بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

قطرالندى25 02-07-2011 07:12 PM

وبعد اذن حضرتك انهاردة واحدة صحبتى قليتلى ان العشرة الاوائل هما بس اللى هيتعينوا فى الجامعة والباقى هيتوزعو على التربية والتعليم ؟هوا الكلام ده صح يادكتور دا حظى ان ترتيبى ال11 ارجو من حضرتك الرد وشكرا

nasr khlaph 02-07-2011 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرالندى25 (المشاركة 3627040)
وبعد اذن حضرتك انهاردة واحدة صحبتى قليتلى ان العشرة الاوائل هما بس اللى هيتعينوا فى الجامعة والباقى هيتوزعو على التربية والتعليم ؟هوا الكلام ده صح يادكتور دا حظى ان ترتيبى ال11 ارجو من حضرتك الرد وشكرا

انتى متأكدة من الكلام ده ياجماعة لو فى حد عنده تاكيد للكلام ده يعرفنا

meslmat 02-07-2011 08:06 PM

بالتوفــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يق

ramy gama 03-07-2011 12:10 AM

السلام عليكم أخ خليل ؟؟؟

ramy gama 03-07-2011 12:16 AM

بالنسبه لكلامك؟؟؟خليل ؟؟ان جايب حاجه وسبعين ومعايا مرتبة شرف .... وزميلي جايب حاجه وتسعين من غير مرتبه ؟

مين يتعين فينا؟؟؟

مع الملاحظه إن زميلي ممكن يكون جايب مقبول في بعض السنين ؟؟ هنقول ماشي ..نعديها

وممكن يكون شايل مواد في بعض السنين ودا مش هعديه هههههههههههههه

خليل المرتبه دي مهمه جدا في تعيين المعيدين ....بس دا زي ما انت قولت حصر بمعني لو التاني جايب مقبول هيخدوه لإنه محددش المرتبه ....بس لو واحد جايب مرتبه له الأولويه طبعا

ramy gama 03-07-2011 12:18 AM

نسبه تنازليه ؟؟ ممتاز مرتبة شرف .....جيد جدا مرتبة شرف ......ممتاز ... جيد جدا ...جيد مرتفع..... مقبول

ramy gama 03-07-2011 12:21 AM

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن منور نا والله؟؟؟ متحرمناش منك كدا

أبو عمر وإلياس 03-07-2011 12:45 AM

اقتباس:

طيب يا دكتور لو أداب دراسات إسلامية.. وترتيبها الرابع مكرر خريجة 2009.. هل لها مكان في الجامعة ؟؟ أو مراكز بحثية لو في فالمنيا؟؟ ولا غالبا هترسي على تدريس؟؟؟ وجزااااااكم الله خيراااا ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,, سؤال كمان.. هل مرتبة الشرف لها تأثير في التعيين؟؟؟ اللي بسألك عنها تقديرها جيد جدا مع مرتبة الشرف.. إنما في الكشوفات اللي عالاكاديمية مكتوب بدون مرتبة الشرف.. لذلك هي الرابعة مكرر ((رقم خمسة فالكشف)).. مع إن الأربع سنوات لم تقل نسبتها عن 80% ... فهل تهتم لإضافة المرتبة ؟؟ أم لا تأثير لها ؟؟؟؟؟؟ .. معلش أثقلت عليك..... ربنا يكرمك ويرزقك كل ماتتمنى في الدنيا والأخرة
يارب تكون بخير يا دكتور

فاطمة الزهراء 86 03-07-2011 09:17 AM

االي عنده أخبار جديدة يقولنا

يا جماعة ممكن اللي عنده أخبار جديدة عن موضوع التعيين يقولنا حاجة لأني مش متبعة حاجة إلا الصفحة دي

كمان يا ريت يا دكتور عبد الرحمن تستفسر عن ميعاد التعيين لأن أنا زهقت أوي والله وإحنا دلوقتي بقينا في شهر سبعة وأنا كان عندي أمل إن التعيين هيأتي في آخر شهر سته لكن لم يحدث شئ وهو ده اللي جابلي أزمة وإكتئاب .

خليل المسيرى 03-07-2011 09:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3628457)
بالنسبه لكلامك؟؟؟خليل ؟؟ان جايب حاجه وسبعين ومعايا مرتبة شرف .... وزميلي جايب حاجه وتسعين من غير مرتبه ؟

مين يتعين فينا؟؟؟

مع الملاحظه إن زميلي ممكن يكون جايب مقبول في بعض السنين ؟؟ هنقول ماشي ..نعديها

وممكن يكون شايل مواد في بعض السنين ودا مش هعديه هههههههههههههه

خليل المرتبه دي مهمه جدا في تعيين المعيدين ....بس دا زي ما انت قولت حصر بمعني لو التاني جايب مقبول هيخدوه لإنه محددش المرتبه ....بس لو واحد جايب مرتبه له الأولويه طبعا

أخى العزيز رد على اسئلتك أولا انا اتمنى الخير للجميع ثانيا كل ما قصدته ان مرتبة الشرف هى عباره عن منحه توضح للجهة المقدم اليها الشهاده بان الطالب تقديرته بصفه عامة لم تقل عن جيدجدا مدار الأربع سنوات .
مع الوضع ف الاعتبار بأن ترتيب الأوائل يكون حسب المجموع فاذا تساوى المجموعيين أخذ المرتبه فى الاسبقيه

ثانيا : ان هذا الكلام ما تم الاستفسار عنه من قسم شئون الطلاب والخرجين بالجامعه وللتاكدين ( أٌر قانون تنظيم الجامعات فيما يتعلق بالامتحانات ) المادة 85 حيث تقول يقدر نجاح الطالب فى درجة الليسانس او البكالوريوس بأحد التقديرات الاتية : ممتاز - جيد جدا - جيد - مقبول . وهنا لاحظ كلمة درجه ....
ويحتسب التقدير العام للطلاب فى درجة الليسانس أو البكالوريوس على أساس المجموع الكلى للدرجات التى حصلوا عليها فى كل السنوات الدراسية كما يتم ترتيبهم وفقا لهذا المجموع .
ويمنح ( لاحظ يمنح ) الطالب مرتبة الشرف إذا كان تقديره النهائى ممتاز أو جيد جدا وعلى ألا يقل تقديره العام فى أية فرقة من الفرق الدراسه عدا الفرق الاعدادية عن جيدجداً ويشترط الحصول عليها الا يكون قدر رسب فى الا امتحان تقدم له وأية فرقه عد الفرقة الاعدادية .

ثالثا : انت قولت ان ممكن الثانى يكون مقبول او الأول مقبول : هنا اخى الكريم القانون الموضوع مبنى على قواعد وهى :
- أن كل دفعه لها لوائحها الخاصه بها الموضوعه من قبل ادارة الكلية والمتفق عليها من ادارة الجامعه
- ان درجة المعيد يجب ان لا يقل تقديره عن جيد فى بعض الوائح ولكن الاساس جيد جدا
- ان لمجلس الكليه هو صاحب القرار فى التعيينات والمتطلبات بالقسم بعد العرض على المجلس الاعى للكليات ثم ادارة الجامعة كل حسب اختصاصه
- ملاحظة ان تقدير مقبول هو من النسب المقرره للحصول على درجة الليسانس أو البكالوريوس وبالتأكيد كما قلت اذا كان الأول حاصل على مقبول فهو بذلك الأول يعنى الاعلى حسب قانون الجامعات ولاحظ ايضا انه ليس هناك مقبول بمرتبة شرف و لا درجة جيد .

رابعا : اتمنى لك كل العلو والسعاده ولكن تأكد ولاحظ ان التعيينات قد يكون لها شروط معينه كما لا تنسى ان القانون هو موضوع على مبدأ المساواه بمعنى انت حصلت على تقدير بمرتبه ولك زميل حصل على تقدير اعلى منك وللكن بدون مرتبه وقد تخلف فىماده فى احدى السنين ولكن بعدها تفوق عليك هل يضع تفوقه بسبب هذه الماده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خامسا : قانون الأزهر تم تعديله بعد عام 2006 حيث أن كان فى الاعوام ما قبل ذلك يؤخذ الاعلى وفقا للأعلى مجموعا يعنى غير تراكمى أما بعد 2006 تم تعديل القانون واصبح تراكمى .

وبصفه عامه اى ترتيب يكون مبنى على قواعد وقوانيين كما يجوز للك الحق بالمطالبه اذا احسست بالظلم .

ولذلك ارجع الى قراءة قانون الجامعات بداية من المادة 84 والمادة 85 واسئل اهل الخبره فى القضاء الادارى او شئون الطلاب والخرجين وانتى سوف تعلم بنفسك هلى ( المجموع الأعلى هو الأول فى الترتيب عن المجموع الأقل بمرتبة الشرف أم لا ) وفى كل الحالتين اتمنى للجميع الخير وان يكون هناك تعيين للأول والثانى حتى لا نقع فى دائره مغلقة

وعلى فكره انا الان فى مصر وعلى الساعه 11 هكون فى الكليه مع احدى الاساتذه لمتابعة هذا الأمر والاستفسار معه ولن انسى الاسئلة التى رفعها لى الآخوه وان شاء الله على الساعه 5 مساءا سوف اخبركم بالجديد والسلام عليكم

oshaahmed 03-07-2011 12:03 PM

حبيت اعدي واسلم عليكو
واسأل علي د/ عبد الرحمن غايب عنا ليه يارب يكون خير
عايزه اشكره جدا انه رد عليا
ومعلش هتقل عليك شويه يا دكتور
كنت عايزه استفسر من حضرتك عن موضوع مسابقات التعيين دي بتتعمل ازاي وامتي واقدم فيها ازاي
عشان انا معرفش عن الحاجات دي خالص ولو اي حد عارف ياريت يدلني
وجزاكم الله خيرا

ramy gama 03-07-2011 02:06 PM

جزاك الله خيرا أخ خليل أنا لا اتكلم عن نفسي أنا كنت بقول مثال بس .......انا خريج 2007 تراكمي جيد جدا مرتبة شرف والأول علي شعبتي وقسمي علي مدار الأربع سنوات.... جزاك الله خيرا أح خليل

الواحد صابر أهو لما نشوف بقه ....بس اللي مزعلني إن الدكتور عبد الرحمن مش منور الصفحه ولا الأخت الفاضله أم رهف

د.أمل 03-07-2011 06:35 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......اتمنى كلكم تكونوا بخير وفى احسن حال .....انا لاحظت ياجمااعه ان من يوم ماسجلت فى المنتدى ود. عبد الرحمن مش ظاهر معانا خااااااالص إيه الحكايه انا السبب والا اييييييييييييه ههههههههه
اتمنى يادكتور تكون بخير وتيجى بقا وترد علينا لان كلنا فعلا محتارين ومش عارفين نعمل ايه ومستنيين اى أمل نتعلق بيه يمكن نرتاح بالذات اللى حاسين بالظلم ومعندهمش وسايط ولا محسوبيه زى حالاتى كده .....يارب يادكتور يكون عندك اجابات لاسئلتنا ولو معندكش خليك معانا برده احنا يهمنا نطمن عليك على اى حال.....رزقك الله مايسعدك من خيري الدنيا والاخره

boskovice 03-07-2011 07:58 PM

بيان من أكاديمية البحث العلمى والتكنولوجيا 03/07/2011تعتذر أكاديمية البحث العلمى والتكنولوجيا للمجتمع العلمى لتوقفها عن ممارسة نشاطها العلمى فى الفترة القادمة وذلك نظرًا لأعتصام مجموعة من السادة الحاصلين على درجتى الدكتوراه والماجستير فى قاعة المؤتمرات الكبرى بالأكاديمية بالدور الثالث منذ عدة أيام حيث تواجه الأكاديمية وبشكل متصاعد العديد من التحديات والمشاكل التى تمنعها من ممارسة أنشطتها اليومية وتقديم خدماتها الى المجتمع العلمى ، علمًا بأن الوزارة والأكاديمية من منطلق حرصها وحسها الوطنى للاستفادة من خبرات العلماء وقدرات أوائل الخريجين وفى إطار المشروع القومى لتشغيل أوائل الخريجين وطلاب المنح والحاصلين على الماجستير والدكتوراه والذى أقره مجلس الوزراء مؤخرًا والذى يوفر ما يقرب من 43 ألف فرصة عمل فى الجامعات والمراكز البحثية والهيئات الصناعية والمتخصصة والدواوين الحكومية المختلفة حيث قامت الوزارة والأكاديمية بحصر المرشحين وتجميع احتياجات الدولة من كافة القطاعات وتم عرض كل هذه البيانات على شبكة الانترنت وتم تسليم كافة الملفات الى الجهاز المركزى للتنظيم والادارة لاتخاذ الاجراءات القانونية اللازمة طبقًا للقوانين واللوائح المنظمة للتعيين فى قطاعات الدولة .
إلا أن إعتصام مجموعة من السادة الحاصلين على درجتى الماجستير والدكتوراه بقاعات الأكاديمية ومحاولة البعض منهم إقتحام قاعة الإجتماعات بالدور الثانى وقت إجتماع مجلس الأكاديمية لإعلان جوائز الدولة يوم الثلاثاء الماضى والإحتكاكات المستمرة مع أفراد أمن الأكاديمية الذين يقومون بآداء واجباتهم الوظيفية لحماية منشآت وبنيتها الأساسية من تجهيزات وبرمجيات وشبكات معلومات واتصال تخدم قطاعات البحث العلمى فى مصر حيث يطالب المعتصمون بالتعيين عن طريق التسكين المباشر فى وظائف بهيئات التدريس وهيئات البحوث دون التقيد بقواعد التعيين والاعلان عنها حتى تتحقق العدالة والمساواه وإختيار الأحق طبقًا للقوانين واللوائح المنظمة للتعيينات فى الجامعات والمراكز البحثية . ولقد نفذت كل السبل للنقاش حيث أنهم رفضوا المناقشة وأصروا على الاستمرار فى الاعتصام لحين الاستجابة لمطلبهم وهو التعيين بدون قيد أو شرط .
والأكاديمية إذ تهيب بالسادة المعتصمين الالتزام بقواعد المساواه والعدالة التى تقرها الدولة ، كما تناشد الأكاديمية وسائل الاعلام توخى الدقة والحرص فى معالجة هذا الموضوع حيث تلاحظ أن هناك مبالغة وعدم دقة من قبل بعض وسائل الاعلام حول هذا الموضوع نتيجة الإعتماد على معلومات غير دقيقة ومن طرف واحد فقط .

منى أبو الجود 03-07-2011 08:50 PM

السلام عليكم ورحمة الله
أعزائي أوائل الأزهر إليكم آخر الأخبار

كشف الدكتور أسامة العبد رئيس جامعة الأزهر، أن الجامعة أرسلت اليوم بياناً لمجلس الوزراء بأعداد الطلاب الأوائل من كل قسم وشعبة على مستوى جامعة الأزهر، بناءً على قرار رئيس مجلس الوزراء الدكتور عصام شرف بإرسال إحصاء بأسماء الأول و الثانى من كل قسم وشعبة على مستوى الجامعة.

وأضاف "العبد" فى تصريحات خاصة أن الجامعة حريصة على دعم تعيين الأوائل معيدين بالجامعة، موضحاً أن سبب تأخر إرسال الإحصاء لمجلس الوزراء انشغال الكليات بأعمال امتحانات نهاية العام.

وأكد أن الجامعة بصدد إرسال أى بيانات يطلبها مجلس الوزراء، واستيفاء أى نقص فى المعلومات والبيانات المطلوبة وإرسالها عاجلاً، حرصاً من الجامعة على مصلحة أبنائها الأوائل.

المصدر : اليوم السابع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:37 AM.