.eg...g-post_26.html
بعدم جواز ذلك الا بطلب كتابى من المعلم

العجز ومصلحة العمل هما الأساس فى الندب والتكليف مع مراعاة الأقدمية ثم الأكبرسنا

سيدو2 12-06-2016 07:20 PM

الأستاذ الفاضل بمعنى أخر هل يحق لخريجي تربية تعليم أساسي التثبيت على المرحلة الإعدادية واذا كانت الاجابة لا

وما هو وضعى الان جميع تقاريري وأوراقي عند التثبيت ستكون صادرة من مدرسة إعدادى وصحيفة الاحوال أيضا المرحلة إعدادى

هل أقوم بالنقل إلى مدرسة إبتدائي أم ماذا ؟؟ أرجو الرد ولك وافر التحيات الطيبة

whitehand 12-06-2016 08:31 PM

انا عضو كنترول لجنة امتحانات ثانوية عامة في احدى المدارس. فوجئت في اليوم التالي بان ورقة اجابة احد الطلاب بها قطع بالجزء السفلي وغير موجود بها على من تقع المسئولية وهل علي كعضو كنترول فحص الورقة من داخلها بعد تسلمها من المراقب افيدونا جزاكم الله خيرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:15 PM.