بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

Physician future 12-06-2014 09:52 AM

فى الامتحان شرح وفى منه اسئله بس المشكله انى مش اتعودت على اسلوبه انا متعودة على الاضوواء

ahmad khalid 12-06-2014 09:58 AM

ده كان فى سنة تانية بس فى تالتة معرفش ايه النظام
بس الامتحان اسلوبه رووووووووووووعه ع الاخر فى كل الفروع ما عدا القصة عادية

Physician future 12-06-2014 10:00 AM

طب اذاكر منين الفرنساوى ميرسى ولابرافو

ahmad khalid 12-06-2014 10:02 AM

انا شايف ان برافو حلو و ميفرقش كتير اوى عن مرسى بس الفكرة ان برافو متعود عليه من اعدادى فصعب اجى اذاكر من كتاب تانى فى ثانوية عامة

m_d10 13-06-2014 04:17 AM

اقتباس:

و الله انا شايف ان سربرايز احسن واحد فيهم عشان انا مش بحب اتعقد فى الماده بس من عيوبه انه فى سنه تانية مكنش جايب امتحانات كتير
بص يا أبو حميد تحب تتعقد فى الماده من دلوقتى وتتدرب عليها وإزاى تحل العقد دي ولا تحب تتعقد يوم الإمتحان داخل اللجنه زى ما حصل فى إمتحان الإنجليزى السنادى وأكيد سمعتم عنو

m_d10 13-06-2014 04:22 AM

اقتباس:

انا كمان طالبه لسه رايحه 3 ث .وكنت حبه اسال اى اكتاب احسن فى العربى الاضواء ولا الامتحان واحفظ منين ................... وغير كده انا عندى مذكرات كتير احفظ منهم ولا من الكتب احسن ارجو الافاده

بصى الإمتحان بالنسبه لشرحه رائع جدا جدا وكمان ميزته الأسئله بتحته وهو أفضل ميت مره من الأضواء
وفيه كتاب رائع أيضا إسمه الرساله شرحه عالى جدا جدا ولو عايز تضمن سؤال المفردات والجمع والمتضادات وكده يبقى هاتى الرساله . هو بيعمل قاموس بعد كل درس قراءة ونصو وقصه فيه كل الماعنى والمضاد والجمع . غير شرحه الرائع فى البلاغه والنحو . ولكن عيبه إنه بيشرح القصه على إنها أفكار فمحتاج معاه كتاب تانى .

يعنى أنصحك بـ الإمتحان + الرساله

Physician future 13-06-2014 10:24 AM

انا كده كده كل الكتب هاجيبها بس مش كنت عارفه احفظ منييييييييين

Physician future 13-06-2014 10:42 AM

انا عايزة اعرف احسن كتاب فى الانجليزى ايه .............عشان اخليه اعتمادى الاول

Tom Jones 13-06-2014 11:29 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أسف على التغيب الفترة الماضية , عاملين اية يا رب تكونوا بخير

على فكرة الانجليزى مش صعب للدرجة دى بس هو عايز حب استطلاع

حد بدأ فى المراجعة ؟

Physician future 13-06-2014 11:35 AM

انا هبدا درس نحو كمان يومين.بس الانجليزى مش عارفه ابدا امتى

مروة محمد فراج 13-06-2014 12:40 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا معاكم رايحة تالتة ثانوى ان شاء الله علمى علوم

يا جماعة انا كل اللى مخوفنى هى الكتب الخارجية الكتييير دى والمذكرات الكتير
يعنى انا ان شاء الله بفكر اجيب كل الكتب بس عاوزة انظم يعنى لانى فى سنة تانية كان معايا تقريبا كتب كتير فى العربى والانجليزى فكنت ببقا متلخبطة مش عارفة اذاكر منين ولا احل منين وكنت ببقا عاوزة باى طريقة اخلصهم كلهم ومسيبش ولا حاجة ومنظرى كان بيبقا مؤسف جدا لما بكون مثلا عاوزة اذاكر انجليزى ويبقا قدامى مثلا 3 كتب ومذكرة كنت ببقا محتارة اعتمد على ايه بالظبط فياريت ده ميحصلش السنة الجاية يعنى يا ريت لو حد مجرب يقولنا بالظبط نعتمد على ايه بالترتيب يعنى مثلا فى العربى نبدا بكتاب كذا ونخلصه وبعده كذا ولا ايه مش عارفة والله

وربنا يوفقنا كلنا باذن الله وكل واحد يحقق اللى بيحلم بيه

Tom Jones 13-06-2014 02:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروة محمد فراج (المشاركة 5897479)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا معاكم رايحة تالتة ثانوى ان شاء الله علمى علوم

يا جماعة انا كل اللى مخوفنى هى الكتب الخارجية الكتييير دى والمذكرات الكتير
يعنى انا ان شاء الله بفكر اجيب كل الكتب بس عاوزة انظم يعنى لانى فى سنة تانية كان معايا تقريبا كتب كتير فى العربى والانجليزى فكنت ببقا متلخبطة مش عارفة اذاكر منين ولا احل منين وكنت ببقا عاوزة باى طريقة اخلصهم كلهم ومسيبش ولا حاجة ومنظرى كان بيبقا مؤسف جدا لما بكون مثلا عاوزة اذاكر انجليزى ويبقا قدامى مثلا 3 كتب ومذكرة كنت ببقا محتارة اعتمد على ايه بالظبط فياريت ده ميحصلش السنة الجاية يعنى يا ريت لو حد مجرب يقولنا بالظبط نعتمد على ايه بالترتيب يعنى مثلا فى العربى نبدا بكتاب كذا ونخلصه وبعده كذا ولا ايه مش عارفة والله

وربنا يوفقنا كلنا باذن الله وكل واحد يحقق اللى بيحلم بيه

هو مفيش غير حل واحد

اننا نستنى اخوانا واخواتنا الى فى تالتة

لما يخلصواً

يقولوا لنا ترتيب الكتب حسب اهميتها
!

وبنا يوفقناً جميعا
ً
.

ahmad khalid 13-06-2014 02:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5897116)
بص يا أبو حميد تحب تتعقد فى الماده من دلوقتى وتتدرب عليها وإزاى تحل العقد دي ولا تحب تتعقد يوم الإمتحان داخل اللجنه زى ما حصل فى إمتحان الإنجليزى السنادى وأكيد سمعتم عنو

يعنى انت شايف انى مجبش شربرايز
طب انهى احسن واحد اجيبه ذا بست ولا توب ستيودنت؟

ahmad khalid 13-06-2014 02:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5897118)

بصى الإمتحان بالنسبه لشرحه رائع جدا جدا وكمان ميزته الأسئله بتحته وهو أفضل ميت مره من الأضواء
وفيه كتاب رائع أيضا إسمه الرساله شرحه عالى جدا جدا ولو عايز تضمن سؤال المفردات والجمع والمتضادات وكده يبقى هاتى الرساله . هو بيعمل قاموس بعد كل درس قراءة ونصو وقصه فيه كل الماعنى والمضاد والجمع . غير شرحه الرائع فى البلاغه والنحو . ولكن عيبه إنه بيشرح القصه على إنها أفكار فمحتاج معاه كتاب تانى .

يعنى أنصحك بـ الإمتحان + الرساله

بس هو فى امتحان شرح فى سنة تالتة؟

مهاب احمد محمد 13-06-2014 03:25 PM

السلام عليكم ياشباب شدوا حيلكم كده وعايزكم تفضلوا بالنشاط ده علي طول انا كنت ثانوي السنه اللي فاتت علمي رياضه للي عايز اي نصيحه وياريت تدعولي عندي امتحان فيزياء بكره

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:55 PM.