بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   حمل اعلان سفارة الكويت بالاهرام صيغة وورد ( أو مشاهدته عبر الرابط ) تاريخ24/11/2010م (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=266372)

بحراوية من دمنهور 04-12-2010 06:52 PM

على فكرة طبعا ما بنى على باطل فهو باطل وفعلا حكاية التزوير فى اى شهادة ممكن يتعرف فربنا يغنينا عن اى شئ حرام المهم ان فى ناس زورت شهادات للتقدم اللمسابقة بتاعت الكويت فى السنوات الماضية ومفيش اى شئ حصل لهم ده بالعكس فازو فى المسابقة وسافرو لانى عرفت ان اللى بينجح فى المقابلة بيمضى العقد علطول فى وقتها يعنى مش معقولة يمضو العقد فى يومها وبعدين الكوايتة يستعلمو عن اذا كان المتقدم حاصل على شهادات اصلية او مزورة بجد الكلام ده انا بقوله لانه حصل قدام عين واحدة زميلتى هى اتصلو بيها السنة اللى فاتت وراحت المقابلة ولكن للاسف منجحتش وشافت اللى نجحو مضو فى نفس اليوم عقودهم بجد والله ده كلام ثقة يعنى والله محدش عارف الدنيا ماشية ازاى بجد

بحراوية من دمنهور 04-12-2010 06:58 PM

فى ناس بتزور الشهادات وبتتقبل بجد السنة اللى فاتت واحدة زميلتى راحت المقابلة دى بعد ماتصلو بيها وقالت ان اللى نجحو فى المقابلة مضو العقد فى وقتها علطول فى نفس اليوم يعنى معتقدشى انهم حيسالو عن اى ورق اذا كان مزور او لا لان اهم شئ وجود مؤهلك معاك اصلى وسليم اى ورق تانى مش مهم انهم يتاكدو منه وبما انهم بيمضو العقد فى يومها يبقى اهم شئ نجاحك فى المقابلة يعنى تنجح فى المقابلة تمضى العقد علطول والله ده فعلا حصل قدام زميلتى بجد وبجد محدش عارف الدنيا ماشية ازاى يعنى اللى حيزور ورقه عشان يتصلو بيه ممكن فعلا يتصلو بيه ويورح المقابلة وينجح ويمضى العقد من غير اى تاكد من الممتحنين بجد ربنا معانا جميعا

شيماء20 04-12-2010 07:02 PM

طبعا كلامك صحيح بس ممكن تقوليلى لو احنا زورنا شهادات عشان نشتغل
او بمعنى اصح ضحكنا على الناس ونجحنا واشتغلنا

مكسبنا ده هيبقى حلال ولا حرام

ياريت كل واحد فينا يسال نفسه السؤال ده قبل الحصول على اى شهاده مزوره

sal_ali 04-12-2010 08:36 PM

مساء الخير
أنا بعت في الاعلان ده خلاص بس بعت جوابين واحد أخصائية تخاطب وواحد مدرسة لغة فرنسية
بس حد يقولي يا جماعة ممكن ياخدو التقدير المقبول وده العائق الوحيد في حد سافر قبل كدة وتقديره مقبول
انا معايا 3 دبلومات جيد جدا وشهادة icdl ودورات من جامعة القاهرة وعين شمس بامتياز ممكن حد يطمني لو حد يعرف يرد عليا

بحراوية من دمنهور 04-12-2010 10:10 PM

وانا كمان تقديري مقبول فى الليسانس بس نبعت وان شاء الله يتم اختيارنا لانى بجد زهقت وعارفة ان مفيش تعيين وربنا يكتبلنا الخير جميعا

beauty rose 04-12-2010 11:51 PM

اشكر الاستاذ عبده للرد الوافى

وفى سؤال محيرنى بخصوص توثيق الاوراق

هل اوثق الاوراق المطلوبه قبل الارسال لهم

ام ان توثيق الاوراق تتم بعد النجاح فى المقابله

وعلى ما اسمع ان الورق يوثق مرتان

مراة فى المحافظه التاربع لها

ومرة اخرى من السفارة

فهل هذا الكلام حقيقى

افيدونا افادكم الله

وجزاكم الله خيرا

محمدأنور3710 05-12-2010 02:22 AM

ربنا يوفقك
وجزاك الله خيرا

ABDOURAGAB 05-12-2010 09:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beauty rose (المشاركة 2891539)
اشكر الاستاذ عبده للرد الوافى

وفى سؤال محيرنى بخصوص توثيق الاوراق

هل اوثق الاوراق المطلوبه قبل الارسال لهم

ام ان توثيق الاوراق تتم بعد النجاح فى المقابله

وعلى ما اسمع ان الورق يوثق مرتان

مراة فى المحافظه التاربع لها

ومرة اخرى من السفارة

فهل هذا الكلام حقيقى

افيدونا افادكم الله

وجزاكم الله خيرا

توثيق الاوراق الافضل يكون قبل السفر عشان ترتاحوا لكن اذا قدمتوا بدون توثيق وتم القبول لازم الورق يتوثق
بخصوص الشهادات الجامعية لا بد وأن تختم بختم الجامعة ويوقع عليها رئيس الجامعة او ما ينوب عنه وبعدين تروح للماحفظة وتوقع وتختم وبعدين وزارة الخارجية وليها مكاتب توثيق في جميع المحافظات توثق وتختم
أما بالنسبة لشهادة الخبرة فهي تختم بالتدريج من ( المدرسة - الادارة - رئاسة مجلس المدينة - المحافظة - الخارجية )

eng236 05-12-2010 12:35 PM

اخي الفاضل وفقق الله
لكن افدني بالله عليك عملت في مدرسه حكوميه بنظام التعاقدولما طلبت شهادة خبره
اعطوني إفاده وبها ختم المدرسه فقط ولما روحت ادارة الحوامديه التابعه لها لم يؤكدوها بل قالو ان المتعاقدين ليس لهم اية خبره
افدني لو لديك شهاده خبره عن نظام المتعاقدين اطلعني عليها كي اطلعهم عليها وؤاكد لهم ان المتعاقدين لهم شهاده خبره
بالله عليك ماتنساش

رحييق 05-12-2010 01:00 PM

يارب ارزق كل شخص على قد نيته وربنا يوفقكم

المعقد 2 05-12-2010 03:58 PM

جزاك الله خيرا

نسمات هادئة 05-12-2010 05:37 PM

اولا بنشكرك جدا يااستاذ عبده
ثانيا مفيش عندك نماذج امتحانات للغة العربية او يكون عندك خلفية عن نوع الاسئلة اكون شاكرة جدا لحضرتك

ABDOURAGAB 05-12-2010 05:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمات هادئة (المشاركة 2893627)
اولا بنشكرك جدا يااستاذ عبده
ثانيا مفيش عندك نماذج امتحانات للغة العربية او يكون عندك خلفية عن نوع الاسئلة اكون شاكرة جدا لحضرتك

انا عندي مقابلة الاسبوع المقبل تحريري وشفوي هاجي اقولكم حصل ايه بالظبط

حنين روحي 05-12-2010 05:58 PM

ربنا يوفقك احنا في انتظار تبشرنا بقبولك ربنا معاك

شيماء20 05-12-2010 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdouragab (المشاركة 2893675)
انا عندي مقابلة الاسبوع المقبل تحريري وشفوي هاجي اقولكم حصل ايه بالظبط

ربنا يوفقك يارب وان شاء الله تقبل السنه دى

وربنا يجزيك عنا كل الخير

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:57 AM.