بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=528)
-   -   طالبه في تانيه اسنان تحت امركم للي عايزا اي استفسار بشان الكليه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=380965)

mahmoud s e 01-08-2012 01:10 PM

لو سمحتى كنت عايز استفسر عن حاجة أنا فى تالتة طب بشرى وعايز احول لطب أسنان لو حولت هابدأ من اعدادى ولا ممكن ابدأ من تانية بما ان معظم مواد أولى احنا درسناها حتى لو هاخد المواد الزايدة معايا فى تانية ؟ ياريت تردى عليا لو سمحتى وتقوليلى ايه رأيك:)

ماما ميا ميا 01-08-2012 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctora (المشاركة 4709000)
انا من المنصورة و جايبة 406 وكنت كاتبة صيدلة المنصورة تانى رغبة وجتلى
وعاوزة احول لاسنان المنصورة وهى اخدت من406
هل ينفع بالتحويل الالكترونى و مضمون بنسبة كام فى المية علشان انا قلقانة
ولو حد عارف ان حد عمل التحويل ده قبل كده وقبل يطمنى
وفى ناس بتقول ان التحويل الورقى ب1000 ال 5000 هل هذا صحيح يا ريت حد يرد ربنا يطمنكوا

ان شاء الله التحويل لالكتروني يتقبل انا و الله ما اعرف حاجه عن التحويل الورقي هتلاقي في دكتور عامل موضوع اللي عندوا استفسارات في نفس القسم ده اساليه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud s e (المشاركة 4709263)
لو سمحتى كنت عايز استفسر عن حاجة أنا فى تالتة طب بشرى وعايز احول لطب أسنان لو حولت هابدأ من اعدادى ولا ممكن ابدأ من تانية بما ان معظم مواد أولى احنا درسناها حتى لو هاخد المواد الزايدة معايا فى تانية ؟ ياريت تردى عليا لو سمحتى وتقوليلى ايه رأيك:)

لا متهيالي هتدخل من اولي تقريبا بس ليه يا دكتور حرام تضيع سنين عمرك بدام دخلت بشري كمل و خلاص

mahmoud abdel raouf 02-08-2012 05:47 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بشكرك ع الموضوع ده وجزاك الله كل خير

انا عندى استفسار
انا بطبيعتى عصبى وبتوتر بسرعة
وسمعت ان طب الاسنان بيحتاج هدوء وتركيز من الناحية العملية

فهل الناحيةالعملية ف طب الاسنان بتعتمد ع الشخص نفسه ومهارته ولا بتعتمد ع ان الواحد يقدر يكتسب خبرة عن طريق التعود والتكرار وكثرة لممارسة؟؟

معلش انا اللى قلقنى فى الاسنان دى هى الجانب العملى وخصوصا انها بتعتمد على العملى اكثر
فايه هى الشروط اللازمة لانى ابقى بارع فى الناحية العملية؟؟؟
وشكرا

ماما ميا ميا 02-08-2012 06:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud abdel raouf (المشاركة 4711892)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بشكرك ع الموضوع ده وجزاك الله كل خير

انا عندى استفسار
انا بطبيعتى عصبى وبتوتر بسرعة
وسمعت ان طب الاسنان بيحتاج هدوء وتركيز من الناحية العملية

فهل الناحيةالعملية ف طب الاسنان بتعتمد ع الشخص نفسه ومهارته ولا بتعتمد ع ان الواحد يقدر يكتسب خبرة عن طريق التعود والتكرار وكثرة لممارسة؟؟

معلش انا اللى قلقنى فى الاسنان دى هى الجانب العملى وخصوصا انها بتعتمد على العملى اكثر
فايه هى الشروط اللازمة لانى ابقى بارع فى الناحية العملية؟؟؟
وشكرا

انا كمان عصبيه و بتوتر بسرعه جدااااااااااااااا جدااااااااااا ملهاش علاقه طبعا عشان تبقي شاطر في الكليه مافيش الا شرط واحد بس هو انك تبقي مجتهد و ماتضيعش اي وقت في السكشن و تتدرب كتير

small star 02-08-2012 01:10 PM

مشكووووووووووووووووورة ع الموضوع :) انا لسة والله داخلة سنة اولى اسنان و لكن عاوزة اعرف الاول انهى الاحسن اسنان عين شمس و لا اسكندرية ؟؟

طالبة حالمة 10-08-2012 12:06 AM

أنا ناوية ادخل ان شاء الله أسنان
بس كنت عايزة أعرف هل تعرفى نماذج عالمية من أطباء الاسنان
يعنى مين دكتور أسنان عالمى ممكن اخده نموذج اقتدى به اصل انا خايفة ادخلها لانى مش لاقيه ادامى نموذج طبيب اسنان عالمى بس مثلا فى طب فى دكتور مجدى يعقوب ولو دخلت صيدلة فى أحمد زويل فى الكيمياء فكنت عايزة اعرف منك هو في فى أسنان مين ؟
وهل فى مجال للابداع والاكتشاف فى طب أسنان ولا لا يعنى مثلا فى صيدلة فى مجال لاختراع دواء مثلا
عايزة اعرف بقى ايه هى مجالات الابداع فى طب أسنان
معلش ع الاطالة بس بجد نفسى ما اتخرجش واشتغل وبس واطبق اللى بادرسه وبس
عايزة مثلا اكتشف حاجة او ابتدع حاجة فى مجال طب أسنان
وشكرا

ماما ميا ميا 10-08-2012 02:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبة حالمة (المشاركة 4737737)
أنا ناوية ادخل ان شاء الله أسنان
بس كنت عايزة أعرف هل تعرفى نماذج عالمية من أطباء الاسنان
يعنى مين دكتور أسنان عالمى ممكن اخده نموذج اقتدى به اصل انا خايفة ادخلها لانى مش لاقيه ادامى نموذج طبيب اسنان عالمى بس مثلا فى طب فى دكتور مجدى يعقوب ولو دخلت صيدلة فى أحمد زويل فى الكيمياء فكنت عايزة اعرف منك هو في فى أسنان مين ؟
وهل فى مجال للابداع والاكتشاف فى طب أسنان ولا لا يعنى مثلا فى صيدلة فى مجال لاختراع دواء مثلا
عايزة اعرف بقى ايه هى مجالات الابداع فى طب أسنان
معلش ع الاطالة بس بجد نفسى ما اتخرجش واشتغل وبس واطبق اللى بادرسه وبس
عايزة مثلا اكتشف حاجة او ابتدع حاجة فى مجال طب أسنان
وشكرا

علي فكره احمد زويل مش خريج صيدله احمد زويل خريج علوووم اما عن طب الاسنان بصي احنا اسمنا جراحه الفم و الاسنان كل التخصصات عندنا فيها بحث علمي زي مجال زراعه الاسنان و الاستعاضه الصناعيه و الحشو طب الاسنان علي فكره من اكتر العلوم اللي بتتقدم بسرعه لدرجه دلوقتي في ناس بتعمل تركيبات من اسنان طبيعيه يعني بتحشي باسنان طبيعيه ده غير ابحاث الاستعاضه اللي بيعملوا فيها عينين و ودن زي الحقيقي بالضبط و ده تبع قسم الاستعاضه معرفش دكاتره مصريين عالميين بصراحه بس اساتذتنا اغلبهم درسوا برا مصر و انا عارفه انو ملهاش علاقه بس علاء الاسواني و مصطفي النجار طبيب اسنان

طبيبه اسنان 10-08-2012 06:38 AM

انا داخله اولى اسنان السنه دى ومحتاجه ضرورى اعرف
مواقع حلوه تفيدنى فى طب اسنان عاوزه اعرف مصطلحات خاصه بطب الاسنان
وياريت لو فى لينكات لقواميس تنفع اسنان
وجزاكم الله كل خير

طبيبه اسنان 10-08-2012 06:51 AM

:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
مش عارفه اذا كان طلبى وصل ولا لأ
انا باذن الله داخله اولى اسنان ومحتاجه اعرف مصطلحات خاصه باسنان
وياريت لو قواميس تنفعنى
ولو ممكن حد من حضراتكم يرشدنى ازاى ابدء اسنان صح لان الكل بيقول ان
اعدادى ليست مقياس وانا جبت جيد فى اعدادى ونفسى احسن شويه
عذرا على الاطاله
وجزاكم الله كل خير
مستنيه الرد :bosyht9::bosyht9: يارب ما تغيبوا عليا:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

ماما ميا ميا 10-08-2012 01:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طبيبه اسنان (المشاركة 4738818)
انا داخله اولى اسنان السنه دى ومحتاجه ضرورى اعرف
مواقع حلوه تفيدنى فى طب اسنان عاوزه اعرف مصطلحات خاصه بطب الاسنان
وياريت لو فى لينكات لقواميس تنفع اسنان
وجزاكم الله كل خير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طبيبه اسنان (المشاركة 4738843)
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
مش عارفه اذا كان طلبى وصل ولا لأ
انا باذن الله داخله اولى اسنان ومحتاجه اعرف مصطلحات خاصه باسنان
وياريت لو قواميس تنفعنى
ولو ممكن حد من حضراتكم يرشدنى ازاى ابدء اسنان صح لان الكل بيقول ان
اعدادى ليست مقياس وانا جبت جيد فى اعدادى ونفسى احسن شويه
عذرا على الاطاله
وجزاكم الله كل خير
مستنيه الرد :bosyht9::bosyht9: يارب ما تغيبوا عليا:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

يصراحه انا عمري ما استخدمت قواميس عادي يعني الدكاتره بيبدؤا مصطلحات واحده واحده و في حاجات اساسيه بالنسبه للمواقع فممكن انتي تحملي الكتب الالكترونيه لو حابه و تقريها من جوجل حتي ابحثي عنها طبعا اعدادي مش مقياس بصي اهم حاجه المحاضرات عشان تجيبي تقدير كويس و لو دكتور منزل كتاب حلو في ماده مش مرجع يعني ذاكري منو و كمان حاولي تذاكري اول باول علي قد ما تقدري و اتدربي كتييير علي شغل العملي و ربنا يوفقك يارب

لؤلؤة عمان 12-08-2012 10:25 PM

هلا

أنا حابه استفسر عن جامعة 6 اكتوبر

هل الجامعة تدريسها حلو او لا؟

وشو متطلبات أو الادوات الي احتاجهاا ف تخصص طب اسنان؟

طالبة حالمة 15-08-2012 07:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماما ميا ميا (المشاركة 4738262)
علي فكره احمد زويل مش خريج صيدله احمد زويل خريج علوووم اما عن طب الاسنان بصي احنا اسمنا جراحه الفم و الاسنان كل التخصصات عندنا فيها بحث علمي زي مجال زراعه الاسنان و الاستعاضه الصناعيه و الحشو طب الاسنان علي فكره من اكتر العلوم اللي بتتقدم بسرعه لدرجه دلوقتي في ناس بتعمل تركيبات من اسنان طبيعيه يعني بتحشي باسنان طبيعيه ده غير ابحاث الاستعاضه اللي بيعملوا فيها عينين و ودن زي الحقيقي بالضبط و ده تبع قسم الاستعاضه معرفش دكاتره مصريين عالميين بصراحه بس اساتذتنا اغلبهم درسوا برا مصر و انا عارفه انو ملهاش علاقه بس علاء الاسواني و مصطفي النجار طبيب اسنان

انا عارفة طبعا ان احمد زويل خريج علوم انا اقصد هو مثلا اكتشف حاجة جديدة والدكتور يعقوب مثلا اول من زرع قلب هل ينفع فى اسنان مجال للاكتشاف او الابتكار؟ ولا احنا بنطبق بس
طب ماتعرفيش طبيب اسنان عالمى معروف ومش لازم يكون مصرى
وشكرا ليكى

ماما ميا ميا 19-08-2012 04:32 AM

كل سنه و انتوا طيبين

doc coma 23-08-2012 04:50 PM

عندي استفسار

اناجبت 96 السنادي ودخلت اسنان خاص كنت عايزة اسال عن المواد وهل كل اللي بيجيب امتياز بيتعين معيد فالجامعة؟وازاي نداكرها كويس بحيث نجيب تقدير وكمان ازاي هلحق اكتب ورا الدكتور فالمحاضرة انا بكتب ببطء واكيد هوا بيتكلم بسرعة؟؟؟؟؟

وشكرا معلش طولت عليكي

doc coma 23-08-2012 04:59 PM

وبالنسبة للفزيا اللي فالكلية هيا صعبة؟ يا ريت تجاوبيني ضروري لاني كنت جايبة 98.5 ف تانية ثانوي بس الفزيا اللي نقصتني جامد ف ثالثة

وشكرا جدا واسفة علي ازعاجك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:14 PM.