بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=369)
-   -   اللى داخل امتحان الكادر 26/7/2011 يدخل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335929)

mahmoud1011 25-08-2011 05:50 AM

هي الناس فين ؟؟؟ :unsure::unsure::unsure:.. أنا رايح امتحن كمان شوية :huh::huh::huh: .. بقى كدة برضه ؟!!!!!!!!!!!!! :o:o:o أنا بكلم نفسي والا إيه :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3: طيب.. ماشي.. حاضر.. الثلاثة.. سلام بقى :(:(:(

eng wahab 25-08-2011 08:27 AM

ربنا يوفقك يا استاذ محمود

waleed7988 25-08-2011 11:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud1011 (المشاركة 3891121)
هي الناس فين ؟؟؟ :unsure::unsure::unsure:.. أنا رايح امتحن كمان شوية :huh::huh::huh: .. بقى كدة برضه ؟!!!!!!!!!!!!! :o:o:o أنا بكلم نفسي والا إيه :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3: طيب.. ماشي.. حاضر.. الثلاثة.. سلام بقى :(:(:(

انا اهو راحت عليه نومه

ربنا يوفقك يارب وان شاء الله ييسر ليك الامور النهارده بالامتحان وترجع تفرحنا

ومن كل قلبي والله ربنا يوفقك كمان مرة

mahmoud1011 25-08-2011 01:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng wahab (المشاركة 3891294)
ربنا يوفقك يا استاذ محمود

ألف شكر على الدعاء الجميل ويارب يتقبل منك ويجعله في ميزان حسناتك..

أنا الحمد لله حليت كويس..

جاتني قطعة البحر والحكيم الصيني بس أسئلة التربوي كانت رزلة شوية هي والتخصص..

وبجد دعاءك فرحني..

انت اسمك (وهاب) والا إيه عرفني ضروري ؟؟؟

يارب يفرح قلبك..

mahmoud1011 25-08-2011 02:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed7988 (المشاركة 3891584)
انا اهو راحت عليه نومه

ربنا يوفقك يارب وان شاء الله ييسر ليك الامور النهارده بالامتحان وترجع تفرحنا

ومن كل قلبي والله ربنا يوفقك كمان مرة

ألف شكر يا وليد على الدعاء الجميل ويارب يتقبل منك ويجعله في ميزان حسناتك..

ولا يهمك يا وليد.. نوم العافية يا حبيب قلبي أنا بس بهزر

أنا الحمد لله حليت كويس..

جاتني قطعة البحر والحكيم الصيني بس أسئلة التربوي كانت رزلة شوية هي والتخصص..

لكن الحمدلله على كل حال

eng wahab 25-08-2011 05:03 PM

يارب يفرح قلبك يا استاذ محمود فعلا دوعاؤك فرحنى لاننى من بعد ما خلصت الاختبار المزعوم وانا زعلانة لانه كما ذكرت ان العربى كان جميل جدا ولكن لا اتوقع ان التربوى والتخصص كتلة من التخلف والغباء وتعبت نفسى فى مذاكرتهم كان نفسى حد من ال دخلوا قبلى يذكر لنا معلومة بسيطة وهى ان التربوى فى التخصص وليس العام ال ذاكرناه ... كان عايز تركيز ووقت اطول فى الحل عموما الحمد لله على كل شىء اما بخصوص وهاب فهو اسم عائلة زوجى عبد الوهاب وانا اختكم فى الله

مشتاقه لمصر 26-08-2011 04:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng wahab (المشاركة 3892441)
يارب يفرح قلبك يا استاذ محمود فعلا دوعاؤك فرحنى لاننى من بعد ما خلصت الاختبار المزعوم وانا زعلانة لانه كما ذكرت ان العربى كان جميل جدا ولكن لا اتوقع ان التربوى والتخصص كتلة من التخلف والغباء وتعبت نفسى فى مذاكرتهم كان نفسى حد من ال دخلوا قبلى يذكر لنا معلومة بسيطة وهى ان التربوى فى التخصص وليس العام ال ذاكرناه ... كان عايز تركيز ووقت اطول فى الحل عموما الحمد لله على كل شىء اما بخصوص وهاب فهو اسم عائلة زوجى عبد الوهاب وانا اختكم فى الله

الاخت انج من آل وهاب
ههههههههه
نورتى الموضوع يا قمر
وربنا ينجحك ويفرحك ان شاء الله
ويصلح حالك عاجلا وليس اجلا
بالنسبه لوصف التربوى انا قلت فى مشاركات سابقه انه يتبع التخصص
وجبتلك المشاركات اللى قلت فيها كده حتى بصى :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقه لمصر (المشاركة 3865914)
فعلا يا استاذ انور
هى متشابهه لحد كبير للاسئله اللى جت لتخصص معلم الفصل
لان التربوى لرياض الاطفال تخصصى انا منحاز للتخصص شويه مينفعش اى تخصص تانى لو طفل الروضه ويعطيك موقف وتحله ازاى
بس لما قرأت انهارده الاسئله بتاعت التربوى
للناس تخصصات تانيه كانت زى دى باختلافات بسيطه ممكن تتفهمها وتحل ان شاء الله صح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقه لمصر (المشاركة 3873841)

الاسئله دى هتوهك
التربوى على فكره مش بيبقى عام
تقريبا وحسب ملاحظتى بيدخل فى تخصصك زى موقف تعليمى فى تخصصك وماذا تفعلى ؟؟؟
وده تقريبا كله تخصصات مختلفه
فهونى على نفسك واستعينى بالله عند الحل
وربنا يوفقك ياااارب يا ندى

صح ولا لأ :stickjo4:

وعلى العموم يا ستى ولا يهمك ان شاء الله هتنجحى رغم انف الوزاره الصدمانه دى
وان شاء الله لما ابقى وزيرة للتربيه والتعليم :bosyht9:
اكيد الحاجات دى هتتغير ويكون المعلمين فى افضل حالاتهم
هههههههههههههه
نورتينا وبالمناسبه انا عايزاكى تزورى الموضوع ده

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=359217
ودعواتك

مشتاقه لمصر 26-08-2011 04:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud1011 (المشاركة 3891121)

الاستاذ محمود نتمنى انك تكون حليت كويس ومعلش التخصص غلس بجد بس حتى لو عرفته برضه مكنتش هيسعك اكثر مما فعلته فى الامتحان
لان الاجابات قريبه من بعضها
فهون على نفسك وان شاء الله ننجح
معلش مدخلتش المنتدى من يومين كنت فى زيارات عائليه

mahmoud1011 26-08-2011 05:35 AM

أخواني وأخواتي

أنا بشكركم من كل قلبي

والحمد لله جاوبت كويس

بس المشكلة إن في أسئلة في التربوي والتخصص زي ما بتقول eng wahab عبارة عن كتلة من الغباء وده لعدة أسباب:

الأول : رأس السؤال طويل ومش مفهوم هو عاوز إيه.. :bosyht9:

الثاني : الإجابات قريبة من بعض جدا وبيبقى عندك إحساس إن معظمها صحيحة..:romarioxp6:

الثالث : الأسئلة اللي كنا محتارين فيها بتيجي دايما زي مثلا سؤال ( معلموا - مهندسوا - ألوا ) وبتبقى عارف إن السؤال أساسا غلط وبتجاوب.. آخر جنان :av4056bb7jp3:

بس الحقيقة لازم نقول الحمدلله وقضا أخف من قضا وكفاية إن احنا جاوبنا في الوقت المحدد..

وعاوز اطمن اللي لسة ما امتحنوش.. نسبة الأسئلة ( الغبية ) لا تتعدى 15 % يعني إن شاء الله خير..

إلى الأخت مشتاقة لمصر

حمدلله على السلامة

لما بتغيبي عننا بتغيب كل حاجة حلوة وبنبقى زعلانين قوي..

بس عاذرينك ومسامحينك لأن شهر رمضان بتكتر العزومات والزيارات العائلية..

بس عاوزينك ما تغيبيش عننا كتير وما تنسيش وتفضلي فاكرة إن بوجودك الموضوع بيبقى حاجة تانية..

دمتم بخير وصحة وسعادة

eng wahab 26-08-2011 01:57 PM

جزاك الله خيرا يااستاذ محمود على رسالتك الجميلة وان كانت تنم على نفاء وصفاء روحك وحب الخير لاخوانك جعله الله فى ميزان حسناتك ان شاء الله وكل عام انت والاسرة الكريمة بخير وسعادة

eng wahab 26-08-2011 02:31 PM

شكرا يا اخت مشتاقة الله ينور قلبك بذكر الله وحبك للخير واسعاد اخوانك ولم تدخرى اى جهد للعطاء برغم ظروفك المتشابهة مع ظروفى ولكن كانت قبل بيوم اللهم اغفر لامواتنا ... وعن التربوى من خلال حديثك مع الاخ انور فهمت انها فقط بالنسبة لرياض الاطفال بس فعلا سامحينى لانى كنت قصداك فى الحديث ولم اطلب التوضيح وهذا خطئى يمكن كنت بتوقع المزيد منك وربنا يكرمك بمركز مرموق يعود عليك بالخير ويدخلك الجنة مع النبيين والصديقين والشهداء امين

عصام حسن صالح 27-08-2011 01:11 PM

كل عام وانتم جميعا بخير وصحه وعافيه تقبل الله طاعاتكم
متى ستكون نتيجة الاختبار ان شاء الله؟

mahmoud1011 27-08-2011 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام حسن صالح (المشاركة 3898996)
كل عام وانتم جميعا بخير وصحه وعافيه تقبل الله طاعاتكم
متى ستكون نتيجة الاختبار ان شاء الله؟

وأنت بألف خير يا عصام تقبل الله منا ومنك

أولا أهلا بيك عضو جديد في المنتدى..

وبالنسبة لنتيجة اختبار الكادر احنا زيك بالظبط مفيش حاجة أكيدة..
بس فيه توقعات إنها تبقى بعد العيد ب 15 يوم..

على العموم خليك معانا دايما في الموضوع ده وبإذن الله هتعرف الجديد بخصوص نتيجة الكادر وبالتوفيق إن شاء الله يا عصام

mahmoud1011 27-08-2011 06:09 PM

قررت الأكاديمية المهنية المعلمين، التابعة لوزارة التربية والتعليم، مد فترة عقد امتحانات الكادر الحالية لتنتهى الأحد المقبل الموافق 28 أغسطس الجارى، علماً بأنه كان من المقرر انتهاؤها اليوم، الخميس، بعد 10 أيام من بدئها.

وأوضح مصدر مطلع بـ"التعليم" أن الأكاديمية قررت مد فترة عقد الاختبار حتى تتمكن من منح نحو 3 آلاف معلم فرصة خوضه ثم الترقية على الدرجات الوظيفية للكادر، والتى بدأت الوزارة العمل بها منذ أغسطس 2008، وأكد المصدر أن أعطال الإنترنت، التى أصابت مراكز الحاسب الآلى -مقر اللجان-فى 4 محافظات هى "المنوفية-الدقهلية-كفر الشيخ-أسيوط" بس ياولاد الايه!!!! :lol: اختفت خلال الـ 72 ساعة الماضية.

ويصل عدد من خاضوا الاختبارات الحالية، والتى بدأت 15 من الشهر الجارى، إلى 25 ألفًا و500 معلم حتى الآن، فيما تغيب 3 آلاف رغم إرسال إخطارات إلكترونية لهم بمواعيد التوجه للجان، وستخصص "التعليم" الفترة من 5 سبتمبر وحتى 8 من نفس الشهر، لتمكين الراسبين فى اختبارات 2009 من إعادة امتحاناتهم، فيما أدى 200 موظف بديوان الوزارة والمديريات التعليمية الامتحانات الحالية بعد تراجع أكاديمية المعلم عن مقترح عقد اختبار خاص بهم.

طبعا من اليوم السابع

مشتاقه لمصر 28-08-2011 03:23 AM

ربنا يجزيك خير يا استاذ محمود

مشتاقه لمصر 28-08-2011 04:50 AM

ندي محمد ابراهيم المليجي 30-08-2011 02:56 PM

الأخوة والاصدقاء والزملاء الأعزاء

عندما تحل المناسبات تتدفق من القلب أصدق العبارات. وأعذب الكلمات .ويتبادلها الأحباب والأصحاب كتجديد للمحبة وإحياء للمودة وها أنا بمناسبة حلول العيد المبارك ومن قلب محب أدعو لكم فأقول أسأل الله أن يبلغكم العيد ويكتب لكم فيه الأجر والثواب ويعتقكم من النار )

مشتاقه لمصر 31-08-2011 05:51 AM

ندي محمد ابراهيم المليجي 05-09-2011 07:49 AM

زملائي الاعزاء
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وحشتوني ....ايه اخباركم مشتاقة ..محمود .. نايس تايم ....انج وهاب ....وليد

هذا الخبر نازل بالامس علي اليوم السابع ( بس فيه سؤال هما صرحوا قبل كده بأن امتحان منتصف اغسطس الماضي هو أخر امتحان الكتروني ) طيب ايه معني هذا الكلام

قررت وزارة التربية والتعليم تعديل طريقة تصحيح امتحانات كادر المعلمين، عبر إقرار نظام إلكترونى لرصد الدرجات، بما يتيح للمعلم الحصول على النتيجة فور انتهائه من الإجابة عن الأسئلة، دون الحاجة لانتظار إعلان مُجمَّع للنتائج، وسيبدأ العمل بالنظام الجديد للتصحيح بدءًا من عام 2012.

وتعليقاً على القرار، أكد الدكتور محمد رشاد الحفناوى، مدير قطاع التعليم بشركة "إنفورماتيك"، المسئولة عن الشكل الإلكترونى لامتحان الكادر، أن الشركة والوزارة اتفقتا على العمل بنظام التصحيح السريع، لأنه يوفر الوقت الذى تستغرقه "التعليم" فى رصد الدرجات، واستخراج نتائج المعلمين الممتحنين، وأضاف أن النظام الجديد سيؤدى لإسراع إجراءات تعيين المعلمين أو ترقيتهم، مشيراً إلى أن التجربة الأولى ستشمل 80 ألف معلم مساعد سيخوضون اختباراً مطلع العام المقبل.

فى سياقٍ متصل، يخوض امتحان الغد المخصص للراسبين من الامتحانات السابقة، والمقرر عقده خلال 3 أيام، 2242 معلماً رسبوا فى مادة واحدة، و425 معلماً فى مادتين و114 معلماً فى 3 مواد، ويصل إجمالى المتقدمين للامتحان 2781 معلماً

eng wahab 05-09-2011 08:18 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى ندى
غالبا الاختبارات والكلام كله على المعلمين المساعدين حتى يتم تعينهم وتثبيتهم
وتم تطوير الاختبار الالكترونى بان اصبح يعطى النتيجة مباشرة فور الانتهاء من الاختبار
مثل اختبارات icdl

محمدعبدالرحمن محمد 06-09-2011 03:02 AM

طب احنا امتحنا امتحان الكادر الأول برضه هنمتحن كادر للترقية وبالاسئلة دى ولا اييه أنا قدييييم تعيين1981

eng wahab 06-09-2011 06:37 PM

طيب يا استاذ محمد قدمت فى الترقيات التى اعلنتها الوزارة ولا حضرتك خارج البلد عموما انا بحاول اتابع الناس ال دخلوا الترقيات
بس انا سمعت انهم بياخدوا بعض المحاضرات فى كلية التربية وبيدربوا على التعامل مع الكومبيوتر لكن لم يذكروا انهم هيختبروا
للمرة الثانية وال بيدخل اختبار المهانة ... هى مرة واحدة وان شاء الله لن تتكرر

ندي محمد ابراهيم المليجي 06-09-2011 07:26 PM

الزميلة العزيزة انج وهاب
السلام عليك ورحمة الله وبركاته

معلش عايزة استوضح منك موضوع الترقيات ده
انا تعيين بقرار وزاري وليس عقد وبقالي حوالي 9 سنوات بأجازة بدون مرتب وحاليا علي الدرجة الأولي وبره مصر ومعايا icdl
فهل ينطبق عليا شروط الترقيات أو بمعني أصح ماهي شروط الترقيات دي للكل

ومرة ثانية لك جزيل الشكر علي كل مجهوداتك وتواصلك المستمر بالمنتدي .

وللمرة الثالثة فينكم أصدقائي مشتاقة.....محمود ...... وليد
ليه مستخبين طمنونا عليكم

eng wahab 06-09-2011 08:27 PM

وعليكم السلام اختى ندى
كم عام مرت على اخدك الدرجة الاولى دى اولا ؟ وثانيا اعتقد انك لابد ان تكونى على راس العمل لان الترقيه بتكون عن طريق ادارة المدرسة ... هى فرصة بس ...انا وانت وامثالنا تركنا امتحانات الكادر ايام الفوضى والنجاخ الجماعى ودخلناه واحنا زى ما قولتى
على الدرجة الاولى وبعد مذاكرة وجهد كل هذا من اجل اولادنا فهل عندك استعداد تستلمى العمل للترقى ثم تاخذى اجازة
مرة اخرى ؟ هم الان بيقبلوا فى الترقية ال مر عليهم 7 سنوات او اكثر فى الدرجة حتى يتم ترقيتهم من معلم الى
معلم اول بمعنى انك لو معلم اول تترقى الى معلم اول أ ومن معلم اول أ الى خبير وهكذا عموما اسالينى براحتك
لانى استلمت العمل والان انا مقيمة فى مصر والحمد لله ويارب تجدى اصدقائك المستخبيين

ا

ندي محمد ابراهيم المليجي 06-09-2011 09:06 PM

صديقتي وأختي أنج وهاب

خالص شكري علي تواصلك معايا

وربنا يوفقك في مصر ... طمنيني الدراسة بالمدرسة زي ماسبتيها لما أخذت الاجازة ولا أتغيرت

أنا لما نزلت أخر مرة زملائي أخبروني بأن النظام بالمدارس دالوقتي غير بمعني أن الطلبة أسلوبها أتغير مع المدرسين يعني بقي أكثر جراءة رغم أني متعودة علي كدة لأني قبل ما أخذ الأجازة كنت بمدرسة تجاري مشتركة نظام الخمس سنوات يعني كنت بتعامل مع طلبة كبيرة سناً وفهماً فكان التعامل معاهم غير التعامل مع مدارس تجاري بنات فقط

فدعواتك لأني زهقت ونفسي أنزل أستقر بمصر وسط أهلي وأكيد أنتي كنت مجربة الغربة ... فمصر أم الدنيا حاجة تانية مع الأهل وربنا يصلح حالنا وحال الجميع يارب ...

وبالنسبة لموضوع الترقيات لما أنزل وأستقر أبقي أشوف هذا الموضوع وكفاية الكادر اللي كدرنا

وربنا يسهل بيقولوا النتيجة خلال الأيام دي إن شاء الله ( بس أشك أنهم يصدقوا زي كل مرة )

ومرة ثانية لكي اختي انج وهاب كل الشكر والتقدير

mahmoud1011 07-09-2011 06:06 PM

أنا رجعععععععععععععععععععععععععععت تاني

ندى - مشتاقة لمصر - وانجي وهاب - وليد : السلام عليكم ..

يارب تكونوا بخير وصحة وعافية

سامحوني بس ظروف والله أنا نازل مصر خلال يومين.. نزول اضطراري لظروف صحية لأني لسة مسافر في العيد..
واحتمال ما ارجعش تاني الكويت واعمل زي ندى واستقر في مصر..

بشكرك يا ندى على تواصلك مره تانية معانا .. وربنا يعلم سؤالك ده فرحني قد إيه..

إن شاء الله هبقى موجود دايما في نفس الموضوع وبتمنى من ربنا أنه يفضل نتواصل فيه كده طول العمر..

محتاج دعواتكم قوي

ندي محمد ابراهيم المليجي 07-09-2011 07:09 PM

الزميل الفاضل محمود

ألف سلامة عليك وربنا يديم عليك الصحة والعافية

ليه الكتابة هذه المرة حزينة ... سبها علي الله

علي الرغم أني سعيدة برجوعك مرة أخري للتواصل إلا أنني تأثرت بشدة حينما علمت بأن أخي في الله مريض بس إن شاء الله خير يا محمود وليه معملتش فحوصات هنا بالكويت أنا عارفة إن في مصر أحسن ألف مرة بس علشان متكونش قلقان كده

(وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)

طمنا ضروري عليك فأنت نعم الأخ الفاضل والزميل المحترم

خالص دعائنا لك بالصحة والعافية يا محمود

لا إله الا الله الحليم الكريم،لا اله الا الله العلي العظيم ،لا إله الا الله رب السماوات السبع و رب العرش العظيم ،لا إله إلا الله وحده لا شريك له،له الملك ،و له الحمد و هو على كل شيء قدير ،الحمد لله الذي لا إله إلا هو، و هو للحمد أهل و هو على كل شيء قدير،و سبحان الله ،و لا إله إلا الله ،و الله أكبر ،و لا حول و لا قوة إلا بالله.

إلهي أذهب البأس رب الناس ، اشف و أنت الشافي ، لا شفاء إلا شفاؤك ، شفاءً لا يغادر سقماً،إلهي ،أذهب البأس رب الناس ، بيدك الشفاء ، لا كاشف له إلا أنت، يارب العالمين آمين ،إلهي ،إني أسألك من عظيم لطفك وكرمك و سترك الجميل أن تشفيه و تمده بالصحة و العافية ،إلهي،لا ملجأ و لا منجا منك إلا إليك، إنك على كل شيء قدير.

اللهم اشفه شفاء ليس بعده سقما ابدا،اللهم خذ بيده اللهم احرسه بعينيك التى لا تنام ،و اكفه بركنك الذى لا يرام و احفظه بعزك الذى لا يُضام ،و اكلأه فى الليل و فى النهار،و ارحمه بقدرتك عليه ّ،أنت ثقته و رجائه يا كاشف الهم ،يا مُفرج الكرب يا مُجيب دعوة المُضطرين ،اللهم البسه ثوب الصحة والعافية عاجلا غير اجلا ياأرحم الراحمين،اللهم أشفه اللهم اشفه اللهم اشفه،اللهم امين

طارق نجاح 07-09-2011 07:55 PM

الف سلامة يااستاذ محمود ربنا يشفيك ان شاء الله ونطمان عليك

eng wahab 07-09-2011 09:28 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى ندى
انت جميلة جدا وخيرة ويارب الدعوات الخالصة النابعة من قلبك الكبير تكون من نصيب اخونا محمود شفاه الله وعفاه
وجعلها الله فى ميزان حسناتك ان شاء الله

badnamef4 08-09-2011 08:03 AM

شكراً يا أستاذ محمود أنا آسف إني ماشكرتش حضرتك من بدري

مشتاقه لمصر 09-09-2011 05:47 AM

اصدقائى الاعزاااااااااء
ندى الاستاذ محمود انج وهاب
كل الناس الحلوين
ازيكم والله فرحت جد لما لقتكم لسه فاتحين الموضوع

اولا الف الف الف سلامه يا الاستاذ محمود
ايه هو انتى عايز تخضنا عليك ؟؟؟
حالا تقوليلنا اخبارك وتطمنا عليك وان شاء الله خير

ثانيا ندى ايه اخبارك يا جميل والله وحشتينا
موضوع الترقيات دة ملخبطنى انا كمان ولما اوصل لحاجه فيه اكييييييييييييد هقولك

ثالثا انج وهاب
تسلمى يا جميل على متابعتك الجميله
واداء المجتهد
ربنا يجعله فى ميزان حسنااتك

eng wahab 09-09-2011 07:39 PM

السلام عليكم اختى العزيزة مشتاقة لمصر
اهلا بك نورتى الموضوع وان شاء الله منور بنا جميعا

mahmoud1011 15-09-2011 11:49 AM

ندى - المشتاقة لمصر - eng wahab - طارق نجاح - badnamef4

شكرا لدعواتكم وجزاكم الله الخير كله

أنا دلوقتي في مصر والحمدلله بقيت أحسن من الأول باقي إني انتظم شوية في الأكل والدواء وهبقى تمام بإذن الله وده بفضل دعواتكم المخلصة..

ربنا ما يحرمنيش منكم أبدا

eng wahab 15-09-2011 02:08 PM

السلام عليكم استاذ محمود
شفاك الله وعفاك ومصر نورت بك وان شاء الله تجد ما تتمنى

mahmoud1011 16-09-2011 10:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng wahab (المشاركة 3966340)
السلام عليكم استاذ محمود
شفاك الله وعفاك ومصر نورت بك وان شاء الله تجد ما تتمنى

الله يسلمك يا eng ويارب تفضلي موجودة كده دايما منورة..

والله لا يحرمنا حضورك وتواصلك معانا..

وشكرا لذوقك ودعائك ويارب يجعله في ميزان حسناتك..

mahmoud1011 16-09-2011 10:56 AM

منقول : قال مصدر مسئول بوزارة التربية والتعليم، إن الحكومة قررت تشكيل لجنة تضم 3
من مساعدى الدكتور أحمد جمال الدين موسى، و3 من مساعدى الدكتور حازم
الببلاوى، نائب رئيس مجلس الوزراء ووزير المالية، لتتولى مسئولية تعديل
قانون الكادر رقم 155 لسنة 2011 ليصبح أكثر تمييزاً للمعلمين مالياً
وإدارياً.

وأكد المصدر لـ"اليوم السابع"، أن اللجنة المشتركة بين "التعليم"
و"المالية" بدأت عملها مساء أمس، الثلاثاء، تمهيداً لإعداد دراسة بتعديلات
قانون الكادر لعرضها على البرلمان المنتخب الجديد. وأضاف المصدر أن اللجنة
تتجه لزيادة نسب بدل الاعتماد "المرحلة الثانية من الكادر"، والتى تبدأ من
50 % للمعلم انتهاءً بـ 150 % لـ"كبير معلمين" مروراً بـ75 % لــ"معلم
أول"، و 100 % لـ"معلم أول أ" و125 % لـ"معلم خبير".

وذكر المصدر أن تشكيل اللجنة جاء بناءً على تعليمات من الدكتور عصام شرف،
رئيس الحكومة الانتقالية، بالتنسيق مع "جمال الدين" و"الببلاوى". وأوضح أن
"التربية والتعليم" حصلت من "المالية" خلال الأشهر الـ3 الماضية على 2.7
مليار جنيهات لتسديد الزيادة فى حوافز المعلمين ودفع قيمة ترقياتهم، مؤكداً
أن المعلمين سيحصلون على قيمة حافز الأداء، التى تتراوح بين 25 % و75%،
للمرة الأولى مع راتب شهر سبتمبر، على أن يحصلوا عليه بأثر رجعى من 1 يوليو
الماضى بموجب قرار رئيس مجلس الوزراء.

بس لسة مفيش جديد عن نتيجة كادر أغسطس

mahmoud1011 16-09-2011 11:27 AM

الخبر ده موجود في موقع الاكاديمية

تقرر فتح باب التقدم للترقي في وظائف كادر المعلمين للسادة المعلمين الذين مر عليهم 7 سنوات أو أكثر فى وظيفتهم على الكادر أو الدرجة المالية المناظرة قبل النقل على وظائف الكادر، أو 7 سنوات على الأقل فيهما معاً وعلى من يرغب في الترقي عليه التقدم بطلب الترقية لإدارة المدرسة التى ستتولى تسجيل طلب التقدم للمعلم على الموقع الالكترونى للأكاديمية المهنية للمعلمين لتحديد مكان تدريب كل معلم و موعد بدء الدورة التدريبية.

أنا تاريخ تعييني 1/7/2004 ومر على تعييني على الدرجة الثالثة أكتر من 7 سنوات..
بس المشكلة أنا دلوقتي ما اقدرش أعمل عودة للعمل..
وبيقولوا إن آخر موعد لتقديم الطلبات 30/9 ..
طيب لو أجلت موضوع التقديم ده شوية هتبقى مشكلة بعد كده والا إيه ؟؟؟ !!!!!
ندى تقريبا عندها نفس المشكلة
اللي عنده معلومات في الموضوع ده يفيدنا أفادكم الله

ندي محمد ابراهيم المليجي 16-09-2011 01:20 PM

الزملاء الافاضل
اصدقائي الاعزاء مشتاقة - محمود - انج وهاب

كيف احوالكم جميعاً وشكرا علي ذوقك يا انج وهاب وعلي ردك الرقيق .

كيفك يا محمود ؟
ولا أقولك أيش لونك ؟ أيش أخبارك طالما أنت كنت هنا بالكويت .
علي العموم حمد لله علي سلامتك مرة أخري .

أنا طبعا نفس مشكلتك ولكني كمان لما نزلت مصر علشان استقر هذه السنة فوجئت بأن عليا أن أنزل بدري جدا علشان اقدم اوراق أولادي للمدارس وكمان هناك لازم امتحان يتعمل ليهم لأنهم هنا بالكويت بمدارس أجنبية وقالوا كمان من المحتمل أنهم ينزلوا سنة يعني أبني بالصف الخامس حالياً ولو نزل مصر يبقي ممكن ينزل سنة دراسية يعني يكون بالصف الرابع فطبعاً أتصدمت يعني من أولها تضيع سنة علي ابني .

وفكرت أني أطلع أولادي من المدرسة هنا وأقدم ليهم بالسفارة بحيث أنهم يكونوا أخر سنة بمدرسة عربية علشان ما ينزلوش سنة كاملة من عمرهم ومن تعبي معاهم في المذاكرة وبردة مش هينفع هذه السنة لأني من شهر 6 لازم أكون دافعة المصاريف للسنة الجديدة.
فالمهم كل الامور دي مش هتتظبط غير السنة الجاية .
وكل شيء من عند ربنا بمقدار ونصيب .

وأيه أخبار نتيجة امتحان الكادر ؟؟؟ كانوا بيقولوا أنها من المفترض تبان خلال ال15 يوم اللي فاتت . بس أنا توقعت أنهم مش هيصدقوا في كلامهم وأتأخروا في أظهار النتيجة .

waleed7988 17-09-2011 01:57 PM

أخباركم أحبتي في الله أخي محمود وأختنا ومشتاقة وأختنا ندي

أتمني من الله عزوجل أن تكونوا في تمام الصحة والعافية

وألف مليون سلامة عليك يا محمود والله ما شوفت الموضوع غير الوقتي بس

لاني كنت مفكر أن مفيش حد بيدخل تاني بعد امتحانات الكادر

على العموم الف سلامة عليك ويارب تكون في تمام الصحة والعافية الوقتي طمني عنك

والله بجد مشتاقلكم كتير وللايام اللي فاتت أي نعم كانت ايام مايعلم بيها غير ربنا

حرق اعصاب وحرق دم بس كانت حلوة بيكم أنتم والله

وأخبار أختنا مشتاقة وندي ايه

وأن شاء الله ترجعي يا ندي لمصر السنه الجاية وتحققي كل اللي انتي نفسك فيه

وأنتي كمان يا مشتاقة ربنا يحققلك كل اللي نفسك فيك

وعذرا منكم جميعا كمان مرة لو كنت مقصر بالسؤال

وكمان مرة الف حمدالله على سلامتك يا محمود وطمني عندك

وحمدالله على سلامة وصولك لمصر وصدقني غعلا ما تزعلش

(وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)

وسلامي للجميع

eng wahab 20-09-2011 09:34 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته زملائى الاعزاء
وعلى وجه الخصوص ندى ... الاستاذ محمود ... مشتاقة
اتمنى ان تكونوا بخير وصحة .,, الان نزل خبر فى اليوم السابع بيقول بدء تصحيح كادر المعلمين
الذين خاضوا اختبار 15 اغسطس 2011 والنتيجة سوف تظهر خلال اسبوعين والله الموفق للجميع

mahmoud1011 23-09-2011 10:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed7988 (المشاركة 3974145)

أخباركم أحبتي في الله أخي محمود وأختنا ومشتاقة وأختنا ندي

أتمني من الله عزوجل أن تكونوا في تمام الصحة والعافية

وألف مليون سلامة عليك يا محمود والله ما شوفت الموضوع غير الوقتي بس

لاني كنت مفكر أن مفيش حد بيدخل تاني بعد امتحانات الكادر

على العموم الف سلامة عليك ويارب تكون في تمام الصحة والعافية الوقتي طمني عنك

والله بجد مشتاقلكم كتير وللايام اللي فاتت أي نعم كانت ايام مايعلم بيها غير ربنا

حرق اعصاب وحرق دم بس كانت حلوة بيكم أنتم والله

وأخبار أختنا مشتاقة وندي ايه

وأن شاء الله ترجعي يا ندي لمصر السنه الجاية وتحققي كل اللي انتي نفسك فيه

وأنتي كمان يا مشتاقة ربنا يحققلك كل اللي نفسك فيك

وعذرا منكم جميعا كمان مرة لو كنت مقصر بالسؤال

وكمان مرة الف حمدالله على سلامتك يا محمود وطمني عندك

وحمدالله على سلامة وصولك لمصر وصدقني غعلا ما تزعلش

وسلامي للجميع

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يسلمك يا وليد وشكرا لذوقك

والحمد لله إن احنا اطمنا عليك لأنك غايب من فترة

وبالنسبة لي أنا راضي بقضاء الله مهما يكون والحمد لله على كل حال

بشكرك يا وليد من كل قلبي ويارب نشوف حضورك وتواصلك معانا باستمرار

mahmoud1011 23-09-2011 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng wahab (المشاركة 3985837)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng wahab (المشاركة 3985837)
وعلى وجه الخصوص ندى ... الاستاذ محمود ... مشتاقة
اتمنى ان تكونوا بخير وصحة .,, الان نزل خبر فى اليوم السابع بيقول بدء تصحيح كادر المعلمين
الذين خاضوا اختبار 15 اغسطس 2011 والنتيجة سوف تظهر خلال اسبوعين والله الموفق للجميع

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يسلمك من كل شر يا eng

وبدعي معاكي من كل قلبي يارب يكون أخواتنا بخير ندى المشتاقة وليد

وشكرا ليكي على المتابعة وبإذن الله تبشرينا قريب بظهور النتيجة

ندي محمد ابراهيم المليجي 24-09-2011 09:37 AM

زملائي الاعزاء
أحبتي في الله مشتاقة - أنج وهاب - محمود - وليد

أنا مقصرة في الردود معلش أعذروني بس أنا متابعة علي طول صفحتنا بالمنتدي
طبعا كان الاسبوع الماضي بداية دخول المدارس فكنت مشغولة حبتين لأ ثلاث حبات بس بمجرد ما بلاقي وقت برد علي طووول .

أشكرك حبيبتي أنج وهاب علي ردك الحلووووووو ويارب زي ما قال أخونا محمود تبشرينا بالنتيجة إن شاء الله .

كيف حالك يا مشتاقة يعني أنتي عايزانا نقولك ووحشتينا قوي قوي عشان تردي علينا .
علي العموم نحن في أنتظار مشاركاتك وبلاش كسل مستنين ردك يا جميل .

الزميل الفاضل وليد أشكرك علي ردك ولكن عندي عتب عليك أنك تفاجأت بأننا مازلنا مستمرين بالمنتدي وأنك أفتكرت أننا خلاص مش هنكمل بالمنتدي
صدقني لما أقولك بأنني بحكم عدم تواجدي بالدراسة بمصر بس حاسة كأنني في وسط زملائي بالمدرسة وأخبار الكادر وأمتحانات الكادر يعني زي ماقلت قبل كدة مش هتقدر تغمض عينيك طالما هناك أمورنا كمدرسين غير واضحة المعالم .
علي العموم عايزين تواصلك إن شاء الله ياوليد بالمنتدي .

زميلي الفاضل محمود أشكرك علي رسالتك وإن شاء الله أنا قربت أكمل ال50 مشاركة علشان أقدر أستخدم الرسائل الخاصة وأبقي أرسل عليكم إن شاء الله
وطمنا علي صحتك وهل رجعت علي ( الديرة ) تاني ولا لسه بمصر .....

مشتاقه لمصر 24-09-2011 02:25 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
ندى- eng استاذ محمود - استاذ وليد
ولكل الناس اللى متابعين فى الموضوع
والله بجد وحشتوووووووونى ووحشنى تواصلى معكم
يارب تكونو بخير كلكم وكل واحد وصل لحلول لمشكلاته اللى قريتها فوق
استاذ محمود
ان شاء الله خير وربنا يسمعنا عنك كل خير
ندى معلش كل شئ له ضريبه
بس الولاد لما ينزلو سنه ان شاء الله هيريحوكى فى المذاكرة لان منهج اللغات فى مصر صعب علشان كده بندخل مثلا سنه اولى ابتدائى على 7 سنين انا ابنى 7 سنين ولسه داخل اولى ابتدائى لغات وده عن تجربة اخواتى واولادهم بيدى فرصه للاولاد لادراك المنهج كويس وبدون ضغط لا على ولى الامر ولا على الطفل
وربنا يعملك اللى فيه الخير
اما عن اخبااااااارى
كنت مسافرة ليبيا 10 ايام ولسه واصله يوم الجمعه (امس )
وطبعا مفيش هناك نت ولا حاجه
واول ماجيت فتحت وقلت اطمئن عليكم واطمنكم عليا
هقلكم على اخبار ليبيا بس بعدين اصل بكرة اول يوم فى الدراسه لاولادى وانا الدوام عندى من بكرة فاليوم فووول تانك انهارده
اسيبكم ولما اخلص الاشغال الشاقه اللى عندى
اجى ارغى معاكم واشوف الاخبار
سلاااااااااااااااااااااااام

mahmoud1011 26-09-2011 07:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندي محمد ابراهيم المليجي (المشاركة 3997962)
زملائي الاعزاء
أحبتي في الله مشتاقة - أنج وهاب - محمود - وليد

أنا مقصرة في الردود معلش أعذروني بس أنا متابعة علي طول صفحتنا بالمنتدي
طبعا كان الاسبوع الماضي بداية دخول المدارس فكنت مشغولة حبتين لأ ثلاث حبات بس بمجرد ما بلاقي وقت برد علي طووول .

زميلي الفاضل محمود أشكرك علي رسالتك وإن شاء الله أنا قربت أكمل ال50 مشاركة علشان أقدر أستخدم الرسائل الخاصة وأبقي أرسل عليكم إن شاء الله
وطمنا علي صحتك وهل رجعت علي ( الديرة ) تاني ولا لسه بمصر .....

الأخت / ندي

السلام عليكم

أسأل الله أن تكوني بخير وعافية وسلامه

بخصوص تاخيرك عننا إحنا مقدرين ظروفك والله يكون في عونك و كفاية الغربة..

بس معلش هانت وفات الكتير..

بس احنا هنفضل نستنى مشاركاتك وتواصلك معانا لما تيجيلك أي فرصة

أنا الحمد لله بخير ويارب يسلمك من كل شر..

أنا موجود في مصر وبإذن الله احتمال أرجع أول شهر 11

mahmoud1011 26-09-2011 07:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقه لمصر (المشاركة 3998805)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
ندى- eng استاذ محمود - استاذ وليد
ولكل الناس اللى متابعين فى الموضوع
والله بجد وحشتوووووووونى ووحشنى تواصلى معكم
يارب تكونو بخير كلكم وكل واحد وصل لحلول لمشكلاته اللى قريتها فوق

اختي المشتاقة لمصر..

يارب تكوني بخير وصحة وسلامة..

حمد لله على السلامه مصر نورت والموضوع كمان..

بجد الله يكون في عونك حاجات كتير جات مع بعضها دخول المدارس والسفر وكمان شغلك والعودة..

بس برضه بنعرفك مستنيين الحكايات اللي وعدتينا بيها وكمان ليبيا كنتوا عايشين فيها إزاي في وسط المشاكل دي والحياة فيها شكلها إيه ؟؟..

يلا بقى ما تتأخريش علينا..

mahmoud1011 26-09-2011 07:43 PM

إلى الأخت eng wahab أين انتي ؟؟ .. غائبة منذ فترة..

عودتينا على التواصل والتواجد باستمرار

يارب تكوني بخير..

mahmoud1011 26-09-2011 07:44 PM

الأخ / وليد

انت فين ياعم انت ؟؟ وحشتنا قوي..

يارب تكون بخير

eng wahab 29-09-2011 09:33 PM

الاخت مشتاقة
حمدا لله على سلامتك ومنتظرين رغيك الجميل
الاستاذ محمود
اللهم يسر لك الامر وتكتب لنا من الكويت ان شاء الله
شكرا على سؤالك بس كانت عندى ظروف وعدت الحمد لله على خير
الاخت ندى
كيف حالك ؟
بالنسبة لابنك اذا كان مستواه جيد خسارة تنزليه سنة
انا دخلت ابنى مدرسة فى سن صغير وبعانى الى الان حتى بعد دخوله الجامعة من مستواه ...
بحجة انه اصغر زملائه ... بس هو ما بيحيش المذاكرة

mahmoud1011 30-09-2011 03:23 PM

الحمد لله إنك بخير.. يارب ما يحرمنا من تواجدك الجميل أبدا أبد أبدا..

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:21 PM.