بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   كل ما يخص اقسام كليه هندسه...ارجو التثبيت للفائده (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=60194)

مش لاقية اسم 28-07-2010 09:16 PM

يا ريت تسجل عشان عايزة اسال على حاجة

مش لاقية اسم 28-07-2010 09:32 PM

اناجايبة94%و كنت عايزة اعرف اخش انهى قسم:confused::confused::confused::confused::confus ed:

ريما_eng 13-08-2010 11:04 AM

بجد شكرا على المعلومات دي بس انا كنت عايزة اسال لو في قسم لتعليم الكمبيوتر من فضلك هيكون قسم ايه ممكن الرد بسرعة اصل انا لسة في ثانوي

شعبان رجب 14-08-2010 06:03 PM

انا انشاء الله فى اولى ثانوى ولكن عندالرغبة فى دخول هندسة طبية اونووية ولكن مش عارفة اقر هو انا بذاكر والحمدلله بطلع الاولى على المدرسة فياريت تساعدنى

Eng/SaSo 24-08-2010 06:16 PM

طيب الكلام دى جميل جدا جدا جدا.
بس ايه القسم الى بياخد من اعلى تقدير ؟
ولو ممكن ترتب لى الاقسام حسب التقديرات من الاعلى للاقل؟

ma7moud_mada 04-09-2010 03:51 PM

شكرااااااااااااااااااااا على المعلومات الجامدة ديه d:

hesham2077 11-10-2010 01:54 PM

انتا اهملت قسم فى غاااية الاهمية وهو التحكم الالى

ABDSSH80 13-10-2010 07:40 PM

جزاك الله خير

mare_2000 21-11-2010 02:20 PM

ممكن معلومات عن القسم ده؟

12- قسم هندسة الحاسب والنظم :-
وممكن اعرف هندسة عمارة القدرات بعد 3 ثانوي ولا بعد اعدادي؟

Solom_X 09-02-2011 12:56 AM

انا اسف بس عايز ابين حاجة قسم الاتصالات والالكترونيات في هندسة القاهرة بينقسم ل
1-كمبيونر ويختص بالهاردوير وجزء بسيط اوي من السوفتوير بس هتفهم يعني ايه كمبيوتر من اول ما عملوا اللوجيك جيتس وال 0 1 لحد الميكروبروسسر
2-تحكم اللي هوة كنترول شغل المصانع والكلام ده
3-اتصالات وبتفرعاتها من نتووركس وانتينات اللي هية الهوائيات واللي بيشتغل فيها ده رائع
4-الكترونيات وهو مجال رائع بس في مصر محدود
ومجال العمل بحسب اللي شوفته غير ما الناس فكرة الشركات الثلاثة لا دلوقتي فيه شركات كتير طلعت ومصانع والقرية الذكية والبنوك وغيرها كتير بسبب النتووركس الشبكات
وطبعا القسم ده هو وكمبيوتر في مقدمة التنسيق يعني لازم تقدير عالي
وبتتخرج ممارس عام يعني عارف كل الاقسام اللي فوق دي مفيش تخصص داخل القسم
بس انت بتخصص نفسك بالكورسات والتدريب والشغل في مجال معين انت حبه

الغزالة 06-03-2011 12:01 PM

انا عاوز بس اسئل سؤال انا دلوقتى فى تانية ثانوى بس عاوز اعرف حاجة هو على حد علمى ان كلية البترول والتعدين موجودة فى السويس بس ومجموعها 99.1 او 99.5 المهم هو ينفع بقا ان انا اخش هندسة عادى خالص وبعد كدا بقا لو جيبت مثلا امتيــاز اروح الكلية هناك فى السويس ومش مهم السنة الى هتضيع دى ياريت الافادة فى اقرب وقت بليز وشكـــــــرا لكم ع الموضوع الهايل ده

mezor 21-03-2011 02:20 AM

ادعولى ربنا يوفقنى وادخل هندسة طيران

Mesho0o0o 22-04-2011 11:22 AM

انا بكالوريوس تجارة جامعة المنصورة 2007 وكنت عاوز التحق بأكادمية السلاب هندسة اتصالات
انا ثانوية عامة دفعة 2003

كنت عاوز اعرف اذا كان ممكن انى اتقدم فى الاكاديمية مع العلم ان الثانوية العامة بتاعتى من 8 سنين
وياترى التكلفة كام يا ريت يا جماعة حد يساعدنى فى الموضوع ده

انا عاوز ادخل وادرس هندسة لانى مش لاقى نفسى فى الشغل كمحاسب لانى مش حابه
علما بأنى اساس بشتغل فى مجال it وواخد كورسات شبكات فى الدراسة مش هتكون صعبة اوى
بس المهم اجد مكان

هيثم قشطة 14-05-2011 07:44 PM

مشششششششششششششششششكور

radwanco 11-07-2011 05:51 AM

السلام عليكم
تحية خاصة
أنا طالب ثالثة علمى رياضة .. أملى إن شاء الله أدخل هندسة .. لكن عندى استفسارات ياريت تجاوبنى عليها قبل التنسيق خاصة أول سؤال ..
1- ما رأيك فى بترول السويس؟وخاصة أنها تتربع على عرش كليات القمة فى السنوات الأخيرة.. أسمع عنها أنها لصفوة طلبة مصر وانها تحفة,على قد ما أسمع ان فى ناس دخلوها ومستحملوش وحولوا من أول شهر.. ده ليه؟..هل هى فى الصحراء ومتعبة؟وهل قسم البترول بس فيها هو اللى تحفة وباقى الأقسام تعبانة؟وهل كل اللى يخشها بيتعين ع طول ؟ ولا شغل وسايط كالعادة؟؟وطبعا أنا كطالب ثانوى معنديش معلومات كافية تخلينى أميل لهندسة القاهرة عن لبترول السويس أو العكس ؟؟؟وياريت تجاوبوا السؤال ده بسرعة لأن تنسيقى اسبوعين بالكتير ويبدأ وانا محتار

2- أنا قريت الموضوع كله وعرفت عن أقسام الميكاترونيكس والاتصالات والمدنى والنووى والكهرباء والميكانيكا والكيمياء والمعمارى .. ولما أفكر دلوقتى وانا معلوماتى عن الأقسام دى مفيش .. مش عارف أقرر .. هل إعدادى هندسة هتساعدنى على اتخاذ القرار ده؟

3- مفيش أسماء كتب تعرفها حضرتك تكون تمهيدية تقفل الفجوة بين التعليم الثانوى والجامعى نقدر نقراها فى الأجازة دى ..بحيث تساعدنا فى إعدادى ان شاء الله .. بحيث تكون قريبة لمنهج تالتة ثانوى وتمهد للجامعة إن شاء الله

4- بالإضافة للكتب .. هل يوجد مواقع إلكترونية تعرفها حضرتك توسع المدارك أو تحتوى على فيديوهات تطبيق عملى عشان نفهم النظرى اللى هندرسه فى الجامعة؟؟

وآسف للإطالة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:11 PM.