بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المراجعات كيمياء 3ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1024)
-   -   للرد على اى سؤال او استفسار هنا فقط (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149908)

مستر// فيكتور بخيت 28-06-2011 10:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dandana.s (المشاركة 3608460)
السلام عليكم يا جماهة فى الجزئية بتاعت الفسفور انا عملتها عدد افوجادرو على اساس المول من اى مادة يحتوى على عدد افوجادرو من الذرات او الايونات او الجزيئات بس لما رجعت لكتاب اولى ثانوى لقيت مكتوب فى اول صفحه فى الحساب الكيميائى اخر سطر مكتوب كده بالنص المول من غاز الهيدروجين h2 يحتوى على عدد افو جادرو من الجزيئات وكذلك يحتوى على 2× عدد افو جادرو من ذرات الهيدروجين ازاى مش فاهمة هو المول من اى مادة يحتوى على عدد افوجادرو من الجزيئات بس ولا على عدد افوجادرو من الجزيئات او الذرات او الايونات ياريت اى حد من المدرسين يرد عليا وانا عايزة اعرف هو لو قالى عدد ذرات جزئ الاوزون او النيتروجين او اى مادة هقولة اية انا اتلخبط جامد لان فى فرق بين 4p ودة معناة 4 مولات وساعتها يبقى الاجابة 4 فى عدد افرجادرو اما لو كانت p4 فكدة معناها مول واحد بس يعنى واحد فى عدد افوجادرو ياريت اعرف كلامى مظبوط ولا لا علشان انا خلاص قربت اتجنن ارجو الرد علشان اعرف هل كلامى صح او هل حتى على الاقل حد بيفكر بنفس تفكيرى

معاى واحدة واحدة

المول الواحد من الاكسيجين يحتوى على عدد افوجادرو من الجزيئات

ويحتوى على 2× عدد افوجادرو من الذرات

المول الواحد من الاوزون يحتوى على عدد افوجادرو من الجزيئات

ويحتوى على3× عدد افوجادرو من الذرات
والمول الواحد من الفوسفور البخارى ( الجزئبه4 ذرات) يحتوى على 4× عدد افوجادرو من الذرات

Ahmed 93 28-06-2011 11:02 PM

يا جماعة مشالقنون بيقول

عددالذرات او الجزيئات او الايونات = عدد المولات *عدد افوجادرو

صح

ايه بقى علاقة عدد الذرات فى الحالة الغازية

و لو غلط يا ريت تقولنى الدليل الرسمى من كتاب المدرسة
او النماذج

Noor El Huda 28-06-2011 11:03 PM

جزاك الله كل خير يا استاذنا
ربنا يكرمك ويا ريت تدعيلنا نجيب مجموع مشرف

هيشو25 28-06-2011 11:08 PM

شكرا لك=====================

محمد عبد السلام عواد 29-06-2011 12:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة الطفولة (المشاركة 3607760)
هو في السؤال بتاع

وضح بالمعادلات ميف يمكنك تحضير احد الاسمدة الهامة التي تكمد التربة بعنصري النيتروجين والفوفسفور من كلوريد الامونيوم

ينفع المعادلاة دي

nh4)3 po4+3hclــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3nh4cl +h3po4

هي معادلة كيميائيا صحيحة ولكن ليست بكتاب المدرسة واعتقد أنه سيتم اعتمادها إجابة صحيحة في التصحيح وسوف نناقش هذا الكلام غدا

moustafa1993 29-06-2011 12:33 AM

the question of equilibrium plz

effect of conc H2So4 in equilibrium

knight201066 29-06-2011 12:33 AM

ارجو الرد ساعدوني

في الجملة التصحيح اخر حاجة في الامتحان انا قولت

تفاعلات تكوين الاملاح تستخدم لتقدير نواتج شحيحة الذوبان في الماء وقانون استفالد يوجد العلاقة بين درجة التاين والتخفيف

صح ولا غلط

مستر// فيكتور بخيت 29-06-2011 12:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة الطفولة (المشاركة 3607760)
هو في السؤال بتاع

وضح بالمعادلات ميف يمكنك تحضير احد الاسمدة الهامة التي تكمد التربة بعنصري النيتروجين والفوفسفور من كلوريد الامونيوم

ينفع المعادلاة دي

nh4)3 po4+3hclــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3nh4cl +h3po4

معادلة غير صحيحة لازم نجيب النشادر اولا

عاشقة الطفولة 29-06-2011 12:42 AM

طيب يا مستر فيكتور ليه غلط موش لازم حضرتك توضح الخطا

وكمان انا جبتله زي ما هو عايز فوسفات الامونيوم بس بطريقة تاني

والكيمياء موش حفظ

طيب انا نسيت حكاية افالعه مع النشادر دي خالص يبقى خلاص كله غلط

a_el7attab_n 29-06-2011 02:29 AM

انا كتبت رابطة تساهمية بس نسيت اكتب قطبيه فى نوع الروابط هنقص ولا ايه :s

هنقص ولا ايــــــــــــه :s

أستاذ طارق السيد 29-06-2011 09:46 AM

بالتوفيق للجميع إن شاء الله

ahmed131 29-06-2011 10:22 AM

ممكن تقول رايك في الفكرة دي

انا الاول في ثانية ثانوي ان شاء الله داخل 3

الكلام ده للي زيي .والمدرسين

انا عملت ايميل وان شاء الله لو عجبتكم الفكرة نفذوها مع الحفاظ طبعا ان ده الموقع الي احنا ببناقش فيه الاسئلة والي بنجيب منه الملخصات وبنستفيد من المدرسين الكبار الي هنا الي فعلا ساعدونا طول السنة يمكن مكنتش بشارك كتير لكن كنت انا بستفاد كتير اوي من الموقع والامتحانات عدت والحمد الله وربنا معانا ان شاء الله .

بصوا كلو هيضيف الايميل مع العلم ان والله ما نيتي حاجة ان انا مثلا عايز ايميلات بنات او كدة واحنا كلنا فاهمين يعين الي بيحصل
وبعدين هنتفق علي مواعيد علي اد الي في الايميل نتجمع ونعمل حورات ما بنا مثلا علي الي ان شاء الله نعمله في 3
ننصح بعض بحاجة (لو حتي اكلمنا في حاجات بره الدراسة عامة يعني ) يبقي تفكرنا كلوا قريب من بعضه واكيد هنستفيد من بعض كتير جدا.

ممكن احنا فاضيين في الاجازة الكبيرة اوي دي زي ما احنا شايفين شهر ونص ده لو مكنش شهر وهتبتدي دروس تاني
ممكن نعمل اي حجاة يعني اكيد هنتصرف

ده الايميل :science_skills ده ياهوو دوت كوم
بس انا مستني رايكم

hebabasmala 29-06-2011 10:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed131 (المشاركة 3610676)
انا الاول في ثانية ثانوي ان شاء الله داخل 3

الكلام ده للي زيي .والمدرسين

انا عملت ايميل وان شاء الله لو عجبتكم الفكرة نفذوها مع الحفاظ طبعا ان ده الموقع الي احنا ببناقش فيه الاسئلة والي بنجيب منه الملخصات وبنستفيد من المدرسين الكبار الي هنا الي فعلا ساعدونا طول السنة يمكن مكنتش بشارك كتير لكن كنت انا بستفاد كتير اوي من الموقع والامتحانات عدت والحمد الله وربنا معانا ان شاء الله .

بصوا كلو هيضيف الايميل مع العلم ان والله ما نيتي حاجة ان انا مثلا عايز ايميلات بنات او كدة واحنا كلنا فاهمين يعين الي بيحصل
وبعدين هنتفق علي مواعيد علي اد الي في الايميل نتجمع ونعمل حورات ما بنا مثلا علي الي ان شاء الله نعمله في 3
ننصح بعض بحاجة (لو حتي اكلمنا في حاجات بره الدراسة عامة يعني ) يبقي تفكرنا كلوا قريب من بعضه واكيد هنستفيد من بعض كتير جدا.

ممكن احنا فاضيين في الاجازة الكبيرة اوي دي زي ما احنا شايفين شهر ونص ده لو مكنش شهر وهتبتدي دروس تاني
ممكن نعمل اي حجاة يعني اكيد هنتصرف

ده الايميل :science_skills ده ياهوو دوت كوم
بس انا مستني رايكم

فكرة جميلة جدا يا أحمد وأنا بدأت وضفته

mohameddewan 29-06-2011 11:05 AM

الفكرة يا أحمد مش كويسة عشان فى ناس هتبدا الحوار بهزار ونقعد نهزر فبلاااااش وكمان انا شايف ان هية هتبقى تضييع وقت

محمد عقل خلف 29-06-2011 11:11 AM

انا مش عارف بص هي فكرة حلوة ومش حلوة
يعني على حسب الناس اللي عندك

انا عارف والله ان نيتك حلوة بس لاحظ النية الصالحة لا تصلح العمل الفاسد
وبعدين يا عمنا ماتعمل جروب فيس احسن من الياهو دة واهو كله يتعرف بكله في الجروب واي حاجة تبقى مسيطر وتطرد اللي ميعجبكش

بس هي فكرة مش وحشة ابدا ابدا ابدا
ربنا يوفقك ويوفقكوا كلكوا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:42 AM.