بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

نورالمنتدى 30-09-2015 12:41 AM

سؤال بس عايز الرد
هل من حق الاخصائى جتماعى يمسك وحدة الإحصاء بلمدرسة
وهل المدرسة نظام الفترتين لا يوجد بها ساعة رضاعة
عايز الرد ضرورى

مستر عيد الشبيني 30-09-2015 08:38 PM

الاستاذ الفاضل نحن 4 مدرسين معلم اول ا ولكن مع اختلاف في تاريخ حصولنا علي الترقية مين يشرف علي المادة هل الاقدم في الترقية ام الاقدم في تاريخ التعيين ؟

abeer fraag 01-10-2015 06:23 PM

السلام عليكم استاذ اسامه
اولا ربنا يبارك في حضرتك و يجزيك الخير كله عاجله و اجله لما تقدمه للمعلمين
و استحلفك بالله العلي العظيم ثم باغلى ما عندك
*هل هناك قرارات لنقل من حاصل على توصيف اعمال الفقرة الثالثة في التوصيف
*و هل يجوز نقل مدرس ثانوي الى اعدادي ارجو من حضرتك الرد
*لاني عمله عملية الغضروف في ست فقرات غير ضعف باقي الفقرات و خشونه في فقرات الرقبة و غضروف جديد في منتصف ظهري
*و التوجيه يريد نقلي رغم اني حاصلة على توصيف اعمال بتحفيف العمل و التميز عن زملائي تفضل عظيم احترامي و تقديري و ربنا يكفيك شر المرض امييييييييييييييين يا رب

osamaabdsalam 01-10-2015 09:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hsnaboali (المشاركة 6297773)
أخي استفسار حيث أنني تسببت موظفة في ضياع ملفي وعدم ارساله للأكاديمية للتسكين والتعيين فلم يصدر قرار تعييني مع زملائي وبعد تجميعي لملف آخر وإرساله للأكاديمية تم اصدار قرار تعييني بعد زملائي بستة اشهر بقرار تعيين اخر قدمت شكوى وتحولت نيابة وقضية وصدر قرار في القضية بمجازاة الموظفة وتسوية اقدميتي بزملائي وصدر قرار تنفيذ من ش.ق الادارة لكن لم ينفذ من أي جهة سواء الادارة او المديرية او الاكاديمية الفرعية بحجة احنا مالناش نغير في قرار وزارى ونحطك علي قرار تاني اعمل ايه طلعوني ندب من المدرسة بحجة الاحدث بعد ما كنت الاقدم كل ده بسبب خطأ واهمال موظف

من حقك المساواة بزملائك
وما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam 01-10-2015 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mk9999 (المشاركة 6297779)
أخي الكريم هل يحق لمدير الادارة التعليمية نقل مدرس من مدرسة لمدرسة دون استشارة التوجيه ؟؟؟

لابد من خطاب كتابى من الجهة الأعلى

osamaabdsalam 01-10-2015 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالمنتدى (المشاركة 6297871)
سؤال بس عايز الرد
هل من حق الاخصائى جتماعى يمسك وحدة الإحصاء بلمدرسة
وهل المدرسة نظام الفترتين لا يوجد بها ساعة رضاعة
عايز الرد ضرورى

يجوز للإخصائى إذا رأى مدير المدرسة ذلك
ولايوجد ساعة رضاعة فى نظام الفترتين

osamaabdsalam 01-10-2015 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر عيد الشبيني (المشاركة 6298248)
الاستاذ الفاضل نحن 4 مدرسين معلم اول ا ولكن مع اختلاف في تاريخ حصولنا علي الترقية مين يشرف علي المادة هل الاقدم في الترقية ام الاقدم في تاريخ التعيين ؟

الأقدم فى المستوى والأعلى مؤهلا هو المشرف على المادة

osamaabdsalam 01-10-2015 09:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abeer fraag (المشاركة 6298812)
السلام عليكم استاذ اسامه
اولا ربنا يبارك في حضرتك و يجزيك الخير كله عاجله و اجله لما تقدمه للمعلمين
و استحلفك بالله العلي العظيم ثم باغلى ما عندك
*هل هناك قرارات لنقل من حاصل على توصيف اعمال الفقرة الثالثة في التوصيف
*و هل يجوز نقل مدرس ثانوي الى اعدادي ارجو من حضرتك الرد
*لاني عمله عملية الغضروف في ست فقرات غير ضعف باقي الفقرات و خشونه في فقرات الرقبة و غضروف جديد في منتصف ظهري
*و التوجيه يريد نقلي رغم اني حاصلة على توصيف اعمال بتحفيف العمل و التميز عن زملائي تفضل عظيم احترامي و تقديري و ربنا يكفيك شر المرض امييييييييييييييين يا رب

أولا : شفاك الله, ومتعك بالصحة والعافية
ثانيا : يجوز نقل مدرس ثانوى إلى إعدادى إذا كان هناك عجز صارخ ولمصلحة العمل
ثالثا : لابد للتوجيه الظروف الصحية قدر الامكان خاصة إذا كان هناك قرار مخفف من اللجنة الطبية المختصة

شيماء زكى على 02-10-2015 01:54 AM

لو سمحت انا معلمة اعمل فى محافظة البحيرة وقد تم تقدمى لمسابقة المدارس التجريبية تخصص رياضيات والحمد لله تم النجاح بها لكن امر النقل اللى طلع انى اروح مكان بعيد جدا عن بلدى وانا مش عاوزة انفذ الامر ده وعاوزة اتنازل عن حقى فى النقل ممكن حضرتك تفيدنى بالاجراء القانونى اللى ممكن اخده .... لحضرتك جزيل الشكر

hsnaboali 03-10-2015 12:16 AM

رأي سيادتكم إيه الجهة اللى أذهب إليها لتنفيذ القرار مثلا فاكسات ولا اقوم محامي ولا اعمل ايه عشان ارجع حقي بسرعة

مود76 03-10-2015 11:06 PM

انا مدرس رياضيات ابتدائى تعيين 2005 معى زميل اخر نفس التخصص تعيين 2006 اراد الموجه الاول لسد العجز فى مدرسة اخرى فى نفس المبنى فترة مسائية انتداب واحد مننا جدول كامل فرفضت وكذلك زميلى رفض الانتداب فقام الموجه الاول باصدار نشرة ندب لينا احنا الاثنين كل واحد 3 ايام فهل يحق له ذلك مع العلم ان كل مدرسه مستقله عن الاخرى وتحتاج معلم رياضيات واحد فهل يحق له ندبى مع ان المفروض له ندب زميلى كامل لانه احدث فى تاريخ التعيين وايه المفروض اعمله اشتكيه شئون قانونيه ولا نيابه ادارية

مستر عيد الشبيني 04-10-2015 05:46 PM

شكرا جزيلا علي الرد ولي سؤال اخر
يصر مدير المدرسة ان نظل بالمدرسة بعد انتهاء الحصة الاخيرة وخروج الطلاب الي منازلهم الساعة الواحدة ظهرا بحجة ان موعد انصرافنا الساعة الثانية . هل موعد انصرافنا مرتبط بانتهاء اليوم الدراسي وخروج الطلاب ام بمواعيد انصراف الموظفين . ولو المدرسة يوم كامل هل تفرق ؟
وشكرا جزيلا لسيادتكم

osamaabdsalam 04-10-2015 07:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيماء زكى على (المشاركة 6299033)
لو سمحت انا معلمة اعمل فى محافظة البحيرة وقد تم تقدمى لمسابقة المدارس التجريبية تخصص رياضيات والحمد لله تم النجاح بها لكن امر النقل اللى طلع انى اروح مكان بعيد جدا عن بلدى وانا مش عاوزة انفذ الامر ده وعاوزة اتنازل عن حقى فى النقل ممكن حضرتك تفيدنى بالاجراء القانونى اللى ممكن اخده .... لحضرتك جزيل الشكر

تقدمى بطلب كتابى إلى جهة عملك للنظر فيه طبقا للعجز والزيادة ولمصلحة العكل

osamaabdsalam 04-10-2015 08:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hsnaboali (المشاركة 6299868)
رأي سيادتكم إيه الجهة اللى أذهب إليها لتنفيذ القرار مثلا فاكسات ولا اقوم محامي ولا اعمل ايه عشان ارجع حقي بسرعة

شكوى للمحافظ

osamaabdsalam 04-10-2015 08:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مود76 (المشاركة 6300443)
انا مدرس رياضيات ابتدائى تعيين 2005 معى زميل اخر نفس التخصص تعيين 2006 اراد الموجه الاول لسد العجز فى مدرسة اخرى فى نفس المبنى فترة مسائية انتداب واحد مننا جدول كامل فرفضت وكذلك زميلى رفض الانتداب فقام الموجه الاول باصدار نشرة ندب لينا احنا الاثنين كل واحد 3 ايام فهل يحق له ذلك مع العلم ان كل مدرسه مستقله عن الاخرى وتحتاج معلم رياضيات واحد فهل يحق له ندبى مع ان المفروض له ندب زميلى كامل لانه احدث فى تاريخ التعيين وايه المفروض اعمله اشتكيه شئون قانونيه ولا نيابه ادارية

تقدم بالشكوى للموجه العام بالمديرية

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:58 PM.